Jump to content

Hjelp! Skade på båt....hvem har ansvar?

pilot132

Recommended Posts

Hei og god høst!

Situasjonen er som følger: jeg leier båtplass til båten min i en kommersiellt drevet marina.

Tok en tur ned til båten en dag og oppdaget skuffet at deler av havneanlegget inntil min båt hadde brutt sammen og direkte påført tildels vesentlige skader på båten.

Mitt forsikringsselskap vil dekke skaden (minus egenandel såklart...og den er høy etter eget valg da jeg ikke tidligere har hatt skader).

Spørsmålet mitt er hvorvidt selskapet "Marina A/S" som eier og driver marinaen har et ansvar her?

Jeg leier plass direkte av dette selskapet og ønsker og fortsette kundeforholdet. ønsker ikke og fremme noen urimelige krav men føler pr nå at jeg "taper" på alle punkter her.

Folkens, jeg takker på forhånd for innspill på dette dilemmaet

jeg støtter "Eureka"!Vil nok tro at en proff havn har forsikringer mot dette, i og med at det er noe som kan skje. Jeg ville ringt å forhørt meg med marinaen og sett hvordan de stiller seg til saken! Hvis det ikke er for sent, ville jeg tatt en god del bilder for å bruke som dokumentasjon på hva som har skjedd og hva skaden er for å ha som dokumentasjon!

Det er ingen grunn til å tro at en proff havn er forsikret mot skader på tredjepart. Det er heller ingen selvfølge at det foreligger en kontrakt undertegnet av begge parter. Skadelidte må ta saken opp med eget selskap. Eget selskap søker regress mot motparten, eventuelt motpartens selskap. Egenandelen blir med i dette regnestykket. Et positivt trekke er naturligvis om skadeforvolder innrømmer det faktiske forhold. Noen ganger er heller ikke det tilfelle. Noen ganger vil skadeforvolder gjøre alt for å tåkelegge og skjule sannheten. Ved slike forhold får man føle om egen forsikring er verd noe i det hele tatt. Å holde rede på datoer, når ting skjedde og ta bilder er naturligvis meget viktig. Snakk med eget selskap og få takst på skaden.

Opplevde det samme for to sesonger siden, i da årets første høststorm.Båten var kun noen månder gammel, men båt foreningen/havna, hadde ingen slik forsikring. Svaret jeg fikk var at en slik forsikring ville bli "alt for dyr" for "havna", noe som ville gjort at årskontigenten for medlemmene i havna ville blitt "hinnsides" høy.Min mening er at dette er noe som bør komme tydelig frem av "havnereglemanget" og/eller kontrakt mellom forening/båteier.For hva hjelper vel fortøyninger, når hele brygga kolapser...Håper skadene båten din er påført ikke er så alt for store, og at du kommer til en grei løsning sammen med "båt foreningen".

Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport

Det er det enkleste for deg å kun forholde deg til ditt forsikkringsselskap. Ditt selskap vil garangtert sjekke ut om havneanlegget har sine forsikkringer som de kan søke regress fra.

hva havneanlegget har av forsikringer er vel egentlig uten betydning, det som avgjør er om skaden skyldes grov uaktsomhet fra deres side. Da vil de kunne bli ansvarlige, uansett om de har forsikring ellers ikke.

Skyldes sammenbruddet et hendelig uhell må hver part dekke sine omkostninger. Slik er all forsikring utenom for bil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...