Jump to content

"Sjøsprøyt", ny programserie med Jarle Andhøy NRK1 Kl 20.15


VannTro

Recommended Posts

Å gjøre sjøklart (ved f. eks ved å sikre jolla) før man går fra kai, burde være et svært viktig parameter i en læringsprosess. Fjernsyn er snart ikke noe annet enn billig og etter min mening nærmest verdiløs underholdning. Erik Bye tror jeg hadde snudd seg i grava........

Link to post
Share on other sites

Dette har intet å gjøre med team, eller teambuliding. :rolleyes:

Ikke det ???

Hvilken opplæring tror du sitter best, å måtte redde en situasjon med løs jolle på fordekk i grov sjø, eller at Jarle forteller at "Du må være flink og gjøre sjøklar før du forlater havn!"

 

Jeg tror ikke noen kan mistenke Jarle for ikke å ha lært dette "the hard way." Eller hvordan har du selv lært deg det?

Link to post
Share on other sites

Hvilken opplæring tror du sitter best, å måtte redde en situasjon med løs jolle på fordekk i grov sjø, eller at Jarle forteller at "Du må være flink og gjøre sjøklar før du forlater havn!"

 

Jeg tror ikke noen kan mistenke Jarle for ikke å ha lært dette "the hard way." Eller hvordan har du selv lært deg det?

Jeg kunne vært enig med deg, men Jarle ga ingen lærdom om at jolla og andre ting skulle sikres før avreise, eller før man kommer ut i litt sjø. Så for ungdommene ga ikke dette annet enn plunder og heft, som de også inntil videre tror skal være sånn.

 

For oss som har vært i båt siden vi kunne gå, så blir slike ting en selvfølge og jeg husker ikke hvor jeg har lært dette. Men for disse ungdommene var det jo ikke slik, så de trenger den info de kan få, og så kan man flette kunnskapen inn gjennom oppbyggingen av dette teamèt.

 

Nå hender det jo at vi glemmer ting vi også, og så blir det plunder og heft. Så vi får følge med videre å se om det blir bedre på denne turen deres.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jarle nevnte ikke jolla men han sa. noe som. "Nå er vi snart uti havet og det er mange ting som fortsatt ligger å slenger nede i båten. Det må sikrest nå."

Regner også med at redning av jolla var lagt inn som ekstra lærdom. Pluss selvfølglig mer action på TV.

Syns forøvrig at 1. episode av serien ga meg mer smak. Har ikke hatt så mye sans for noen av hans tidligere serier, men denne ser jeg frem til

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har dette på opptak tok jeg en ekstra titt nå. Når Jarle sier at de skal flytte jolla er bølgene alt så store at båten rugger skikkelig på seg, og under flyttingen av jolla er bølgene så store at de slår over dekk, jeg vil tro bølgene er ca 3 meter under flyttingen.

Om du, Mariell, synes dette var det riktige tidspunkt for slikt arbeid ombord, så får det står for din regning. Jeg så bare ungdom som ble våte av at sjøen slo over, og den ene av dem så ut til å ha problemer på fordekket.

Som seiler selv ville jeg da gjort dette unna langt tidligere, det er langt fra trivelig frempå dekk i slikt vær, og alt blir tungvindt og man må skrike som en gris for å bli hørt. :saint:

 

Jeg er spent på hvordan det går videre i serien, og jeg tror nok dette kan være en fin erfaring for undommen. Men jeg håper ikke det blir underholdning av at noen kanskje gjør feil av ymse slag.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Blir ikke mye diskusjon av dette.

Reagerte også på at ikke seafasten av gummi båten ble foretatt tidligere. Regnet med at det var en del av opplegget for å få bra TV.

Med han til rors, som ikke skjønte hva 340 grader var, og at han skulle holde kursen Jarle hadde insrtuert han om.

Er det ikke umulig at ferkvensen ble litt her heftig enn planlagt.

Men du kan være sikker på at deltagerene vil være sikre på at alt på dekk er sikret før de går utaskjærs neste gang.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja, det spørs om han bevisst legg opp til "learning the hard way"

Selvsagt gjør han det, og dette vet alle som har drevet med teambuilding. Det er meget god lærdom i dette, samt at man lærer å jobbe i team... På land kan en mann fint flytte og sikre jolle, men i åpen sjø så krever dette samarbeid og lagånd enkelt og greit...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå var det ikke noe særlig samarbeid å se i dette tilfellet, ei heller noe lagånd. Kun plunder og heft, og ingen info om at dette kunne gjøres på en bedre/sikrere, enklere, og lettere måte nærmere land. Vi får heller håpe det blir bedre lenger ut i serien, og da med denne teambuildingen du nevner.

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Nå var det ikke noe særlig samarbeid å se i dette tilfellet, ei heller noe lagånd.

Det stemmer, og derfor en team building viktig i startfasen... Har en et team som fungerer, så trenger vel ikke bygge et..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det står respekt av å ha seilt jorda rundt i en alder av 19, for så å nå ha 14 års fartstid etter det igjen. 33år gammel sjøulk.

 

?? Han har da aldri seilt jorden rundt? Han seilte Berserk 1 fra Norge ned til Anrarktis før han forliste utenfor Argentina da han var 19. Det står det respekt av, men kommer nok ikke til å se på dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...