Enzo Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Seilas har ikke tatt i saken selv om den har vært "hot" i månedsvis. Men seilmagasinet har http://www.seilmagasinet.no/id/36756 I følge et innlegg på båtplassen.no har de svenske eierne syv andre saker knyttet til garanti/produktfeil å gjøre. Dette kan ikke SEILmagasinet verifisere. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 For øvrig synes jeg saken er så graverende at den absolutt må ankes - og jeg synes kjøper fortjener støtte (til alles beste?) for å få saken avgjort i høyere instans. Det lar seg sikkert gjøre ved å sende en solid bankgaranti til ekteparet og en garanti for at du tar risikoen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 - og at feilene ikke var tilstede ved overlevering av båten! Hovedpunktet her er jo hvordan skroget er bygget. Eneste måte å finne ut er hammer, ultralyd eller kjerneprøve. Og det er svært uvanlig ved kjøp av lystbåt. På båter som individuellt godkjennes er kjerneprøven vanlig. Faller kjernen fra hverandre underkjennes båten. Jeg syner det er merkelig at en sprekk i en bunnstokk avfeies som kosmetisk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy days 2 Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Jeg synes denne kjøperens fremgangsmåte er meget spesiell .Hvorfor kjørte han saken på nett og i alle media før retsaken. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Det lar seg sikkert gjøre ved å sende en solid bankgaranti til ekteparet og en garanti for at du tar risikoen. Helt sikkert Ole Petter, men det har jeg ikke anledning til - alene. Men jeg er gjerne med å bidra til at anke skjer.. FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
baatsman Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Jeg synes denne kjøperens fremgangsmåte er meget spesiell .Hvorfor kjørte han saken på nett og i alle media før retsaken. Det kan skyldes flere ting. Det ene kan være at han føler seg tråkket på. Som igjen fører til han blir skadefro. Men igjen dette trenger ikke angå selve båten, men kun igjennom "ord er makt" Uansett, en sak har altid 2 sider. Uansett en kjedelig sak for begge parter. Men for fremtidige nye HR kunder, vil nok dette føre til en større internkontroll av HR, som igjen gir kundene en større trygghet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Servicemannen Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Jeg har drillet hundretals eller tusentalls i forskjellige båter gjennom tiden. Der laminat er tykt hører de mer til regel at noe gir seg ved drillinga. Men de har faktisk hent mer på dem båtene noen her elsker mer en sin kona, mest på grunn av den begrensinga lommeboka har. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
BMF Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Hallberg-Rassy skriver under 'News': (29 August 2010) A Swedish Hallberg-Rassy 37 owner who got his new boat delivered spring 2008 has after two years sailing claimed to get, among other things, a new boat and a lot of money from the yard. This case has now been legally trialled. The verdict came today and is fully in favour for Hallberg-Rassy who won the case. Troværdigheden brister endnu engang for HR idet de skriver "has after two years sailing claimed to get,,,bla, bla, bla" Men hva' - når sagen er vundet kan man åbenbart skrive hvad man vil,,,uagtet at båden har stået på land i 1.5 år ud af 2 !!! /BMF Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
baatsman Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Jeg har drillet hundretals eller tusentalls i forskjellige båter gjennom tiden. Der laminat er tykt hører de mer til regel at noe gir seg ved drillinga. Men de har faktisk hent mer på dem båtene noen her elsker mer en sin kona, mest på grunn av den begrensinga lommeboka har. Nå er jeg litt usikker på hva du mener her. Men mener du at ved tykt skrog gir laminaet seg, mens ved tynt laminat holder laminatet seg sammen. Men hva har det med lommeboken å gjøre. Forklar dette nærmere? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Servicemannen Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Men hva har det med lommeboken å gjøre. Forklar dette nærmere? Lommeboka kan få man til å elske en billig båt mer en kona... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
