Jump to content

Hallberg Rassy 37, med mange utfordringer ifølge eier


baatsman

Recommended Posts

har fakta

 

Det er tydelg at du kjenner de innvolverte.

Men.

 

Å bore ut en kjerneprøve blir ganske ofte utført for å verifisere en slik oppbygging. Denne kjernen blir så satt i maskin og utsatt for strekk, trykk og skjær. Klasse kan kreve dette.

Mener du også at kjerneprøven som inneholdt kun matrise ikke kom fra denne båten?

Mener du at kjerneprøven med 37% glassprosent ikke kom fra denne båten?

Mener du at sprøytestøpen kommer fra en annen båt? HR har innrømt dette.

Vet du å vite at det at det er brukt ortopolyester istedetfor isopolyester ikke er sant?

 

Slike områder med delaminering som vist er ikke vanlig. Det er høyst uvanlig.

Mener du målingene er juks? Du trenger heller ingen måler. En liten hammer gjør jobben.

Link to post
Share on other sites

Hallberg-Rassy er en seriøs produsent og om dem gjør feil ønsker dem å rydde opp etter seg. I dette tilfelle har dem vært nektet om tilgang til produktet og kjøper har lagt ut saken på den måten han truet dem med i begynnelsen.

 

I følge 4 uavhengige besiktelsesmenn (en av dem er fra NW) fant dem ikke noen støpefeil på skrog.

Om du mener de er kvaliteten vi kan forvente på en HR skal jeg ikke uttale meg om :lipseal:

 

 

 

Du har jo tydligvis litt kjennskap til saken, men de 2 uttalelsene over er vel ikke helt i harmoni?

 

Men som det er nevnt, så er det jo 2 sider av en sak, så det spørst jo hva som er blitt utelatt i denne "presentasjonen"

Link to post
Share on other sites

Litt mere HR kvalitetet på en vakker søndagsmorgen...

I have had serious problems with my 1999 HR34. I discovered this by chance when my boat was 5 years old. Water had got in at the site of a badly installed galley sink skin fitting and spread through a large part of the core. I was just in time to prevent a similar serious problem at the heads skin fittings on the other side of the hull. During the past five years I have spent much time and money drying the hull out as much as possible, to the point where I would now feel reasonably confident in putting the boat on the market. It has been a very sad and stressful experience.

 

Magnus Rassy was not helpful. He said that all boats are wet and I should give up and go sailing. But he managed to lean on a UK yachting magazine and prevent them publishing an article.

 

Germanischer Lloyd agreed there was a serious defect in the construction of my boat but regretted there was nothing they could do.

 

You would have to work very hard to persuade me to buy another HR or indeed any other boat with a cored hull below the waterline.

 

Oh, and I have another problem with water in the foam core of the rudder, where more poor detailing has allowed it to get in. At least one other 34 has had this defect.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har tillit til HR på grunn av min erfaring med hensyn til hvordan de har håndtert reklamasjoner i Norge, men jeg er jo klar over at mitt syn også kan være en av to sider.

 

Men mitt generelle inntrykk er at finanskrisen har rammet båtbyggerne hardt, og finanskrisen er på ingen måte over for båtbransjen enda.

 

Det er etter min mening ingen som takler nedskjæringer og nedbemanning godt for det er vanskelig å skjære ned uten noen konsekvens. To år finanskrise betyr ikke nødvendigvis at utviklingen stopper, -for de som er avhengige av flere fagfolk med erfaring kan man få et alvorlig setback.

 

Jeg har også observert at enkelte båtprodusenter benytter billigere komponenter for å spare penger i produksjonen, noe som fører til at man risikerer å få en dårligere båt i dag enn man fikk for tre år siden fra samme produsent.

 

Jeg diskuterte dette fenomenet med en tidligere kollega i sist uke, og for de som elsker at HR har fått seg en ripe i lakken så kan jeg forsikre dere om at det totale bildet er mer sammensatt.

 

Det forundrer meg at ingen aktive medlemmer på Båtplassen får sine nye båter samsvarsvurdert og at all informasjon på Båtplassen gjelder enten noe man har hørt eller lest om, en tvistesak man håndterer selv osv.

