Mulligan Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Når jeg leser trådene rundt dette fant jeg også en First 50 med litt problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Hvilken båt skal man kjøpe om man skal forvente noe slikt En rik fransman hade köpt en ny Rolls som han körde några år på Rivieran. En dag rasade bakaxeln så han blev stående. Han ringde fabriken, och de sade att hjälp kommer. Snart landade en helikopter och bytte bakaxeln direkt.Den rike och ärlige fransmannen väntade sig en räkning men ingen kom. Efter ett år ringde han fabriken igen och fick då beskedet "By Definition, Sir, a Rolls Royce can not break the rear shaft, and subsequently no invoice could be sent for it either" Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Hvilken båt skal man kjøpe om man skal forvente noe slikt Det viser at bilbransjen har kommet lengre. Båter har større kapital en biler, men det virker som om deler av båtbransjen har vansker med å forstå dette. Utdannelse er et nøkkelord som få i båtbransjen har hørt om(kan det virke som). Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
GeirKS Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Hvis vi legger alle mandagsfeilene til side og kun tenker på skroget så ser de bitene som er boret ut ikke bra ut (på flere måter, det er jo også flere biter). Det er tydelig at det ytterste laget har herdet og så er det jobbet videre utenpå vokshinnen, og dermed sitter ikke dette med annet enn (dårlig) adhesjon (liming). I tillegg ser det relativt slurvete ut med mye luft og lite glass på noen av delene. Årsaken vil jeg ikke spekulere i; men en såpass seriøs båtprodusent bør vite hvordan et skrog skal lamineres. Kanskje er det manglende kvalitetskontroll hos underleverandør, kanskje er det bytte til nye produkter (lav emisjons polyester med mer voks, har ikke slått opp produktet som visstnok er benyttet), kanskje er det nye folk? En annen ting er at båten ser ut til å være bygget på en annen måte en beskrevet i leveransebeskrivelsen, og med andre materialer enn forespeilet. Det står riktignok ikke at det ikke-benyttes ortopolyester, men det står at det benyttes iso-polyester. Det står visstnok også at skroget er håndopplagt, og det antydes at det ytterste laget er sprøytet. Om det har så stor praktisk betydning kan sikkert diskuteres, finishen blir sikkert bra, men det er nå i så tilfelle levert noe annet enn avtalt. De skal i retten i morgen og dommen faller 29. okt i følge svenske sider. Geir Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Tidligere hadde alle HR båtene en konsulent fra Lloyds som fulgte prod av hver enkelt båt. Ikke rimelig, men som kunde var det en sikkerhet, selv om det var kunden selv som fikk regningen. I dag har Najad det fortsatt(tror jeg). Men er det flere kjente båtprod. som bruker dette konseptet. Tenker da Norden/Europa produsenter. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bliss X Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Tidligere hadde alle HR båtene en konsulent fra Lloyds som fulgte prod av hver enkelt båt. Jeg har et slikt sertifikat fra Lloyds på min båt, men jeg tror det er mange år siden Hallberg Rassy sluttet med det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 tror det står et slikt på pappas fra 1999 - men er ikke 100% sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 HR er sikkert overlegne serieproduserte rimeligere båter på veldig mange måter, men dette tror jeg ikke ville skjedd hos Bavaria, Hanse etc. Har tro på at de har en bedre løpende kvalitetskontroll når det gjelder støping etc. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 ). Men er det flere kjente båtprod. som bruker dette konseptet. Tenker da Norden/Europa produsenter. http://www.bowmanyachts.com/en/bowman/index.htm Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Elan tror jeg leveres med et sertifikat fra Germanischer Lloyd, usikker på hva som egentlig ligger i det. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Hvilken båt skal man kjøpe om man skal forvente noe slikt Det viser at bilbransjen har kommet lengre. Båter har større... Det der er nok bare en vandrehistorie. Hørte den første gang for drøyt 30 år siden. Da var det riktignok en Jaguar og landet var Sveits. Og historien ble fortalt på norsk, og ikke på svensk. Men bakaksel var problemet, og helikopter var redningen da også. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 (redigert) Har tro på at de har en bedre løpende kvalitetskontroll når det gjelder støping etc. Er helt enig her, har et firma som HR eller Najad så dårlig internkotroll at de er nødt til hyre eksternkontroll for å følge oppbyggingen av båtene,så er det noe fundamentalt galt med organisasjonen til disse bedriftene.. Jeg både tror og håper at disse verftene har orden på interkontrollen sin, dette er forustetning for at de skal kunne CE merke båtene selv.. Dog er det trist at slikt "seriøst" verft har havnet slik ut i uløkka, og leverer et skrog av slik kvalitet til en kunde... Nå er det selvsagt fullt mulig at dette er et standard skorg fra HR for alt jeg vet, siden verftet ikke erkjenner feil... Kjenner ikke til så mange som har tatt ut slike skrogprøver som denne kunden har gjort. Redigert 20.Oktober.