Jump to content

Hallberg Rassy 37, med mange utfordringer ifølge eier


baatsman

Recommended Posts

Hvilken båt skal man kjøpe om man skal forvente noe slikt :rolleyes:

 

En rik fransman hade köpt en ny Rolls som han körde några år på Rivieran.

En dag rasade bakaxeln så han blev stående.

Han ringde fabriken, och de sade att hjälp kommer. Snart landade en helikopter och bytte bakaxeln direkt.Den rike och ärlige fransmannen väntade sig en räkning men ingen kom.

Efter ett år ringde han fabriken igen och fick då beskedet "By Definition, Sir, a Rolls Royce can not break the rear shaft, and subsequently no invoice could be sent for it either"

Link to post

Hvilken båt skal man kjøpe om man skal forvente noe slikt :rolleyes:

 

Det viser at bilbransjen har kommet lengre. Båter har større kapital en biler, men det virker som om deler av båtbransjen har vansker med å forstå dette. Utdannelse er et nøkkelord som få i båtbransjen har hørt om(kan det virke som).

Link to post

Hvis vi legger alle mandagsfeilene til side og kun tenker på skroget så ser de bitene som er boret ut ikke bra ut (på flere måter, det er jo også flere biter). Det er tydelig at det ytterste laget har herdet og så er det jobbet videre utenpå vokshinnen, og dermed sitter ikke dette med annet enn (dårlig) adhesjon (liming). I tillegg ser det relativt slurvete ut med mye luft og lite glass på noen av delene. Årsaken vil jeg ikke spekulere i; men en såpass seriøs båtprodusent bør vite hvordan et skrog skal lamineres. Kanskje er det manglende kvalitetskontroll hos underleverandør, kanskje er det bytte til nye produkter (lav emisjons polyester med mer voks, har ikke slått opp produktet som visstnok er benyttet), kanskje er det nye folk?

 

En annen ting er at båten ser ut til å være bygget på en annen måte en beskrevet i leveransebeskrivelsen, og med andre materialer enn forespeilet. Det står riktignok ikke at det ikke-benyttes ortopolyester, men det står at det benyttes iso-polyester. Det står visstnok også at skroget er håndopplagt, og det antydes at det ytterste laget er sprøytet. Om det har så stor praktisk betydning kan sikkert diskuteres, finishen blir sikkert bra, men det er nå i så tilfelle levert noe annet enn avtalt.

 

De skal i retten i morgen og dommen faller 29. okt i følge svenske sider.

 

Geir

Link to post

Tidligere hadde alle HR båtene en konsulent fra Lloyds som fulgte prod av hver enkelt båt. Ikke rimelig, men som kunde var det en sikkerhet, selv om det var kunden selv :wink: som fikk regningen.

 

I dag har Najad det fortsatt(tror jeg). Men er det flere kjente båtprod. som bruker dette konseptet. Tenker da Norden/Europa produsenter.

Link to post

Tidligere hadde alle HR båtene en konsulent fra Lloyds som fulgte prod av hver enkelt båt.

Jeg har et slikt sertifikat fra Lloyds på min båt, men jeg tror det er mange år siden Hallberg Rassy sluttet med det.

Link to post

HR er sikkert overlegne serieproduserte rimeligere båter på veldig mange måter, men dette tror jeg ikke ville skjedd hos Bavaria, Hanse etc.

Har tro på at de har en bedre løpende kvalitetskontroll når det gjelder støping etc.

Link to post

Hvilken båt skal man kjøpe om man skal forvente noe slikt :rolleyes:

Det viser at bilbransjen har kommet lengre. Båter har større...

Det der er nok bare en vandrehistorie. Hørte den første gang for drøyt 30 år siden. Da var det riktignok en Jaguar og landet var Sveits. Og historien ble fortalt på norsk, og ikke på svensk. Men bakaksel var problemet, og helikopter var redningen da også.

Link to post

Har tro på at de har en bedre løpende kvalitetskontroll når det gjelder støping etc.

Er helt enig her, har et firma som HR eller Najad så dårlig internkotroll at de er nødt til hyre eksternkontroll for å følge oppbyggingen av båtene,så er det noe fundamentalt galt med organisasjonen til disse bedriftene..

 

Jeg både tror og håper at disse verftene har orden på interkontrollen sin, dette er forustetning for at de skal kunne CE merke båtene selv..

