Jump to content

Hallberg Rassy 37, med mange utfordringer ifølge eier


baatsman

Recommended Posts

Ikke DNV skilt nei, Bureau Veritas er noe helt annet.....

Det har du rett i, gjekk litt fort i svingene. Men det er jo samme bransjen og mye likt selv om DNV har et godt ry på verdensbasis.

Har en del å gjøre med de i jobbsammenheng og det som forundrer med ofte er hvor forskjellig praksisen håndheves av forskjellige personer innen samme selskap.

Link to post

Jeg har læst denne tråd med stor interesse! Min interesse bunder i at jeg pt. har en HR 310 i bestilling på værftet, og jeg skal hente den til Maj og derefter sejle den hjem til Danmark. Min umiddelbare forventning er at den ikke delaminerer inden jeg har passeret Kronborg......

Du trenger neppe bekymre deg, men for å være litt proaktiv i tilfelle fremtidige problemer så hadde jeg bedt om produsjonsdokumentene av skroget, samt ultralyd rapporten som er gjort i ettertid av HR... så har du iallefall noe vannfast å forholde deg til, i tilfelle båten ikke holder vann i fremtiden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hei Danskipper og gratulerer med ny båt.

Som du selv sier har du snakket med flere HR eiere som er fornøyd med båtene sine, og det er jo også inntrykket til alle de jeg kjenner og som server båter på ettermarkedet.

 

Det som Sydvesten nevner om å få produksjonsdokumentene er et interessant tema for det viser seg jo at HR har et slikt dokument for hver båt og at sporbarheten er grei. Men har andre produsenter slike dokumenter tilgjengelige for båteierne?

Link to post

Når en båt CE-merkes skal underliggende dokumentasjon oppbevares i min 10 år.

Er du sikker på at dette er nedfelt i fridtidsbåtdirektivet??... Jeg kan ikke finne dette kravet der, men det er et krav for ISO 9xxx sertifiserte bedrifter.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg ble i dag oppringt av en fra et terknisk kontrollorgan og jeg benyttet anledningen til å spør litt rundt denne saken.

Vi kan ta det siste først.

 

Det er 10 år som gjelder slik som NilsPils skriver.

 

Det er ikke tillatt å referere til andre standarder i båtens brukerhåndbok enn de standarder fritidsbåtdirektivet oppgir. Blir det gjort så får man en mangel for selve punktet som er feil listet opp og så får man også en mangel for feil i båtens brukerhåndbok.

 

Og så om saken mellom HR og Norde.

Det er først og fremst Teknisk kontrollorgan som skal tilkalles i de tilfellene hvor det er mistanke om at en båt er feil CE merket i CE klasse A, inkludert saken mellom HR og Norde. Deretter kan tilsynsmyndigheten kontaktes.

Ingen uten myndighet til å CE merke en båt for den aktuelle klassen det gjelder har noen som helst rett til å si at båten ikke er sjødyktig.

 

At det allikevel forekommer at feil folk håndterer slike saker er ikke ukjent.

 

Og mens jeg skriver får jeg en telefon til, får verifisert det jeg skriver og får på toppen to tilleggskommentarer.

 

Hvor vanskelig kan dette være å forstå noe så enkelt, for vi flyr jo ikke rundt og skruer av bilskiltene til hverandre.

 

CE merkingen er jo noe som foregår før båten settes på markedet så det er ikke noe i veien for at flere kan tjene noen kroner på saken, men det er jo greit å ta en ting om gangen. Her har det tydeligvis blitt startet en prosess i feil ende, for hos oss er det vi som leverer sakene til juristene, ikke juristene som leverer sakene til oss.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Ett hvert produkt som ikke blir levert feilfritt er ett offer for en intern kontroll som kan bli bedre!

Til og med kunden sine forventninger skal oppfylles i følge ISO! (enig i at det kan bli vanskelig i denne saken!) Har du misfornøyde kunder, skal dette føre til en gjennomgang av QC systemet for å unngå at det samme skjer igjen.!

