Jump to content

11k i bot pluss at båthenger måtte settes igjen..


GlennIversen

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke hva som er så galt med denne saken da de tydelig har brutt loven! Regelverket er jo der klart og tydelig. Skal en kjøre med tilhenger som krever at du har "E" i sertifikatet så må du kjøre opp til førerkortklasse "BE" på lik linje med at en som skal kjøre buss kjører opp til klasse "D".

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Er det slik at det har kommet til nye krav som gjør at jeg må ha ytterligere kurs(tok CE,DE i 2002) ?

 

Tror det bare gjelder hvis du har oversittet fristen for fornyelse. Du slipper å ta hele den praktiske prøven på nytt, men må ta de tillegg som har kommet. Så det beste er å levere helseattest innen utløpsdato :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: Her må jeg legge inn en "reminder" 2012.02.28 blir for meg da en dato å huske :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Regelverket er jo der klart og tydelig.

Jeg for min del har ganske lenge kjent til dette med både grense på 3500 kg og at det uten E i sertifikatet er tillatt totalvekt som gjelder og ikke aktuell vekt (last+egenvekt) på gjeldende tidspunkt. Oppfatter det likevel som at det nok her er en del som er uenig med deg... ikke i det at det er et lovbrudd når man ikke har gyldig sertifikat (for det er jo klart og tydelig :giggle: ), men at regelverket kanskje er unødvendig uoversiktlig på forskjellene mellom B og BE.

Link to post
Share on other sites

Tja, det er nok mulig. Når jeg tok det i 2002 var det kun ryggetest i tillegg til vanlig kjøring.

 

 

Jeg tok alle disse fine bokstavene i 1999, og den gang var vi på glattkjøringsbanen på Vålerbanen med både semi og bil og henger, slik at jeg forsto det slik at glattkjøring på lastebil har vært obligatorisk lenge, kan derimot ikke huske å hatt noe mørkekjøring.

 

Jeg måtte fornye førerkortet i 2009, og fikk da kun 5 nye år i.h.t de nye reglene. Jeg glemte da hele greiene til jeg ble stoppet i kontroll, og ettersom B er gyldig i 100 år var det ikke noe problem, men først da den hyggelige politimannen bemerket at en del av de andre bokstavene var ett par måneder over tiden, kom jeg på at det kunne være en fordel å fornye førerkortet. Ringte da Biltilsynet som kunne opplyse at det ikke var noe problem, kun en legeattest og fornye førerkortet.

Det er ikke slik at kurs som blir obligatoriske i føreropplæringen i årene etter en har tatt ett førerkort har tilbakevirkende kraft, så man må ikke ta noen av disse kursene som nå er obligatoriske når man fornyer førerkortet, det er kun den helsemessige tilstanden som skal dokumenteres ved fornying.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hva som er så galt med denne saken da de tydelig har brutt loven! Regelverket er jo der klart og tydelig. Skal en kjøre med tilhenger som krever at du har "E" i sertifikatet så må du kjøre opp til førerkortklasse "BE" på lik linje med at en som skal kjøre buss kjører opp til klasse "D".

 

Når jeg leser innlegg som dette og andre lignenede så må jeg ærligtalt si jeg blir litt skremt. Jeg velger å tro at man ikke helt er klar over hva som er den egentlige forseelsen i dette tilfelle eller konsekvensen.

Ja dem har brutt loven som du nevner så er det ingen tvil om dette. Jeg vil påstå at selv om dem har brutt loven med viten og vilje så er dette helt på tryne.

