Jump to content

automatiske oppblåsbare vester


tom-ba

Recommended Posts

Har brukt disse vestene siden de kom på markedet.

 

Kort sagt - det finnes ingen erstattning. Det er bare å gå å kjøpe.

 

Har hatt flere typer av disse og kan ikke merke noe kvalitetsforskjeller. Har de til ettersyn annenhvert år. Koster ca kr. 1000,- pr stk i innkjøp.

 

:lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg syns ikke de oppblåsbare vestene jeg har prøvd har vært noe behagelig å ha på hvis jeg har mye klær på under vesten. Da blir vesten for kort, og jeg føler at den trekker meg i nakken hele tiden. Det gjelder både Baltic og Helly Hansen. Veldig ubehagelig. (Ja, det er voksenstørrelser jeg har brukt...)

 

Etter en stund har jeg blitt så lei, at jeg har gått over til "vanlig" vest i "offshoremodell". Jeg vet ikke om det er jeg som er ekstremt lang i ryggen, svai i knærne eller noe annet rart. Jeg har ikke møtt noen andre som har hatt samme problemet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg syns ikke de oppblåsbare vestene jeg har prøvd har vært noe behagelig å ha på hvis jeg har mye klær på under vesten. Da blir vesten for kort, og jeg føler at den trekker meg i nakken hele tiden. Det gjelder både Baltic og Helly Hansen. Veldig ubehagelig. (Ja, det er voksenstørrelser jeg har brukt...)

 

Etter en stund har jeg blitt så lei, at jeg har gått over til "vanlig" vest i "offshoremodell". Jeg vet ikke om det er jeg som er ekstremt lang i ryggen, svai i knærne eller noe annet rart. Jeg har ikke møtt noen andre som har hatt samme problemet.

Jo jag håller med deg Lars Herman!

 

Jag tycker også att min 'klemmer' över nacken, oftast har man ju lite kläder på, när det blir dåligt väder, o så kommer flytvesten ovanpå allt!

 

skall gå tilbake til jolle-vest tenkte jag  alternativt en sådan modern flyteplaggs-vest!

 

oftast använder jag livsele istellet när det börjar 'dra i' !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg alltid vært en anelse skeptisk til de vestene som har "automatisk" oppblåsing. Der er litt for mange ting som kan svikte i et kritisk øyeblikk. Mistanken ble delvis bekreftet sist sommer da en av mine sønner var med på et ukes tokt med Sjøvettkampanjen. Da hadde de flere ganger til dagen demonstrasjoner for å vise den oppblåsbare vesten. Den virket kjempeflott i ca 80% av tilfellene   -   det frister lite å komme blant de 20 siste prosentene.

 

Derfor sverger jeg til de "totalt uintelligente" vestene med vanlig permanent flytemiddel. Disse er etterhvert blitt så behagelige at man knapt merker dem og feilprosenten er nokså nøye - 0 -.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er godt å høre at det ikke bare er meg som er litt "sær" når det gjelder disse automatiske vestene.

Jeg liker de ikke i det hele tatt.

 

Jeg har en amerikansk JanSport vest som min favoritt. Den er løs og ledig å ha på, har klips til VHF'en og en bråte små lommer.

Som nevnt så har man jo vanligvis vesten under jakka når det er drittvær. En automatisk vest der tar omtrent kverken på han som har den på dersom den blåser seg opp. Har man vesten utenpå genser og jakke kan man jo knapt bevege seg.

Eller så bruker jeg også mye "løpestrengen" istedetfor vest dersom jeg må jobbe på dekk.

 

Engang tok vi på jobben et tilfeldig utvalg automatiske vester for å prøve. Vi valgte ut 13 stykker, pekte ut en "frivillig" og kastet ham i svømmebassenget. 7 av 13 vester virket ikke!

Det viste seg at ved lengre opphold i fuktige omgivelser, hadde stempelet sakte gått gjennom tabletten slik at det ikke var kraft igjen til å løse ut.

 

Hvis man på død og liv skal ha en slik vest, så SKAL det være en to-kammer vest. En-kammer vesten er falsk trygghet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Noen flere kommentarer:

 

En vanlig vest med faste flytemidler gir deg ekstra støtbeskyttelse hvis du er ute i godt gammaldags drittvær. Mange langturseilere sverger til dette, bl.a. for å hindre brukne ribbein.