:wflag:

 

Jeg bare måtte skrive det

Link to post

Til info om hva QA / QC Systemet innebærer.

 

PROJECT FOLLOW UP:

For any project, we produce construction reports such as:

 

1. Daily inspection.

2. Daily construction log.

3. Weekly status of construction.

4. Biweekly cost report.

5. Monthly progress report.

6. Monthly schedule review and update.

7. Monthly project manager's report to the owner.

8. Completion report.

 

The basic source of information is COMAG inspector.

 

Jeg hadde følt meg beroliget dersom disse punktene var fulgt opp under oppbyggingen av skroget.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Jeg skjønner ikke at denne saken til tider skal dreie seg om internkontroll,

Vel hadde HR hatt et velfungerende internkontroll system, så er det ikke sikkert denne tråden hadde eksistert..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

"Ved nærmere ettertanke" har jeg ingen problemer med, for den situasjonen er jeg i hver dag.

Men det kom kanskje ikke klart nok frem at dette var noe jeg ble fortalt, og selvfølgelig kan det jeg gjenforteller være dårlig flisespikkesikret.

 

Nen det er fritt frem for alle å finne tabbelakken så skal jeg formidle det til rette vedkommende.

Link to post

Det er 10 år som gjelder slik som NilsPils skriver.

 

Det er ikke tillatt å referere til andre standarder i båtens brukerhåndbok enn de standarder fritidsbåtdirektivet oppgir. Blir det gjort så får man en mangel for selve punktet som er feil listet opp og så får man også en mangel for feil i båtens brukerhåndbok.

 

Har sjekket litt og det er 10 etter at siste båt i produksjonen er produsert...

 

Det som imidlertid ikke stemmer er det du skriver om hvilke standarder som skal oppgis i brukerhåndboken som også inneholder samsvarserklæringen.

 

En skal opplyse de standarder som er benyttet, og er det benyttet en ikke harmonisert standard så skal dette opplyses i brukerhåndboken.. Dette er fullt lovlig så lenge "notfied body" har akseptert at den brukte standarden tilfredsstiller direktivet. Dette er neppe vanlig for europeisk (EØS området) bygde båter, men for importbåter så kan dette være aktuelt.

 

Men kan ikke jukse her, og skrive i samsvarserklæringen at en har benyttet en harmonisert standard, hvis man ikke har benyttet det...

 

En får ikke mangel for dette, så lenge "notified body" har akseptert denne standarden og det ligger vedlagt...

 

Dette er hva CE proof skriver om dette med harmonisert standard.

ER - Essential Requirements

Not all the ERs are in fact safety related. There are thirty Essential Requirements set out in the directive. Not all ERs may be applicable to some small simple boats. The ERs are intentionally non-prescriptive to allow maximum freedom of design. For example, ER 3.1 requires the boat to 'be strong enough in all respects'. To provide the missing detail, the ERs are supported by harmonised standards but it is perfectly legal to apply other standards if you can show equivalence. It can be difficult, however, to prove equivalence without expert help

 

Uthevet av meg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nen det er fritt frem for alle å finne tabbelakken så skal jeg formidle det til rette vedkommende.

Sikkert ikke noe dumt forslag, det kan se ut som "rette vedkommende" har noe å lære...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er ytringsfrihet i både Norge og Sverige, så det er vel ingenting i veien for å hevde at en båt ikke er sjødyktig, det kan til og med jeg gjøre. Men hvem som helst kan ikke offisielt fjerne båtens CE merke, det må det godkjent organ til, og så lenge CE merke sitter på båten, så er den selvfølgelig CE godkjent, rent teknisk sett, uansett hva professor baltazar og alle vennene hans sier!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Sjødyktighet er et rettslig begrep som er uavhengig av CE-merking, standarder, Notified Bodies og hvaellers det måtte være. Det følger f. eks. bestemt ikke av CE-merking at en båt er sjødyktig (se f. eks. her) og ei heller av manglende merking at den ikke er det. Sjødyktigheten relaterer seg til den materielle tilstand på vurderingstidspunktet og bedømmelsen av om sjødyktighet foreligger eller ikke kan som adeneo sier nærmest enhver ha en mening om. Å avgjøre det spørsmål -- som var hva Ole Petter var inne på -- på en måte som er bindende for andre, er det i Norge SD og domstolene som kan gjøre. Men i forholdet mellom forsikringsselskap og kunde kan det meget vel være at forsikringsselskapet kan avgjøre dette spørsmål så langt det angår forsikringen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

