Jump to content

Hvorfor er gamle båthengere så høyt priset?

Polarn

Recommended Posts

javel??? kom et eksempel

selv har jeg kjørt 24 scand på hengern min - ikke no problem

30 fot båt, så kan du jo slenge på 400liter fuel og litt vann, så får du "noen kg", uansett hvor bratt slippen er kan du stå og dytte deg grønn, den går ikke ut, tilsvarende når du trekker opp, selv med lav giriing blir friksjonen høy. Sjøsetter den med løs winsj fra rett før hjula går i vannet, og har en i båten som fyrer motorene i det de er dypt nok, da sklir den pent av, av farten den har bakover når bilen bremser, raskere sjøsetting skal du lete lenge etter ;)

jeg bruker båten opp og ned til sørlandet på henger, og har aldri noen sinne hatt problem, inntil nylig eide jeg 4 båthengere, og har hatt flere før det.

det kritiske er å spyle, og vedlikeholde skikkelig, samt justere/bruke bremser og ikke parkere hengern med brekket på.

har også en henger med 2 vannscootere, hver er ca 500kg, da det er skinner, kan du bare glemme å få de ned/opp uten å sjøsette alt.

eneste hengern/båten jeg kan sjøsette uten å få tromler nedi, er en 16 foter, den går det tilgjengjeld fint på, spesielt om slippen er bratt og fin.

blir ofte litt oppgitt over disse som knapt skal ha gummien nedi, men skrape opp styringsfinnen på motoren, glassfiber osv, det går helt greit tydeligvis. men klart, man ser jo ikke sjelden båthengere uten hjul langs E18 når man kjører sørover, ble en gang passert av ubremset, enkeltaksla henger med stor rib når jeg også hadde båt på henger, han hadde ca 120, ved tønsberg lå begge i grøfta.. :o

så det er ikke bare saltvann som tar knekken på hjul-lager, for i mjøsa hvor denne båten hadde gått er det dårlig med saltvann

All erfaring så langt tilsier at bremser / hjullager på båthengere trenger vedlikehold / smøring. Har hatt en del båthengere av forskjellige fabrikat opp i gjennom årene. Felles for de alle har vært at uten vedlikehold / smøring / spraying med lurium stoff så setter bremser / hjullager seg før eller siden. En god vane er å spyle henger / hjul etter bruk og smøre opp utsatte komponenter. Er i alle fall min erfaring. Men dette er vel noe de færreste gidder kanskje, mye kjekkere å ta problemet den dagen du skal bruke hengeren og alt står i sju steiner. :rolleyes:

selvfølgelig kjører man heilt uti om det er best slik. Kan ikkje sjå et einaste argument for å lavære.

Eg må bare le av folk som er livredde for at hengeren skal bli våt.

Som jeg har sagt noen ganger på dette forumet så er det to viktige regler;

1. ikke lån bort en båthenger

2. ikke kjøp en brukt båthenger

:lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det å ikke kjøpe brukt er ikke en viktig regel, for deg tydelig men hadde hatt lite problem med å kjøpe en brukt henger...

Er man helt tafatt og ikke gjør noe selv kan det bli dyrt da er jeg enig med deg, men du kan ikke si det som en generell regel...

Kan man ikke kjøpe brukt båt, bil eller hus da... en vet jo aldri om noe av fortiden til det heller... :wink:

Når besparelsen er for liten og den risiko man tar på seg ved å kjøpe brukt er for stor så velger jeg heller å kjøpe gunstig nytt og selge dyrt brukt. Et lite verkstedbesøk for en båthenger som fort kan koste 5.000 blir dyrt når man har betalt f.eks 5.000 for en ti år gammel henger som ny i dag koster 10.000. For de som har alt av både verktøy og kunnskap så vil denne risiokoen se langt mindre ut og svaret bli et annet, mitt svar er fortsatt de samme to reglene.

Samtidig er jeg gladere jo flere som er uenig med meg her for da fortsetter jeg å kjøpe nytt og selger disse (alt for dyrt) brukt!

Er ikke uenig med deg Mouche, du har et godt poeng. Å sette en henger på et verksted til mange, mange 100 kroner timen er ikke butikk, tvert i mot.

