Jump to content

Sjøvannsfilter - viktig?


FredT

Recommended Posts

God kveld i stuen,

Har nettopp anskaffet en Saga 35 fra 1983, og registrerer at den ikke har noe sjøvannsfilter.

Kjølevannet går rett fra inntak til ytre kjølesløyfe. Ved tidligere besiktigelse av en annen båt i bergensområdet påpekte jeg at den ikke hadde sjøvannsfilter, hvortil eieren svarte at det er det da ingen som har her vestpå!

Så da lurer jeg på hva ekspertisen her mener om viktigheten av et slikt filter.

 

mvh

 

Fred T

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kjøpte en Saga 32 1996 nå i vinter. Den hadde heller ikke sjøvannsfilter, utenom utvendig "sil". Monterte filter før ferien, men det har nesten ikke vært noe å se i filteret.

 

Hadde i nesten 20 år en Nidelv 24, uten sjøvannsfilter. Kun problem en gang med skitt, men dette "festet seg" utvendig i silen på inntaket.

 

Uansett så er filter en ekstra sikkerhet, og anbefales.

Mh Arejane

Link to post
Share on other sites

Hei,

Etter å ha fått en brennmanet inn i filteret en gang, og med de mulighetene dette ga for å fjerne den, vil jeg alltid ha dette filteret.

Fikk du virkelig en brennmanet inn i selve sjøvannsfilteret med inntakt inntakssil?  Det er i allefall komplett umulig på min båt utstyrt med et ordinært inntak med sil.  Er faktisk mye reddere for at inntaket skal tettes med plast og maneter enn at selve sjøvannsløyfen skal gå tett.  Vurderer  likevel å installere sjøvannsfilter, men har i grunnen ikke funnet ut av hvilke potensielle farer som truer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Etter å ha fått en brennmanet inn i filteret en gang, og med de mulighetene dette ga for å fjerne den, vil jeg alltid ha dette filteret.

Jeg fikk brennmanet i inntakssilen en gang og hadde et he¤�%"¤% med å få den ut. Holdt på i 2 timer men blåsing og pumping baklengs før den endelig ga seg. Etter denne erfaringen foretrekker jeg å IKKE ha inntakssil men filter som er lett tilgjengelig. Jeg har alltid tenkt meg at manet i kjølevannet er nesten som å spise gele med sugerør, det går men tar tid :headbang:. Svimaneter har nok litt for mye "kjøtt" til at dette stemmer........

 

En annen sak som taler mot inntakssil er at blåskjell kan sette seg innfor silen og er da vanskelige å få ut. Uten sil er det da enkelt å stake opp om det tetter seg, spesielt om det er laget slik på innsiden at en kan løsne slangen og få rett løp ut uten at båten fylles med vann....

 

Nytten av filter varierer med bruksmåten. Om du jevnlig befinner deg i grunne farvann/viker er det lett å suge inn alskens vegetasjon men om du bare går fra kai til kai er nok nytteverdien mer begrenset.

 

Jeg har hatt mange båter uten både sil og filter og har egentlig ikke hatt noen problemer med det men førstevalget er å kun ha filter!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har heller aldri hatt filter på kjølevannet.

 

I mine 30 år på sjøen har jeg kankje vært heldig, med har aldri gått tett.

I senere tid har jeg hørt at det kan åpnes innenfra og kjøre frostveske/rensemiddel for kjølesystemet lett og greit gjennom filteret.

Eneste fordel jeg har funnet med dette.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Hei Arnstein,

 

Jo, det er faktisk sant. Lå på Vallø marina og sleit i to timer uten få den ut. Trodde vi hadde fått ut alt, men så snart vi startet motoren ble det tett på nytt. Det ende med at vi ga opp etter flere forsøk og jeg tømte tilslutt klorin i filteret. Neste morgen var alt borte. Og til slutt,  JA, jeg har også inntaksil.

Link to post
Share on other sites

Det her med svimanet i silen er spesielt i lav fart/ved finmanøvrering ved kai o.l. men det skjer jo også fra tid til annen at katamaranene i Flaggruten/HSD får manetproblemer i marsjfart. Enkelte tider på året er der jo så mye manet at en nesten ikke ser sjøen.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange fine svar - både pro et contra.

 

Ikke "livsviktig" skjønner jeg - men kjekt å ha - godt og vel.

 

Får se hva det blir tid til.

 

God helg alle.

 

 

Fred T.

Monterte selv et sjøvannsfilter før denne sesongen. Må får egen del si at jeg er glad at all den dritten som har ligget i filtret ikke har tatt veien inn i motoren. Så jeg er da av dem som ikke har hatt filter før, men er glad jeg har nå.

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Jeg har en bekjent som har to sjøvanns inntak med et   t-stykke ,krane og slange ned i kjølsvinet i mellom inntakene. For han lekkasje i båten kan han stenge for sjøvannsinntaket

og åpne kranen til kjølsvinet, og pumpe vannet ut ved hjelp av maskinen.

