Una Startet 18.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2010 På 70 tallet(1970-1980) var det en klar regel at ledninger med jord(-)(minus) skal være blå.. alle andre farger brukes til +(plus) eller impulser fra givere o.l. Hvordan er det i dag ? Er det regler for dette , eller er det fritt fram for å lage sitt eget system ? Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
NilsPils Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Det er nok fritt fram for å lage sitt eget system, men vanlige grunnregler som bør følges er: Sikkerhetsjording: grønn eller helst grønn med gul stripe Batterijord (batteriminus): sort Spenningssatt batteripluss: rød Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
S/Y Emma Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Har sjølv opplevd at ein del gamle ledningar i båten er meir eller mindre vilkårleg farga raud eller svart, uavhengig av + og - Det er jo litt irriterande når ein skal kople. Takk og lov for sikringar! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Una Svart 19.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Virker som "tar det vi har" av ledning. Starter med rød ender med hvit gjerne med en tredje farve i mellom. . Her ombord er det alle regnbuens farger i kabler,fargerikt men ett hel..... å finne ut av, når det i tillegg er lite merket. Har en plan om å få på plass nye koblinskinner og sikringsboks og så legge over en og en kurs,og merke disse. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Sitrin Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 (redigert) Det er som skrevet "ingen regler", men det er viktig å ha en standard ombord og følge noen standarder som de fleste bruker. Lurt å ha forsjellige farger, men hver farge bør være til vær sin funksjon. F.eks. Sort er fast minus, Blå er + lys, hvit er lensepumper osv. Det som er viktig er å ha en farge fra tilførsel til der hvor punktetet ender. Husk å dukumenter så blir det mye enklere i etterkant. Noen har også samme farge, men med et nummer på kablen som refererer til hva det er i dokumentasjonen. Redigert 19.Oktober.2010 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
NilsPils Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Jeg synes egentlig det blir ganske oversiktlig dersom en konsekvent bruker sort for batterijord (som på batteriet) og rød for alt som er konstant spenningssatt med batteripluss (som på batteriet), dvs. frem til brytere. Mellom bryter og forbruker kan en da velge farge etter ønske, men ikke sort eller rød. Ha gjerne en egen regel her også som Sit foreslår. Slik vet en at rød alltid er spenningsatt pluss og andre farger, bortsett fra sort (og grønt/gult) er avbrutt pluss. Og så merker en selvfølgelig alle ledninger med nummer og fører eksakt fortegnelse. Lag alltid en ekstra bukt på ledningen ved koblingspunktene. Jeg synes også det er en god regel å bruke lokale rekkeklemmer for tilkobling av diverse utstyr, som pumper, nivåbrytere, etc.. Det letter utskiftinger og feilsøking, selv om det også øker antall koblingspunkter og mulige kontaktfeil. Bruk rekkeklemmer av god kvalitet. Type "sukkerbiter" bør være bannlyst. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Midling Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Heisann! På husinsstalasjon er: Jord: Gul og grønn Postiv: Blå Negativ: Brun Men dette er kanskje ikke tilfellet i et elektrisk anlegg i båt (?) Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 På min husinstalasjon er det vekselstrøm, så jord er gul og grønn, blå og brun er hver sin fase som har 120v imot jord. Ikke noe positiv og negativ da det veksler. Men mot hverandre blir det 240v. Sikkert litt feil siden dette ikke er mitt fagområdet. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
rover Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 NilsPils har skikkelig peiling! Hør på ham. De andre som snakker om grønn/gul jord, er på "jordet" Den fargekombinasjonen hører hjemme på 220v. på land. Vær helt konsekvent på bruken av sort til jord/gods, rød på alle +, så er du godt igang. Kjøp en skikkelig kabelskotang, og krympestrømper. ( helst med lim, men de er dyre). Uten lim får du billig på biltema / clas Ohlson / Jula, i alle dimensjoner og farger. Må du skjøte kabler, bruk "krympemuffer" med tinn og lim. Ush.... kunne visst skrevet noen A4 sider, men..... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 rød på alle +, Ikke helt! Rød på alle som er PERMANENT +, dvs direkte (bortsett fra hovedstrømbryter) koblet til batteri-pluspolen. Andre farger for pluss etter bryterne/sikringer på panelet. