Jump to content

Utgåtte nødraketter

Astor

Recommended Posts

I fjor testet jeg to håndbluss fra 1984 som hadde ligget ombord i båten min fra den var ny. De fungerte som bare det, var greit å ha prøvd i praksis hvordan de tennes...

Ser for øvrig i avfallsguiden her at følgende skal leveres til politiet for destruering:

"Eksplosiver; Ammunisjon, fyrverkeri, nødraketter, sprengstoff og fenghetter."

Redigert av Cerveza (see edit history)

For en del år siden testet jeg et dusin nødraketter og bluss som var gått ut på dato omlag 3 år tidligere. Rakettene ble sendt horisontalt inn i en steinrøys og blussene tent på som normalt. Resultatet var nedslående for å si det mildt.

Rakettene hadde en snor som skulle dras i for å utløse tennmekanismen men på de fleste røyk snoren uten at noe mer skjedde. Det var vel kanskje 1/3 av de jeg fikk sendt opp/bort. Blussene hadde en slags fyrstikk i bunnen som skulle tas ut og dras over toppen på blusset og også her var det veldig vanskelig å tenne de fleste. Synes det var SVÆRT dårlig av så mange bluss som bare var gått litt ut på dato. Samtlige raketter/bluss var pakket i tett plastpose og de så tørre og fine ut.

Det som likevel var det verste var at plastposene var nesten håpløse å åpne. Jeg holdt på en sommerdag og sleit fælt med å åpne posene selv om der var en rivekant som skulle lette åpningen. Ser for med hvordan dette hadde gått om jeg hadde prøvd meg en våt og kald vinterdag der jeg virkelig hadde hatt behov for nødutstyret :headbang:

Dette var rundt 25 år siden så jeg håper der har skjedd noe med kvaliteten siden da...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg leverer ikke inn. Skyter opp på nyttårsaften. Ser folk over hele byen gjør det :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg bor i tettbebygd strøk, et stykke fra sjøen. Om jeg skyter opp en nødrakett kl 24 på Nyttårsaften "drukner" den i annet fyrverkeri. Jeg lar famileimedlemmer/mannskap stå for oppskyting om mulig, slik at de vet hvordan en slik skal skytes opp. Jeg er nøye på at klokken skal være ca 24.

Jeg vil tro at en som er i nød, finner det lite hensiktsmessig og skyte opp en nødrakett rundt midtnatt på Nyttårsaften. Sjansen for at noen reagerer på den er minimal. Skytes den opp ute i havet, og sees fra land, kan det hende at noen reagerer.

Jeg ser folk over hele byen driver å slår hverandre i skallen med champagne-flasker i taxi-køen den dagen også, men ser ikke det som noen grunn til at jeg skal gjøre det samme :tongue:

Godt svart, nødraketter er forbudt å skyte opp i annen henseende enn det de er beregnet for. Polititet er rette instans til å ta imot våpen, ammunisjon sprengstoff og fyrverkeri. Vil tro at nødraketter går inn under denne katagorien.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

I vår lille kommune går det nok opp minst hundre, og sannsynlegvis mer enn det. Det blir nok litt lenger enn +- fem minutt før og etter midnatt for å klare dette. Slik har det vært de siste 25 årene så vidt eg kan huske, og det blir nok det samme i år også? Personlig er det sikkert 20 år siden eg fyrte opp noen, men det er i grunnen noe som flere skulle hatt mulighet å trena på. (i lovlige former selvsagt)

Det er faktisk mulig å snu den feil veg i farta og det kan bli veldig farlig. Har titta på litt forskjellige typer og det er ikke alle som er like godt merka ang. dette.

To kommentarer fra en synder som har testet gamle raketter på nyttårsaften.

Fallskjermrakettene slukker ikke alltid før de treffer bakken, eller naboens tak. I Halden var det noen som satt fyr på taket på en silo for et par år siden... (nei, det var ikke meg).

Gamle raketter/bluss fungerer ikke som nye raketter og bør destrueres. De kan være farlige å bruke. Jeg har selv fått en skikkelig forbrenning av et håndbluss som ikke lenger var helt tett i enden (den enden man holder i). Unner ingen å gjenta den episoden. Bruk evt. en sveisehandske på hånden som holder blusset.

Det er fra britiske båtmagasiner og også her på båtplassen kommet rapporter om nødraketter som har "selvantent" og dermed også fått båter til å ta fyr.

Geir

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...