adeneo Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 (redigert) ......elske en billig båt mer en kona... Det har kanskje noe med kona å gjøre ??? Redigert 29.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Men for fremtidige nye HR kunder, vil nok dette føre til en større internkontroll av HR, som igjen gir kundene en større trygghet. Den store taperen i denne saken så langt må vel være fagekspertisen? Hva hjelper det med mer internkontroll når så mange "eksperter" greier å trekke så ulike konklusjoner om det samme skroget? Jeg synes det er helt utrolig at man f.eks ikke klarer å bli enige om årsaken til at kjerneprøver splittes.. Det burde da være rimelig enkelt å se forskjell på dårlig vedheft eller mekanisk (over)belastning? Hvis materialkontroll av gassfiberarmert polyester er en så usikker øvelse bør vel kontrollfunksjonen snarest overtas av Snåsamannen.... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 (redigert) Red; Svar til Servicmannen om billigbåter. Inntil det motsatte er bevist ville jeg ikke følt meg tryggere i en mer "kostbar" båt enn en "rimeligere" båt. En del kostbare båter blir kostbare fordi det er bygget lite rasjonelt. Enkelte fabrikater har en rasjonell byggemåte og blir da betegnet som billige. Er tryggheten bedre i en såkalt "kostbar" båt, enn en "rimelig" båt. Eller er det kun kvalitetsfølelsen som er bedre. Det flakser nå flere tupperware båter på de fleste hav enn såkalt kostbare båter. Jeg vet ikke, men tror heller at kvalitetsfølelsen er høyere. M a o dvs at tryggheten ikke trenger være bedre. En maskinprodusert båt er stort sett jevnere bygget enn en båt som er håndbygget.Det vil si at humøret til personen "bestemmer" kvaliteten i en viss grad på en "håndbygget". Men til og jeg kan ta feil Redigert 29.Oktober.2010 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hulda Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Hvis materialkontroll av gassfiberarmert polyester er en så usikker øvelse bør vel kontrollfunksjonen snarest overtas av Snåsamannen.... Märtha Louise, hun har kontakt på begge sider av laminatet. Sitér dette innlegget Link to post
jacobno Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 De fleste båteiere som hadde boret ett hull i båten sin hadde ikke engang reagert på at biten man boret ut delte seg, og hadde fortsatt som før. Tja, vi kunne jo hatt en avstemning.... Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 En maskinprodusert båt er stort sett jevnere bygget enn en båt som er håndbygget.Det vil si at humøret til personen "bestemmer" kvaliteten i en viss grad på en "håndbygget". Der mener du eksempel en kjent sak der dem som laminerte ned i brunner i cockpit og dem som gikk etterpå og smurte på topcoat tilsette ikke mer herder en at blandingen varte hele vakten. Lufttørket polyester er ikke uvanlig sak der tinger skal gå fort for seg. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
adeneo Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 (redigert) En maskinprodusert båt er stort sett jevnere bygget enn en båt som er håndbygget.Det vil si at humøret til personen "bestemmer" kvaliteten i en viss grad på en "håndbygget". Hvem bygger denne maskinproduserte båten hvor det ikke er behov for håndopplegging av laminatet. Forøvrig er jeg enig, en båt er en båt, stort sett, og ut i fra det som har kommet frem så langt så virker det som om HR bruker de samme materialene i skrogene som selv de billigste produsentene. Til den prisen de forlanger burde det vært støpt i epoxy, og i verste fall vinylester, ikke polyester. Redigert 29.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 (redigert) Jeg mener det jeg skrev: Trygghetsfølelsen min er ikke mindre i rimelige båter, enn i mere kostbare båter. Ref. Byggemåte. Selvfølgelig ingen regel uten untak. Skal ikke gå god for alle Jeg mener båtbransjen ligger mange år bak f eks bilbransjen. Aktørene i båtbransjen mener jeg er "amatører" i forskjell til bilbransjen. Og jeg mener ikke kun kundehåndtering. Men fra A til Å En rimelig bil trenger nødvendigvis ikke være mindre trygg, men kan være mindre komfortabel underveis. Redigert 29.Oktober.2010 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 (redigert) Hvem bygger denne maskinproduserte båten hvor det ikke er behov for håndopplegging av laminatet. Tenker ikke laminat, men produkt. Dette fordi Servicemannen def: billigbåter, og da regner jeg han mener produkt og ikke laminat. Redigert 29.Oktober.2010 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
adeneo Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 En maskinprodusert båt er stort sett jevnere bygget enn en båt som er håndbygget. Tenker ikke laminat, men produkt. Dette ble litt for avansert for meg, hvilket produkt??? