Jump to content

Hjemmehavn?


Baltic

Recommended Posts

Syntes det kunne være interessant å se hvordan den geografiske fordelingen er her på baatplassen.no pr.d.d. Jeg vet at noen av dere har båt på innsjø, men de fleste har nok båten på havet.

 

Selv bor jeg på Skjetten (v/Lillestrøm) og hadde tidligere hjemmehavn i Oslo (Kongen), men foretrekker å være der jeg er nå,- i Bærum. Skulle jeg prøve noe annet måtte det bli lengre ut i fjorden for å ha kortere vei til skjærgården på Tjøme, Hvaler osv,- på begge sider. Minuset blir da lengre bilvei for å komme i båten. Trives bra som det er, men skulle gjerne bodd nærmere båtplassen (bruker 25 minutter fra trappa hjemme til jeg er i båten).

 

Hva med dere andre?

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i Øygarden kommune, og har båtplass 70 meter fra huset. I byggefeltet jeg bor i, ble tomterne solgt med båtfesterett. I ettertid er vi 15 av 20 tomteeiere som har dannet et lite båtlag, Ådnevika Båtlag. Båtlaget er kommet godt igang med å lage en lite båthavn. Føreløbig har vi laget 3 flytebrygger, og skal i løpet av vinteren lage 10 brygger til. Planen er at vi med tiden skal lage et felles redskapshus på to av bryggerne, som vi deler opp i små båser, således at hver båtplasseier får en liten plass, som kan brukes til å oppbevare fiskeredskap i. Billigt er det også, alt blir laget på dugnad. Jeg er kjempefornøyd.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg bor på Hundvåg utenfor Stavanger og min hjemmehavn er Galeivågen på Hundvåg, ca. 5 min. biltur hjemmefra.

Er medlem av Hundvåg båtforening. Galeivågen er ei meget lun havn som ligger i 'hjertet' av Hundvåg. Kan fortøye om høsten og glemme båten til våren. (Gjør ikke det da men.....)

Kan bruke båten hele året, og gleder meg nå til stille høst og vinterdager på fjorden.

Stubben.

 

Pensjonist som nyter livet

Link to post
Share on other sites

Denne hjemmehavna er en populær havn også for "Oslo-folket". Sætre Båtforening har en særdeles populær havn for det vi kaller "Oslo-folk". Altså båtfolk fra Asker - Bærum - Oslo - Lørenskog - Drøbak osv.

 

Jeg bor på vestsiden av Hurum, og burde hatt båten mot Drammensfjorden. For det første så finnes det lite med båtplasser på denne siden av Hurum. Så jeg leier en båtplass av en  familie på Sætre som for tiden er uten båt. For medlem av Sætre Båtforening kan jeg aldri bli. Jeg bor nemlig på feil postnummer!!! :yesnod:   http://www.saetrebaatforening.com/

 

Jeg tør påstå at Sætre Båtforening og dens aktive medlemsskokk er noe av de mest sosiale båtfolk som finnes i Indre Oslofjord.  Hver eneste helg er havnas gjesteplasser fyllt opp. Ja enkelte bestiller plass allerede for flere helger fremover. Slå den!

 

Havna besitter en alldeles fantastisk marina som bestyres attpåtil av en nordlending.  :nonod:

Service og gjestfrihet er stikkord for denne mannen. Han vil at alle skal trives. Og båtfolket trives i denne nordlendingens selskap. http://saetremarina.no/

 

Dette innlegget ble noe mer engasjerende enn hva jeg selv ahdde forestillt meg, men så kom det også rett fra hjertet. -Sånn er det bare!  :nonod:

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 innlegget ble noe mer engasjerende enn hva jeg selv ahdde forestillt meg, men så kom det også rett fra hjertet. -Sånn er det bare!  :yesnod:

Hei Inge.

 

Kan bare bekrefte det du sier. Var selv i denne havna forrige helg, og hvis man har lyst til å se en veldreven, fin, hyggelig og koselig havn. Ta da turen hit.

 

Og prisen :nonod:  Unnskyld 100 kr. med strøm/vann og tilgang til rene fine dusjer.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i Spydeberg men har båt plass på Hvaler (ca 1 time bil). Jeg har hatt båtplass i Son ( ca 20 min med bil). Men jeg synes det er bedre å ta bilturen til Hvaler så er jeg mitt i smørøyet, en å kjøre to timer med båt for å komme dit. Veldig greit på søndag når man skal til bake fra Koster el. områdene rund der.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i Spydeberg men har båt plass på Hvaler (ca 1 time bil). Jeg har hatt båtplass i Son ( ca 20 min med bil). Men jeg synes det er bedre å ta bilturen til Hvaler så er jeg mitt i smørøyet, en å kjøre to timer med båt for å komme dit. Veldig greit på søndag når man skal til bake fra Koster el. områdene rund der.

