Jump to content

Test av diesel, erfaringer

Una

Recommended Posts

Idag er dipstick for test av diesel kommet, så om en ukes tid burde svaret være klart. :sweat:

Hadde oppe tanken for 3 år siden og gjorde den ren, har ikke brukt noe "lurium" for å forebygge dieseldyr. Har heller ikke hatt noe problemer så får se hva testen viser.

dieseldyr.jpg

Redigert av Una (see edit history)

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Nei, har du noenlunde kontroll, så vet du jo at du ikke har vann i dieselen. Og har du ikke vann, så har du heller ikke dieseldyr. Hulda laget et kontrollrør der jeg pumper opp en skvett hver gang jeg fyller tanken. Kontroll vil si at jeg med drillpumpe pumper opp diesel. Sist fylte jeg en femliterkanne.

Og da ser det gjerne slik ut. Et lite fingerbøl vann og litt gammel rust som har falt ned fra tanktoppen, drillspon etc. Det er helt udramatisk:

dieselproeve_1a.jpg

Hulda bruker under 500 liter diesl i året, hvilket tilsier at fylling skjer en gang i året. Dette bildet er fra 2007. Årets prøve var mye renere.

Her var jammen årets prøve:

200510_011.jpg

Mye likt 2007-prøven egentlig.

Redigert av Hulda (see edit history)
  • 2 uker senere...

Jeg jobber med dette til vanlig i Nordsjøen.

Vi brukte disse dipstick`ene tidligere. De er lette å få falske utslag på. Dermed må det sjekkes om igjen hvis du får utslag.

(Husk at de skal dyrkes på 30 grader)

Vi gikk over til en "flasketest" som var mer fintfølende, men nå bruker vi kun vanninnholdet i dieselen som indikasjon på om vi kan ha problemer.

Som Hulda sier er det bare når du har vann tilstede at du får dieseldyr.

Det store problemet med dieseltanker, er at de ofte er designet uten mulighet for drenering fra laveste punkt. Våre vannmålinger er så fintfølende og tankene såpass gode å drenere (ta prøve fra) at vi ser problemet, men har du en tank som er feilkonstruert, er nok eneste løsningen å pumpe ut diesel fra bunnen.

Dipstick-prøve som ikke blir tatt fra bunnen, er lite verdt. Det er viktig å vite hva som foregår i bunnen av tanken der vannet legger seg. Uten god drenering, blir det tilslutt nok vann og slim der til at det blir sugd inn i filtrene.

Kjemikalier mot dieseldyr har vi aldri brukt, så jeg har ingen erfaring med det.

Tror uansett at drenering er det beste.

Tanken er skå mot bunnen med god oppsamling og avtapping nederst. tappet ut ca 1/2 liter uten bunnfall av noe slag og oppbevarte prøven lunt og varmt. :thumbsup:

Er skeptisk til å bruke "lurium" midler. Heller drenere godt etter vinteren og sjekke tom tank om noen år igjen. Heldigvis lett å komme til tanken og den har stort mannhull. Skulle det komme vann på tanken, vil jeg og se det i vannutskilleren på forfiltret.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...