Halvorsn Startet 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2010 (redigert) I fobindelse med Skibsplastprosjektet, så er jeg i tankeboksen i forhold til finer vs divinycell. I dørken og hekken så blir det nok finer. Men er det noen som har erfaring med membranplater (type baderomsplater) som kjernemateriell til innredningen? Platene er jo glassfiberbelakt (?), og er jo vannbestandige.... Så veier de også mindre enn finer. Men tåler de å bli lagt i båt? Lagt til: Og de jeg fant på Obs bygg kostet ca 300 pr plate. Redigert 14.Oktober.2010 av Halvorsn (see edit history) Sitér dette innlegget Pusser opp Skibsplast 15 HT Link to post
jadal Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Hvorfor finner isteden for divinycell? Disse kjøper du i forskjellig hardhet etter hvor de skal brukes. Jeg har hatt ei runde med drittjobb pga båtbyggeren har støpt inn finner og har da blitt helt imot innstøpt tre i båt. Jeg betalte under 400.- på ei 244x122x1cm divinycellplate som er god til å lage innredning vill jeg tru.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Loma Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Baderomsplater er av styropor eller noko liknande. Viss dei kommer i kontakt med polyester svinner dei inn eller smelter vekk. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Platene er av EXP (ekstrudert polystyren). Dette går dårlig sammen med polyester, men dersom du bruker epoxy så går det bra. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Halvorsn Svart 14.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Jadal: Litt skeptisk for å bruke Divinycell i hekken. Har lest noen poster om dette. Men etter å ha lempet ut noen kilo bløt finer, så vil jeg helt ikke ha det tilbake i båten :) Hvor kjøpte du de platene? Trodde Divinylcell lå på 1000+ pr plate jeg... Så det er nok jeg som ikke har lett godt nok. Loma: De jeg fant var av Styrofoam, så du har nok rett her. Noen som har erfaring med Biltema sin Divinylcell? Det er jo en gammel båt, som jeg tenkte å gjøre best mulig for et anstendig budsjett (Som allerede ser ut til å sprekke ) Sitér dette innlegget Pusser opp Skibsplast 15 HT Link to post
jadal Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Den jeg oppga prisen til ville jeg ikke hatt i hekken. Det var et spørsmål om innredning der og.. I hekken brukte jeg ei plate til ca 3000.- Men da skal den tåle det som er av motorer på markede x2 eller noe sånt. Om du tar kontakt med Diab så får du hjelp til hvor solid plate du trenger, det kommer jo litt ann på åssen motor du skal ha på.. Et triks er å bruke billigere/bøltere plate og fjerne der det blir trykkbelastning når en skrur fast motor og erstatte med glassfiber der.. Søk her på forumet.. Etter hva jeg har sett på biltemas sine fikk jeg følelsen at det var noe sprøtt mokker.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
jernkjøl Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Byttet ut ca 1,5m2 av dekket i sommer hvor balsatreet var råttent. Støpte nytt med BT sin divinylcell og resultatet ble meget bra. Stivheten i det nye dekket er langt bedre enn det gamle rundt. Til sommeren kommer jeg til å gjøre det samme med hele det fremre dekket for å øke stivheten og legge divinylcell i forpiggen for isolering og bedre finish i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 drittjobb pga båtbyggeren har støpt inn finner og har da blitt helt imot innstøpt tre i båt. Velkommen i klubben. Det er en klubb med galloperende medlemstall. Skal det lages ei liste over materialer som er uegnet som kjernemateriale så ruver finer på toppen. Med balsa som en god nummer to. Rundt omkring på forskjellige fora er det utallige tråder om råte i akterspeil, råte i dørker og råte i dekk. Bruk av innlaminert treverk i enhver form begrenser sterkt en båts levetid. Nå er det mange andre produsenter av bra kjernemateriale enn Diab, men den er best kjent her på berget og greiest å få tak i. I et akterspeil ville jeg brukt 40 mm. HD 250. Fas ned til enkeltlaminat der hvor bolter og annet skal gjennom eller forsterk hullet med en egnet fyllmasse, f.eks. Oldopal. Til å lage innredning ville jeg valgt 10 mm. HD 80. Fjern alt av treverk som ikke er dekor og båten varer i hundrevis av år. Sitér dette innlegget Link to post
Halvorsn Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Takker for gode svar. Jeg tror jeg må ta en kikk på budsjettet når jeg skal velge materiell her. Slik jeg ser det, er det vanskelig å forsvare noen tusenlapper på Divinycell til dette prosjektet. Men samtidig ble jeg litt betenkt da jeg nesten kunne plukke av hekkplaten med plastkniv! Sitér dette innlegget Pusser opp Skibsplast 15 HT Link to post
tuffff Svart 15.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Jo, men det er jo også noe med hvor lenge du har tenkt at båten skal vare. Som Mulligan sier så er det aller beste dyvinicell el., men finer duger også bra dersom du skal gjøre en reparasjon som bare du tenker skal vare i din tid - 10-15 år. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Halvorsn Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Godt poeng Tuffff. Har tenkt på det samme, og jeg tror ikke denne båten kommer til å vare for evig :) Det er nok ikke så mange flere eiere etter meg. Sitér dette innlegget Pusser opp Skibsplast 15 HT Link to post
Plastarbeider Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Du kan trygt bruke finer, viss du gjer det skikkelig. Vannfast lim i fineren, og MASSE lim i gjennomføringene til motorboltene, men som tufff sier så varer det ikkje evig. Divinicell i H250 koster peng, og noe mindre enn H250( hardhet/tetthet) i hekken er uaktuelt. Til innredning kan du bruke ka du vil, men jo hardere jo dyrere og tyngre å jobbe med. Støpte ein gang ein styrekonsoll av ein pappkasse, singel-laminat i snekkefestet og skruefestene i båten, 10 år i open båt, året rundt, like fin og stiv i dag. Skikkelig arbeid er viktigere enn matrialene du bruker, hent tips frå forumet her, masse gull-tips rundtomkring. Ta kontakt med ein lokal båtbyggerbedrift i området ditt, de har garrantert kjernematriellkapp til gibortpris. Småbiter kan pusles sammen, dette har ingenting å si. Som kjerne i ein konstruksjon kan du uten problem bruke biltema sine plater, (men ikkje i hekken) skjær vekk viss det skal bolter igjennom så du får "singel-laminat" som ikkje brister ved kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.