Jump to content

Støydemping av motorrom..

Leif T. Røbekk

Recommended Posts

Var den til meg?

Ja, til deg :smiley:

Jeg vurderer å støyisolere mororrommet med slike matter, men da blir det å lime oppunder dørken i tillegg til dørklemmene. Jeg tenkte først å bruke kontaktlim, men jeg ser for meg at det blir mye knot å plassere mattene siden limet "hugger" med en gang det får kontakt. Hvis jeg limer med tec7, sika, rotabond e.l. ser jeg for meg at det blir et problem å holde matta lenge nok på plass til at limet tørker :confused:

Isoleringsmessig inbiller jeg meg også at det beste er å lime mattene på hele flaten, men det er bare gjetting... Jeg har ingen dr. grad i akustikk :smiley:

har en eldre båt med 5cm. porolon pålimt i hele motorrommet. Både på skott og oppunder dørken. Den er limt med kontaktlim. Motoren har tørr eksos og forrige eier hadde kjørt i lengre tid uten isolasjon rundt røret.Et 2m. glovarmt eksosrør har nok varmet godt ja.... Faktisk så mye at deler av mattene var blitt helt forkullet. (noen som har tenkt brannfare ved valg av plater?)Der den ikke var helt svidd av hang den fortsatt på plass, selv da jeg gikk igang med kniv for å løsne dette.... Så kontaktlimen løsner ikke hvis det er foretatt skikkelig grunnarbeide.

Ringte produsent av både plater og lim før jeg skulle utbedre platene og fikk da opp navn på en annen lim som kunne brukes for å unngå den helsikes avgassingen i et lite maskinrom med begrenst mulighet til å få lufte ut løsemiddelgasser... var på patron, men ikke sika eller tec.. Skal se om jeg finner igjen en tompatron, har glemt navnet....alzheimer light...

Men ville nok som en annen nevner ha brukt disse plastringene med skruer når det er plater som skal henge...

Jeg har brukt Biltema kontaktlim på boks i motorromet som holder opp mot 50 grader C. Det har verken sluppet eller seget. De første platene ble limt opp for en fem, seks år siden. De jeg har prøvd å plukke pent av grunnet stadige endringer, må skjæres i limfugen. De sitter dønn fast. Jeg har kjøpt matter med blyinnlegg hos Biltema.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...