......Det som imidlertid ikke stemmer er det du skriver om hvilke standarder som skal oppgis i brukerhåndboken som også inneholder samsvarserklæringen.

 

En skal opplyse de standarder som er benyttet, og er det benyttet en ikke harmonisert standard så skal dette opplyses i brukerhåndboken.. Dette er fullt lovlig så lenge "notfied body" har akseptert at den brukte standarden tilfredsstiller direktivet. Dette er neppe vanlig for europeisk (EØS området) bygde båter, men for importbåter så kan dette være aktuelt.

 

Men kan ikke jukse her, og skrive i samsvarserklæringen at en har benyttet en harmonisert standard, hvis man ikke har benyttet det...

 

En får ikke mangel for dette, så lenge "notified body" har akseptert denne standarden og det ligger vedlagt...

 

Dette er hva CE proof skriver om dette med harmonisert standard......

 

Jeg har en følelse av at en her blander begrepene brukerhåndbok og samsvarserklæring??

 

Desuten står en fritt til å bruke andre standarder enn harmoniserete ISO-standarder så lenge de kan ansees som likeverdige, også i de tilfelle der en ikke trenger notified body. Det gjelder med unntak av noen krav som er nevnt spesifikt i EU-direktivet og da hjelper det lite om notified body skulle mene noe annet. Standardene som er bruk skal listes i samsvarserklæringen. Også for EU/EØS bygde båter er det ofte aktuelt med andre standarder, ikke minst fordi EN ISO-standardene er relativt nye (og ikke alltid strenge nok!).

 

Jeg har ellers inntrykk av at Sjøfartdirektoratet er litt mer katolsk enn paven og av og til har noen litt sære meninger. For eksempel er det nedsatt en gruppe av notified bodies (Recreational Craft Sectoral Group, RSG) som skal tolke EU reglene og komme med retninslinjer for praktiseringen, slik at denne skal bli praktisert ensartet. Der er det blant annet sagt at brukerhåndboken skal være på det landets språk hvor båten settes på markedet, eller på det språk som kunden ønsker. Jeg har skrevet brukerhåndboken for nybåten min. Da alle i min familie behrsker engelsk godt, men ikke all er like gode i norsk, skrev jeg den på engelsk. Ved forspørsel til Sjøfartsdirktoratet fikk jeg blankt avslag. Den skal være på norsk uansett hva RSG måtte mene, basta! Det kostet meg en ukes helt unyttig arbeid med oversettelse. Men når det er sagt, jeg fikk ellers raske og gode svar på diverse henvendelser til SFD.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

... Blander en ikke her inn det som har med skipskontroll, sjødyktighetskontroll av skip og som ledes av Sjøfartsdirektoratet...

 

Det kan man nok kanskje si, det er lett for oss legfolk å ikke forstå dette, og SW kan sikkert forklare det nærmere, men ett rettslig begrep kan godt være ord vi bruker i dagligtale eller annet, det at det er ett rettslig begrep betyr så vidt jeg har forstådt at ordet har en gitt betydning i juridisk sammenheng. Altså når ordet sjøudyktighet benyttes i en juridisk sammenheng har det en viss forestillinging om noe, det er en implisitt betydning i begrepet, mens for de fleste av oss så betyr det normalt sett bare at båten flyter og kan brukes på en sjø, ettersom den er sjødyktig!!!!