 

Dog er det trist at slikt "seriøst" verft har havnet slik ut i uløkka, og leverer et skrog av slik kvalitet til en kunde... Nå er det selvsagt fullt mulig at dette er et standard skorg fra HR for alt jeg vet, siden verftet ikke erkjenner feil... Kjenner ikke til så mange som har tatt ut slike skrogprøver som denne kunden har gjort.

Edited by Sydvesten
Link to post

Kjenner ikke til så mange som har tatt ut slike skrogprøver som denne kunden har gjort.

Det begynte nå med at han tok ut til en gjennomføring for en spylepumpe, og dette er det jo mange som har gjort før ham...

 

Selv har jeg tatt ut til ekolodd i bunnen av min Maxi, og den var sikkert 3,5cm tykk, uten å ha målt den. Hadde jo sett om det var problemer med delaminering...

Link to post

Jo en sak har to sider, og det er ikke alltid lett å ta noen standpunkt selv med innsyn i disse to sidene. Jeg tror det er derfor vi en tilsynsmyndighet med et overordnet upartisk ansvar og som ikke skal la seg påvirke av hvor annonsene kjøpes.

Link to post

To eller flere sider av en sak, er det to parter så er det nok tre sider, i tillegg til at hver partene har hver sin side, så er det gjerne en side til som inneholder "sannheten", eller den "rettesiden"...

Link to post

Er helt enig her, har et firma som HR eller Najad så dårlig internkotroll at de er nødt til hyre eksternkontroll for å følge oppbyggingen av båtene,så er det noe fundamentalt galt med organisasjonen til disse bedriftene..

 

Jeg ser at et aluminiumsverk i Araberland har hyret inn den samme eksternkontrollen.

Det må være noe fundamentalt galt med organisasjonen der..... :giggle:

Link to post

jeg vil jo si at denne saken er bra dokumentert. Forutsetter selvsagt at det ikke er direkte faktafeil. Når det gjelder skroget er det vel slik at HR ser de "feil" som er der, men påstår at dette har ingen betydning for kvaliteten på skroget. Dette er eier og de ekspertene han har uenige i.

 

Det som kanskje overasker meg mest er de tilbakemeldingene (og mangel på sådanne) HR har kommet med i følge denne presentasjonen.

Dette er helt på høyde med bedrifter som allerede er konkurs i Norge. (tidligere Hanse importør)

Jeg tror som tidligere nevnt i tråden, at HR er livredd for "følgeskadene" en innrømmelse i denne saken vil få. Hadde jeg hatt en HR av aktuell årsmodell ville nok jeg tatt en kjerneprøve eller 2.

 

Har ingen planer om å kjøpe HR, og de blir ikke akkurat fremskyndet når denne saken er lest. Vi diskuterer en båt i øvre prisklasse som har fått seilingsforbud (av noen av ekspertene)

 

Hva ville dere gjort om dere var eiere av båten, og rettsaken ble tapt? Ville dere fortsatt hørt på deres egne eksperter, og skrotet båten? Eller stolt på rettsapparatet og sjøsatt?

Etter denne prosessen er det jo ikke så rett frem å selge båten heller, uten store økonomiske tap. (om en skal være åpen og ærlig, og det skal en jo!)

Link to post

Det må være noe fundamentalt galt med organisasjonen der..... :giggle:

De fleste vet at man må bruke et sertifiseringselskap for å bli sertifisert... Dette er såpass elementært for de fleste at jeg ikke trodde det var nødvendig å forklare det, men der tok jeg feil..

 

Om HR skal kunne CE merke sine egne båter, så må de være sertifisert... Denne sertifiseringen kan de ikke gjøre selv, selv om du muligens tror det side du kom med dette innlegget ditt..

Edited by Sydvesten
Link to post

Det er forskjell på ISO serftifisering og CE-merking av prdukter.

Som Sydvesten sier må en inn med eksternt sertifiseringsorgan ved ISO - sertifisering.

 

Når man kjøper et produkt i dag i et EU/EØS land følger det med en samsvarserklæring (les:bekreftelse) fra produsenten at det er konformt med si-og-så av diverse EU-standarder.

Det er altså produsenten som bekrefter at angjeldende produkt er "CE-sertifisert".

 

Tilfeldig eksempel: En sirkelsag fra Biltema.

Link to post

 

Om HR skal kunne CE merke sine egne båter, så må de være sertifisert... Denne sertifiseringen kan de ikke gjøre selv, selv om du muligens tror det side du kom med dette innlegget ditt..

Man behøver ikke være ISO-sertifisert for å merke sine produkter med CE-merke.

CE-merking er en garanti fra produsenten at produktet oppfyller visse normer. En egenerklæring.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...