Jump to content

automatiske oppblåsbare vester


tom-ba

Recommended Posts

Jeg er også litt på jakt etter nye vester.

 

Jeg har idag 3 typer:

 

1. Lette helly-hansen seilvester av billigtypen. Disse bruker vi stort sett som jollevester. Jeg tviler på at oppdriften disse vestene gir er god nok, ved offshore seiling.

 

2. Gamle solide helly-hansen redningsvester av den røde typen med svær krage. Disse har jeg tro på, men de er store og klumpete så de blir ikke brukt.

 

3. Oppblåsbare vester av den typen som NSSR selger, dvs crewsaver.

 

Skal jeg kjøpe nye, vil jeg ha av typen ikke oppblåsbare, men er i tvil om hva jeg bør kjøpe. Det er viktig at de både har god flyteevne, er behaglige i bruk både med mye og lite klær, samt at de har mulighet for å feste line. Det siste mangler på alle vestene jeg har.

 

Jeg er ikke så opptatt av pris. Det viktigste er å få det beste.

 

Noe å anbefale?

Link to post
Share on other sites

.... Den virket kjempeflott i ca 80% av tilfellene   -   det frister lite å komme blant de 20 siste prosentene.

Tja- eg har nett kjøpt inn tre oppblåsbare vestar, av merket Regatta.  I forkant av kjøpet tenkte eg og at all mekanikk som kan feila taler imot bruk av slik vest.  Eg vurderte kjøp av seilervestar med integrert sele, men enda med oppblåsbare vestar fordi:
  • Ein artikkel om sikkerhet i Seilmagasinet brukte ordlyden «...eller helst vester av den oppblåsbare typen»
  • Den oppblåsbare vesten snur deg på ryggen, og held deg der etter at du har svima av
  • Vestane er CE-merka og eg trudde det betyr testa og godkjent
No etter å ha lese innlegga i denne tråden opna eg utløysarmekanismen for å sjå korleis denne er laga.  Av det eg såg vart eg ikkje direkte redd.  På våre vestar ser det ut til at konstruksjonen er slik at anten så er stempelet utløyst eller så står utløysarfjøra i fullt spenn.  I tillegg er vestane ustyrt med manuell utløysing av gasspatronen i tillegg til at han kan blåsast opp manuelt.

 

Men, så stiller eg meg likevel nokre spørsmål:

  • kva fabrikat var vestane som ikkje løyste ut i demonstrasjonane?
  • Kven testar og godkjenner vestane?
Eg la inn eit tips til forbrukarrådet om denne tråden, så får vi håpa på ein uavhengig test.
Link to post
Share on other sites

Hei Nils,

 

Det tilfellet som jeg viste til, hvor en av guttene mine kom hjem og fortalte om skremmende mange tilfeller hvor vestene ikke løste ut; det skjedde i sommer, da han var utlånt fra KNM Harald Hårfagre for å være med Sandnesspeidernes NORDSJØ på en ukes Sjøvett-tokt.

 

Du kjenner helt sikkert til disse toktene som har pågått i mange år  -  og du kjenner trolig han som var skipper ombord. Går du til ham får du førstehånds informasjon.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Helt klart at oppblåsbare vestene kan svikte på en måte som vanlige ikke kan. Men som vi har vært innom før: sjansene er større at du har dem på den dagen du trenger det enn om det var en vanlig vest. Detailberegne prosenttallene er det en annen som kan gjøre.

 

Når det gjelder fleece i nakken: noen som husker hvorfor noen av oss ikke ville ha t-skjorte men noen med krage.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...