Jump to content

Ventil-smørekopp - Sabb 10hk - mod. G


Walter_S

Recommended Posts

Har et spørsmål angående denne smørekoppen, som sitter på topp-dekslet på en Sabb 10 hk - type G

 

Tidligere eier av båten / motor fortalte at denne koppen skal "bare fylles med vanlig motorolje, en gang ibland". Dette er for å smøre ventilene.

 

Selve koppen er jo bare en kopp. Når man åpner dekselet så ser man at i midten av koppen stikker det et åpent kobberrør opp, som går i høyden / level med selve smørekoppen. Synd jeg ikke har et bedre bilde. Men jeg fatter ikke hvordan oljen, som da ligger rundt omkring kobberrøret, kommer ned i røret? Tror vel egentlig at det er en slags vakuum som skal suge oljen nedi ventilkammeret. Det minker svært lite olje i koppen, og det gjør meg usikker på om ikke det skal være en såkalt VEKESMØRING der? Har i sin tid vært bort i vekesmøring på en gammel FÆRD 4hk, bensinmotor. Veken henger nedi oljen, som omgir kobberrøret og den andre enden av veken er stukket nedi, på innsiden av røret. Vanlig kapillær-egenskap gjør at oljen vandrer opp veken og blir så sugd ned røret p.g.a. vakuum.

 

Er det noen av medlemmene som har maken motor som kan bekrefte / avkrefte, eller på annen måte opplyse meg om dette?

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hallo Walter!

 

Gratulerer med ny båt og motor. Sabb type G er etter min mening trolig den mest vellykkede av alle smådiesler. Han som konstruerte denne i 1955 la et virkelig gullegg.

 

Smørekoppen er selvfølgelig en smart konstruksjon. Røret i midten ender i innsuget og er beregnet for å gi motoren en sprut smøreolje inn på sylinderen ved start slik at stempelet tetter bedre mot sylinderen. Spesielt da dersom motoren har stått lenge i ro og blitt "tørr" i sylinderen. Hvilken annen motor har en slik patent ?

 

Nederst i samme smørekoppen går det ut 4 rør med innlagte piperensere som smører begge ender av vippearmene. Selve vippearmsopplagringen er et fettsmurt kulelager som kan etterfylles via en greasenippel, men da må ventildekselet av. Smørekoppen skal alltid være fyllt med olje. Regner med at du har Sabb-oljekanna med nedoverbøyd tut.

 

Du nevnte at oljen i koblingshuset var svart og tykk som grease. Årsaken til dette er overdreven bruk av greasepresse på niplene til hendler for kobling og omstyring samt simmer ved utgående aksel. Smørebehovet på disse tre niplene er veldig lite. Ved overdreven smøring havner greasen i olja.

 

Har motoren gått med saltvannskjøling bør du ta av toppen og åpne opp kanalene mellom topp og sylinder. Disse er trange og går lett igjen med sprukken topp som resultat.

Link to post
Share on other sites

......Nederst i samme smørekoppen går det ut 4 rør med innlagte piperensere som smører begge ender av vippearmene. .....

Takk TMe! - alltid teknisk presis og gode råd fra deg - men så kjenner du jo motoren særs godt. Så, hvis jeg forstår det riktig så fyller nevnte smørekoppen egentlig 2 spesifike formål?

 

1 - Røret i midten er beregnet for å gi motoren en sprut smøreolje inn på sylinderen ved start slik at stempelet tetter bedre mot sylinderen - dette ved behov. Altså ikke hver gang man starter motoren. Kun når denne har stått over tid og oljeflaten mellom stempelet og sylinderveggen har blitt "tørr" ?

 

2 - Nevnte 4 rør i bunnen av koppen med piperenser-smøring til vippearmene. Dette er en kontinuerlig prosess som foregår hele tiden.

 

Konklusjon: Det er bare å holde oljekoppen med olje, og gi innerrøret en dusj eller to ved behov. Er dette riktig tenkt, TMe?

 

Jeg bare få dette inn med "teskje" skønner du, Sabben ska få det stell den trenger!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen Walter!