Dersom man kan skylde på sikkerheten i trafikken el lign så er jeg helt enig men hva kan en si her. Det som egentlig er feil er jo at hengeren har lov til å laste mer. Ikke at dem drar en henger som hverken er for lang,bred eller lastet med for mye last. Mao dersom hengeren hadde hatt en lavere tillatt totalvekt i vognkortet så kunne dem fremdeles ha lastet på samme båt og kjørt lovlig med samme sertifikat. Teoretisk så kunne dem også ha dratt til biltilsynet og nedregistrert hengeren slik at tot vekt samsvarte med det bilen kunne dra. Men poenget er at dem kunne dratt samme vogntog og last dersom hengeren ikke hadde lov til å dra så mye last som den nå faktisk hadde,og da må jo etter mitt skjønn denne forseelsen bli temmelig minimal. Jeg må¨si meg helt enig med en komentar på vg at dette sier meg mer om vedkommende politi som skrev ut bota. Det blir jo ikke bedre når han skriver ut bot til eier og passasjer også??? Jeg eier en større henger og det er mange av mine venner og naboer som låner denne. Jeg vet at dem ikke har lov å dra denne pga total vekta på hengeren og har gjort dem oppmerksom på dette. Skal jeg bli bøtelagd også da dersom disse blir stoppet i en kontroll?? Hva med alle bensin stasjoner ol som leier ut hengere som er mye større (tot vekt) enn det dem fleste bilene har lov å dra?? Nei jeg synes at det desverre er en gjenganger i vårt sammfunn i dag at menneskelig skjønn og fornuft skjelden kommer frem og det blir totalt firkantet praktisering av regelverket.

6000 + 5000 i bot burde gjenspeilet en virkelig alvorlig forseelse. Tror ikke du får dette for å kjøre på rødt lys engang.

Ble stoppet selv en gang med bilhenger og en bil på hengeren. Min bil kunne dra 1700 kg, hengeren var 500 kg og kunne laste 2000kg. Bilen jeg hadde på hengeren var for tung slik at jeg annslår jeg hadde 100 kg for mye vekt i forhold til det bilen kunne dra. Jeg var fullt klar over at jeg hadde for mye vekt på hengeren og selv om jeg har klasse e så var dette overlast i forh til hva bilen hadde lov å dra . Sett i forhold til dette tilfelle her så hadde jeg dritflaks da jeg traff to meget hyggelige og fornuftige politi tjenestemenn. Jeg gjorde meg selfølgelig ikke vrang heller men var helt enig i forholdene og da hengeren var så å si helt ny,bilen var 4X4 og lasta var ordentlig sikret så fikk jeg beskjed om å kjøre pent og god tur hjem.Jeg hadde faktisk forventet å måtte sette hengeren i fra meg. Hadde jeg truffet samme politi som dem stakkarene her traff hadde jeg vell sitti inne enda. Det må være en fornuftig sammenheng mellom straffen(bøtene i dette tilfelle) og forseelsen og i dette tilfelle er det total skivebom spør du meg.

Redigert av oilburner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg leser innlegg som dette og andre lignenede så må jeg ærligtalt si jeg blir litt skremt. Jeg velger å tro at man ikke helt er klar over hva som er den egentlige forseelsen i dette tilfelle eller konsekvensen.

 

Det som er tydelig for meg er at du ikke skjønner at grensen må gå et sted og at reglene ikke åpner for skjønn. Skjønnsmessig tolkning av krystallklare regler medfører bare forskjellsbehandling og en svekkelse av folks forhold til lover og regler. De "hyggelige" politimennene du refererer til var ikke hyggelige, men gjorde rett og slett ikke jobben sin. Hva tror du hadde skjedd hvis du hadde fått sleng på hengeren og forårsaket en dødsulykke? Da kommer alle etatene løpende for å finne en syndebukk, og gjett hvem det blir? Hjelper lite å si at du "fikk lov" av to talentløse politifolk. De vil få en strekk av sine overordnede, du mister førerkortet og får noen uker på vann & brød. Rett og rimelig spør du meg...

Link to post
Share on other sites

Det som er tydelig for meg er at du ikke skjønner at grensen må gå et sted og at reglene ikke åpner for skjønn. Skjønnsmessig tolkning av krystallklare regler medfører bare forskjellsbehandling og en svekkelse av folks forhold til lover og regler. De "hyggelige" politimennene du refererer til var ikke hyggelige, men gjorde rett og slett ikke jobben sin. Hva tror du hadde skjedd hvis du hadde fått sleng på hengeren og forårsaket en dødsulykke? Da kommer alle etatene løpende for å finne en syndebukk, og gjett hvem det blir? Hjelper lite å si at du "fikk lov" av to talentløse politifolk. De vil få en strekk av sine overordnede, du mister førerkortet og får noen uker på vann & brød. Rett og rimelig spør du meg...