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Jeg mener det jeg skrev: Trygghetsfølelsen min er ikke mindre i rimelige båter, enn i mere kostbare båter. Om man føler seg trygg eller ikke mtp båttypen har vel mer med båttypen enn prisen å gjøre så jeg er enig, en båt kan være så solid den bare vil men om den knaker og smeller i bølgene så føler man seg ikke like trygg som om den går mykt og tungt gjennom bølgene. Trygghet handler også om å være i en båt som ikke sliter ut mannskapet men det er jo en helt annen diskusjon Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Der mener du eksempel en kjent sak der dem som laminerte ned i brunner i cockpit og dem som gikk etterpå og smurte på topcoat tilsette ikke mer herder en at blandingen varte hele vakten. Lufttørket polyester er ikke uvanlig sak der tinger skal gå fort for seg. Jeg hadde en lengre samtale med en en taksmann for et av våre større forsikringsselskaper her om dagen. Han kunne fortelle om forhold der man starter bygging av skrog på fredag ettermiddag, avslutter halvferdig jobb. Starter videre på mandag morgen med å rulle på nye lag med polyester/matte. Man kaster ikke bort kostbar tid med å slipe det herdede laget før man legger på det nye. Han kunne fortelle om en båt som dasket borti en grunne og ble tatt på land. De så en langsgående sprekk i skroget parallelt med kjølen. De kutten inn noen millimeter i et rektangulært snitt. Ingen kraft trengtes for å ta ut rektangelet, biten datt ned på bakken av egen vekt. Båten ble tatt tilbake til verftet. Snudd på hodet, ytterste laget høvlet av og støpt opp på nytt. En annen seiler hadde seilt fra Sverige til Karibien. Derfra inn i Middelhavet. En dag så han en en bit av en plastbåt flytende ved siden av. Den bergede biten var båtens eget rorblad. Etterkontrollen viste at rorakslinegen ikke hadde påsveiset de forskrevne avstiverene som skulle holde rorbladet. Takstmannen kom med en drøss med eksempler, egentlig relatert til denne saken. For alle skrogene kommer fra Smögenkanten. Hulda bryr seg egentlig ikke så mye om plastbåter, har allergireaksjoner med ekstrem kløe bare jeg setter drillen i en glassfiberbit. Men dette er ikke noe som kun relaterer til plastbåter. Jernbåten Hulda er et annet eksempel. Kontruktøren tegnet et sterkt skrog. Verftet som kjøpte konseptet fra konstruktøren fant snart at man ville oppnå bedre køyeplasser i akterkabinen om man plukket vekk alt dustejernet som var tegnet til rorskegen. Dette skeget stakk til alt overmål inn i båten! Derfor tok man skeget og jekket det oppunder hekken og sveiset det fast i bunnplaten. Rorlageret sveiset man fast til en liten brakett, sveiset fast til samme bunnplate. Resultatet ble en rad rorhavarier og båter som sakk under seilas. Forsterkninger ble redusert rundt kjølen, bunnstokker på trebåter, osv. Resultatet er at Hulda, som er bygget sterkere enn den opprinnelige konstruksjonstegningen, veier flere tonn mer en tilsvarende båter. Vekt er kroner, både i materialer og arbeidstimer. Juks finnes absolutt over alt. Skal vi eksempelvis sveise inn et løfteøre i en bjelke offshore, tar man først ultralykontroll av bjelken der øret skal sveises inn for å sjekke at stålet ikke er laminært i området. Mennesker lar seg imidlertid lett blende av litt glitter og stas, det selger. Gjennomført kvalitet selger nok ikke så godt. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Dette ble litt for avansert for meg, hvilket produkt??? Hel båt, mao ferdig produkt. Ellers enig med Enzo. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
logget av Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Jeg synes denne saken forteller hvor galt det kan gå når et reklamasjonskrav fremsettes på feil måte. Jeg skjønner godt at HR mer eller mindre legger lokk på saken til den avgjøres i retten, for det er vel ikke normal praksis å betale løsepenger på grunn av trusler og repparere båten på samme tid. Båteieren har truet med å ødelegge ryktet til HR og har distribuert en Powerpoint over hele verden, og med tanke på at han nå har tapt i retten så tror jeg vi må avvente noen spennende dager før fristen for en anke går ut. Hvis han ikke anker tror jeg båteieren risikerer en ærekrenkelse sak med økonomiske konsekvenser for HR mot seg, og det kan vel også bli dyrt for ham? For meg virker det som båteieren kjører et sololøp med stor trang for å uttale / hevde seg, som for eks. også i etterkant av dommen hvor han refererer til at Advokaten hans ikke skjønner rettens avgjørelse. Han må jo ha en utrolig dårlig kunnskaper om mennesker hvis han tror at en advokat tar på seg et slikt oppdrag og i ettertid sier seg enig i at det var riktig for dem å tape saken. Jeg tror heller han burde rådført seg med noen advokater tidlig i prosessen for høre om det er risikofritt å produsere /distribuere en Powerpoint med ærekrenkende hensikter, og eventuelt hvor mye det kan koste. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Synest båteigeren har lagt lista høgt med tanke på erstatning osv. og kan til en viss grad forstå at HR avviser det meste av krav. Men HR har håntert denne saken dårlig i mine øyne, de burde ha vært mer ydmyke. At tykke laminat kan dele seg ved utborring ser eg ikke bortifra , selv om eg aldri har opplevt det selv. Men eg har bare borret noen få hull i ett fåtall båter så det er ingenting å legge vekt på. Men la oss ihvertfall være enige om at slik som dette skal det ikke se ut? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.