Jump to content

Hvordan betale motor uten å bli svindlet?

GøyPåHavet

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte en with 320 uten motor i sommer :flag: Uten motor

Jeg har leitet lenge og funnet en Tohatsu 9,9 2006 modell.

Selger bor i Bergen å skal sende motoren med hurtigruta til Ålesund.

Problemet er at han ikke vil sende motoren før jeg har betalt og sendt han kvittering ( altså forhåndsbetale)

Jeg skjønner han på samme måte som jeg ikke vil sende fra meg pengene uten å få motoren først.

Er det en god løsning på et slikt problem?

Glad for alle tips :flag:

Betalingsløsningen til Finn skal være god. Dersom du i tillegg betaler med mastercard er alle rettigheter i behold. Mottar du ikke varen, så betaler du heller ikke noe til kortselskapet. Skulle det være noe feil med motoren og selger ikke gjør opp for seg, vil du kunne motregne med kortselskapet. Årsaken til dette er at du kan gjøre gjeldende de sammen krav overfor kortselskapet som du kan gjøre gjeldende overfor selgeren. Således skulle dette være uproblematisk.

Betalingsløsningen er fin. Jeg har brukt den selv noen ganger. Dere gjør en avtale, du betaler inn penger, han sender, du mottar varen og sjekker den. Godtar du gir du beskjed til Finn (du får link til alt slikt) og selger får penger, og du eier motoren/varen.

Er det bare drit må du sende tilbake, og gi beskjed om du ikke vil ha varen.

Og det koster ikke mange kronene. Og mye bedre enn å bli svindlet.

Føkk deg...

Høres ikke akkurat ut som om selger vil sende med leveringsforbehold.

Jeg fikk denne mailen i dag:

Nei jeg kan ikke sende den med utleveringsforbehold. Jeg sender det som rein kolli-frakt, er gratis frakt. Jeg legger ikke ut penger på frakt, da selger jeg den heller til noen som faktisk vil ha motoren. Jeg orker ikke å stresse med dette.

Lars.

Jeg skal sjekke ut hva den Finn betalingsgaranti er :D

Jeg antar dette ikke er en alt for dyr motor og jeg forstår selger veldig godt. Mulig jeg banner i kjerka nå.... :cool:

Har akkurat solgt en moped for en rimelig penge, og du verden så mange "fjortiser" (ikke ta det personlig) som ringte og sa de skulle ha den, jeg måtte ikke selge til noen andre, de skulle komme å hente den i morgen osv. Min tilbakemelding var "fint, jeg selger til førstemann som står i gården med penger i handa". TIl de som ønsket å reservere den sa jeg at de skulle ringe meg når de satte seg i bilen, så skulle jeg ikke selge den til noen andre i mellomtiden.

Etter ørten telefoner og mail, og dertil lite ull kom det en pensjonist med penger i handa og fikk den med seg med en gang.

Så jeg er tilbøyelig til å være enig med selger, hvis du ikke kan overføre pengene slik at han sender deg motoren uten mere stress, venter han bare på nestemann som svinger innom og hiver den i bilen. Kynisk... ja, men for 2-3-4000,- er det begrenset hvor mye jeg gidder å undersøke eller ordne med.

Betalingsordningen til Finn er nevnt. Så hvis selger sender motoren til Ålesund og du ombestemmer deg, får han kanskje motoren tilbake fraktfritt, men i alle tilfelle får han ingen penger og kan risikere å måtte dekke returfrakten også.

Hadde jeg vært selger, no way, fiks det selv.

Snakker vi om dyre gjenstander hvor jeg var interessert i å få til en god løsning for begge parter er det sikkert bra. På "småsalg" under 4-5000,- .... kom og hent eller sett inn penga på min konto. Hvis ikke blir det bare stående til en annen dukker opp.

Den neste mailen din til selger bør bli med spørsmål om hans kontonummer, eller så kan du glemme det. Det fremgår av selgers svar at han begynner å bli lei allerede...

Your call... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)

Personleg hadde eg berre overført pengane og håpt på det beste.

Dette er også løsningen jeg hadde valgt..... Har forskuddbetalt mye, både i USA, Tyskland, Østerrike, Kina og Norge og har så langt ikke blitt lurt... Det dyreste var to motorer som kostet 12000 USD...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Høres ikke akkurat ut som om selger vil sende med leveringsforbehold.

3-4000 kroner er ikke mye penger, så slik sett risikerer du ikke mye. Men det kan selvsagt være penger du ikke har råd til å tape.

Postoppkrav bør kunne være en løsning dersom du forskutterer oppkravsgebyr og frakt (inkl. evt. returfrakt hvis du ikke skulle hente motoren). Det du da betaler ved henting er avtalt pris fratrukket forskuttert returfrakt. Da risikerer ikke selger noenting og er heller ikke mer stress enn å sende på annen måte.

Postoppkrav fungerer fint om en bruker posten til dette, men om jeg skjønner dette rett så jobber selger på Norlines, og kan sende denne gratis via jobben... ergo lite jobb for selger med forsendelsen og sikkert emballering..

Jeg har sympati med selger her, vil ikke kjøper handle på de betingelser som selger setter, så kan han selge til en annen når ny kjøper dukker opp... Dette er ikke ikke mye penger, så hvorfor styre masse ekstra, når en kan gjøre det enkelt og selge til en henter selv, eller aksepterer å betale på forskudd...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Greit nok Sydvesten - selvsagt praktisk for selger å sende via Norline når han jobber der. Men her var tanken å komme med forslag som kjøper kan foreslå overfor selger. Så er det uansett helt opp til selger om denne løsningen er til å leve med. Han kan sikkert få embalert den på jobben uansett. Å kjøre den til Posten deretter er neppe mye stress. Dette avhenger litt av hvor ivrig selger er på å selge, og hvilken respons han har på motoren fra andre. Hvis han blir nedrent av henvendelser er det selvsagt enklest å selge den til førstemann som henter.

Har kjøpt en del klokker på nett fra privatpersoner. Ofte er forhåndsbetaling eneste alternativ siden selgerne er redd for å bli lurt, fysisk overlevering er ikke praktisk, og det kan være snakk om verdier for titusener av kroner som sendes over kloden. Har dessverre også sett selgere som har blitt loppet for millioner av falske kjøpere.

Viktigst i alle transaksjoner med forhåndsbetaling er: Ikke kjøp varen, men kjøp selgeren. Få tak i informasjon du kan verifisere: telefonnummer, navn, adresse, osv. Kontroller referanser og sjekk mot offentlige registre.

Har også brukt escow-tjenester som PayEx med god erfaring, men dette er avhengig av at selger også går med på dette. For små beløp som et par tusen kroner blir det også relativt sett dyrt og tar ofte litt lengre tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...