 

Engang tok vi på jobben et tilfeldig utvalg automatiske vester for å prøve. Vi valgte ut 13 stykker, pekte ut en "frivillig" og kastet ham i svømmebassenget. 7 av 13 vester virket ikke!

Det viste seg at ved lengre opphold i fuktige omgivelser, hadde stempelet sakte gått gjennom tabletten slik at det ikke var kraft igjen til å løse ut.

 

Hvis man på død og liv skal ha en slik vest, så SKAL det være en to-kammer vest. En-kammer vesten er falsk trygghet.

Jeg har lest et sted, husker ikke hvor, at salttabletter skal skiftes hvert år. Nettopp for å unngå det du skisserer her. De kan også bli harde, og dermed løser de seg ikke opp så fort som man kunne ønske.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Noen flere kommentarer:

 

En vanlig vest med faste flytemidler gir deg ekstra støtbeskyttelse hvis du er ute i godt gammaldags drittvær. Mange langturseilere sverger til dette, bl.a. for å hindre brukne ribbein.

 

 

Jeg har lest et sted, husker ikke hvor, at salttabletter skal skiftes hvert år. Nettopp for å unngå det du skisserer her. De kan også bli harde, og dermed løser de seg ikke opp så fort som man kunne ønske.

Just precis. En vest med ribber er framifrå fallbeskyttelse.

 

Produsenten av den vesten vi testet gikk over til cellulose istedetfor salt så vidt jeg husker.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har ein mistanke om at dersom vesten ikkje fungerer, så er det av manglande kontroll.

Sjekker vekta på patronene kvart år+ skifter tabeletten.

Har også vanlege redningsvestar ombord i båten, men dei er for klumpete og vanskelege å arbeide i etter mitt syn. Dei kan nok vere OK til turseiling/ motorbåt, men til aktiv regatta seiling så er dei ikkje brukbare etter mitt syn.

 

Ved arbeid på fordekk blir det naturlegvis brukt sikring i tillegg. Då er den oppblåsbare svært grei med integrert sele.

Link to post
Share on other sites

Vi  har fått noen Helly Hansen opplåsbare redningvester. Det var ikke med noen instruksjonsbok. Er patronene som følger med vestene av en standard type, eller er det forskjellig fra vest til vest ?

Jeg har ikke demontert dem, men denne tabletten dere snakker om hvor finner jeg den ?

Hvordan sjekker jeg at patronen er OK ? Å måle vekta virker litt unøyaktig.

 

Synes forøvrig at dette er gode veste, og bruker dem i penvær. Men er det dårlig vær, så bruker vi den gamle oransje vesten med krage.

Link to post
Share on other sites

Ikke missforstå. Jeg bruker ikke en redningsvest med store flyteelementer på brystet, og krage under nakken/bak hodet. En slik vest er selvfølgelig alt for klumpete å jobbe i.

 

Jeg bruker en litt kraftig seilervestmodell med integrert sele. Jeg har aldri opplevet at den har vært klumpete å ha på seg under arbeid på fordekk, vinsjing el.l. Det eneste ankepunktet er at den kan være litt varm på de varmeste dagene, men noe stort problem er ikke dette.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

er det noen som vil anbefale slike vester? hvilken type, hvor kjøper jeg de billigst?

Anbefaler denne fra XM yachting, sjekk www.seatronic.no

 

Bilde

 

Det er faktisk en god del forskjell på hvordan slike vester fungerer, det er ikke likegyldig hvilken du velger. Det dreier seg bl. annet om vestenes evne til å snu folk med ansiktet opp, og hvordan de er å svømme med.

 

Jeg har lest testen som Seatronic refererer til og som denne vesten vant. Ble selv anbefalt vesten av en pensjonert svensk helikopterflyger. Denne vesten er blant et utvalg godkjente for heleikopterflygere i Sverige.

 

Det er jo heller ikke noe minus at den er blant de rimelig, kr. 795!

Link to post
Share on other sites

Vi  har fått noen Helly Hansen opplåsbare redningvester. Det var ikke med noen instruksjonsbok. Er patronene som følger med vestene av en standard type, eller er det forskjellig fra vest til vest ?

Jeg har ikke demontert dem, men denne tabletten dere snakker om hvor finner jeg den ?

Hvordan sjekker jeg at patronen er OK ? Å måle vekta virker litt unøyaktig.

