Polarn Startet 17.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2010 Lurer på hvorfor prisen på en båthenger 97 modell som tar båter opp til 16 fot skal koste 6000,- Er de verdt det? Hva mener folket? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kjetil1 Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Hvis den er godt påpasset er ikke det så ille... Se hva de koster nye. Sjekk hva bremser eller hjullager koster til en henger... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Brukte båthengere er grovt overpriset og mange av dem er i dårligere stand enn man tror. To gode råd hva angår båthengere; 1. ikke kjøp brukt og 2. ikke lån bort en båthenger. Også her gjelder vel ingen regel uten unntak, men....Jeg kjøper nye hengere, har dem et antall år og selger dem brukt før jeg har hatt en krone i utgift på dem. På den måten blir det billigere å ha en egen henger med de åpenbare fordeler det har, enn om man skal dagleie en henger en dag på våren og en dag på høsten. Har i sommer stått og sett på en del utsetninger/opptak av båt med henger og ser ut som de fleste "elsker" å kjøre hele hengeren (og nesten bilen også) til sjøs for på den måten blir det lettest å få båten av/på uten tanke på at saltvann kan ha litt uheldig virkning på hengeren! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TICORA Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Henger'ne er vel verdt det noen er villig til å betale for dem....får de solgt til den prisen er den verdt det. Så enkelt er det! Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Lurer på hvorfor prisen på en båthenger 97 modell som tar båter opp til 16 fot skal koste 6000,- Er de verdt det? Hva mener folket? Med eller uten brems? Uten brems får man dem jo til 10.000 kroner helt nye ser jeg etter et kjapt søk..... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Dundun II - Det er jeg helt enig med deg i, men jeg mener de er grovt overpriset som brukte, og jeg har forsøkt etter fattig evne å begrunne hvorfor og at min begrunnete konklusjon og råd er å kjøpe nytt og selge brukt. Til min store glede er mange uenige i den vurderingen/regnestykket (hvis de har regnet på det da?) og derfor er det usedvanlig lett å selge brukte hengere, gudskjelov! Redigert 17.Oktober.2010 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Alternes.. Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Brukte båthengere er grovt overpriset. tror. gode råd hva angår båthengere; 1. ikke kjøp brukt. mange hengere er overpriset ja. men at man skal kjøpe seg ny henger henger i hytt å gevær er bare tull. vis man leter litt så kan du få gode hengere til en rimelig pris. jeg kjøpte henger til min 15 ft rana til 3000 og har hatt denne i 10 år nå. ingen problemer med denne. og denne er fra 70 tallet. Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
TICORA Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Til min store glede er mange uenige i den vurderingen/regnestykket (hvis de har regnet på det da?) og derfor er det usedvanlig lett å selge brukte hengere, gudskjelov! Mouche: Her er vi helt enige. Har solgt 2 hengere i mitt liv. Den første, som var en opplagshenger, solgte jeg med en Scand 26 HC. Måtte gå ned på pris på båt men fikk det igjen på henger'n.:-) Den andre, som var den største til Tiki solge jeg 5000,- billigere enn en ny og til samme pri jeg kjøpte den for 2 år tidligere. Så lenge det er lite hengere på markedet og de er i orden så vi prisnivået holde seg...og da er prisen riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Kom akurat tilbake fra en befaring av en henger. 97 modell Brederup som var ombygd fra 10 tommer hjul til 13 tommere. Dette uten at det var registrert i vognkortet. Kabelen bak var revet av fra koblingskontakten. Dette skulle han ha 6000,- for. Takket for meg å gikk jeg ass. @VO`n den var uten brems. Redigert 17.Oktober.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
VO`n Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Det var vel klokt, for den summen burde iallefall alt være i orden.... Vurdert ny da? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 jeg har hatt 2 båthengere i hele mitt liv og er helt enig at di er overpriset deluxe brukte derav valgte jeg nye begge ganger - det man ofte glemmer i regnestykket er omreg/reg og for ikke å glemme tryggheten - man ser jo hele tiden folk som rygger godt uti med alt av hjul og bremser Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bearded Beast Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) selvfølgelig kjører man heilt uti om det er best slik. Kan ikkje sjå et einaste argument for å lavære. Hengeren er jo kjøpt for å gjøre en jobb me å ta båten ut og opp av sjøen. Og ikkje for å dille rundt med halvferdig jobb og for at den skal være finest mulig til nestemann. Den er jop kjøpt for å hjelpe meg, ikkje en annen skrott i en ukjent fremtid. Den er et verktøy på lik linje med en hammer eller ei sag. Eg sager også med mest mulig av sagbladet for at det går fortere, eg filer ikkje bare med en liten ende av det for å spare det til en fremtid slik nestemann skal få en penere brukt sag. Likedan når eg kjører bil så kjører eg dit eg skal og stopper ikkje når eg nesten framme for så å gå siste stykket for å spare bilen. Eg må bare le av folk som er livredde for at hengeren skal bli våt. Det blir som å kjøpe seg en praktisk båt med stort akterdekk ypperlig for fiske for så å vegre seg for å hale fisken inn på dekk Redigert 17.Oktober.