 

Du har tatt poenget. Røret i midten kun i påkomne tilfeller. Oljen rundtomkring siver sakte ut enten motoren går eller ikke. Er det kaldt og Sabben er tung å få igang kan man også bruke startgass i senterrøret ( betraktes av meg som no good ) Bruk heller en startsigarett i holderen fremst på toppen, eller elektrisk gløding hvis montert.

 

Manual og deleliste for 8/10 hk type G ligger en eller annet sted på nettet, men husker ikke i farten hvor.

Link to post
Share on other sites

Det fulgte med manual og delefortegnelse med båten, MEN den omtalte smørekoppen står det kun: "...øvrige ventildeler i toppen smøres med olje fra oljekoppen på topphetten" - og det er ikke god nok informasjon for meg! Jeg vite hvordan og hvorfor!

 

Når det gjelder bruk av stargass - så er dette et ikketema for meg! Fy fasan! Startgass skulle være forbudt!  :seeya: ...det er nå min mening....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hallo Walter!

Gratulerer med ny båt og motor. Sabb type G er etter min mening trolig den mest vellykkede av alle smådiesler. Han som konstruerte denne i 1955 la et virkelig gullegg.

Henger meg på med gratulasjoner jeg også. Fulgte spent med på beretningen om turen fra Arendal og hjem!  :flag:

Jeg har hatt samme motor i en Sjømann jeg bygde opp for mange år siden. Motoren fulgte med på kjøpet av båten. Dvs. den lå i deler, fordelt på div kasser. Visste ikke om jeg hadde alle delene en gang... :headbang: Forrige eier hadde gitt opp byggingen. Fikk beskjed om at det var gjort en del med motoren, blant annet skiftet sylinderforing og nye stempelringer. Jeg bare monterte sammen hele greia, uten å bytte noe mere. Tror kanskje jeg slipte ventiler, men det husker jeg ikke sikkert. Fylte på olje og startet opp. Den startet som om den bare skulle ha stått stille ett kvarter. Og sånn var den motoren resten av tiden jeg hadde båten. 2-3 runder på starteren--tøff-tøff... Alltid! Også første start etter vinteropplaget. Kjøpte en eske med slike krutt-tamponger til kaldstarten, men brukte aldri noen av dem.

 

At dette er en skikkelig sliter er det ikke tvil om. Konstruksjonen er jo så enkel at det er nesten ikke noe som kan ryke. Det er jo ikke oljepumpe på den engang, så det finnes ikke noe oljetrykk å miste! :lol:  Med plaskesmøring, et sentrifugalfilter og en magnet i bunnpanna som samler evt spon, er jo dette nesten idiotsikkert så lenge det følges noen grunnleggende regler. Eller rettere sagt en regel. Smøring!! Sørg for at det er olje på motoren, og den bare går og går.

Eneste ulempen med motoren er vel at den rister en del.

 

Lykke til med flott "ny" båt og motor! :wink:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt og "evighetsmaskinen"

 

Har hatt en slik motor siden -79, og kan ikke huske at jeg har gjort noe med den, bortsett ifra oljeskift og smøring ellers!

 

Min er ferskvannskjølt -  så etter alle disse årene med mye bruk hele året  -  så er dette en solid sak, bare den får skikkelig kjøling og at den har god og nok olje.

 

Har bestemt meg for fortsatt å beholde denne båten (18fots Tustna-sjark) og Sabb'en, selv om jeg ifjor kjøpte større båt mere egnet til turbruk.

 

Har til vinteren tenkt å sjekke over den litt mere grundig, så kanskje den varer "en mannsalder" til.

 

 

:headbang: God helg til alle, blå himmel og nydelig vær, så jeg fyrer opp Pyrobyssa, og drar på helgatur :wink:

 

Seastar

Link to post
Share on other sites

Men hva er et sentrifugalfilter, GeirFrode?

Seastar

:wink::flag::lol:

Husker ikke om det var det på min heller jeg! Men det står beskrevet i manualen.  :headbang:

http://www.fartoyvern.no/verft/motormuseum...HK/side1673.gif  

Det er en pappbit montert i en brakett på akterste veivskinke. Skal samle slam fra oljen. Tror ikke det er så viktig hvis en passer på å skifte olje og rengjøre bunnpanne/veivhus regelmessig.

