Lars H. Startet 26.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2010 Hei. I Dagbladet kan følgende leses: Båt kantret - ringte fra mobil mens han lå i sjøen http://www.dagbladet.no/2010/10/25/nyheter/innenriks/forlis/batulykke/14003082 Vel og bra, men et stykke nede i artikkelen står det så følgende: Vi kunne lytte på mobilsamtalen mellom mannen i sjøen og kameraten på land. Dermed var både redningsskøyte, frivillige båter og vårt helikopter i gang med leteaksjonen så raskt det var mulig. Her er det noe som skurrer, redningsskøyta eller andre kan da ikke lytte på et tilfeldig mobilannrop? Stemmer denne overhøringen, må vel mannen i sjøen ha hatt en håndholdt VHF, og kameraten på land en tilsvarende? Men journalister har jo generelt lite greie på den slags. Hadde han visst hva han snakket om, kunne jo dette vært et godt fremstøt for bruk av VHF, både stasjonær og mobil. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
EIN Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Dem kunne jo hatt et abonnement hvor en kan være flere på linja samtidig. Da kunne han på land også ringe til Rogaland Radio samtidig som han snakka med havaristen. Siden samtalen med Rogaland Radio er åpen for Hovedredningssentralen, kunne Hovedredningssentralen avlytte hele samtalen, også havaristen. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 26.Oktober.2010 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) La oss si han på land ringer havarist og deretter 120, så slå han over på konferanse. Ikke veldig vanskelig. En av de må jo uansett ringe 120 så hvorfor legge på først... Når først Rogaland er med kan dette kobles inn på en arbeidskanal på vhf. Redigert 26.Oktober.2010 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Hva har dette å gjøre med denne saken jeglikerdegogså? Ditt første innlegg altså. Og til EIN, litt søkt løsning? Og til Frøken Fryd, dette viste jeg ikke noe om, tror du det er vanlig å vite noe om? Kan du gi en kort og forståelig for en ingeniør, bonde kondittor osv. om hvor jeg finner ut hvordan jeg gjør dette med mitt Tele2 abonnement? Og det er vel 100% likt om en abonnnerer på Chess, tele2, Telenor osv? Lars H. Redigert 26.Oktober.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Avsluttet_1 Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 26.Oktober.2010 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Ja men, havaristen ringte jo til kompisen og ikke Telenor maritim radio? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Gratis telefonering fra båt Som medlem kan du ringe gratis fra din VHF til norsk fasttelefon og mobiltelefon. Forutsetningen er at du har en gyldig VHF-konsesjon og at samtalen koples opp over et VHF-samband (kanal) via en norsk, svensk eller dansk kystradiostasjon. Samtalen kan bestilles fra båt. (over VHF) Dersom en ønsker at samtaler fra land skal noteres på medlemskapet, så må fartøyet selv gi informasjon til operatør på kystradiostasjonen umiddelbart ettet at samtalen har funnet sted. http://maritimradio.no/index.php?pid=406 Nå skal ikke noen beskylde meg for ikke å ivre for lovlige former for bruk av VHF, men hvorfor kommer du med denne tiraden av regler? Får du provisjon for anmeldte medlemmer til Telenor? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Avsluttet_1 Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 HRS har ihvertfall utstyr for å kunne spore mobiltelefon, de kan peile den og finne ut hvordan mast det har blitt ringt fra.Men derfra til å koble seg inn på en intern samtale mellom to mobilabonnementer, - nei, det var nytt for meg, og jeg betviler sterkt at det kan la seg gjøre (om i det hele tatt er mulig) i løpet av de 40 minuttene hele aksjonen tok. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sebaldus Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Karen var akkurat på lokaltv og ble intervjuet. Var nok vanlig mobiltelefon han hadde brukt for han snakket mye om at han måtte slå pin-kode osv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 En sånn mobiltelefon vil jeg gjerne ha også! (som rednigsskøyta og andre kan avlytte i en nødsituasjon) som redningsleder Jan Lillebø ved Hovedredningssentralen Sør-Norge sa. Å klikke på en "nødtast" slik at alle båter i området, redningsskøyta og HRS får beskjed, hadde vært flott! Teknisk selvfølgelig mulig, men neppe innført ennå. Og den måtte ligge langt nede i menyene på min Nokia for ikke å ringe HRS når jeg skal fortelle kona at jeg blir sen til middag! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
