Jump to content

Ventil-smørekopp - Sabb 10hk - mod. G


Walter_S

Recommended Posts

Jeg har også bestandig blandet med litt diesel og kjørt på tomgang før jeg skiftet olje - rein og fint i motoren - passet på å tørke godt ut med filler gjennom veivhusluken - og den "gode" følelsen med ny olje etterpå.

 

Joda, det merkes at den sviver rundt, men med rette turtallet var det aldri noe problem - bare en fantastisk tøff -tøff- opplevelse og for ikke å snakke om den vridbare propellen/omstyringen, for å "andøve" båten opp mot været, helt fantastisk opplevelse og erfaring når den brukes til fiske.

 

Men det skal innrømmes at det er forskjell til min 6-sylindrete Volvo og lyddempingen i den "nye" båten, det er ikke vibrasjon og bare en stille sus - selv på full guffe!!!!

 

Men det er stadig artig å vippe sabb'en igang for å dra på fisketur.

 

Til GeirFrode, ja - jeg så denne linken til bl.a. sentrifugalfilteret etter innlegget mitt tidligere, og oppdaget da noe nytt etter alle disse årene - har aldri lagt merke til dette i praksis - det skal "letes" etter dette nå i vinter, det blir spennende å sjekke tilstanden til denne "pappen" , hvis den er der da?

 

Seastar

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Til GeirFrode, ja - jeg så denne linken til bl.a. sentrifugalfilteret etter innlegget mitt tidligere, og oppdaget da noe nytt etter alle disse årene - har aldri lagt merke til dette i praksis - det skal "letes" etter dette nå i vinter, det blir spennende å sjekke tilstanden til denne "pappen" , hvis den er der da?

 

Seastar

 

:wink:

Det sentrifugalfilteret er ikke sikkert at du finner, jeg har hatt to SABB type G, en 1965 modell (8hk) og en 1990 modell (10 hk). Den eldste hadde dette filteret montert innenfor et metallband som er skrudd utenpå vektene på veivakselen. Dette båndet er laget med en slags kant opp på sidene for at filteret skal holde seg på plass. Jeg spurte Eggli i Larvik om han hadde slike filter, men han sa at SABB hadde sluttet med disse. Når jeg da kjøpte min neste båt med en 1990 modell så jeg at hverken bånd eller filter var på denne motoren.

 

Til Walter: Du har nok en motor fra 1988 eller nyere siden du har et dieselfilter av den nyere typen, ikke det gamle med løst innsatsfilter. Her er nok heller ikke noe sentrifugalfilter,

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Filteret klippes enkelt til av stivt papir. Nødvendige mål står i manualen som det er referert til tidligere i denne tråden. Poenget med papiret er at dritten samler seg på dette og fjernes sammen med papiret.

 

Det må bemerkes at i 1955 da motoren ble konstruert hadde man ikke dagens smøreoljer og da var det vanlig med mye slam og dritt i veivhuset. Av denne grunn foreskrev Sabb både flushing og rengjøring av veivhuset og derfor er motoren bla.utstyrt med luke i veivhuset.

 

Dagens smøreoljer har en utmerket evne til å holde forurensningene flytende i oljen og slam og bunnfall i dag er minimalt i forhold til noen år tilbake.

 

Vil likevel råde Walter til en skikkelig rens både i veivhus og koblingshus.

 

Sabb anbefalte å tilsette 3/4 liter dieselolje til motoroljen og kjøre motoren på rask tamgang et antall minutter. Se side 12 og 13 i nevnte manual. Dette er OK på en kule og rullelagret motor så som Sabb type G, men vil ikke anbefale dette på glidelagrede motorer. Ønsker man å flushe disse bør man holde seg til midler som er beregnet for dette og fulge bruksanvisningen til punkt og prikke.

 

Valvoline har et slikt produkt som heter Engine Flush eller noe i den dur.

Link to post
Share on other sites

....Til Walter: Du har nok en motor fra 1988 eller nyere siden du har et dieselfilter av den nyere typen, ikke det gamle med løst innsatsfilter.......

Akkurat den tanken har jeg også gjordt meg. Ifg. manualen finnes det slike "spin-on" dieselfilter på modeller f.o.m. 1988 - men, det er jo også en mulighet for at selve filterholderen, komplett m. "spin-on" filter har blitt kjøp av en tidligere eier og satt på en eldre motor.

Bilde

Desverre er selve identifikasjons-platen, med motornummer og produksjonsår ikke leselig lenger. Skildtet bærer tydelig preg av slitasje, og da lurer man jo på om det ikke er en eldre motor, enn '88

 

Hvis jeg sammenligner med id.-platen på min H2 - som er fra 1972 - så synes jeg også at skildtet på G-modellen er mye mere "gammeldags" i fasongen!