Link to post
Share on other sites

Siden vi er inne i en god diskusjon omkring 10-hestern til Sabb, så får jeg våge meg frem med en del spørsmål jeg har, og observasjoner jeg har gordt etter en ukes bruk av denne sliteren.

 

Har jo fra før en H2 - 18 hk i min Grimsøy. Den har bl.a. oljepumpe og oljefilter - noe G-modellen ikke har. Har idag lært at den kun har plaskesmøring (takk GeirFrode). Det jeg nå lurer på er om fargen på oljen blir så mye anderledes enn jeg er vandt med fra H2'en. På H2'en er jeg vandt med at oljen gradvis viser tegn til fargeforandring. På G'en er fargen enten blank (når jeg fyller) eller så er den "kølasvart" - når jeg har kjørt motoren litt.

 

Har til nå skiftet motorolje på G'n hele 3 ganger i løpet av en uke. Dette fordi motoren har vist tegn til, skal vi si, "slepphendt" vedlikehold hittil, og fordi det er vanskelig å få ut all oljen ved skift. (bruker manuell oljeskiftepumpe, der jeg stikker ned sugerøret nedi peilepinnehullet) Dessuten vil jeg gi Sabb'en best mulige forhold å jobbe under.

 

Det skremmer meg litt, fordi jeg kun ser 2 alternativer:

1 - enten så er det slik på denne motoren (mangel på oljefilter) - eller

2 - at stempelringer er såpass slitte at oljen blir forurenset med en gang. Det siste underbygges delvis også av noe oljeforbruk og en del røykutvikling ved "rusing" - dog kun hvit røyk!

 

Hva sier ekspertene og de som kan denne motoren?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter, Takk for sist og gratulerer  med ny båt. Det var artig å lese om turen hjem.

 

Gidder du virkelig å bruke tid og penger på det gamle rakleverket som står i båten?

Det banker og slår slik at en ser dobbelt når du er på vannet, nei bytt den ut med en mer moderne flersylindret motor. Den gamle kan du ta på land, pusse opp slik at den fremstår som et smykke for så å selge den til en som ikke kjenner disse motorene.

 

Du har jo sabb i den andre båten også så den får vel holde med en av disse museumsmotorene

Link to post
Share on other sites

Hei Walter, Takk for sist og gratulerer  med ny båt. Det var artig å lese om turen hjem.

 

Gidder du virkelig å bruke tid og penger på det gamle rakleverket som står i båten?

Det banker og slår slik at en ser dobbelt når du er på vannet, nei bytt den ut med en mer moderne flersylindret motor. Den gamle kan du ta på land, pusse opp slik at den fremstår som et smykke for så å selge den til en som ikke kjenner disse motorene.

 

Du har jo sabb i den andre båten også så den får vel holde med en av disse museumsmotorene

Jeg er ikke helt enig med deg her Sailing Metal :smiley:

 

Jeg synes det er bra at man bevarer slike gamle motorer og lar de gå til de stopper. Dette er med på å bevare kystkulturen.

 

Du spør om Walter_S gidder å bruke penger på dette rakleverket og jeg tror det vil bli langt dyrere med en ny eller brukt dieselmotor, enn å holdet motoren godt vedlikeholdt, slik som Walter_S gjør.

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

...Gidder du virkelig å bruke tid og penger på det gamle rakleverket som står i båten? Det banker og slår slik at en ser dobbelt når du er på vannet, nei bytt den ut med en mer moderne flersylindret motor. ...

Hei Sailing metal! Det er nettopp fordi jeg ikke har så mye penger at jeg beholder denne motoren - dessuten synes jeg at disse gamle slitere har sin sjarm! For ikke å snakke om at sjarken virkelig kler denne Sabben!

 

Jeg regner som så: 80-90% av sjarkflåten vest- og nordpå bruker Sabb i sine små fiskebåter. Fiskerene der vet nok en eller to ting som vi amatører her nede ikke en gang har begrep om. Dette er motorer som er kjent for sin seighet! Enkel i sin konstruksjon og derfor enkelt å ha med å gjøre når det gjelder vedlikehold, osv. Det behøver nødvendigvis ikke koste så mye penger å holde denne motoren.