knut1955 Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Det var intervju med havaristen på NRK Sørlandet nettopp - var litt opptatt med andre ting, men oppfattet det slik at havaristen ringte broren på mobil, kona (til broren) overhørte samtalen og ringte opp Redningsselskapet - dermed var kommunikasjonen opprettet. Hele sendingen som også har intervju med Markus Ingebretsen kan etterhvert sees her, om du er interessert: Link knut Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Og til Frøken Fryd, dette viste jeg ikke noe om, tror du det er vanlig å vite noe om? Kan du gi en kort og forståelig for en ingeniør, bonde kondittor osv. om hvor jeg finner ut hvordan jeg gjør dette med mitt Tele2 abonnement? Og det er vel 100% likt om en abonnnerer på Chess, tele2, Telenor osv? Lars H. Abonnementet skal ikke spille noen rolle, du betaler naturligvis for 2 samtaler. Forsøk å ringe opp kona sin telefon og svar anropet. Deretter setter du samtalen på vent og ringer ett nytt nummer som du også besvarer. Da vil de fleste telefoner få opp muligheten til å koble alle tre sammen, funksjonen som dukker opp heter gjerne konferanse. Jeg tror veldig mange som bruker telefon i jobbsammenheng kjenner til dette, både reiseteknikere og kontorrotter. Eventuellt kan du bla i bruksanvisningen men det vet jo vi alle at vi ikke gjør før man har forsøkt først Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Forsøk å ringe opp kona sin telefon og svar anropet.Det er greit, jeg ringer henne sikkert et par tre ganger i måneden, så det vet jeg hvordan jeg gjør.Deretter setter du samtalen på vent og ringer ett nytt nummer som du også besvarer.Aner ikke i det hele tatt hvordan dette skulle gjøres. Men jeg kunne jo i en situasjon der det sto om liv begynne å trykke og trykke og trykke på min mobiltelefon og se om det skulle være en mulighet for noe slikt, - dersom jeg før denne tråden hadde visst at det var en slik mulighet! Jeg bruker kun mobilen til å ringe til kona og familie og å sende enkle SMS-meldinger. Så muligheten for å sette konferanse er fjern for meg dersom jeg skulle ligge i vannet eller få en samtale fra kompissen som ligger i vannet.Jeg tror veldig mange som bruker telefon i jobbsammenheng kjenner til dette, både reiseteknikere og kontorrotter.Det betviler jeg sterkt, og det er også snekkere og pensjonister som bruker mobiltelefonEventuellt kan du bla i bruksanvisningen men det vet jo vi alle at vi ikke gjør før man har forsøkt førstOg det er det en selvfølgelig gjør i mørket med armen så vidt over vannet i iskaldt oktobervann gjør! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Ikke vær vrang nå, Lars. Det kler deg ikke Det er jo tenkelig at vedkommende har gjort dette 100 ganger før, selv om du og jeg aldri har gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Og i stedet for å kverulere videre kan dere jo faktisk forsøke! :) Det er utrolig enkelt med moderne mobiltelefoner. De fleste har slike muligheter innebygget - bare ta talatuten fra øret, så ser dere fort at dere kan parkere samtaler, veksle mellom samtaler og koble dem sammen igjen. Og det uten å huske et utall tallkoder med * og # iblandet mixen. Dette går også an på innkommende samtaler. Person 1 ligger og koser seg i sjøen, ringer til person 2. Person 2 svarer, parkerer samtalen, ringer redningsselskapet og ber dem om å sette over kaffen og stikke bortom duppen og varme ham opp, deretter kobler person 2 sammen samtalene til en konferanse slik at mytteristen vet når NSSR ankommer med kaffedoktorn. Teknikk er en fin genser, og selv gamle bikkjer kan lære nye triks (bevist av Mythbusters). Man må bare komme over fobien mot bruksanvisninger.... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Vidar F.H. Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 NB! IKKE!!! la deres respektive bedre halvdel oppdage at det går an å føre 2 samtaler samtidig.................... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Hei. Ikke for å kverulere, men jeg har aldri i mitt liv hatt behov for å sette over en samtale eller å opprette en konferanse med flere samtalepartnere. Så dersom jeg skulle havne i sjøen, og å være så heldig å ha mobilen i hånden og ikke i beltet slik at den øyeblikkelig døde, tror jeg nok ikke jeg med en hånd hadde klart å sette meg inn i menyene for å få til et slikt oppsett. Så mobil i en nødssituasjon for ordinære mobilbrukere? Blææææ! Men videokonferanser har jeg da deltatt i mange ganger da jeg var yrkesaktiv for over 5 år siden. Men det var i gode varme møterom og ikke i sjøen i oktober. Og min mobiltelefon er faktisk ganske ny, tror ikke den er mer enn 2 - 3 år gammel, så kanskje konferansemuligheten finnes langt inne i en meny? Ikke vet jeg, har som sagt ikke hatt behov for noe slikt noen gang. Og ja, jeg er ganske snart 67 år og pensjonerte meg for 5 år siden. Men frem til den tid jobbet jeg med elektronikk og data. Jeg hadde nok min første hjemmedatamaskin lenge før mange av dere kom i puberteten. Så hjemmedatamaskin (BBC Micro og senere PC) har jeg hatt i ca. 30 år nå! Mobiltelefon har jeg nok ikke hatt i mer enn 16 år! Så, tilbake til mitt opprinnelige innlegg. jeg forstår fremdeles ikke hvordan sjøredningen kunne følge med i en privat mobilsamtale mellom en kar i vannet og kompisen på land uten at de to var spesielt kyndige på bruk av mobiltelefon. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Anjuma Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) For dem/oss med Proffnett så fungerer ikke telefonkonferanse-funksjonen som er innebygget i mobilen. Men man har en annen mulighet hvor man kan kople opp mange i en og samme konferanse: - Ring opp førstemann - Ring så nestemann ved å taste # # nr # når personen svarer taster man 3# (da er deltagerne sammenkoplet) - fortsett med nestemann Man kan benytte både hele telefonnummer, interntelefonnummer, eksterne nummer samt både mobil og hustelefonnummer. Ved å benytte denne metoden så kan man kople opp inntil hele 16 deltagere i samme møtet. Redigert 26.Oktober.2010 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Lars H. Se for deg denne situasjonen: -en blir oppringt av sin kamerat som forteller at han har gått på sjøen og trenger hjelp, han husker ikke noen nødnummer. -hva gjør man, skal man legge påog ringe 120 etterpå? Hvis dette er en person som bruker telefonen mye på jobben vet han at det nå er ett valgt på ene knappen på telefonen som viser "parker", han trenger ikke å åpne menyen engang. Han trykker "parker" og deretter 1 2 0 + grønn knapp. Rogaland svarer... -"Har en kompis på tråden her som har kantret, skal få han inn på linjen her" -trykker konferanse knappen som nå er lett tilgjengelig, og alle hører hverandre. Dette er hverken innviklet eller tidskrevende, og det er vel igrunn like greit å gjøre det slik når man kan det? Spørsmålet du stilte var hvordan dette var mulig, jeg kommer med en teori. Andre teorier er naturligvis velkommen... Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 HRS har ihvertfall utstyr for å kunne spore mobiltelefon, de kan peile den og finne ut hvordan mast det har blitt ringt fra. Det er jo gratis for deg å ringe 120 å spørre om dette, de kan kanskje svare deg helt konkret. Nei, det har de ikke, men de kan rette en forespørsell til Telenor, som utfører sporingen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.