Denne løsning er, i mine øyne, kombineret med et sikkeligt filter, absolutt den bedste. To inntak, et på hver side av kjølen, med mulighet for å kunne lense båten i en krise.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Antar at for å feste sjøvannsfilteret, så må dette bellegges fra et fast punkt uten påvirkning av vibrasjon fra motor.  Etter å ha orientert meg litt, får jeg anbefaling om å bruke filter med metallhus.  Er det noen som har et bilde av et godt opplegg?  Gjerne med nødlenseopplegget. Det vil vel være lurt å ta lensevannet også via filteret for å unngå fremmedlegemer fra kjølsvinet, som typisk kan være ledningsstrips etc.?

 

Antar at nødlensingen kun brukes i situasjon med skikkelig vanninntrenging (+50 liter/min).  Ved en slik situasjon oppstår det gjerne litt forfjamselse og panikk hvor hendler og ventiler skal åpnes og lukkes i rett rekkefølge.  Er det noen som har prøvd opplegget i praksis, altså i en reell situasjon?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Antar at nødlensingen kun brukes i situasjon med skikkelig vanninntrenging (+50 liter/min).  Ved en slik situasjon oppstår det gjerne litt forfjamselse og panikk hvor hendler og ventiler skal åpnes og lukkes i rett rekkefølge.  Er det noen som har prøvd opplegget i praksis, altså i en reell situasjon?

Bygde inn dette opplegget ved instaleringen av ny motor i min Nidelv 24.

Det blir endel kraner å holde styr på, men alle sitter jo slik til at man ser hva hver kran har for funksjon.

Fikk aldri bruk for det på alvor, men vi testet det ved å øse vann med bøtter ned i kjølen for å se hvordan det funket, godt turtall på motor så klarte vi nesten ikke å holde tritt med lensingen.

Enig med deg at den bør gå gjennom sjøvannsfiltret, hvis man ikke har det helt rent i kjølsvinet

 

På den båten hadde jeg bare et kjølevannsinntak. Ser også fordelen av å ha to.

Link to post
Share on other sites

Av erfaring, en båt trenger flere lensesystemer:

1. Man må bli kvitt irriterende bunnvann fra pakkboks o.a. smålekkasjer. (0-5 liter/døgn)

2. Man må ha noe for å bli kvitt skikkelige lekkasjer fra alt som kan lekke, og når noe først lekker, f.eks. loggiver, eller noe som er enda værre å tette, så lekker det MYE. En kraftig elektrisk lensepumpe er da tingen, men den må kunne renses for småting og skitt, for det blir det mye av når 1000 liter vann finner veien inn i båten etter 20 år. En tre-veis ventil før motorens kjølevannsinntak kan sikkert anbefales. Dette blir jo en minimal ekstra kostnad, og er meget pålitelig.

3. I tilfelle alt går galt , er det ikke dumt med en manuell pumpe. Se til at den manuelle pumpen ikke ødelegges av dritt i bunnvannet, for da blir den verdiløs. Når du trenger den, så har du ikke lyst til å skru den opp for å overhale den. Det er ikke rare vannmengden man klarer å pumpe med en manuell pumpe, i alle fall ikke over flere timer...

 

Jeg har en viss erfaring med dette..., men kom til land med hodet over vannet  :confused:.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

.....  Er det noen som har et bilde av et godt opplegg?  Gjerne med nødlenseopplegget........

Hei! Lastet ned en slik tegning fra en lignende tråd, her på baatplassen.no - Syntes selv at idéen var sågod at jeg ville ta vare på den! - men husker ikke hvilken tråd, eller hvem som la ut tegningen . Tar sjansen og legger ut kopien, med ukjent kildenavn. Vedkommende får ha meg unnskyldt og kan bare melde seg i morgen, da skal jeg endre kildenavnet.

 

Altså, fra  "ukjent kilde" her på baatplassen.no.

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei! Lastet ned en slik tegning fra en lignende tråd, her på baatplassen.no - Syntes selv at idéen var sågod at jeg ville ta vare på den! - men husker ikke hvilken tråd, eller hvem som la ut tegningen . Tar sjansen og legger ut kopien, med ukjent kildenavn. Vedkommende får ha meg unnskyldt og kan bare melde seg i morgen, da skal jeg endre kildenavnet.

 

Altså, fra  "ukjent kilde" her på baatplassen.no.

Bilde

Dette opplegg er helt likt det jeg laget i min Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Hei! Lastet ned en slik tegning fra en lignende tråd, her på baatplassen.no - Syntes selv at idéen var sågod at jeg ville ta vare på den! - men husker ikke hvilken tråd, eller hvem som la ut tegningen . Tar sjansen og legger ut kopien, med ukjent kildenavn. Vedkommende får ha meg unnskyldt og kan bare melde seg i morgen, da skal jeg endre kildenavnet.

 

Altså, fra  "ukjent kilde" her på baatplassen.no.

Bilde

 

Hei

Her må vel filteret plasseres like før motor så man

ikke drar med seg uhumskheter inn i kjølesystemet.

Det er fort gjort det :confused:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...