sveiners Startet 11.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2010 hallo alle sammen, har fått tak i en gammel cresent marine 4hk, disse ble produsert mellom 61-74, den jeg har sitter det metall deksel på så fra det jeg har lest meg til er den fra før 1968 og luftkjølt nå til spørsmålet.. på motsatt side av propellen er det et lite hull (2-3 mm Ø ) ser ingen gjenger eller noe slikt der men når jeg tilter motoren opp renner det en tykk meget svart olje ut derfra, kjennes også ut som om det kommer litt eksos derfra når motoren går, noen som vet hva dette hullet er eller om det burde tettes? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 (redigert) Hvis den har gått i 50 år med hull, tror jeg ikke det første jeg ville gjort er å tette det.... Denne motoren er vel luftkjølt, men det er kanskje en eller annen form for drenering av stammen. Husker ikke om eksosen går i stammen på disse. Bestefar hadde maken. La det være i 50 år til og se hvordan det går til slutt.. Jeg lærte meg å ro med den motoren... Redigert 11.Oktober.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
sveiners Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 ja du har nok rett, tenkte på at man sikkert ikke skal få vann i drevene i stammen vettu, motoren er forøvrig veldig lettstartet... ..VELDIG dårlig kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Næh! - en Cresent er det lenge siden jeg har sett. Min tok kvelden på slutten av 70-tallet en gang. Motoren gikk fint hele tiden, men undervannshuset ble så slarkete av tæring etterhvert at det til slutt ble umulig å bruke den. Tror nok derfor det er viktig at du forsøker å forhindre at vann kommer inn der det ikke skal komme inn. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 (redigert) Hullet er sannsynligvis olje og vann fra eksosen som blir drenert ut. Kanskje noen utette skjøter på eksosrøret? Sannsynligvis ikke noe å bry seg om. Se forøvrig denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/62888-veteranpaahengstraaden/ Redigert 11.Oktober.2010 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Hei. Hadde en slik motor i fjor, intil start systemet gikk føyka ! Motoren er trolig 61 modell. Kunne du tatt ett nermere bilde? Jeg hadde ikke noen hull om jeg ikke husker feil. Jeg lærte å skru med min motor. Her er ett bilde etter en sesong: Motoren fikk mye juling. Og den var ment til å bare ha en sesong, og det ble det også Motoren var i elendig stand da jeg fikk den. Jeg starta den da det var startsnor der, men den ble revet i filler, når det hadde havna en skive i vifta til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Ble helt nostalgisk av den lille filmsnutten Husker fisketurene med bestefar, og den gassreguleringa foran. Ikke noe gir, når hvis motoren startet bar det avsted. Når den gikk sur etter uttallige startforsøk var det å dra med halv gass. Når den da tente og dro iveg var det om å gjøre at man ikke forsvant over akterspeilet. Dette var i Grimstad, og en 12 liters tank pleide å holde ett par år. Sto nede på brygga en gang i voksen alder når to guttunger kom inn i ei lita jolle med identisk motor for å fylle bensin. Slengte ut en "jasså, dere må fylle en gang imellom" til ungene og svaret smalt tilbake "en gang imellom.... det renner rett igjennom".... De gutta bodde antageligvis i den jolla hele sommeren Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Min var for lettstartet. Den startet hver eneste gang noen bare var nesten nær snora . Så stod jeg og lo, mens vedkommende fikk panikk nesten, når elendigheta starta. Hadde du stoffsnor eller wire til start? Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsape Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Sjekk denne: Finnkode: 24866983 Sitér dette innlegget Link to post
sveiners Svart 12.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 (redigert) fant ut litt her, skal se om jeg får tatt bilde.. har en til men det er en 5 hester av "nyere" modell, med plastdeksel , denne er det ikke hull i stammen på, denne er nok å betegne som delemotor Det er wire på den ja :-) Leste den annonsen ;-) det med at den ikke "tar" hver gang man drar i snora sliter jeg med også.. heller hver 10.de gang...lol Redigert 12.Oktober.2010 av sveiners (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 samma problem hadde jeg og, etter at den skiva som satt mellom lokket's skrue og motoren. Ta vekk den skiva, før den faller nedi, og gjør skade!! Kanskje jeg fortsatt har noen deler igjen... Si i fra hvis du trenger noe:) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Jeg har en slik motor stående,99% komplett. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Smaapala Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Rror bestemt at hullet du snakker om skal være der. Om du ser under skvett brettet vil du se at det er en sleiker som sirkulerer vann i stammen for at den ikke skal bli varm. Smaåpala Sitér dette innlegget Link to post
sveiners Svart 12.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Si i fra hvis du trenger noe:) har du starthuset med fjør liggende da? Jeg har en slik motor stående,99% komplett. send meg en pm hvis du ikke har lyst til å ha den stående lenger da ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 har du starthuset med fjør liggende da? Skal ta en titt;) Sitér dette innlegget Link to post
sveiners Svart 12.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 (redigert) forresten noen der ute som klarer å "google" seg til en side hvor man kan søke opp serienummer på denne gamle motoren, hadde vert artig å visst årsmodell og liknende, men finner nada selv ihvertfall.. på skiltet på stammen står det 119420 Nymanbolagen A/B Edit: fant ut at det ikke het nymanbolagen noe lengre enn -61 så denne motoren burde da være en -61 modse link nymanbolagen Redigert 12.Oktober.2010 av sveiners (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Ja det stemmer det;) Om det står nymanbolagen på din motor, så skal det være <61 mod. Jeg har ikke hatt tid til å lete etter startsnora i dag, men skal gjøre det i morgen:) Fant dette i farta Link Nå fant jeg endelig alle bildene mine igjen Her var min motor, før den ble deler... Dette bildet er tatt etter at min motor hadde "eksplodert" (hørtes sånn ut.) Disse dele kom ut når jeg stoppa motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.