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 ja dette har du rett i. båthengere kan vel egentlig regnes for forbruksvare. og er man påpasselig med å smøre den godt opp så skal ikke en dukkert være noe problem to ganger i året. Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Polarn Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 JarleB Omreg er gratis på hengere. VO`n nei da. Jeg ser meg litt rundt ennå. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Nonsense Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 JarleB Omreg er gratis på hengere. Ikke om egenvekten er over 350kg. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Hvis man rygger den på slippen og stopper før vannet kommer halvveis opp på felgen, vil ikke bunnen få et enormt press hvis det er snakk om ganske stor båt? Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 En gang har jeg fått saltvann på bremsetrommelen (det var i sommer), dagen etter måtte jeg kjøre litt fram og tilbake føre bremsen løsnet så jeg ikke slepte et låst hjul på grasset. Jeg kjøpte ny henger i 2003? pga ville bruktpriser. Er rampe for slakk tar jeg et tau ifra "nesa" til båten og under ramma på hengeren som jeg da står på. Da vipper den ikke så mye opp at jeg tar nedi bånn når jeg sveiver ut. Opp er det ikke noe problem. Det er vanntette hjullagre men skylling av bremser var ekstrautstyr på den hengeren,så det har jeg ikke. Men hjullagerene hadde jeg aldri kjørt under vann i noen tilfeller, eller med leiehenger kunne det gått da.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Polarn Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 ok, har bare hatt hengere til småbåter opp til 19 fot og de har vært gratis da. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Goran Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Hengere i den klassen du er på utkikk er gratis å omregistrere, men kommer du opp i litt større klasse (husker ikke hvor grensen går) så er det omregistreringsavgift på hengere også, og den kan komme som en overraskelse. Så tenk på det dersom du kommer over en og vurderer en henger som i utgangspunktet er større en det du trenger til din 16 foter Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Polarn Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Hva snakker vi av kostnad da? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Goran Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Der var jeg litt sen på avtrekker`n ja Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
VO`n Svart 17.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 Hva snakker vi av kostnad da? d. Biltilhengere, herunder semitrailere og campingtilhengere, med egenvekt over 350 kg. Egenvekt (typegodkjent): 1. over 350 kg t.o.m. 1 000 kg 7 099 5 467 4 289 2 731 1 557 2. over 1 000 kg t.o.m. 2 000 kg 8 198 6 560 4 996 3 203 1 557 3. over 2 000 kg t.o.m. 3 000 kg 9 930 7 990 5 992 3 997 1 557 4. over 3 000 kg t.o.m. 4 000 kg 13 205 10 487 8 073 5 247 5 247 5. over 4 000 kg t.o.m. 5 000 kg 18 613 14 983 11 241 7 433 7 433 6. over 5 000 kg 24 571 19 293 14 429 9 616 9 616 Klippet ut fra OMREGISTRERINGSAVGIFT 2010 Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Å herregud ass, de skal da tjene penger på alt Men som sikkert mange andre så var jeg ikke klar over dette. Godt å få det tillært en erfart da. Redigert 17.Oktober.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 19.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Så ble det en ny henger i går da. Måtte betale 4900 for en Brederup 8114 fra 2004. Ny pris på den er 7390 mener jeg ha sett, så det var ikke så alt for gale. Men fikk ikke blinklysene til å funke på denne da. Noen som vet hvor man finner koblingsskjema for denne hengeren? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Marulf Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Kjøpte en brukt tredal boggi henger for snart 10 år siden. Denne er solid laget og har fungert utmerket i alle år. Ser fremdeles ut som den er ny. For et par år siden skulle jeg bytte bremsewire på denne og leverte den inn slik at forhandler/verksted også kunne stille inn riktig lengde på wire slik at jeg får jevnt fordelt bremsekraft på alle 4 hjul. Fikk opplyst at bremsewire kostet 2-300 kr pr stk, bytting kunne regnes som en times arbeid. Etter 4-uker!! var hengeren ferdig og jeg skulle hente den. Fikk da kommentaren "dette ble en dyr affære" før jeg fikk regningen på 10.000 kr. Det viste seg at de hadde byttet bremsesko, tromler, hjullagre, wire etc. på hengeren.. De hadde nemlig en lærling som hadde "putlet" med den i ledige stunder. Han hadde også gått over det elektriske anlegget (som jeg selv hadde fikset opp 2 dager før innlevereing). De mente dette var en grei pris å betale på en rep. av en henger til 35.000 kr, og at de hadde fullmakt til å avskilte hengeren om de følte for det. Jeg ga tilbakemelding om hva jeg mente om denne saken, og at vurderingen om jeg ville avskilte hengeren eller ikke burde ligge i mine hender. Etter mye om og men ble det til at jeg betalte for delene som var brukt mens de holdt arbeidet. De innrømmet at de hadde gjort en feil og at de på forhånd burde gitt beskjed om at rep. ble mye dyrere enn forventet/avtalt. Nå har jeg etter alt dette en henger som bør være som ny. (inkl bremser og lagre). Jeg er forøvrig veldig fornøyd med hengeren. Har heller ingen problemer med verkstedet ettersom de ordnet opp etter seg og beklaget hendelsen. Moralen er at reperasjon av tilhengere kan være kostbart, og at en bør ta dette med i betraktningene når en kjøper noe brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.