knut1955 Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Lars H Du må lese mitt innlegg nr 16. Kommunikasjonen gikk ikke gjennom avanserte møteoppsett på telefon, havaristen ringte sin bror, kona hans overhørte samtalen og ringte NSSR, slik ble info formidlet.... Du kan se interjuvet på linken i innlegg 16. knut Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Han slipper nå å handle julegaver Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Ja ja jada, det er sikkert utallige muligheter med avanserte mobiltelefoner. Men hadde jeg ligget i sjøen eller fått en talefon fra en i sjøen hadde jeg ikke ant noe om Ring opp førstemann - Ring så nestemann ved å taste # # nr # når personen svarer taster man 3# (da er deltagerne sammenkoplet) Og neste forslag: Hvis dette er en person som bruker telefonen mye på jobben vet han at det nå er ett valgt på ene knappen på telefonen som viser "parker", han trenger ikke å åpne menyen engang. Han trykker "parker" og deretter 1 2 0 + grønn knapp. Jeg har vel kanskje 5 - 10 samtaler i måneden selv, og har aldri sett noe valg over noen knapp som heter "parker". Men som VHF-bruker, hadde jeg nok ikke en gang giddet å ringe til noen kompis på land. Da hadde jeg ringt kystradioen direkte på nummer 120 med en gang. Hvorfor i all verden gjøre ting komplisert med konferanseoppsett når en kan taste 3 siffer pluss sendtasten? Eller ennå bedre, ha en mobil vanntett VHF i beltet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Vi kunne lytte på mobilsamtalen mellom mannen i sjøen og kameraten på land. Dermed var både redningsskøyte, frivillige båter og vårt helikopter i gang med leteaksjonen så raskt det var mulig. Her er det noe som skurrer, redningsskøyta eller andre kan da ikke lytte på et tilfeldig mobilannrop? Stemmer denne overhøringen, må vel mannen i sjøen ha hatt en håndholdt VHF, og kameraten på land en tilsvarende? Her spør du om dette kan stemme. Det er dette spørsmålet jeg forsøkte å spekulere i uten å kjenne til saken mer enn du skrev. Men hadde jeg ligget i sjøen... Ja da hadde det sikkert gått annerledes for seg, men det var ikke det du spurte om. Nå viser jo NRK havaristen sin versjon så da vet vi jo litt mer også. Politiet jobber mye på samme måte, en ringer de og melder om skumle mørkemenn, man blir da gjerne satt over til patruljen som kommer til stedet. Rogaland setter også opp forbindelse mellom deg og redningskjøyten så her er mulighetene store. Selv på gamle Aker-rigger kunne de patche vhf oppkall rundt på telefonapparater ombord. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Jeg føler med deg lars. Først skal man plages med kompliserte brukermuligheter via kompliserte bruksanvisninger, og så får vi jaggu tredd mulighetene ned over ørene også her på Båtplassen. Ungdommene har ingen respekt for eldre lenger, og spør man dem i historie så vet de ikke en gang hva en BBC datamaskin med ekstern diskettstasjon er for noe. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Ungdommene har ingen respekt for eldre lenger, og spør man dem i historie så vet de ikke en gang hva en BBC datamaskin med ekstern diskettstasjon er for noe. Første delen tar jeg til meg, føler meg truffet midt i blinken med ordet "Ungdommen", takker for den Ole Petter! Diskettstasjon derimot, det hadde ikke min første datamaskin... Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Diskettstasjon derimot, det hadde ikke min første datamaskin... ......Var vi avanserte så fikk vi tak i en kassettspiller til Vic 20'en... Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
aileenll Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Hva med denne:Høkom norge En vanntett bærbar vhf med GPS som flyter. Kanskje du kan få den med distress knapp og! Den må være tingen. faller du overbord med denne i lomma kan du ringe alle nærliggende fartøy, og meld om hvor du er. Jeg tror Jan R. på hovedredningssentralen liker den bedre enn mobil telefon Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Ronald Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Nei, det har de ikke, men de kan rette en forespørsell til Telenor, som utfører sporingen. Hva HRS har mulighet for skal jeg ikke banne på, men sporing av mobiltelefoner er teknisk sett en tjeneste mange kan abonnere på uten å kontakte den respektive teleoperatøren (manuelt) hver gang. Eller - teknisk sett gjør de nok det (via evt. partnere) og datamaskiner - men da spør de ikke teleoperatøren hver gang. Og de får svar med en gang. Post og teletilsynet har nok visse regler over hvem som skal få lov til å abonnere på sånne tjenester (skal liksom ikke være mulig for hvermannsen eller psykopater å finne ut om kona er på Finse på det seminaret slik hun sa), men jeg er sikker på at Politiet, og antakelig også sånne som HRS, helt sikker får lov til å gjøre søk som dette. Søk som forøvrig gir svar også om man ikke er i samtale, siste mast man var synket opp mot er det som leveres. Så litt til saken (jeg har bare skumlest), og til Lars sin undring over hva mannen i vannet har fått til: Kan det ikke være mannen på land som har sørget for å sette opp konferansen mellom de tre aktørene? Det må vel ikke være slik at det bare er førstemann som kan "bestille" dette? (sorry om jeg nå gjentar noe jeg har oversett andre kan ha skrevet.) Redigert 26.Oktober.2010 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Ungdommene har ingen respekt for eldre lenger, og spør man dem i historie så vet de ikke en gang hva en BBC datamaskin med ekstern diskettstasjon er for noeOg en slik BBC Microcomputer står faktisk rett fremfor meg, fullt operativ den dag i dag med 20" fargemonitor, to diskdriver og printer klar til bruk! Lars H. Redigert 26.Oktober.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Honduras Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 (redigert) står faktisk rett fremfor meg, fullt operativ den dag i dag med 20" fargemonitor, to diskdriver og printer klar til bruk! Problemet er vel etterhvert å finne naturlige bruksområder til den, som ikke dine nyere maskiner gjør raskere og bedre. Er som selve livet for oss alle, man er etterhvert noe tilårskommen men fortsatt klar til bruk, og så finnes det desverre bedre alternativer... Synes du var litt vrang i dag Lars, jeg fant informasjonen fra JLDO nyttig, selv om jeg hadde misstanke om at det gikk fra før av. (har ikke VHF, så jeg er litt novise) Redigert 27.Oktober.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.