GlennIversen Startet 16.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2010 (redigert) Ikke fullt så heldige disse to kostbar lærdom, og trist båtfrakt. Advarsel til alle som er usikre på hva angår henger og vekt Redigert 16.Oktober.2010 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 heia Norge! Hvorfor iallverden er det ikke aktuell totaltvekt som gjelder i det enkelte tilfelle? At hengeren teoretisk kan laste f.eks. et tonn mere har jo ingenting å si i praksis så lenge den aktuelle vekten er innenfor bilens begrensninger. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Smiley Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Typisk "VG-sak". Dette er jo kjent terreng, og ingen skal innbille meg at minst en av disse to herrer kjente til lovverket. ....men vi blir sikkert ikke stoppet. Spørsmålet om tilhengervekt er jo forsidestoff minst en gang i året. Noen av oss andre har forstått det, og derfor brukt noen kroner på et E-førerkort. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
bindaling Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 (redigert) Har dette med samme forholdet vært en campingvogn og ikke båthenger så hadde det ikke blitt bot - for der gjelder aktuell tilhengervekt. Er det kanskje ikke slik??? Redigert 16.Oktober.2010 av bindaling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Campingvogn-regelen Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Nå har ikke jeg peiling på dette med hengere og hengervekt i det hele tatt, da jeg har komplett førerkort og kan kjøre hva som helst. Man burde sikkert kunne mer om hengervekt, men slik jeg har forstått er grensen på 750kg rimelig klar, og så har man bare lagt til surre regler oppå dette i ettertid, slik som campingregelen, som så vidt jeg har fotstått gjelder alle hengere, ikke bare campingvogn. Jeg er enig med Smiley her, når man uten førerkort på henger huker denne saken her bak bilen, bør man anta at det kan komme en reaksjon hvis man blir stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Har dette med samme forholdet vært en campingvogn og ikke båthenger så hadde det ikke blitt bot - for der gjelder aktuell tilhengervekt. Er det kanskje ikke slik??? Feil, feil og atter feil..... :-) Det er aldri aktuell vekt som gjelder såfremt du ikke allerede innehar E førerkortet. Tenk på det slik at man må ha en E i førerkortet for i det hele tatt å kunne vurdere vekt. I alle andre tilfeller så er alt man trenger å kunne det å lese; i vognkortet(ene)! Kan man da i tillegg noe grunnleggende matematikk (summering), og kommer man under 3500kg så er mye gjort..... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
bindaling Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 De hadde altså fått samme boten ved å dra hengeren uten båt. Ikke sikkert de hadde blitt kontrollert da... Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Beklager smiley, aktuell vekt gjelder ved tillatt maks hastighet dersom en trekker henger uten brems. "Hvis du befinner deg på veg med fartsgrense over 80 km/t, kan du likevel ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger. Hvis du trekker tilhenger uten bremser, kan du ikke kjøre fortere enn 60 km/t hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer – se trafikkreglene § 13." Men, hastighetsbegrensninger var kanskje ikke i dine tanker da du skreiv "aldri" Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Det finnes ikke lenger unnskyldning for ikke å kunne disse reglene, om man ikke har lagt i koma de 20 siste åra. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Det finnes ikke lenger unnskyldning for ikke å kunne disse reglene, om man ikke har lagt i koma de 20 siste åra. Har vært lite i koma de siste 20 årene men synest dette er komplisert og innbyr til usikkerhet. Ble selv stoppet i kontroll i vår med båt på hengeren. Nå var det heldigvis ikke noen mulighet for å sjekke vekt på båt og henger der kontrollen fant sted så jeg fikk, under tvil, kjøre videre. Her er et sammendrag av regler/konsekvenser: REGLER FOR TREKKING AV HENGER * 1) Med alle bilførerkort kan du trekke en henger opp til 750 kilo (vekt av henger og last). * 2) Skal du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kilo, må du ha tilhenger førerkort – E. * 3) Eneste unntak er campingregelen for de med klasse B: Vilkåret er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører (75 kg), og at tilhengerens tillatte totalvekt og bilens tillatte totalvekt samlet ikke må overstige 3500 kg. * Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. * 4) Du må alltid sjekke i bilens vognkort: Tillatt hengervekt, vil si maksimal aktuell totalvekt for tilhengern. Den er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. * Bilens tillatte vogntogvekt, er summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter. * * Tillatt totalvekt betyr den maksimale totalvekt kjøretøyet er registrert for, ifølge vognkortet. * * Aktuell totalvekt er den vekten kjøretøyet har i øyeblikket. * * Bilens egenvekt med fører er den vekten bilen veier uten last pluss en teoretisk gjennomsnittsvekt på 75 kg for fører. Du finner bilens egenvekt med fører i vognkortet. * EKSEMPEL * Du har bare klasse B og ønsker å finne ut hvilke tilhengere du kan trekke. * I bilens vognkort finner du at bilens egenvekt med fører er 1225 kg, tillatt totalvekt: 1730 kg, tillatt hengervekt: 1000 kg og tillatt vogntogvekt: 2710 kg. * Tilhengerens tillatt totalvekt må ikke være over ENTEN 1225 kg (egenvekt med fører) ELLER 1770 kilo (3500 minus 1730 er lik). Den laveste vekten – i dette tilfellet 1225 kg – er den som setter grensen. * Tilhengeren med last må ikke overstige 1000 kg (tillatt hengervekt). * Fulllastet bil kan veie 1730 kg og fulllastet henger 1000 kg, til sammen 2730 kg. * Siden tillatt vogntogvekt (i dette eksempelet, står i vognkortet) er 2710 kg, er det 20 kg last som må fjernes fra bil og/eller henger før trekking. * Derfor: Hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1225 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1000 kg. * Person med klasse BE slipper å beregne hengerens tillatte totalvekt. * Det er nok å sjekke bilens tekniske begrensninger i form av maksimal aktuell hengervekt (hvor mye tilhengeren med last kan veie) og maksimal aktuelle vogntogvekt (hvor mye bilen med last og tilhengeren med last kan veie til sammen). * Ved utgangen av 2009 var det registrert 1.677.510 førerkort klasse B i Norge og 1.327.673 i klasse BE. (Kilde: Vegdirektoratet) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Sydvesten Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Helt grei straff for lovbryterne... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kjetil1 Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Men i slike saker irriterer jeg meg grønn over de som "styrer" og bestemmer, fordi de har med et pennestrøk, som jeg måtte passe på å få med meg, laget en lov som får tilbakevirkende kraft og fratok meg deler av førerkortet! Da jeg tok lappen kunne jeg kjøre bil og henger på 7,5 tonn. Regelen var enkel å forstå, hengers totalvekt skulle ikke overskride bilens tillatte lovlige trekkevne og totalvekt, samlet totalvekt skulle ikke overskride 7,5 tonn. En regel en hver 5.klassing kan forstå. Meeeeen, så ble Norge "med" i EU, og vi ble det mest EU-tilpassede land i Europa, og alle lover og regler som passet de norske politikere, ble raskt adoptert! Så idag mener de at jeg kun kan dra 3,5tonn, dvs de har "stjålet" 4 tonn... PS. Båten min står nå i gården, etter tur hjem fra havna på henger. Godt stroppet, alle vekter, totalvekter på bil og henger korrekte, lys virker, hengern rygget 150 meter gjennom trang gate og inn i gårdsrom, 90 graders sving, med utsiktsmann bak henger synlig i speil, rygget inn uten å måtte kjøre frem å rette vogntog en eneste gang... Har forresten ikke sagt hvem sjåføren var... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Benji Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Det heter seg nå så at man skal kjenne til reglene før man kjører, er man usikker så kan man jo sjekke, og ikke tro. Ett lite NB, på de gammle vognkortene - finnes sikkert noen enda - så står det under hengervekt Maks aktuell hengervekt, og da blir saken vel litt anerledes. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Skjær i sjøen Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 jeg ble også stoppet i sommer. Og ja, jeg har satt meg inn i reglene. Brukte den letteste bilen og var kun 20 kg over. De faktiske vektene lå godt innenfor hva hengeren er godkjent for og hva bilen er godkjent for, men i forhold til mitt lovbrudd er jo ikke det relevant. Trafikksikkerhetsmessig teller det imidlertid litt. På tross av at jeg var lovbryter hadde jeg en hyggelig opplevelse med politiet. Fikk beskjed om at hvis jeg hadde vært 100 kg over så hadde det blitt bot og kjøreforbud. Under 100 kg vil kun gi kjøreforbud. Jeg fikk imidlertid lov til å kjøre videre. E i førerkortet kommer i alle fall før det blir større båt. PS: tok opp båten på fredag og ble klar over en kontroll fra veivesenet på ruten. Valgte da for sikkerhets skyld å kjøre en liten omvei...... Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Men i slike saker irriterer jeg meg grønn over de som "styrer" og bestemmer, fordi de har med et pennestrøk, som jeg måtte passe på å få med meg, laget en lov som får tilbakevirkende kraft og fratok meg deler av førerkortet! Var det ikke slik at alt man måtte gjøre var å gå til Biltilsynet og fornye førerkortet uten noen prøve innen en bestemt dato og dermed beholde BE? Mener å huske det var det jeg gjorde og kunne gjøre, siden jeg hadde fått førerkort opprinnelig før en eller annen dato/år i forrige århundre/årtusen. Tror man hade et par år på seg til å ordne det hele så jeg fant tid til dette også. Har aldri avlagt noen prøve for kjøring med henger eller lastebil, men har lov til å kjøre slikt. Så å sove i "timen" kan bli dyrt på mange måter det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arvid.65 Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Var det ikke slik at alt man måtte gjøre var å gå til Biltilsynet og fornye førerkortet uten noen prøve innen en bestemt dato og dermed beholde BE? Mener å huske det var det jeg gjorde og kunne gjøre, siden jeg hadde fått førerkort opprinnelig før en eller annen dato/år i forrige århundre/årtusen. Tror man hade et par år på seg til å ordne det hele så jeg fant tid til dette også. Jo, tror det var slik det var. Tror en kunne få skrevet på både BE og C1E, hvis jeg husker riktig. Jeg fikk heller ikke surret meg til det. Og måtte ta BE for noen år siden :-( Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Tror en kunne få skrevet på både BE og C1E, hvis jeg husker riktig. Ja, har begge. BE er gyldig til jeg blir 100 mens C1 og C1E kun gjelder i syv år til og da må jeg vel fremstilles medbringende gyldig synstest og uten rulator, eller noe sånt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arvid.65 Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Ett lite NB, på de gammle vognkortene - finnes sikkert noen enda - så står det under hengervekt Maks aktuell hengervekt, og da blir saken vel litt anerledes. Det er det samme: tillatt hengervekt og maks aktuell hengervekt. Dette gjelder kun bilen. Når det gjelder førerkortet, er det tillatt totalvekt i hengerens vognkort som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Var det ikke slik at alt man måtte gjøre var å gå til Biltilsynet og fornye førerkortet uten noen prøve innen en bestemt dato og dermed beholde BE? Tror det kostet 300 kroner. Muligens en litt for stor utgift for enkelte. Må innom biltilsynet i løpet av 2011 å fornye den. Tror ikke det er nødvendig med legeattest. Du er ikke over 70 Mouche? Redigert 17.Oktober.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
eschri Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Dette gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Regelen gjelder selvsagt for alle typer tilhengere (dvs. varehenger, båthenger, hestehenger og andre spesialhengere), men regelen har størst praktisk betydning for campingvogn. Campingvogn-regelen Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren. Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg. Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt. BE Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatte hengervekt). Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt. Redigert 17.Oktober.2010 av eschri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Tror ikke det er nødvendig med legeattest. Du er ikke over 70 Mouche? Neida, bare virker sånn av og til, spesielt etter en sen kveld! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
roesok Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Tror det kostet 300 kroner. Muligens en litt for stor utgift for enkelte. Må innom biltilsynet i løpet av 2011 å fornye den. Tror ikke det er nødvendig med legeattest. Du er ikke over 70 Mouche? Jo, må ha legeattest. Les her. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mariell Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Fint da vet jeg det. Skal fornye helseattesten for skip nå den 26. for ta for henger og opp til 7500 i samma slengen. Regner med at sjømannslegen da skal ha dobbel betaling. Redigert 17.Oktober.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
hegra Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Skal jeg tolke alle disse reglene for hva jeg kan kjøre og ikke kjøre tror jeg en IQ test også må følge med min legeattest. Når det gjelder Moxnes og Kjær som fikk boten, mener jeg de muligens kunne løst problemet på en annen måte også. Jeg mener det er mulig og få senket tillatt totalvekt på henger i vognkortet. Man tar med seg vognkortet til biltilsynet og de ordner dette mot et gebyr. Da kan man komme under 3500 kg og kjøre lovlig med bilen, båten og hengeren. Ulempen er at du ikke kan heve tillatt totalvekt opp igjen, når den først er senket, og du kan selvfølgelig ikke laste mer enn den nye totalvekta du får i vognkortet. Dette kan være en løsning for de som skal kjøpe eller selge båt og henger der vedkomende ikke har det nødvendige førerkort. Dette var ihvertfall mulig på større kjøretøy før, men om dette gjelder fremdeles er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.