Sydvesten Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Man behøver ikke være ISO-sertifisert for å merke sine produkter med CE-merke. CE-merking er en garanti fra produsenten at produktet oppfyller visse normer. En egenerklæring. Det stemmer nesten.. En må være godkjent av teknisk kontrollorgan for å CE merke en båt selv, uten kontroll av tekninsk kontrollorgan.... Den første båten i en serie skal sjekkes av et godkjent teknisk kontrollorgan som utsteder samsvarkerlæring på båten.... Deretter må nok bedriften dokumentere at den har en tilfredstillende internkotrollsystem på plass i bedriften om skal kunne bygge en serie båter og merke sem selv... En iso sertifisering i 9xxx serien er en grei dokumentasjon på dette... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fiskmåsen Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Det stemmer nesten.. En må være godkjent av teknisk kontrollorgan for å CE merke en båt selv, uten kontroll av tekninsk kontrollorgan.... Du har sikkert rett når det gjelder båter. Men idag blir jo alt CE-merket. Fotballer også!! Betyr det at den er nikk-bar, eller at den er god å sitte på!! Produsenter finner alltids en eller annen norm som de kan oppfylle! Sikkerhetsmessig vil jeg gjerne ha et stempel fra Lloyds eller DnV. Så kan det være det samme med CE-merking for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Sikkerhetsmessig vil jeg gjerne ha et stempel fra Lloyds eller DnV. Så kan det være det samme med CE-merking for min del. Det kan det sikkert for din del, men jeg synes CE merking av båter er fornuftig, selv om du ikke ser betydningen av det.. I Norge så er det blant annet DnV som er godkjent kontrollorgan for CE merking Andre som er godkjent et Berau Veritas, TÜV, Lloyd, IMCI osv... Det at disse er gode nok for deg i forbindelse med CE merking skjønner jeg ikke, men du har vel en god grunn formoder jeg... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
logget av Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Det har vist seg at det er lettere å lage en båt på papiret enn i praksis. (Papirene ender vel opp i Haugesund hos noen som ikke har fått penger til å drive med tilsynsvirksomhet). Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Fritidsbåtdirektivet ble gjeldende i Norge 16. juni 1998, i form av en forskrift med tittel ”Produksjon og omsetning av fritidsfartøy”. Etter denne datoen måtte alle nye omsettelige fritidsfartøy mellom 2,5 og 24 meter være CE-merket. Direktivet har ikke tilbakevirkende kraft, slik at båter som allerede var i EU fortsatt er lovlige uten CE-merking. En båt kan enten CE-merkes av produsenten eller den kan CE-merkes i ettertid, før den gjøres tilgjengelig for salg i EU-markedet eller tas i bruk. CE-merking innebærer at båten har vært gjennom en prosess som sikrer at det er samsvar mellom kravene til helse, miljø og sikkerhet som stilles til båten i direktivet og den faktiske standarden til båten på dette området. Kravene som gjelder er utførlig beskrevet i en mengde ISO-standarder. For en gjennomsnittlig stor cabincruiser kommer 30 – 40 standarder til anvendelse. For mindre og enklere båter blir det langt færre. Produsentene må involvere et såkalt teknisk kontrollorgan for å CE-merke båter over 12 meter, unntatt båter som kun er beregnet for beskyttet farvann. Tekniske kontrollorgan er fagkyndige institusjoner som på vegne av myndighetene skal vurdere om båtene oppfyller kravene. De sjekker både dokumentasjonen, og foretar målinger og prøver, for eksempel av skrogtykkelse, stabilitet, støyutslipp og så videre. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Det jeg finner litt merkelig er om dette skroget er et "mandagsskrog" eller ett med feil på, hvorfor har ikke et såpass seriøst verft som jeg har forstått at HR skal være tatt affære. Det kan vel tenkes at de har flere skrog(svin) på skogen.. De bilder av delaminering i seg selv skulle jo være grunn nok til at et hvilket som helst verft gjør noe med det, og i dette tilfelle tilbyr kunden et nytt produkt... Dette er jo ikke noe masseprodusert billig båt, men håndbygget "tailor made" båt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