Siden disse hengerene er så godt prisen vil det vil se ut til at etterspørselen er større en tilgjengelighet, men får heller ikke inntykket av det da det er en del brukt å få.

Er vi dumme? :giggle:

Det kommer helt an på hvordan slepet som båten skal settes ut i er utformet. Her er det forskjellige utforminger har jeg sett rundt forbi.

mere ren fysikk på båten, all vekten på båten min f.eks, var helt bak i båten i form av 2 store maskiner, plattform de var montert på, ekstra forsterkninger, bensintank osv, båten ville falle utenfor rullene og kjøre snuta i været, om vannet ikke var der for å løfte den, en "vippe" bak hadde heller ikke fungert.

aaltså når eg tar båten ut eller inn så gjør eg det på denne måten. Om det da gjer meg til en idiot som ikkje bryr meg , har ubegrensede midler og forbruker tilhengere som det var strømper så la gå. Eg ser ikkje heilt sammenhengen da det var metoden og ikkje vedlikeholdet eg uttalte meg om. En tilhenger tåler vann. Hvem som er idioten , den som gjør det slik eller den som kaver med vinsjing, sikting og løping rundt med båten rett til værs kan sikkert diskuteres.

Det kommer jo sjølvsagt an på hva slags tilhenger en har, hvor bratt slippen er og størrelsen på båten. Men det som er sikkert er at å ha vannskrekk medfører meirarbeid. Dette ser man daglig på våren og høsten.

HAr ikkje hørt lyden i videoen så aner ikkje hva han sier men det var bildene som illustrasjon eg tenkte på

Redigert av Plutonium (see edit history)

Må man, så må man:-)

Jeg ser den at det kan være vanskelig/umulig å sveive inn ut store tunge båter og de som har tilhengere uten støttehjul, er nok ikke lett å få sveivet inn med sånne skinner som vist over her.

Litt mere vedlikehold blir det nok men. Jeg har kun pumpet inn et pump hvert år i den trekkspillmekanismen ved drager. I 6år trur jeg som jeg har hatt den hengeren.

På denne: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/55773-hva-slags-kjoeretoey-bruker-du-paa-baatslippen/page__st__100

Side 6 innlegg 111 er det bilde av balja mi og hengeren står der jeg vil ha den.

Kan ikke se at det skal være så vanskelig. Har satt min utpå og fått opp på henger alene, uten stress og uten å døpe hengeren. Båten er 6,5m og noe over 1400 kg... Sålenge man tar det med ro og ikke skal få den på/av hengeren i 15+ meters vind, går det lett som en plett. Synd jeg har fått min båt hjem, ellers skulle jeg satt kameraet på stativet i det jeg dro båten opp på hengeren...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

HAr ikkje hørt lyden i videoen så aner ikkje hva han sier men det var bildene som illustrasjon eg tenkte på

Siden denne filmen er fra en innsjø (ferskvann) så ville ikke jeg heller vært så bekymret for alt saltet! :giggle:

syntes fremdeles det er amatørmessig og plante alt av bremser etc uti

hadde båten begynt å bli for stor hadde jeg heller brukt kran - for i lengden blir det billigere

skal man ha svær 30 foter på henger krever det redskap - har man riktig dim.redskap og trekkvogn går det meste -

ser ikke problemet - diskuter til dere blir grønne - jeg har enda tilgode og plante alt uti :tongue:

jeg har bytta bremser - lager - wirerer på boggie for em kamerat en gang og den prisen/ jobben gidder ikke jeg vertfall

Billigere med kran? En ordinær pris på tur/retur til Oslo fra meg kommer på 7000 ca for kranbil, da sparer man fort inn det med hengeren! Hengeren ga jeg 10000 for, bilen låner jeg av en venn, bruker vel ca 600 kr i diesel på en oslotur.

Filmen jeg la ut et fra ferskvann, så jeg døper den alltid i det etter en tur nedi sjøen!

Uansett så er ikke dette noe problem lenger, da jeg har større båt nå, som må i krana for å flyttes! Bruker hengeren som opplagshenger!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg har et bilde som jeg tok i havna vår i sommer som jeg har så lyst å legge ut her. Men det viser en sjefskløne situasjon, av noen tilfeldige i havna. Så pga prsonvern og sånt kan jeg dessverre ikke. Men det har høy "god latter" faktor...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...