 

Ikke akkurat noe leksikonsvar, men slik jeg ser det !!!!

 

 

Det skulle vel være lett å forstå forskjellen på en samvarserklæringen og bruksanvisning.

 

Samvarserklæringen, som på samisk heter Manufacturer's Declaration of Conformity, er bare produsentens egenerklæring om at produktet er i samsvar med gjeldende standarder, mens bruksanvisningen skal følge med ethvert produkt for å forklare konsumenten hvordan produktet skal brukes riktig.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Jeg har en følelse av at en her blander begrepene brukerhåndbok og samsvarserklæring??

Vel jeg tror ikke det, men skjønner at dette kan være vanskelig å skjønne. Samsvarserklæringen er normalt en integrert del av brukerhåndboken.... Var iallefall det i den siste båten jeg hadde som var CE merket... Der var "b" siden av samsvarserklæringen stedet hvor alle de benyttede standardene var liste opp...

 

Det er så vidt jeg kjenner til ikke noe krav om at standarder skal være listet opp i "selve" brukerhåndboken... Det er samsvarserklæringen som viser hvilken standard båten er bygget etter. Det er der en bekrefter at båten er i samsvar med direktivet, og da er det naturlig at standader er ført opp der... og er dette dokumentet integrert i brukerhåndboken vel så er det der...

 

Dette underbygges også direktivet.. som sier følgende om dette

 

Vedlegg 16. Skriftlig samsvarserklæring

 

1. Skriftlig erklæring om samsvar med bestemmelsene i forskriften skal alltid følge:

a) fritidsfartøy og vannscootere, og skal vedlegges eierens brukerhåndbok (jf. vedlegg 1, del A, pkt. 2.5),

b) komponenter omhandlet i vedlegg 2, og

c) motorer, og skal vedlegges brukerhåndboken (jf. vedlegg 1, del B, pkt. 4).

2. Den skriftlige samsvarserklæringen skal inneholde følgende:1

a) navn og adresse på produsenten og eventuelt produsentens representant eller den som er ansvarlig for å gjøre produktet tilgjengelig,2

b) beskrivelse av produktet omhandlet i pkt. 1,3

c) henvisninger til relevante harmoniserte standarder som er benyttet, eller henvisninger til spesifikasjoner som det er erklært samsvar med,

d) hvis relevant, henvisning til andre anvendte EU-rettsakter som er gjort til en del av EØS-avtalen (jf. EØS-avtalen artikkel 119 jf. artikkel 2 a),

e) hvis relevant, henvisning til EF-typeprøvingssertifikat utstedt av et teknisk kontrollorgan,

f) hvis relevant, teknisk kontrollorgans navn og adresse, og

g) identifikasjon av den som er bemyndiget til å undertegne på vegne av produsenten eller produsentens representant.

3. Tilleggskrav for motorer. For:

- innenbordsmotorer og hekkaggregater uten integrert eksosanlegg,

- motorer som er typegodkjent i henhold til forskrift 19. august 1994 nr. 820 om maskiner m.m., og som er i overensstemmelse med trinn II som omhandlet i pkt. 3 i vedlegg VIII i nevnte forskrift, og

- motorer som er typegodkjent i henhold til forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr,

skal samsvarserklæringen, i tillegg til de opplysninger som fremgår av pkt. 2 over, inneholde en erklæring fra produsenten om:

- at motoren oppfyller de kravene som stilles til eksosutslipp i denne forskriften, når motoren er montert i et fritidsfartøy i overensstemmelse med produsentens anvisninger, og

- at motoren først kan tas i bruk, når fritidsfartøyet som motoren skal monteres i, erklæres å være i samsvar med relevante bestemmelser i forskriften.

1 Og være utarbeidet på det eller de språk nevnt i vedlegg 1, del A pkt. 2.5.

2 Firmanavn, fullstendig adresse, dersom det dreier seg om en representant eller annen ansvarlig for tilgjengeliggjøringen, skal produsentens firmanavn og adresse også oppgis.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...