Ingen dårlig idè! Vet du (eller andre) om det er ledige båtplasser i området fra Son til Hvaler? Hele eller bare for en periode av sommeren? Er det private havner hvor en kjøper til høyeste pris, kommunale eller private båtforeninger (hvor det ofte er lang ventetid) eller er det private som leier ut plasser? Vet du noe om priser for 4m brutto bredde (ca. 3,7m netto)?  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tine II ligger i Solviken i Horten ( www.solviken.no ) .Jeg syntes det er Horten's flotteste båthavn pluss at jeg har bare 10 minutter og gå ned dit .Der har vi stor flott kran , klubbhus med stort verksted og diesel . Kan nesten ikke ha det bedre vel .

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tine II ligger i Solviken i Horten ( www.solviken.no ) .Jeg syntes det er Horten's flotteste båthavn pluss at jeg har bare 10 minutter og gå ned dit .Der har vi stor flott kran , klubbhus med stort verksted og diesel . Kan nesten ikke ha det bedre vel .

 

 

Tine II

Hyggelig å møtes, neste gang blir det forhåpentligvis bedre tid. Vi hadde en fin tur gjennom Mossesundet og hjem til Hurum.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi bor i sandnes, må kjøre ca 15 min inn til Stavanger, for så å ta ferje til vassøy hvor båten ligger... :smiley:

Håper på båtplass på grasholmen i stavanger seilforening til sommeren. Merker at det blir litt tiltak å dra på båttur når en må passe ferje tider osv... Men det er bedre en ikke båtplass i det heletatt;)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har litt å kjøre (7mil) fra Skjetten ved Lillestrøm til Son i Oslofjorden.

Men havnen er vel en av de beste i fjorden. Sonskilen har forøvrig

egen hjemmeside: http://sonskilen.no

Hjemmesiden for båtforeningen: http://sonbaat.no

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hjemmehavna er i Christiansholm båthavn (eller Langfeldts almenning som den har hett før og fortsatt heter på folkemunne). Dette er en populær kommunal båthavn, og jeg sto på venteliste i mange år før jeg fikk flyttet fra Narvika hvor jeg hadde båtplass tidligere.

 

Havna ligger mellom bystranda og festningen i Kvadraturen, og har derfor en meget fin og sentral plassering. At det følger med gratis biloppstillingsplass hele sommeren, er også et pluss. Ellers er båtplassen ny og velholdt. Vakthold, strøm og vann er det tilgang på.

Da jeg bor på Lund er det grei gangavstand til båten  :flag:

 

DET SOM IKKE ER GREIT er at kommunen nå vil gå vekk fra innskudd, og over på ren leie. Det medfører at vi som har hatt båtplass en stund, får STORT prispåslag. Det innskuddet jeg gjorde for 20 år siden, får jeg tilbake uten renter eller noen kompensasjon for prisstigning etc.

Jeg har trofast holdt på min kommunale båtplass og betalt det årlige gebyret for vedlikehold og vakthold, selv i de ganske mange år jeg ikke har bodd i byen eller hadde båt. Dette for ikke å måtte kjøpe plassen tilbake senere til den da gjeldende pris (stadig stigende). Jeg kan nevne at i kontrakten med kommunen står intet om at avtalen kan sies opp av kommunen (untatt ved mislighold).

JEG BLIR SÅ SINT AT JEG NESTEN KASTER KAMMEN I GULVET.  :nono:  :nono:  :nono:

Link to post
Share on other sites

Hjemmehavn: Lundsvågen på Hundvåg utenfor Stavanger:

Bilde

Båten var ikke tilstede da bildet ble tatt (såvidt jeg kan se).

 

Greie priser, vann og strøm på brygga, godt med parkeringsplasser og opplagsplasser om vinteren. Kort vei til Ryfylke. Vassøy bunkringsstasjon (Norges billigste?) sees i øvre høyre del av bildet.

 

Den største ulempen er været om vinteren: UTROLIG surt og kaldt å jobbe på utsiden av båten her.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...