 

Nå får vi vell prøve å holde oss til det saken gjelder og det var slett ikke min nevnte kjøretur som jeg i utgangspunktet kan være enig med deg i at jeg ikke hadde hatt noe argument om jeg fikk denne bota. Men saken gjaldt noen helt andre enn meg som ikke noen kan påstå kjørte på noen måte farlig eller utsatte seg selv eller andre for noe ekstra fare i dette tilfelle. Det er det saken gjelder og da synes 6000 + 5000 å være fullstendig skivebom.

Og det er jo nettop på slike grunnlag at det må få være lov å vise skjønn eller normal sunn fornuft. At det ikke er rom for dette er bare noe tull for det er dette enhver politimann og forsåvidt andre tjenestefolk også gjør hver dag. Det gjør dem jo også i retten selv om det kan virke helt høl i hue noen ganger. Kan for eks huske en sak om en kar i det nordre land som ble tatt i en ganske så stor fartsovertredelse. I retten så kom dem frem til at han hadde så god bil at han slapp å få inndratt førerkortet. Er ikke det skjønn så vet ikke jeg. Nå husker jeg ikke helt men tror at dem måtte gjøre om denne dommen etter en masse protester og avis skriverier. I slike tilfeller så er jeg enig med deg i at det undergraver folks oppfattning om hva som er rett og galt. Men jeg mener også at det å gi noen 11000 i bot for å kjøre nevnte vogntog som dem kunne kjørt fullt lovlig dersom dem hadde vært innom for eks biltilsynet og registrert ned tot vekta på hengeren først er også å undergrave folks tillit til retts systemet. Som tidl nevnt så kan du jo suse over på rødt lys flere ganger for dette beløpet. Jeg vet i allefall hva som er mest farlig av disse to både for deg,meg og han som kjører.

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at det er ulovlig å kjøre på rødt lys. Men hva hvis det er ett oversiktlig lyskryss, midt på natten med ikke en bil i nærheten, du kjører på rødt, og i en busk ved siden av krysset står en politimann gjemt, du blir stoppet litt lenger borte i veien og mottar ett forelegg på 5200,-

 

Alle er vel enige om at dette er greit nok, har man brutt loven, får man betale det det koster, om det var fare for liv og helse er uvesentlig, men at bøtenivået er for høyt i Norge er jeg enig i, selv om det er mange år siden jeg ble bøtelagt sist.

 

Reglene på tilhenger bør alle som har førerkort kjenne til, i hvertfall såpass at man vet at HOVEDREGELEN for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført klasse BE hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg.

Det eneste unntaket er dersom du dekkes av «campingvogn-regelen», det må jo da være innlysende at disse to burde satt seg inn i denne regelen før de begynte kjøringen. Det bør vel også være innlysende at det er vektene som er oppgitt i vognkortene som gjelder, da det i mange tilfeller er umulig å vite den eksakte vekten av lasten man har på hengere, særlig dersom hengeren er full av søppel e.l. i stedet for en båt.

Videre så er maks vektene i bilens og hengerens vognkort satt av produsenten, i henhold til hva man har kommet frem til er forsvarlig, slik at overskridelser vil jo være klart uforsvarlige.

 

Nå er satsene på forenklede forelegg lovbestemt, og således like over hele landet, slik at disse to personen har ikke blitt straffet noe hardere enn det andre ville blitt. Det er også slik at dersom man låner bort bilen til noen som man vet ikke er skikket til å kjøre den, så er man medansvarlig.

 

oilburner kan derfor glemme hele debatten om utlån av henger, da dette ikke har noe med dette å gjøre. Vedkommende eier av bilen satt i passasjersetet når bilen ble stanset i kontroll og han var klar over at sjåføren ikke hadde riktig førerkort, selv om de begge hadde bommet på hva de hadde lov til og ikke lov til å trekke etter denne bilen.