 

Synes forøvrig at dette er gode veste, og bruker dem i penvær. Men er det dårlig vær, så bruker vi den gamle oransje vesten med krage.

Patronene er av standard typer, men det finnes flere standarder og minst 2 ulike utløsningsmekanismer som benyttes på de vanligste vestene. Baltic har nå byttet fra den opprinnelige (som krever at tabletten byttes hvert år) til en annen type som bare krever tablettbytte hvert 2. eller 3. år (husker ikke helt). Du får kjøpt løse patroner og komplette sett for alle typer som er i vanlig bruk.

 

Tabletten skal sitte nederst i holderen under patronen. Det er ulike "patenter" for lett å kunne se at tabletten er ok.

 

Selve patronen sjekker du ved å veie den (ikke badevekt akkurat) men en brevvekt eller lignende. Du kan få sjekket den/veid den i en båtutstyrsforretning.

 

Hvis du henvender deg til HH får du sikkert en bruksanvisning. Det skulle fulgt med vestene. Som flere har skrevet er det viktig et retningslinjene for årlig vedlikehold følges. Bl.a. skal vestene regelmessig blåses opp (med munnstykket) for å sjekke om de er tette. Videre skal tabeltten byttes med jevne mellomrom og patronen altså veies. Det er også viktig at vesten lagres så tørt som mulig, også når den ikke er i bruk. Skift tabletten nå ny sesong starter, ikke når den er slutt.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har ein mistanke om at dersom vesten ikkje fungerer, så er det av manglande kontroll.

Sjekker vekta på patronene kvart år+ skifter tabeletten.

Det tilfellet jeg refererte til var som nevnt under en sjøvettkampanje  -  vestene ble derfor kontrollert og patronene skiftet flere ganger til dagen . . .

 

mvh

Poseidon

(som absolutt foretrekker konvensjonelle vester)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Patronene er av standard typer, men det finnes flere standarder og minst 2 ulike utløsningsmekanismer som benyttes på de vanligste vestene. Baltic har nå byttet fra den opprinnelige (som krever at tabletten byttes hvert år) til en annen type som bare krever tablettbytte hvert 2. eller 3. år (husker ikke helt). Du får kjøpt løse patroner og komplette sett for alle typer som er i vanlig bruk...........

 

Takk for tipset

Link to post
Share on other sites

Hmmm....

Trur likevel at eg satser på dei oppblåsbare. Har konvensjonelle redningsvestar ombord i tillegg, spørst om eg må ta på meg ein av dei dersom forholda blir overhengande : :yesnod:

Samme her. Dessuten - nyere oppblåsbare har fleece i nakken slik at de er behageligere å ha på. Minstejenta vokste ut av den oppblåsbare junior-vesten til Baltic og vi kjøpte en fullvoksen oppblåsbar Balticvest med fleece til knapt 1000-lappen (selve vesten er jo ikke så stor). Bare godord å høre mht. det å ha den på.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Helly Hansen oppblåsbar vest. Den har da fleece i nakken. Mulig andre merker har det også??...

Jeg tror de fleste har det nå. Alle Baltic-vestene jeg kikket på på Sjøen for alle hadde dette. Prisene varierer en del mellom produktene, også innen samme merke, bl.a. pga. design, farge osv. Men vær oppmerksom på at "lungen"/det tekniske allikevel kan være helt likt. Vi kjøpte en flott rød og rimelig fra Baltic for knapt 1.000 (var en del nedsatt på messa) som i identisk men sort utførelse ville kostet nesten 500 mer. Også den tradisjonelle Baltic-designen (blå/rød) som har eksistert en del år var flere 100-lapper dyrere enn den vi kjøpte.

 

Ellers har jeg sett ganske prisgunstige HH-vester. HH har ikke tidligere vært i dette markedet. Best tilbud får en nok på messene, og med sesongen bak oss (for de fleste av oss) er det kanskje bare å vente til Sjøen for alle?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Fikk ordnet med redningvesten i høst, etter tips fra dere. Den var kjøpt i '2000 og tatt med mellom hjem og båt i siden den gang. Fikk sjekket den tabletten og gasspatronen. Og fikk byttet ut begge deler. Jeg testa vesten først. La den i vann og det gikk en 5-6 sek. så blåste den seg opp. Men nå føler jeg meg trygg på at den virker. Tarert så skulle gasspatronen veie 38gr. Vesten er av typen Autoflug SOLAS/USCG..?

 

:sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...