Jump to content

Hvilket filtertang gjør jobben grei?


erund

Recommended Posts

Denne får du tak med. Du skrur til - og har en arm og overføre kraften med. Beste jeg har hatt noen gang - og for en rimelig penge på bilxtra

 

Jeg har laget Hulda selv. Valgt motor og montert den. Oljefilteret er noe jeg begynner å grue meg til å skifte omgående etter at jeg har skifet det. Tangen her skal jeg prøve. Alle andre har jeg prøvd er bare dritt. Oljefilterplasseringen på Hulda er en designflopp som jeg er lite stolt av. You can't win them all.

Link to post
Share on other sites

Min filteravdrager tok kvelden for 7-8 år siden.

Som "nødløsning", ofret jeg et tynt lærbelte jeg hadde liggende.

Det lærbeltet bruker jeg enda, da jeg synes det gjør jobben like godt som noe annet RÆL jeg kommer over.

Før beltespennen røyk, strammet jeg bare remmen rundt og strammet med vannpumpetang til filteret løsnet. Nå som spennen er borte, er det "litt" mer knotete, men det funker enda. Jeg strammer beltet rundt filteret og bretter begge endene slik at jeg får begge endene inn i kjeften på vannpumpetanga og strammer til i riktig retning.

Filteret som blir dratt av får bulker om det sitter godt, men det skal jo kastes, så det gjør ikke så mye.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Får du ikke filteret løs med denne, har du skrudd det alt for hardt til! Da er det bare en ting som hjelper. Kjør et kraftig skrujern inn på tvers av filteret og bruk håndtaket til å vri filteret rundt. Da får du det garantert løs! Litt søl kan det bli, men legg noen gamle kluter under til å samle opp sølet, så er det heller ikke noe problem.

 

20-322_s.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kommer du til med en sånn vil jeg tro du klarer å få det til med denne også i 99% av tilfellene. Og denne trenger du bare én av :flag_bp:

 

12-976_m.jpg

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

En annen metode som har berget meg et par ganger er å ta en stor skrutrekker og dore det av ved å slå tangentielt på filteret nærmest mulig gjengene. Støtet fra hammerslaget gjør susen :smash:

NB: Viktig at skrutrekkeren ikke er helt ny og skarp, da skreller man bare av blekket som en boks fiskeboller :fishing:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring og synspunkter :flag_bp:

 

tang.jpg

Beste jeg har hatt noen gang - og for en rimelig penge på bilxtra

 

Enig :flag: , billig enkel og god. Lette å komme til om filteret sitter litt vanskelig plassert

 

 

filterpipe.jpg

 

Kjøpte en hel koffert med disse til MC klubben for noen år siden, husker ikke hvor men de er bra.

Forutsetter at du har rett dim til rett filter og at du har god tilkomst i enden av filteret.

 

 

denne også i 99% av tilfellene. Og denne trenger du bare én av :flag_bp:

 

12-976_m.jpg

 

Denne over er etter min erfaring bare dritt, tar mye plass, griper dårlig, den havnet raskt langt inn i verktøyskapet.

 

Disse fungerer også greit men krever litt mer plass rundt filteret en den første jeg referer til. Noen typer er litt svake i håndtaket og dette kan bøye seg etter en del bruk.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dette med skrutrekker: ved bruk av tangen jeg viste bilde over, så skrur du bare til litt ekstra. I hverste fall kan du jo skru så mye at tangen går helt inn i fileteret - og da har du jo skru-trekker tilfellet. Armen på tangen er vel like lang som på den trekkeren du ellers ville brukt.

 

Fordelen med den jeg viste er at du kan skru så hard du vil. Og blir det veldig hard vil filteret bli litt deformert inn mot armen, og på ingen måte kunne glippe rundt. Og stramemr du ekstra går det jo til slutt hull - men det er jo ikke nødvendig.

 

Helt genial. Har to av dem i tilfelle jeg skulle rote bort den første og ikke få kjøpt lik igjen.

Link to post
Share on other sites

Da er det bare en ting som hjelper. Kjør et kraftig skrujern inn på tvers av filteret og bruk håndtaket til å vri filteret rundt. Da får du det garantert løs!

Ja det gjorde jeg i vår og tror du ikke skrujernet knakk rett av? Og det var ikke noe lysterjern heller, var sikkert 8mm tykt! Fant ett enda større og forlenget med ett rør...

Var lettere på labben når de nye filtrene skulle på plass :lol:

Link to post
Share on other sites

En kompis av meg brukte skrutrekker en gang uten hell. Den bare skjærte seg gjennom filteret så det ble helt ødelagt (selv om han stakk langt ute). Da ble det vrient etterpå. Husker ikke hva som ble løsningen, men det filteret satt nok uvanlig godt... Jeg har eller har hatt alle de variantene som er nevnt unntatt den i innlegg 2 og sånn kopp som passer akkurat på filteret. Sistnevnte har jeg sett som ekstrautstyr fra Yanmar også, men da sikkert til en pris som ikke står i stil...

Uansett liker jeg dem som jeg kan bruke skralle på når det er trangt. Du kan bevege litt fram og tilbake mens du strammer og deretter mens filteret fortsetter rundt. Noen av de andre krever endel bevegelse bare for å komme fra "slakk nok til å skifte grep" til "stram nok til å få med filteret". Da er det gjerne ikke mer plass igjen.

Link to post
Share on other sites

My blind vold i denne tråden.... Skrujern osv :cool:

 

I mine yngre dager hadde jeg sommerjobb som "smører" på ett anleggsmaskin-verksted. Så jeg har byttet filter på en del større maskiner. Første jeg lærte var å fukte pakningen på filteret med litt olje, deretter å skru til filteret for hånd. Vi brukte aldri verktøy på filterne når vi skrudde dem fast, og vi dro aldri til så det svartnet for øynene heller. For å ta av filterne klarte vi ofte å løsne dem med håndmakt, eller vi brukte tang av denne typen:

oljetang_mellom_stort.jpg

På disse kan man når det er trangt legge håndtaket parallelt med filteret og fortsatt ha godt grep.

 

På bilene mine skrur jeg filtrene til for hånd, og har til dags dato ikke investert i filtertang. Skrur dem av for hånd igjen. Tror det er en del av dere som må lære å skru de litt løsere fast. Det er o-ringen som skal tette og holde fast, ikke metall mot metall...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt klart mange som trekker til alt for hardt, og heller ikke smører pakningen.

Men det er jo til å løsne filteret disse verktøyene skal brukes.

På de fleste filter eller eventuell eske som dette ligger i, står det jo altid spesifisert hvor mye man skal trekke til filteret når man monterer dette, så det skal jo ikke være nødvendig og trekke til extra ,"for å være på den sikre siden".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...