logget av Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Det jeg finner litt merkelig er om dette skroget er et "mandagsskrog" eller ett med feil på, Jeg kan ikke komme på en god grunn til å lage en båt med et skrog som er delaminert verken under eller etter produksjon. Serieproduksjon har sine fordeler og håndlagede produkter kan ha sine fordeler. Uansett vil det være viktig å finne ut hva avviket skyldes for å sette fokus på hvordan samme feil unngås i fremtiden. Hvis hunden til han som støpte skroget ble påkjørt av en bil klokken 12 så er det ikke sikkert flere båter har samme feil. Verre var det når en seriebåtprodusent skiftet til en lim / fugemasse som dannet hinne fortere enn den gamle, for da kom samme feil på maaange båter. Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 , TÜV, Lloyd, IMCI[/url] osv... Det at disse er gode nok for deg i forbindelse med CE merking skjønner jeg ikke, men du har vel en god grunn formoder jeg... Da CE-kravene for båter skulle fastsettes var det et bikkjeslagsmål mellom England og Frankrike. Frankrike var suverent best i lobbyvirksomhet, og fikk gjennom det meste av sine krav. Livredd for at ikke chartebåtene deres skulle bli godkjente. Spsiellt for Ocean kl.A Hadde England fått sine krav gjennom ville det ikke vært mange charterbåter fra Frankrike/Tyskland med Class A Ocean idag. Hva kommer det av at en Bavaria 36ft har nesten ett tonn (900 kg) mindre nyttelast enn HR36? Båtene er jo like store. Like lang og like bred. Har det noe med styrke å gjøre mon tro?? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Dette er jo ikke noe masseprodusert billig båt, men håndbygget "tailor made" båt.. Nåhh , det er vel noe midt i mellom. Tailor made er vel malø,bowman,hans christian,morris,valiant (kanskje ovni) og den gjengen, HR lager ikke spesialløsninger man får det som står i brosjyren. Båtene er mer påkostet enn tupperwaren men alikevel er det en masseprodusent sammenlignet med disse andre. De koster jo mindre også Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 jeg vil jo si at denne saken er bra dokumentert. Forutsetter selvsagt at det ikke er direkte faktafeil...... Dette er helt på høyde med bedrifter som allerede er konkurs i Norge. (tidligere Hanse importør)..... Tilfeldig er jeg litt mer inne i den saken en du. At en produsent gjør ikke som kjøper ønsker seg når han kommer med trusler kan du sammenligne mer med en flykaprer og den som skal legge fram pengene en å bruke Nelson og Hanse. Hallberg-Rassy er en seriøs produsent og om dem gjør feil ønsker dem å rydde opp etter seg. I dette tilfelle har dem vært nektet om tilgang til produktet og kjøper har lagt ut saken på den måten han truet dem med i begynnelsen. Kjedelig at en sak bør gå den veien men jeg skjønner Hallberg-Rassy sin stilling i den saken. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
volfro Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Det er nok 2 sider ja, og kunden kan virke pirkete men det må han få lov til. Men visst svarene fra Rassy stemmer så burde de ha vært på ett kurs i kundebehandling, det er jo å skyte seg selv i begge føttene med disse uttalelsene. (selv om de skulle ha rett) Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Hallberg-Rassy er en seriøs produsent og om dem gjør feil ønsker dem å rydde opp etter seg. I dette tilfelle har dem vært nektet om tilgang til produktet og kjøper har lagt ut saken på den måten han truet dem med i begynnelsen. Kjedelig at en sak bør gå den veien men jeg skjønner Hallberg-Rassy sin stilling i den saken. Vet ikke om du mente at du var inne i Hanse saken, eller HR saken , men det er for så vidt ikke så viktig. (jeg har vert i Hanse saker også!) Som sagt tar jeg forbehold om faktafeil i slidene, men det fremkommer en liste med datoer, der HR ikke har møtt opp. I tilegg har det vert en besiktigelse med HR, der de hadde med folk fra andre verft, så jeg kan ikke helt se at de ikke har hatt tilgang? Selv om en tar vekk halvparten av de feil og kommunikasjon med HR som her er presentert, er det fortsatt for dårlig av ett verft av denne klassen. Vil tro at de som kjøper seg en ny HR, Najad eller andre båter i denne kaliberen, også har en annen forventning til kvaliteten, enn de som kjøper en bavaria (f.eks) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 (redigert) Vil tro at de som kjøper seg en ny HR, Najad eller andre båter i denne kaliberen, også har en annen forventning til kvaliteten, enn de som kjøper en bavaria (f.eks) Du har helt klart et poeng her... Selv er jeg på langt nær imponert over responsen fra HR i denne saken, men en får vente til dommen faller før endelig konklusjon felles... Blir HR frikjent, så er selvsagt slike feil noe en både kan og bør forvente på HR båter, så blir det vel opp til de potensielle kundene om det er god nok kvalitet på en båt i denne prisklassen... Da er denne båten i henhold til spec fra HR enkelt og greit, og dermed ikke noe engangstilfelle.. Redigert 21.Oktober.