Jump to content

"Sjøsprøyt", ny programserie med Jarle Andhøy NRK1 Kl 20.15


VannTro

Recommended Posts

I dag begynner det på NRK1 Kl. 20.15

 

Eventyrer Jarle Andhøy er kjent fra mange spektakulære seilaser med skuta Berserk. Nå skal han ut på et nytt eventyr. Han skal lære ti uerfarne ungdommer fra en folkehøgskole i Troms å seile. Før de får lov til å være med til sjøs må de fullføre Jarle sitt treningsopplegg. Vi ser en gruppe ungdommer ankomme Folkehøyskolen 69 grader nord. Noen tøffinger, andre forsiktige og litt nervøse. Forsiktig nærmer de seg hverandre og prøver å finne sin plass på skolen. Hvor skal de bo? Hvem skal de bo sammen med? Så er det første møte med Jarle Andhøy. Han starter like godt undervisningen med en skikkelig «boot camp". Den svir. Så bærer det rett til havs med alle mann.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jarle Andhøy er mitt absolutt største forbilde! Jeg har slukt alt han har skrevet og filmet. Det finns få om ingen norske eventyrere som kan måle seg med den mannen! Såvidt jeg vet holder han på med berserk fra pol til pol for tiden, gleder meg utrolig til å se den serien.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Jarle Andhøy er mitt absolutt største forbilde! Jeg har slukt alt han har skrevet og filmet. Det finns få om ingen norske eventyrere som kan måle seg med den mannen! Såvidt jeg vet holder han på med berserk fra pol til pol for tiden, gleder meg utrolig til å se den serien.

 

Trond

 

Eg har respekt for turane han har gjort. Måten han oppfører seg i høve til landa han gjester respekterar eg ikkje.

 

Les Ho Ho, Rundø, Sorgenfri, bøkene til Tambs, bøkene til Kvam +++

 

 

Ask [/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Eg har respekt for turane han har gjort. Måten han oppfører seg i høve til landa han gjester respekterar eg ikkje.

 

Les Ho Ho, Rundø, Sorgenfri, bøkene til Tambs, bøkene til Kvam +++

 

 

Ask

 

jeg vet godt hva Jarle Andhøy og hans medseiler har gjort. ja, de tok seg en fest ombord på båten men det gjør de ikke til kriminelle. Hvis du ser filmene og leser bøkene om berserk vil du se et mannskap som respektere naturen, historie og befolkningen de møter på. Deres holdinger og handlinger er langt ifra umoralske. Jeg vil vel heller stille spørsmålstegn ved Canada`s oppførsel. Makan til stigmatisering har jeg skjeldent sett.

 

Trond [/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

Serien hadde en tragisk start, og det var bare latskap som gjorde at jeg gadd å se videre.. Tenke det var nok et program som gikk ut på å kjefte, banne og presse folk. Ubrukelig som underholdning synes nå jeg.

 

Men mot slutten nok det seg opp, og ting ble vinklet litt mer positivt. Kan bli interessant og se hvordan dette vil utvikle seg.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg var en lovende serie. Her får de inn en "lærer" som kan det meste om seiling, men som også kommer til å vise at han kan ganske mye om mennesker også. Jeg tror vi får se en side av Jarle Andhøy her som tidligere bare har vært kommet frem når kameraene har vært slått av. En litt artig ting jeg registrerte var de nymotens seilerklærne hans, mon tro om han setter i gang en ny trend her :lol:

 

Noen som vet hvordan/hvor stor båt de seilte ? De var ganske mange om bord....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flott serie atter engang fra Herr. Andhøy... kan bli fin førjuls underholdning dette :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Samme uniformen som han brukte på Berserken gjennom nordwest passasjen det der.. Classic!!

 

Marlboro Classic ridefrakk. Håper den har oppdrift nok. Har aldri sett han med vest men har ikke sett alle filmene hans. Isåfall hvorfor bruker han ikke den?

 

Det gir jo litt dårlige signaler til tross for all bestrebelsene til bla. Redningsselskapet av å lære sjøsikkerhet, deriblant vestbruk.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det står respekt av å ha seilt jorda rundt i en alder av 19, for så å nå ha 14 års fartstid etter det igjen. 33år gammel sjøulk.

Syntes det var litt rart at han ikke tenkte på å feste/flytte jolla før han var ute i grov sjø, det var da ingen god lærdom å gi de håpefulle fra starten av.

Vi får håpe det blir likar neste gang.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Å feste jolla må jo være en utmerket teamarbeid, noe som programmet nettopp skal innholde..

Er selvsagt helt enig der... det handler om å bygge opp et team....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette har intet å gjøre med team, eller teambuliding. Man sikrer skuta før men reiser ut i rom sjø, og slike regler rikker man ikke på for å lage underholdning. Vranglære!

Målet med opplæringen skal være at man klarer seg alene utpå, sa Jarle. :rolleyes:

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...