Derfor er også begge ansvarlige, på samme måte som om du sitter hjemme med en venn, og dere drikker en 10-12 pils, du låner bort bilen din til vedkommende venn, som ender opp med en kjøre over en gammel tante. Dere er plutselig begge ansvarlige, fordi du ikke skulle lånt bort bilen til noen du var klar over ikke hadde lov til å kjøre den på det tidspunktet. Slik har det vært i årevis, og det er vanskelig å vri seg unna når man selv er med i bilen.

 

Forøvrig er jeg helt i mot bruk av skjønn fra politiets hold(med mindre det går i min egen favør :thumbsup: ).

Desverre er min erfaring at polititjenestemenn som bruker skjønn i slike saker ofte ender opp med å fordelsbehandle venner og familie, og i enkelte tilfeller andre personer også, noe som ikke er i lovens hensikt og heller ikke til det beste for folk flest, som Sydenfri sier er dette i utgangspunktet tjenesteforsømmelse, og bør unngås. Dette er grunnen til at det er klare rammer for hva som ikke er lov, og hva satsene på forenklede forelegg skal være, slik at det blir likhet for loven. At disse to tullingene det her er snakk om ikke har satt seg inn lovverket, og velger å stå frem i en landsdekkende avis og bekrefte dette får være opp til dem.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I felt 12 på førerkortets bakside kan det utenfor hver klasse eller under klassene være påført koder for tilleggsopplysninger, begrensninger eller bevis for kompetanse. Kodene kan være fellesskapskoder for alle EØS-land, eller det kan være nasjonale koder for kjøring i Norge.

 

Dersom en kode gjelder for alle de utstedte førerkortklasser, kan koden føres opp i feltet under kolonne 9, 10 og 11. Bruker du for eksempel briller, vil kode 01 være ført opp der på førerkortet ditt.

 

Førerkortreglene har stadig blitt mer omfattende med skjerpende krav til føreropplæringen og førerprøven, og med nye førerkortklasser. Hele tiden har det vært et overordnet mål at folk skal få beholde tidligere rettigheter. Resultatet har blitt mange overgangsregler ved revisjoner av regelverket, og ulike førerrettigheter alt etter når vedkommende fikk sitt første førerkort. For å skjønne sine førerrettigheter fullt ut, må man vite hva tallkodene betyr.

 

Her ser du hva den enkelte koden betyr:

 

Harmoniserte fellesskapskoder

 

FØRER

01 Korreksjon av synet

02 Høreapparat eller lignende

03 Arm- eller benprotese/ortese

04 Gyldig helseattest skal medbringes (denne koden skal ikke benyttes etter 28. februar 2002)

05 Begrenset kjørerett av helsemessige grunner

05.01 Begrenset til kjøring om dagen (for eksempel en time etter soloppgang til en time før solnedgang)

05.02 Begrenset til kjøring innenfor en radius av .... km fra førerkortinnehavers bolig eller bare innenfor by/område .......

05.03 Begrenset til kjøring uten passasjer

05.04 Begrenset til kjøring med en hastighet høyst ..... km/t

05.05 Begrenset til kjøring med ledsager med førerkort

05.06 Begrenset til kjøring uten tilhenger

05.07 Ingen kjøring på motorveg

05.08 Kjøring uten alkohol

 

 

KJØRETØYTILPASNINGER

10 Tilpasset girkasse

15 Tilpasset kopling

20 Tilpasset bremseanlegg

25 Tilpasset gasspedal

30 Tilpasset kombinert bremse- og gasspedal

35 Tilpasset instrumentpanel

40 Tilpasset styring

42 Tilpasset førerspeil

43 Tilpasset førersete

44 Tilpasset motorsykkel

44.01 Kombinert betjening av begge bremser

44.02 (Tilpasset) håndbetjent forhjulsbrems

44.03 (Tilpasset) fotbetjent bakhjulsbrems

44.04 (Tilpasset) manuelt gasshåndtak

44.05 (Tilpasset) manuelt gir og manuell kopling

44.06 (Tilpassede) førerspeil

44.07 (Tilpassede) betjeningsinnretninger (retningsvisere, bremselys...)