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Jepp. det var det jeg mente "trikola" Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 (redigert) Bare til en opplysning, man får kjøpt kabelsko for krymping med smeltelim også på Biltema. Og de er ikke spesielt dyre. Har brukt en god del av dem på en båt jeg la opp alt elektrisk på, og de fungerer fint som fy Art 35-195 kr 179,- Når det gjelder fargekoder har jeg brukt denne oversikten: Først farge-koder som brukes på Utenbordsmotorer(Mercury) Color Where Used / Function Black - All Ground Brown - Reference Electrode MerCathode System Orange - Anode Electrode MerCathode System Lt. Blue/White Stripe - Trim UP Switch Lt. Green/White Stripe - Trim DOWN Switch Brown/White Stripe - Trim Sender to Trim Gauge Purple/White Stripe - Trim "Trailer" Switch Gray - Tachometer Signal Black/Yellow Stripe - Shorting or Stop Circuit Pink - Fuel Sender to Gauge Red - Unprotected Wire from Battery Red/Purple Stripe - Protected (Fused) Wire from Battery Red/Purple Stripe - Protected (12 Volt +) to Trim Panel Control Purple - Ignition (Switch) to 12 Volt Positive Tan - Temperature Switch to Warning Horn Tan - Temperature Sender to Temperature Gauge Tan/Blue Stripe - Temperature Switch to Warning Horn Yellow - Starter Solenoid to Starter Motor Yellow - Starter to Regulator (Charging Circuit) Yellow/Red Stripe - Start Switch to Start Solenoid to Neutral Start Switch Yellow/Black Stripe - Choke (Enrichener System) Green with Color Stripe - Switch Box to Coil - Striped and Numbered White/Black Stripe - Bias Circuit (Switch Boxes) Og så følgende generelle fargekoder: The ABYC Recommended Colors Color - Where Used / Function Yellow/Red - Starting Circuits Brown/Yellow or Yellow - Bilge Blowers Dark Grey - Navigation Lights & Tach Signals Orange - Accessory Feeds Brown - Pumps Purple - Instrument Feeds Dark Blue - Cabin and instrument Lights Light Blue - Oil Pressure Tan - Water Temperature Pink - Fuel Gauge Sender (ser ut som alle TAB'ene forsvinner slik at det hele blir litt sammentrykket, men dere klarer sikkert å tyde hva det skal være) Må etter hvert ta en skikkelig jobb i snekka mi. Der har man lagt opp en gang det var tilbud på svart kable. Så alt er svart, men man har brukt røde og blå polsko for å skille + og -. Finnes noen kreative sjeler der ute Redigert 29.Oktober.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Una Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Og til kabelsko for krymping med smeltelim trengs det en varmepistol ? Eller holder det med hårføner`n ? Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Honduras Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Jeg var på kjøkkenet og henta den lille gassbrenneren jeg pleier å bruke på Creme Brulè... Varmepistol blir vel kanskje litt "grovt", men en slik liten gassloddebolt med åpen flamme må vel fungere utmerket. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Una Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Skeptisk til åpen varme, er ofte trangt og vanskelig og komme til.Kanskje vært lurt med sånn duk rørlegger`n bruker når han lodder rør for å ikke sette fyr på noe. Varmluft er nok tryggere. Forsikringsspørsmål vdr. brann i båt i egen hage. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
rover Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Varmepistol gjør jobben. Hårføner er for kald. Gassvarmer er for varm, den svir plasten før limet smelter. + brannfaren.. Sitér dette innlegget Link to post
Midling Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Må bare beklage det forrige innlegget mitt her, var nok ikke helt klar i toppen når jeg skreiv dette Blå er N-leder og Brun L-leder. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Jeg la merke til dette, men mange/de fleste i Norge har IT-nett, og der finnes ikke denne forskjellen - elektrisk sett. Men det er jo allikevel greit å skrue den blå ledningen fast i stikkontakten hvor N står. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 (redigert) Og til kabelsko for krymping med smeltelim trengs det en varmepistol ? Eller holder det med hårføner`n ? Lighter funker i nødstilfelle. Sånn duk du spør om, som rørleggere bruker kan være branntette/brannfilt. Jeg og pappa bruker det når vi sveiser eller kapper med vinkelspliper inne. Eventuelt holde en "masterboard" plate over eller ved siden. Den klarer mye varme før det skjer noe Redigert 29.Oktober.2010 av Mekke Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.