Jump to content

Kjeltringpakk på ferde i Lier - Suzuki 115 HK stjålet


Dolfin

Recommended Posts

Båten kom på land for en måneds tid siden og har blitt pakket og klargjort for vinteren. Motoren var pakket inn i egen presenning og propellen var demontert og tatt med hjem. I dag kom det for øvrig en kjedelig melding fra havnesjefen i Lier båthavn. Påhengeren er borte. Kjeltringpakket har visstnok klippet seg igjennom gjerde i båthavna og kjørt inn med bil. Ledninger og kontrollkabler er kappet rett av og min Suzuki 115 HK 4T har tydeligvis vært lett match for disse gutta. Svarte heite h.."#%¤"%/#(&/¤(Þ!!! (må vel være lov å bli litt småforbanna?)

 

I morgen blir det å anmelde saken til Politiet og ta kontakt med forsikringsselskapet.

 

Noen som vet noe om hvordan forsikringsselskapene verdsetter 6 år gamle påhengsmotorer? I mine øyne var den så godt som ny.

Link to post
Share on other sites

Hei. Sorry for your loss, som det heter på godt engelsk... Veldig surt å oppleve sånt :headbang:

Jeg har aldri opplevd dette selv, men selskapene går vel ut fra markedspris på motoren, hva de ligger på i pris i snitt. Om du får noe ekstra for om den har gått få timer o.l

er jeg usikker på, men tror det er hovedregelen de går ut ifra.

Uansett, lykke til iallfall :smiley:

Ørjan

Link to post
Share on other sites

prøver meg med noen tips midt i sorgen og forbannelsen etter tyveri.

har opplevd det samme.

Jeg sjekka priser på Finn og det svenske Blocket , ligger normalt ikke så mange

brukte Suzuki 4T ute.

Kjøpte derfor ny motor i januar/febr etter å ha pruta og undersøkt hos flere.

Innhent priser på transport til og fra forhandler av båt og på montering av ny motor.

Sett opp en oversiktlig oppstilling over alle omkostninger som påløper for å få ny motor på plass.

Jeg fikk OK oppgjør fra IF.

Jeg monterte den nye selv - dersom du tenker i samme baner, kan du sende meg en privat IM ,

så kan jeg vurdere om du kan få låne utstyret jeg har lagd meg for motorløft og transport.

( består av Biltema motor løfte kran , egen patent transport vogn og en gammel garasje port

som platform for kran ) Holder til rett utafor Oslo og vil ha depositum høyt nok til at jeg sikkert får alt uskadd tilbake.

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Som andre nevner får du vel i grove trekk dekket tapet. Jeg fikk i alle fall dekket så godt som alle utgifter da ankervinsjen ble skrudd av båten og stjælt for 2 år siden er det vel nå. Verste er i grunn all tiden som går med ifbm tyveriet, masse telefoner, politi, forsikring, takstmann, bla, bla, bla. Du får ha lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på om du får så mye igjen for en 6 år gammel motor. Snakket for noen år siden med en takstmann i et av de større selskapene. Han sa de hadde generelt en flat nedjustering av verdien hvert år på ca. 15%. Hvis det er riktig, må du tåle en nedjustering på 15% ganger 6 år = 90%. Du får altså igjen 10% av hva motoren kostet ny for 6 år siden.

 

Uansett, lykke til!

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Nja, vil tro det er 15% per år basert på nedskrevet verdi slik at etter et år er verdien 85% av ny mens for andre året reduseres dette igjen med 15% slik at restverdi blir 72,25% av nypris og etter seks år blir restverdein 37,71% av nypris, ikke 10%? Selv urimelighet må behandles med en viss rimelighet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke snakk om lineær nedskrivning her nei, så du kan nok se på regnestykket til Mouche som korrekt.

 

Når det er sagt, så får jeg stille meg i køen av kondolerende. Vi hadde tilfelle av samme art på Holmen Motorbåtforening for 3 år siden. Den gang ble det stjålet 7 outboardere. Alle relativt store motorer.

Dette ble gjort ved å bryte opp låsen på porten og kappe alt som hadde med motorinstallasjon å gjøre. Bolter/wire/slanger etc. ble kuttet tvert av, så de hadde det nok travelt. Motorene kom aldri til rette.

Det ble for øvrig sett en Litauisk registrert varebil som sto utenfor tomta kvelden før, så motorene gikk nok kjapt over grensa.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

.... Vi hadde tilfelle av samme art på Holmen Motorbåtforening for 3 år siden. Den gang ble det stjålet 7 outboardere. Alle relativt store motorer.

Dette ble gjort ved å bryte opp låsen på porten og kappe alt som hadde med motorinstallasjon å gjøre. Bolter/wire/slanger etc. ble kuttet tvert av, så de hadde det nok travelt.....

Båten min var en av de som den gangen skulla "ta`s". Jeg hadde heldigvis sveiset alle muttere / bolter som holdt motoren på plass. Svina hadde derfor kun kledd av presenningen hos meg før de heller gikk til neste.

 

Må stille meg i køen av "kondolanter", og tenkte da plutselig over at båt /motor akkuat nå står på ulåst henger i gata utenfor huset. Ikke så veeldig smart kanskje.... :crazy:

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte en yamaha forhandler en gang det siste året, for takst på motor fra 2003. De sa at hvis motoren så hel ,og pen ut.

 

Tok man utgangspunkt i 20% avskrivning første året for så 10% påfølgende. Husk at forsikrings selskapet sakl holde seg til markedspris. Dette betyr ofte litt over iforhold til reel markedspris utifra hva jeg har sett tidligere.

 

Fra erlingsande.no finner jeg veiledene pris på Suzuki DF115 til 133 375 kr + eventuelle fraktomkostninger. Hvis jeg da tar utgangspunkt i tallen over ,og veiledene pris får jeg 63 005 kr etter 6 år. Dette er 47 prosent av ny pris.

Link to post
Share on other sites

Du får en ny 115hk motor til 109.900 og en syv år gammel 140hk til 69.000 så kanskje du ikke kommer så helt galt ut av det det hele, tross alt? Håper i allefall at det løser seg på en nogenlunde tilfredsstillende måte for det joe noe "herk" uansett en sånn sak, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Om noen skulle lure, så ville takstmannen i første omgang verdsette min 2004 modell Suzuki DF 115 til 65 000 kr. Etter litt krangling og argumentering fikk jeg han til å gå opp til 75 000 kr. I tillegg fikk jeg 15 000 kr til å dekke nye kabler, styrewire, montering etc. Etter fratrekk av egenandel endte det dermed opp med at jeg fikk utbetalt 86 000 kr.

 

Har nå kjøpt en 2008 modell Evinrude E-tec som skal monteres om ikke så lenge. Den måtte jeg gi 83 000 kr for, så totalt sett så går jeg nok i minus før båten ligger på vannet med ny motor. Totalregninga ender nok på pluss/minus 90 000 kr (men så har jeg jo da fått en 4 år nyere motor).

 

Gleder meg til ny båtsesong og er spent på hvordan det vil oppleves å gå fra Suzuki 4T til Evinrude 2-takter. Får håpe det blir en positiv opplevelse.

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til ny båtsesong og er spent på hvordan det vil oppleves å gå fra Suzuki 4T til Evinrude 2-takter. Får håpe det blir en positiv opplevelse.

Det blir det nok! E-tec er veldig bra synes nå jeg. Litt kjipt bakgrunn for å kjøpe ny motor bare. Regner med at pakket ikke er tatt?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...