44.08 Setehøyde, som gir føreren mulighet til å ha begge føtter på bakken i sittestilling

45 Kun for motorsykkel med sidevogn

50 Begrenset til ett bestemt kjøretøy/understellsnummer VIN (for ikke registreringspliktig kjøretøy)

51 Begrenset til ett bestemt kjøretøy/registreringsnummer VRN

55 Kombinasjon av kjøretøytilpasninger (denne koden skal ikke benyttes etter 28. februar 2002)

 

 

ADMINISTRATIVE FORHOLD

70 Innbyttet førerkort nr. ...... utstedt i ...... (EU-/FN-kode for land utenfor EØS)

71 Duplikat/utskifting av norsk førerkort nr. .....

72 Begrenset til lett motorsykkel (A1)

73 Begrenset til tre- eller firehjuls motorsykkel (B1)

74 Begrenset til lett lastebil (C1)

75 Begrenset til minibuss (D1)

76 Begrenset til lett lastebil med tilhenger (C1E), det vil si at trekkbil i klasse C1 kan trekke tilhenger over 750 kg tillatt totalvekt forutsatt at a) vogntogets samlede tillatte totalvekt ikke overskrider 12000 kg og b) tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider trekkvognens egenvekt.

77 Begrenset til minibuss med tilhenger (D1E), dvs. at trekkbil i klasse D1 kan trekke tilhenger over 750 kg tillatt totalvekt forutsatt at a) vogntogets samlede tillatte totalvekt ikke overskrider 12000 kg og b) tilhengeren ikke brukes til persontransport

78 Begrenset til å gjelde kjøretøy uten koplingspedal (eller uten koplingshendel som opereres manuelt for klasse A eller A1)

79 (......) Begrenset til kjøretøy som oppfyller de i parentes angitte spesifikasjoner i tråd med direktivets artikkel 10 første ledd.

95 Fører som oppfyller kravene til yrkessjåførkompetanse etter direktiv 2003/59/EF artikkel 3, inntil ...

 

 

Nasjonale koder – gjelder bare kjøring i Norge:

100 To års prøveperiode – dato for utløp av prøveperioden

101 Mangler opplæring i mørkekjøring

110 Geografisk begrenset førerett (kommunenavn eller annet område angis på førerkortet (denne koden skal ikke benyttes etter 28. februar 2002)

120 Begrenset til bestemt kjøretøy/kjennemerke i klasse M, S eller T

130 Gjelder også for bestemt kjøretøy/kjennemerke

131 Gjelder også for brannbil (lastebil) avgiftsmessig klassifisert som motorredskap

132 Gjelder også for kjøring med hhv. tilhenger og tilhengerredskap med tillatt totalvekt ikke over 2000 kg hhv. 3500 kg, tilkoplet kjøretøy i klasse C eller D

140 Rett til å kjøre motorredskap

142 Traktor ubegrenset, med eller uten tilhenger. Gjelder også for motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger

143 Traktor ubegrenset, med eller uten tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Gjelder også for motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg

144 Traktor med maksimal konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t – tillatt totalvekt ikke over 25 000 kg, med eller uten tilhenger. Gjelder også for tilsvarende motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger

145 Begrenset til å kjøre tohjuls moped. Føreretten gir ikke fritak fra kravet om trafikalt grunnkurs før øvingskjøring

146 Begrenset til å kjøre tohjuls moped, samt rett til å kjøre tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg

147 Begrenset til å kjøre tre- eller firehjuls moped

150 Rett til å kjøre beltemotorsykkel ubegrenset effektforhold

152 Rett til å kjøre motorredskap opptil 7500 kg tillatt totalvekt og motorredskap over 7500 kg tillatt totalvekt, med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t

160 Rett til å kjøre utrykning (dato for utløp av kompetansens gyldighet)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...