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 (redigert) Vil tro at de som kjøper seg en ny HR, Najad eller andre båter i denne kaliberen, også har en annen forventning til kvaliteten, enn de som kjøper en bavaria (f.eks) Enig - og ikke bare kvalitet på produktet - men også kvalitet på oppfølging og service. Kjøper jeg en dyr HR så forventer jeg også serrvice og oppfølging som overgår mine forventninger. Redigert 21.Oktober.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Kjøper jeg en dyr HR så forventer jeg også serrvice og oppfølging som overgår mine forventninger. ikke lett å tilfredstille den der..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 (redigert) NordWest har klart det til nå. De rett og slett imponerer meg. Jeg håper det fotsetter slik Redigert 21.Oktober.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Og jeg håper at produktet er så bra at jeg slipper å stadig vekk måtte konstatere hvor gode de/et firma er på reklamasjon! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Junke Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Og jeg håper at produktet er så bra at jeg slipper å stadig vekk måtte konstatere hvor gode de/et firma er på reklamasjon! Det er jo å foretrekke,men det kommer kanskje den dagen reservedeler er nødvendig! (eller ny motor etter garantiutløp!!) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Jeg er enig i det Mouche. Min erfaring er at jo større båt jo mer utstyr jo mer behov for service. Den båten som har minst behov for service er Ynglingen vår. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 HR Succes Story: http://www.aslaug-sailing.dk/2902944 {bare lige for at vise en kontrast} Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Servicemannen Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Enig - og ikke bare kvalitet på produktet - men også kvalitet på oppfølging og service. Kjøper jeg en dyr HR så forventer jeg også serrvice og oppfølging som overgår mine forventninger. Oppfølging med Hallberg-Rassy båter er med de beste som gjøres i fritidsbåtbransjen. Om man skal henge HR ut på dette forum utifra hva den fyren skrever på sin hjemmeside er helt feil der han har bestemt seg med å ødelegge mest mulig for HR på grunn at dem ikke gikk på med å betale han i begynnelsen. Han bruker egen måte til å teste laminat, de er han skjærer omkring område han skal ødelegge og skrur ned beslager han setter stor press på. Selvfølge er noe som gir seg der...! Besiktelsesmenn han har anskaffet seg brukte måler som funker likt og ekkolodd. I en tykk skrog som ikke er vacumstøpt er alltid små luftbobler som gir tilbakeslag i en slik måling. Resultat fra disse målingene har han brukt på den måten som passer han. HR har hatt 4 uavhengige besiktelsesmenn som har fått tilgang til båten og dem har ikke funnet noen feil i skrog. Annet arbeid med feiler om bord har dem ikke fått lov til å gjøre noe med. Kommentar fra moderator: Udokumenterte påstander fjernet. Jeg håper disse fakta forklarer saken litt og seriøse kjøpere kan henvise seg direkte til Magnus Rassy til å få flere detaljer. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Oppfølging med Hallberg-Rassy båter er med de beste som gjøres i fritidsbåtbransjen. Om man skal henge HR ut på dette forum utifra hva den fyren skrever på sin hjemmeside er helt feil der han har bestemt seg med å ødelegge mest mulig for HR på grunn at dem ikke gikk på med å betale han i begynnelsen. For meg er det helt uforståelig hvordan du kan mene at mitt sitat du limer inn i ditt innlegg sier noe som helst om servicen hos HR. Jeg skriver bare en generell betraktning dersom jeg skulle kjøpe en HR. Det kan tillegges at jeg er oppvokst i HR 26 og HR 29, og foreldrene mine seiler HR 31 i dag. Så om vi skal ha en langtursbåt er det nok godt mulig at den hentes i Ellös Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 HR har hatt 4 uavhengige besiktelsesmenn som har fått tilgang til båten og dem har ikke funnet noen feil i skrog. Annet arbeid med feiler om bord har dem ikke fått lov til å gjøre noe med. Dette er bra, da kan vi slå fast at denne HR ikke er off spec men on spec, så da er dette kvaliteten en kan forvente... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Servicemannen Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Unnskyld jeg sitat deg Bitteliten, de var ikke dårlig ment Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Dette er bra, da kan vi slå fast at denne HR ikke er off spec men on spec, så da er dette kvaliteten en kan forvente... Kan du henvise til noe annet dokument en de den fyren legger ut? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.