 

Men, jeg skønner jo også poenget det, Sailing metal - det går en grense et sted, hvor vidre investeringer ikke vil svare seg. Har man kommet så langt, så er nok tanken på en flersylindret motor fristende. Men, enn så lenge ska' vi stelle pent med han Sabb!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nei jeg har vel ikke noe markeringsbehov men jeg har såpass mange timer ombord i båt med slike gamle motorer at det frister ikke mer. Det er helt greit for en båt hvor turen er over i løpet av en time eller to men i en bår som jeg antar at de skal bruke til fiske er det lov å ha det litt mer behagelig.

Jeg vet ikke om du har vært ombord i en bår med slik motor jonhei men den marnaen dere har går svært mykt i forhold.

Her er det nesten slik at plumbene i tennene detter ut.

Link to post
Share on other sites

Nå er det 20 år siden jeg hadde Sabben, men jeg mener å huske at oljen ble svart temmelig fort, ja. Kan dog ikke huske at den brukte noe særlig olje.

Men hvorfor skrur du ikke opp veivhusluken på siden av motoren? Tror det er i samme luken peilepinnen sitter. Da er det mye lettere å pumpe ut oljen, og da ser du hvor mye dritt som ligger i bunnen også. Dette er det bare å ta en fille og tørke ut, og så vasker du  godt med White Spirit etterpå. Samtidig skal du få øye på magneten som også skal ligge nedi der et sted. Kan tenke meg at det er en del spon på den, siden det later til at motoren ikke har vært stelt noe særlig i det siste.

Hvordan er den å starte når den er kald? Det at den ryker hvitt når du ruser tør jeg ikke si så mye om, men det høres ikke helt bra ut kanskje? Hvis ikke det bare når den er varm, og det er litt lite kjølevann da? Kommer det bra med vann i eksosen? Tror det har litt lett for å tette seg i noen kjølekanaler på motoren. Husker at det er ihvertfall et sted på motoren som er litt kritisk. På min motor var det ikke termostat, men jeg fikk beskjed om å bruke en kobbermynt, (husker ikke nå om det var en to-øring eller 5-øring e.l.) og bore et hull i den. Denne mynten passet akkurat i en overgang mellom to rør eller lignende på motoren. Dette skulle være akkurat passe til kjølingen.

Jeg fikk mange gode råd fra folkene på Sørfonden slipp på Padda. Kanskje det er noen der ennå som kan disse motorene. Men det er sikkert noen i nærområdet ditt også som vet mye om disse motorene, tenker jeg. Gammelsabben var ganske utbredt som snekkemotor. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei jeg har vel ikke noe markeringsbehov men jeg har såpass mange timer ombord i båt med slike gamle motorer at det frister ikke mer. Det er helt greit for en båt hvor turen er over i løpet av en time eller to men i en bår som jeg antar at de skal bruke til fiske er det lov å ha det litt mer behagelig.

Jeg vet ikke om du har vært ombord i en bår med slik motor jonhei men den marnaen dere har går svært mykt i forhold.

Her er det nesten slik at plumbene i tennene detter ut.

Nei, jeg har ikke vært ombord i en båt med en slik motor før, men vis det er så ille som det du sier, så kan jeg jo være enig med deg :smiley:

Men jeg synes det uansett er viktig å bevare kystkulturen med slike gamle motorer...

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Walter!

 

GeirFrode kom meg i forkjøpet. Det er trolig mye slam og drit i veivhuset. Jeg vil anbefale at du rensker godt ut, men bruk for all del lofrie filler. Gjerne spyle godt innvortes med wh.spirit eller dieselolje.

 

Det er mulig at Sailing Metal har vært borti en Sabb som har vært dårlig montert på et sviktende fundament. Motoren krever et solid og massivt fundament som er nøyaktig tilpasset, ellers vil der nok bli uakseptabelt med vibrasjon.

 

Til orientering har Sabb type G to balansevekter som er gearet til veivakselen. Ville tro at i 1955 så var dette ganske fremtidsrettet. Min 1969 modell har behagelig gange ved turtall, men er også fagmessig montert på et solid fundament av massiv eik.

Link to post
Share on other sites

Her er det nesten slik at plumbene i tennene detter ut.

