Jump to content

Prosjekt: Eikenes snekke med BMC 2,52 motor


Lillerovde

Recommended Posts

Har vert på utkikk etter snekke en liten stund, og etter et totalt mislykket kjøp for et par år siden har jeg endelig fått tak i noe som kan bli skikkelig med en del arbeid.

 

Fikk telefon rett før helgen at noen skulle sekke (!) en 27 fot eikenes snekke med motor som starter å går. Så jeg og noen kamerater var avgårde og fikk hentet den hjem på lørdag.

 

Nå holder jeg på å gjøre motoren klar for vinteren, skal bytte alle filter og væsker. Dessuten var endestussen på eksosmanifoldet rustet hull i så jeg holder på å få laget en ny nå.

 

Peilet giroljet tidligere i dag, og det viser seg at den er helt tom!

 

Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg kan få tak i nye filter på motor og gir? Er det noe som de kan ha på f.eks Biltema?

Diesel filteret er allerede byttet så den er grei.

Delenr på girolje filteret er: MT926

 

Oljefilteret på giren er så sønderusten at det ikke går and å lese noe som helst av det.

 

 

Kommer ikke på mer å skrive i farten, men hjelp til å finne de rette filterene hadde vert kjempegreier! :)

Skal kome tilbake med flere bilder og oppdateringer om hvordan det går og hva som blir gjort med båten

 

20101026_14.16.32.jpg

 

20101026_14.17.09.jpg

 

20101023_12.10.23.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha :)

Fikk sendt avgårde mail til de nå. Håper at de har det jeg trenger.

 

Jeg kunne ikke finne noen av delenr. som jeg får opplyst i verkstedsmanualen. Er det fordi det er lenge siden motorene var produsert? Er det slik at jeg må lete etter tilsvarende?

Link to post
Share on other sites

Det er PRM140 som står på båten. Fikk mail fra KD trading om at filteret visstnokk ikke var nødvendig, men at jeg kunne kjøpe et "blind-kit" til å tette hullet der filteret var. Det består av en skru, en pakning og en skive. Prisen var latterlig :p http://www.kdtrading.no/tradingshop/product_info.php?cPath=125_93&products_id=473&osCsid=26170ca980fb21dce90e3cd1351f1153

 

 

I dag fikk jeg tappet av dieselen på tanken så jeg fikk rengjort den, der var fullt av skitt og dieselen vi tappet av var nesten svart da vi nermet oss bunnen. Forstår ikke at motoren har klart å gått med dette i det hele tatt.

 

Har også fått bestillt oljefilter til motoren idag, så nå er det ikke lenge igjen til jeg får prøve å starte den opp igjen.

For satse på at det blir litt lettere denne gangen :)

Link to post
Share on other sites

Visst noen andre har problemer med å finne diesel og oljefilter til denne motoren så har jeg de nye delenr her.

 

Dieselfilter CAV296

Oljefilter motor LF566

Oljefilter gir (PRM140) har gått ut og er erstattet med blindkitt MT0035

 

 

Jeg hadde tenkt å kjøpe ny olje på motor og gir i dag, men er ikke 100% sikker hvilken type jeg trenger siden et er opplyst litt forskjellig i manualen på giren.

 

Det varirer fra 20w\20, 20\50, 50\50 osv. alt ettersom det er shell eller esso olje i den gamle manualen på giren, så jeg ble litt usikker på hva jeg skulle velge.

Motoroljen var vel egentlig grei. Der stod det at motoren brukte SG/CE 15W40, men jeg var fortsatt litt usikker på om det var mineral eller syntetisk.

 

Er der noen universalregler jeg kan følge for olje på motor å gir??

Link to post
Share on other sites

Gearet som står på min er et PRM140. En ganske gammel modell siden den har oljefilter etter det jeg har fått høre.

Takker for alle tips :) Dette blir mitt første prosjekt så jeg trenger sikkert all den hjelp jeg kan få.

 

Ble ferdig å bytte alle filtere og væsker på motoren og gearen i dag. Så nå er den klar til å bli tatt på land.

Jeg skulle få svar når det nermet seg helgen nårtid jeg kunne ha den på land, og om jeg fikk den under tak.

 

Skal ta noen flere bilder når den tid kommer og fortelle litt om planene videre.

Link to post
Share on other sites

Legger ved to linker til firma som kan levere deler..vet ingenting om Fossum, har handlet noe småtteri hos Kd Trading.

Fossum

Jeg kjøpte ny termostat hos Fossum i vår. Helt grei å handle med, og ihvertfall ikke dyrere enn KD Trading.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Litt lenge siden jeg har oppdatert, men ting skjer iallefall :)

 

Fikk båten under tak for noen uker siden, og har begynt å skrape av all lakken som er på den.

Jeg har planer om å bruke olje istedenfor lakk når den tid kommer.

 

Har fått skrapet hele overbygget rent, og tatt av alle listene.

Under listene som var mellom dollbordet og overbygget var der en reim med noe som kunne ligne på tekstil som var limt fast. Er det noen som kan fortelle meg hva dette er? Kan det være et tetningsstoff mellom dollbordet og overbygget?

(Har ikke bilder av overbygget enda)

 

Begynte så smått å pusse skroget for et par dager siden, bruker varmepistol og malingsskrape så det tar sin tid.

Når skroget er ferdigskrapet er det vel ikke stort mer å gjør enn å vente på at den skal tørke så jeg får begynde å trekke ut blågeita i treverket.

 

På vei ut for første gang på lenge:

dsc00964.jpg

 

Klar for skraping:

dsc00966.jpg

 

Ser bedre ut allereide:

20101209_15.42.11.jpg

 

 

Regner med jeg skal få ut flere bilder når jeg er ferdig med skrapingen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fikk prøve rustvasken på en liten flekk og det ser ut til å fungere bra :)

 

Nå har jeg endelig blitt ferdig med å skrape hele snekka for lakk og bunnsmørning. Så nå er det vel bare å vente så den får tørke.

Hva er best å bruke når jeg skal begynde å pusse? Slipemaskin, nr. på sandpapir osv.?

 

En annen ting jeg lurer på er hva jeg skal gjøre med flekkene som er grå? Det ser ut til at de har komt der lakken har vert helt borte. Skal de behandles på samme måte som blågeit eller holder det med sandpapir?

 

Regner med jeg trenger hjelp med å finne olje også, men det er noen måneder til enda før det er aktuellt :)

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med slipemaskin, det gjør treverket ujevnt og sliter unødig på treverk og nagler. Bruk heller en skarp hardmetallskrape, og avslutt med sandpapir for hånd. De grå feltene fjernes som regel med litt lett sliping.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ville brukt eksentersliper til å slipe skroget, oppgaven du holder på me nå å skrape hele skroget helt rent og slipe ned er noe man ikke gjør hvert år. Alle sier det sliter unødvendig på skroget, men total nedsliping er noe som foregår hvert 5-10år gjerne, og tror båten har råttnet vekk før du har slipt vekk alt treverk med de intervallene. Naglene blir ikke noe problem for deg da etter hva jeg ser har du forsenkede nagler plugget med trepropper.

 

Derimot det jeg er enig med som index sier, ta det rolig om du bruker slipemaskin, tror nok det er lettes å få jevnt med en eksentersliper med 80-120papir. Ikke tenk båndsliper en gang, den tar alt for mye og for ujevnt.

 

Når det gjelder behandling av skroget ville jeg oljet det og hatt lakk utenpå, dette gjør vårpussen enkel, kjapp nedsliping/matting av skroget etterfulgt av ett strøk lakk.

 

Lykke til! :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...