 

Jeg synes først og fremst det er veldig synd at båtbransjen rammes så hardt for det var en positivt utvikling å se for noen år tilbake.

 

Et tankekors er også at båtene ser ut til å bli produsert bedre når det er et betydelig tidspress til stede, enn når man kanskje får bedre tid på seg. I enkelte andre bransjer så viser det seg å være motsatt, i den forstand at når aktiviteten er mer passe så går både kvalitet og inntjening opp.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg avslører trolig min uvitenhet nå, men hva slags "core" er det engelskmannen snakker om? I spesifikasjonen for skroget til HR34 står det:

 

Laminate construction of Hull: isophtalic gelcoat and isophtalic polyester resin is used. Hand lay-up method, insulated above water line against heat and cold.

 

Det forstår jeg dithen at det er enkellaminat under vannlinjen, eller ???

Link to post
Share on other sites

Den informasjonen jeg har fått i denne saken er som følger, men jeg vil ikke gå god for at jeg klarer å gjengi de tekniske detaljene korrekt for dette har jeg ikke greie på. Jeg kan ikke heller oppgi hvilken kilde jeg har, men jeg kan opplyse om at vedkommende ikke jobber for eller hos HR.

 

HR vurderte å bytte leverandør av det stoffet båtene støpes av, eller kanskje det var snakk om å bytte til en ny type med noen andre egenskaper. Det ble støpt noen skrog, og etter husken ble det ytterste laget sprøytet på formen. Om dette er utsiden eller innsiden av båten vet jeg ikke.

 

Så blir det lagt inn isolasjon der hvor det skal legges inn isolasjon, og så støpes det videre på skroget. Noe ble ikke helt som det skulle for man fikk ikke vedheft der det ikke var lagt inn isolasjon. (Jeg tror det er snakk om under vannlinjen).

 

Feilen ble oppdaget og disse ”prøvekaninskrogene” ble hugget. Nå er det vel snakk om at det ved en feiltagelse ble sendt et skrog som egentlig skulle hugges til der hvor båtene bygges ferdige, og så ble det bygget båt på dette skroget. Det ble forresten besluttet å hugge disse skrogene fordi det kostet omtrent det samme å repparere dem som det kostet å lage nye. Når det er snakk om en ferdig båt blir jo regnestykket helt annerledes, for da er kostnaden med skroting mye høyere.

 

Etter hva jeg da forstår så har eieren av denne båten fått beskjed om å levere båten inn til HR for at de skal reparere dette, for både spesialister på området og forsikringsselskapet til HR mener dette skal gjøres. Det er visstnok et relativt tynt lag som må høvles bort under vannlinjen, og så må dette laget bygges opp igjen ved å sprøyte det på akkurat slik som det gjøres i produksjonen.

 

Det sies at denne reparasjonen kan sammenlignes med utbedring av plastpest, bortsett fra at det vil være litt dyrere å utbedre plastpest.

 

For HR er dette en litt kinkig sak, for hvis HR gir kunden ny båt så må de ta det på egen kappe i motsetning til om de fikk bruke en tabbeforsikring. Forsikringsselskapet har visstnok undersøkt, og det hele er vurdert som en tabbe, ikke en produksjonsfeil. Nordvest ble vel dratt inn av forsikringsselskapet som ønsket litt mer kjøtt på benet før de tok en avgjørelse i saken

 

Tatt i betraktning at eieren av båten har klart å lage så mye støy ut av denne saken så hadde det nok vært best om han fikk ny båt av HR, men det visste de vel ikke om på forhånd til tross for at kunden var klar på at han skulle klare å ødelegge HR sitt rykte.

 

Jeg kan ikke gå god for historien da denne ikke kommer fra verken verftet, forsikringsselskapet eller båteieren.

Link to post
Share on other sites

Ikke annet enn det som ligger på nett av bilder og annen informasjon... Så etter mitt syn så er dette for dårlig laminert til at jeg ville kjøpt det enkelt og greit.... Men respekterer at andre mener dette er godt nok til å være en Hallberg Rassy... Vi alle har forskjellig oppfatning av hva som er god nok kvalitet til den gitte prisen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...