Jump to content

Cresent Marine 4 Hk.. tekniske spørsmål

sveiners

Recommended Posts

hallo alle sammen, har fått tak i en gammel cresent marine 4hk, disse ble produsert mellom 61-74, den jeg har sitter det metall deksel på så fra det jeg har lest meg til er den fra før 1968 og luftkjølt

4cresent.jpg

nå til spørsmålet.. på motsatt side av propellen er det et lite hull (2-3 mm Ø ) ser ingen gjenger eller noe slikt der men når jeg tilter motoren opp renner det en tykk meget svart olje ut derfra, kjennes også ut som om det kommer litt eksos derfra når motoren går, noen som vet hva dette hullet er eller om det burde tettes?

cresentbunnroed.jpg

Hvis den har gått i 50 år med hull, tror jeg ikke det første jeg ville gjort er å tette det....

Denne motoren er vel luftkjølt, men det er kanskje en eller annen form for drenering av stammen. Husker ikke om eksosen går i stammen på disse. Bestefar hadde maken. La det være i 50 år til og se hvordan det går til slutt.. :cool:

Jeg lærte meg å ro med den motoren... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)

Næh! - en Cresent er det lenge siden jeg har sett. Min tok kvelden på slutten av 70-tallet en gang. Motoren gikk fint hele tiden, men undervannshuset ble så slarkete av tæring etterhvert at det til slutt ble umulig å bruke den. Tror nok derfor det er viktig at du forsøker å forhindre at vann kommer inn der det ikke skal komme inn.

Guest Kaptein Fredrik

Hei. Hadde en slik motor i fjor, intil start systemet gikk føyka ! Motoren er trolig 61 modell. Kunne du tatt ett nermere bilde? Jeg hadde ikke noen hull om jeg ikke husker feil. Jeg lærte å skru med min motor. Her er ett bilde etter en sesong:

motor_003redigert.jpg

Motoren fikk mye juling. Og den var ment til å bare ha en sesong, og det ble det også :giggle:

Motoren var i elendig stand da jeg fikk den.

Jeg starta den da det var startsnor der, men den ble revet i filler, når det hadde havna en skive i vifta til motoren.

Ble helt nostalgisk av den lille filmsnutten :cool:

Husker fisketurene med bestefar, og den gassreguleringa foran. Ikke noe gir, når hvis motoren startet bar det avsted. Når den gikk sur etter uttallige startforsøk var det å dra med halv gass. Når den da tente og dro iveg var det om å gjøre at man ikke forsvant over akterspeilet.

Dette var i Grimstad, og en 12 liters tank pleide å holde ett par år.

Sto nede på brygga en gang i voksen alder når to guttunger kom inn i ei lita jolle med identisk motor for å fylle bensin. Slengte ut en "jasså, dere må fylle en gang imellom" til ungene og svaret smalt tilbake "en gang imellom.... det renner rett igjennom".... De gutta bodde antageligvis i den jolla hele sommeren :lol:

fant ut litt her, skal se om jeg får tatt bilde.. har en til men det er en 5 hester av "nyere" modell, med plastdeksel , denne er det ikke hull i stammen på, denne er nok å betegne som delemotor

Det er wire på den ja :-)

Leste den annonsen ;-) det med at den ikke "tar" hver gang man drar i snora sliter jeg med også.. heller hver 10.de gang...lol

Redigert av sveiners (see edit history)

forresten noen der ute som klarer å "google" seg til en side hvor man kan søke opp serienummer på denne gamle motoren, hadde vert artig å visst årsmodell og liknende, men finner nada selv ihvertfall.. på skiltet på stammen står det 119420 Nymanbolagen A/B Edit: fant ut at det ikke het nymanbolagen noe lengre enn -61 så denne motoren burde da være en -61 modse link nymanbolagen

Redigert av sveiners (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

Ja det stemmer det;) Om det står nymanbolagen på din motor, så skal det være <61 mod. Jeg har ikke hatt tid til å lete etter startsnora i dag, men skal gjøre det i morgen:)

Fant dette i farta Link

Nå fant jeg endelig alle bildene mine igjen :yesnod:

Her var min motor, før den ble deler...

fjernstyrt_076.jpg

Dette bildet er tatt etter at min motor hadde "eksplodert" (hørtes sånn ut.) Disse dele kom ut når jeg stoppa motoren.

fjernstyrt_067redigert.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...