Jump to content

Hvorfor er gamle båthengere så høyt priset?

Polarn

Recommended Posts

Hentet en eldre Campingvogn (med boggi), ribbet denne helt, sandblåste og lakkerte rammen, skiftet bremser og wire, pluss nye hjul-lager, sveiset fast båtruller og fikset justerbart stativ til vinsjen, la opp nye ledninger kjøpte reflekser og skiltplate med lys.

Dette ble ingen billig affære, kom vel tilsammen på over 5000,- pluss utallige timer, før jeg reiste til BT for å registrere denne som selvbygg (gikk smertefritt)

Så nå har jeg "nybygget" båthenger som passer båter fra 13-15fot.

Hva salgsprisen på denne er nå vites ikke, men jeg tror nok jeg ikke har tjent på å bygge selv, så neste gang blir det NY henger på meg.

Ha en fin dag

Takk Mouche og bhanse. Vet du hvilken side bhanse? Nå har jeg akurat vært ute å jekket skibsplasten opp på den nye hengeren. Må justere støttehjulene i morgen. Antar vekten av båten skal være på kjølen og at båten bare skal støtte seg på støttehjulene?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Se der ja, den var bra. Alle hengere jeg har hatt på bilen har det funket som det skal, så det er ikke i bilen koblingen er feil. Da skal jeg titte på dette i morgen :)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

hvis det er greit å rygge hele hengeren uti med bremser og det hele burde du/ dere se på noen som kan det .......... det er helt sykt - og lykke til videre -

hvis du ikke tør la båten vippe litt pga tyngden burde du kanskje la vær og kjøre i bølger også :giggle:

dere setter vel fra dere hengeren hele vinteren med brekket på og dere :lipseal:

jeg har så vidt dyppa felgen på bakerste settet på bogien og jeg har kjørt caravelle som er senket og feste står veldig lavt (dvs raua er høyere) - det går så det griner

Eg må bare le av folk som er livredde for at hengeren skal bli våt.

Flott for deg som har resurrser til å forbruke ting på denne måten. Langt fra alle som har det...

For oss har innkjøp av båthenger vært en dyr, men langsiktig investering for å på lang sikt spare inn kostnadene ved vinteropplag... For oss er det viktig at hengeren fyngerer, og varer alle årene vi har beregnet at den skal vare. Koster oss ingenting å behandle ting på en skikkelig måte.

Dessuten er trafikksikkerhet vesentlig i dette. Når jeg kjører med 1.5 tonn på hengeren SKAL jeg vite at bremsene er i god stad, og aldri har vært i kontakt med saltvann!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

hehe, husker godt en episode jeg hadde når jeg var på Lillehammer og hentet ett gammelt with-skrog på en gammel henger som fulgte med, på vei hjem til Østfold så skulle jeg innom noen slektninger på Hamar for en kafferast, og i det jeg svingte av E6 så kom ett forferdelig smell bak meg og forbi meg kom høyrehjulet på hengeren.

45minutter før hadde selger av båt pluss henger forsikret meg om at alt var ok, og han hadde til og med smurt opp hjul-lagrene...

Dette så jeg fort når jeg fant igjen hjulet at ikke kunne stemme, for det som var igjen av lager var godt rustet, tørt og knust.

så det er ikke bare saltvann som tar knekken på hjul-lager, for i mjøsa hvor denne båten hadde gått er det dårlig med saltvann

Ha en fin dag

litt artig dette med om hjula må litt under eller ikke. Er fersk med båt og henger og hang litt rundt sjøsettingsramper i våres for å få noen tips. Snakket da med en fyr som satt ut et par båter om dagen. Med andre ord en proff. Han gjorde det enkelt; kjørte hengeren uti til båten fløt og ferdig med det. Men det er jo klart at når du setter ut så mange båter så kan man vel forbruke en henger annenhvert år :smiley: .

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Mine tanker om det blir vell noe sånt: At han har skyllesystem til bremsene og bruker det, eller at han bare bruker hengeren inne på havneområdet så han driter i om bremser virker eller ikke. Og han har ofte service på hengeren med tanke på hjullager, wire og bremsene, eller bare bruk på havneområdet der og.

Nå er det sånn at min bror har jobbet med (blant annet) båthengere, klargjøring til kunder og service på brukte. Og det er vist to helt forskjellige regninger kundene får med tanke på drukning av henger eller ikke.

Så hans anbefaling til meg er: Aldri få bremsetromelen nedi vannet, et pump med fett til "bremsemekanismen" ved draget en gang i året. Da skal den vare og virke i evigheter uten noe mere tull og utgifter.

Eg rygger akkurat så lang uti som eg vil. Dypper gjærne heile hengeren uti. Den er laget for å tåle litt slik. Nå har eg snart lært å koble av strømmen/baklysa og...de tåler det ikkje....

Etter bruk blir henger vasket. Alle bolter og ruller osv blir justert og smurt årlig uansett.

Så til dere som meiner at de som rygger felgen uti, gir totalt f i allt og er idioter....hihi ...Vi som ikkje tar det så nøye, har fast båtplass vi, så hengeren brukes bare til jolla :tongue:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...