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars Hansen Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Kjenner ikke til så mange som har tatt ut slike skrogprøver som denne kunden har gjort. Det begynte nå med at han tok ut til en gjennomføring for en spylepumpe, og dette er det jo mange som har gjort før ham... Selv har jeg tatt ut til ekolodd i bunnen av min Maxi, og den var sikkert 3,5cm tykk, uten å ha målt den. Hadde jo sett om det var problemer med delaminering... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Men en sak har altid 2 sider. så vi får sikkert høre mer. Har i dag varslet den norske importøren om denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Jo en sak har to sider, og det er ikke alltid lett å ta noen standpunkt selv med innsyn i disse to sidene. Jeg tror det er derfor vi en tilsynsmyndighet med et overordnet upartisk ansvar og som ikke skal la seg påvirke av hvor annonsene kjøpes. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 To eller flere sider av en sak, er det to parter så er det nok tre sider, i tillegg til at hver partene har hver sin side, så er det gjerne en side til som inneholder "sannheten", eller den "rettesiden"... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Er helt enig her, har et firma som HR eller Najad så dårlig internkotroll at de er nødt til hyre eksternkontroll for å følge oppbyggingen av båtene,så er det noe fundamentalt galt med organisasjonen til disse bedriftene.. Jeg ser at et aluminiumsverk i Araberland har hyret inn den samme eksternkontrollen. Det må være noe fundamentalt galt med organisasjonen der..... Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 jeg vil jo si at denne saken er bra dokumentert. Forutsetter selvsagt at det ikke er direkte faktafeil. Når det gjelder skroget er det vel slik at HR ser de "feil" som er der, men påstår at dette har ingen betydning for kvaliteten på skroget. Dette er eier og de ekspertene han har uenige i. Det som kanskje overasker meg mest er de tilbakemeldingene (og mangel på sådanne) HR har kommet med i følge denne presentasjonen. Dette er helt på høyde med bedrifter som allerede er konkurs i Norge. (tidligere Hanse importør) Jeg tror som tidligere nevnt i tråden, at HR er livredd for "følgeskadene" en innrømmelse i denne saken vil få. Hadde jeg hatt en HR av aktuell årsmodell ville nok jeg tatt en kjerneprøve eller 2. Har ingen planer om å kjøpe HR, og de blir ikke akkurat fremskyndet når denne saken er lest. Vi diskuterer en båt i øvre prisklasse som har fått seilingsforbud (av noen av ekspertene) Hva ville dere gjort om dere var eiere av båten, og rettsaken ble tapt? Ville dere fortsatt hørt på deres egne eksperter, og skrotet båten? Eller stolt på rettsapparatet og sjøsatt? Etter denne prosessen er det jo ikke så rett frem å selge båten heller, uten store økonomiske tap. (om en skal være åpen og ærlig, og det skal en jo!) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Det må være noe fundamentalt galt med organisasjonen der..... Kan man iso-sertifisere seg selv nå? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 (redigert) Det må være noe fundamentalt galt med organisasjonen der..... De fleste vet at man må bruke et sertifiseringselskap for å bli sertifisert... Dette er såpass elementært for de fleste at jeg ikke trodde det var nødvendig å forklare det, men der tok jeg feil.. Om HR skal kunne CE merke sine egne båter, så må de være sertifisert... Denne sertifiseringen kan de ikke gjøre selv, selv om du muligens tror det side du kom med dette innlegget ditt.. Redigert 20.Oktober.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Men hva er da galt med folka fra Lloyds som var der? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Men hva er da galt med folka fra Lloyds som var der? Det må vel nesten du svare på siden det er du som bringer dette på banen, om at det er noe galt med "folka fra Lloyd" .... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Mnei, det var andre som begynte å snakke om ekstern kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Det er forskjell på ISO serftifisering og CE-merking av prdukter. Som Sydvesten sier må en inn med eksternt sertifiseringsorgan ved ISO - sertifisering. Når man kjøper et produkt i dag i et EU/EØS land følger det med en samsvarserklæring (les:bekreftelse) fra produsenten at det er konformt med si-og-så av diverse EU-standarder. Det er altså produsenten som bekrefter at angjeldende produkt er "CE-sertifisert". Tilfeldig eksempel: En sirkelsag fra Biltema. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Fiskmåsen Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Om HR skal kunne CE merke sine egne båter, så må de være sertifisert... Denne sertifiseringen kan de ikke gjøre selv, selv om du muligens tror det side du kom med dette innlegget ditt.. Man behøver ikke være ISO-sertifisert for å merke sine produkter med CE-merke. CE-merking er en garanti fra produsenten at produktet oppfyller visse normer. En egenerklæring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.