Jump to content

Membranplater som kjernemateriell?

Halvorsn

Recommended Posts

I fobindelse med Skibsplastprosjektet, så er jeg i tankeboksen i forhold til finer vs divinycell. I dørken og hekken så blir det nok finer. Men er det noen som har erfaring med membranplater (type baderomsplater) som kjernemateriell til innredningen? Platene er jo glassfiberbelakt (?), og er jo vannbestandige.... Så veier de også mindre enn finer. Men tåler de å bli lagt i båt?

Lagt til: Og de jeg fant på Obs bygg kostet ca 300 pr plate.

Redigert av Halvorsn (see edit history)

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Jadal: Litt skeptisk for å bruke Divinycell i hekken. Har lest noen poster om dette. Men etter å ha lempet ut noen kilo bløt finer, så vil jeg helt ikke ha det tilbake i båten :)

Hvor kjøpte du de platene? Trodde Divinylcell lå på 1000+ pr plate jeg... Så det er nok jeg som ikke har lett godt nok.

Loma: De jeg fant var av Styrofoam, så du har nok rett her.

Noen som har erfaring med Biltema sin Divinylcell? Det er jo en gammel båt, som jeg tenkte å gjøre best mulig for et anstendig budsjett (Som allerede ser ut til å sprekke :tongue: )

Pusser opp Skibsplast 15 HT

Den jeg oppga prisen til ville jeg ikke hatt i hekken. Det var et spørsmål om innredning der og.. I hekken brukte jeg ei plate til ca 3000.- Men da skal den tåle det som er av motorer på markede x2 eller noe sånt. Om du tar kontakt med Diab så får du hjelp til hvor solid plate du trenger, det kommer jo litt ann på åssen motor du skal ha på..

Et triks er å bruke billigere/bøltere plate og fjerne der det blir trykkbelastning når en skrur fast motor og erstatte med glassfiber der.. Søk her på forumet..

Etter hva jeg har sett på biltemas sine fikk jeg følelsen at det var noe sprøtt mokker..

Byttet ut ca 1,5m2 av dekket i sommer hvor balsatreet var råttent. Støpte nytt med BT sin divinylcell og resultatet ble meget bra. Stivheten i det nye dekket er langt bedre enn det gamle rundt.

Til sommeren kommer jeg til å gjøre det samme med hele det fremre dekket for å øke stivheten og legge divinylcell i forpiggen for isolering og bedre finish i skroget.

drittjobb pga båtbyggeren har støpt inn finner og har da blitt helt imot innstøpt tre i båt.

Velkommen i klubben. Det er en klubb med galloperende medlemstall.

Skal det lages ei liste over materialer som er uegnet som kjernemateriale så ruver finer på toppen. Med balsa som en god nummer to.

Rundt omkring på forskjellige fora er det utallige tråder om råte i akterspeil, råte i dørker og råte i dekk. Bruk av innlaminert treverk i enhver form begrenser sterkt en båts levetid.

Nå er det mange andre produsenter av bra kjernemateriale enn Diab, men den er best kjent her på berget og greiest å få tak i.

I et akterspeil ville jeg brukt 40 mm. HD 250. Fas ned til enkeltlaminat der hvor bolter og annet skal gjennom eller forsterk hullet med en egnet fyllmasse, f.eks. Oldopal.

Til å lage innredning ville jeg valgt 10 mm. HD 80.

Fjern alt av treverk som ikke er dekor og båten varer i hundrevis av år.

Du kan trygt bruke finer, viss du gjer det skikkelig.

Vannfast lim i fineren, og MASSE lim i gjennomføringene til motorboltene, men som tufff sier så varer det ikkje evig.

Divinicell i H250 koster peng, og noe mindre enn H250( hardhet/tetthet) i hekken er uaktuelt.

Til innredning kan du bruke ka du vil, men jo hardere jo dyrere og tyngre å jobbe med.

Støpte ein gang ein styrekonsoll av ein pappkasse, singel-laminat i snekkefestet og skruefestene i båten, 10 år i open båt, året rundt, like fin og stiv i dag. Skikkelig arbeid er viktigere enn matrialene du bruker, hent tips frå forumet her, masse gull-tips rundtomkring.

Ta kontakt med ein lokal båtbyggerbedrift i området ditt, de har garrantert kjernematriellkapp til gibortpris.

Småbiter kan pusles sammen, dette har ingenting å si.

Som kjerne i ein konstruksjon kan du uten problem bruke biltema sine plater, (men ikkje i hekken) skjær vekk viss det skal bolter igjennom så du får "singel-laminat" som ikkje brister ved kompresjon.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...