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter, det er mer enn 25 år siden sist jeg hadde slik motor. Ser du har fått bra svar fra Tme på ditt opprinnelige spørsmål om smørekoppen. Du skal få et lite tips til, i alle fall om du bruker motoren vinterstid (det gjorde jeg, bl.a. hummerfiske (hobby) som den gang ofte varte fram mot jul). Som du sikkert vet så skal denne motoren ved start i kaldt vær bruke sånne startsigaretter som skrus inn på siden av sylinderen. Det fungerer helt bra, men av og til litt "styr", og kanskje er man også av og til tom for sigaretter? Bruk olje i røret på smørekoppen også da! Så fremt det ikke er alt for mange minusgrader var min erfaring at den da startet omtrent som om sigarett skulle vært brukt.

 

OK - jeg brukte sveiv. Du har kanskje selvstarter? I så fall får du den antakelig greit i gang vinterstid også uten for mye bruk av sigaretter eller olje på toppen?

 

Et lite apropos til slutt: Jeg (dvs. fatter'n) kjøpte motoren ny. Da fulgte det med en egen orange oljekanne "spesial-laget" får å fylle ned i oljerøret. Det "spesail-lagede" bestod forøvrig ikke av noe mer enn at røret fra kannen passe perfekt i røråpningen i smørekoppen.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Her er vi visst tilbake til min barndoms dager. Jeg synes smørekoppen på toppen ligner den vi hadde for veikesmøring på motorene. Vi hadde en metalltråd med løkke nederst. I den løkka var det festet en bomulltråd. Når vi skulle starte motoren, stakk vi metalltråden ned i røret. Da sugde bomulltråden oljen opp, og motoren fikk kontinuerlg smøring på vitale deler under dekslet. Etter at vi hadde stoppet, trakk vi "veiken" opp av røret og plasserte den i koppen inntil vi skulle kjøre neste gang.

 

En liten anmerkning om sentrifugalfilter: Det er en syklon. Smøreoljen bringes til å roter der inne slik at sentrifugalkreftene slenger partikler ut mot syklonveggen. Smøreoljen som forlater sentrifugalfilteret blir derfor renere enn den som kom inn.    ...., dr. Watson.

Link to post
Share on other sites

Akkurat den tanken har jeg også gjordt meg. Ifg. manualen finnes det slike "spin-on" dieselfilter på modeller f.o.m. 1988 - men, det er jo også en mulighet for at selve filterholderen, komplett m. "spin-on" filter har blitt kjøp av en tidligere eier og satt på en eldre motor.

Desverre er selve identifikasjons-platen, med motornummer og produksjonsår ikke leselig lenger. Skildtet bærer tydelig preg av slitasje, og da lurer man jo på om det ikke er en eldre motor, enn '88

 

Hvis jeg sammenligner med id.-platen på min H2 - som er fra 1972 - så synes jeg også at skildtet på G-modellen er mye mere "gammeldags" i fasongen!

Bilde

Her er bilder av min motor fra 1990. Legg merke til Peilepinnen som har plasttopp, akkurat som på din, samme skilt på motoren og også dieselfilter. Du har ikke dynamo, kan jeg se, men har du reimhjul i forkant av svinghjulet? BildeBilde

 

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

..... Du har ikke dynamo, kan jeg se, men har du reimhjul i forkant av svinghjulet?Fred Ivar

Hei Fred Ivar! Takk for opplysningen! Det var artig å studere 1990-modellen din! Du har en pen og velstelt G-motor der! Jeg kunne godt tenkt meg å få se de 2 bildene dine i litt større format - kan du sende disse til meg på mail? walsch@online.no Kunne være artig å sammeligne detalje på de 2 motorene, og kanskje finne ut av hvilket årstall Sabben min er.....

 

Når det gjelder manglende dynamo'en så var det en artig historie......

BildeBilde

 

Jeg kjøpte båten usett, over telefon, basert på de bildene som var lagt ut på finn.no - og siden annonsen, bl.a.  ramset opp med "El-start" så gikk jeg selvfølgelig ut i fra at det var dynamo på motoren!

Til min forskrekkelse oppdaget jeg manglende dynamo, noen dager senere da jeg var og så på, og prøvekjørte båten i Sogndalstrand. På spørsmål til selgeren, kom han med en uåpnet!! postforsendelse, en tung, grå kartong fra Sabb i Bergen. I denne lå det en splitter ny 70 eller 75-amp. dynamo, festebraketter og drivrem!! Eieren hadde, for lenge siden bestillt dette, men ikke montert. Båten ble av han brukt som hyttebåt, med noen få fisketurer i løpet av en sommer, og hadde ikke sett behovet. Ladet vel opp et 60 A/t batteri, som holdt hele sommeren.....

 

Nok om det, pakksedelen i esken viser at hele dynamopakken fra Sabb kostet 3.600,- !!!  :fishing:  (det er nesten 1/4 del av hva jeg ga for hele båten)  - så jeg har igjen å montere dette.

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...