:nono:  :nono: Nå overdriver du vel litegranne?  :flag:

Det rister da ikke så fælt. Når det er sagt, så kan jeg nok skjønne at en blir litt lei hvis en går i den ristingen hele dagen. Men Walter har prøvd det nå han, så han vet vel hva det vil si?  :smiley::lol:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder plombene mine, så sitter de nå der fremdeles....... :smiley:

 

Har selv også hørt "skrekkhistorier" om de forferdelige "ristemaskiner" til Sabb, og da spesiellt 1-syl. motorer. Var derfor spent og mentalt forberedt når vi prøvekjørte Sjarken i Sogndalsstrand for 14 dager siden. Jo, akkurat stillegående kan man jo ikke påstå at de er, men hvilken 1-syl.motor er det? Har vært ombord i en båt med 1-syl. Yanmar  og den var ikke akkurat noe symaskin heller.....Så jeg ble faktisk overrasket at det ikke var verre.

 

Etter en ukes bruk av Sabben har jeg vendt meg til vibrasjon og lyd og det er akseptabelt. I hvert fall for meg. Etter min personlige filosofi så ser jeg mere sjarm i denne motoren enn plager. Motorbeddingen i sjarken er bare ENORM. Slike solide bjelker og avstivninger gir trygghet.

Smak og behag kan ikke diskuteres. Noen liker dét og noen dét. Det hele koker ned til hvor stor investering man gjør og hva man prioriterer. Sjarken var en meget rimelig investering og er ikke noe "stasbåt" som brukes for å "briefe" ved stasbrygga på Aker Brygge en fin sommerdag. Den er og skal brukes som bruksbåt. Og, for å avsløre en personlig detalj om meg, så trives jeg ombord i en båt hvor dieseldyret "rår" med lydnivå over gjennomsnittet - har nemlig kraftige Tinnitus-plager (øresus) men når jeg er ombord i båten hører jeg ikke pipingen i ørene. Da er dieselstøy en sann balsam for meg......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har også Sabb G 10hk, og oljen blir svart med ein gong. Kompresjonen er sannsynlegvis litt dårlegare enn før, det trur eg kan vere stempelringane. Men pytt - den går som ei klokke i mi lille plastsnekke, og bråkar -  det er dårleg motorkasse som funkar som trommeskinn. Men det er forskjell på "god" lyd og støy! Eit tips kan vere å spyle veivhuset med dieselolje gjennom veivhusluka ved oljeskift, sjølv blandar eg ut den gamle oljen med ca. halvliter dieselolje, går eit minutt på hurtig tomgang og så skifter eg.

Har lite vibrasjon, motoren står godt på to kraftige L-jern som er skrudd fast i innstøypte vertikale "stokkar", det er ca 16 mm krysfiner med tjukk glasfiber rundt. støypte også tverrprofil mellom desse, og dumpa 10-20 l sementmørtel her, som tyngde og vibrasjonsdempar. Veit ikkje om dette siste har virkning.

Og - sitjebenkar (tofter) er av furuspiler, som dempar effektivt i baken.

Det er ein fryd å starte opp, og ein fryd å slå av!

mvh

Link to post
Share on other sites

En 10hk Sabb motor som er korrekt montert i en trebåt vibrerer faktisk mindre enn man skulle tro. Sånt sett så er den egentlig bedre egnet i trebåt enn i plastbåt. Men hvis vibrasjonene skulle bli påtrengende, så er det veldig enkelt å bytte den ut med en Sabb 2H, da denne er bygget for å kunne erstatte G'en. Motorfester, aksling m.m. passer rett på, så det er bare å heise den på plass og skru fast. Enkelt og greit. Men 8 og 10 hk versjonene er nå noe av det mest pålitelige som er blitt bygget av motorer da, så det ville vel være for galt å skifte den ut så lenge den ellers fungerer som den skal. Lykke til med flott båt, håper den vil gi deg mange flotte stunder på fjorden! :wink: :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.......så er det veldig enkelt å bytte den ut med en Sabb 2H, da denne er bygget for å kunne erstatte G'en. Motorfester, aksling m.m. passer rett på............

Takk, index - for enda en fakta opplysning omkring disse fantastiske motorene! De mere jeg setter meg inn i Sabb-filosofien, desto bedre liker jeg den! Ikke så rart da kanskje, at Sabb'en har blitt hele Norges yndling.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...