Jump to content

Sjøvannsfilter - viktig?


FredT

Recommended Posts

skall man ha en ännu elegantare lösning så låter man både inntak  1 o 2 hämta vannet fra

utsidan på var sin sida kjölen!  setter det seg en plastpåse eller noe i det ena gallret/risten

så suger det från den andra!  sen på en av dom på insidan, der skulle jag satt en

3-vegs ventil så att jag kan anvenda den som lenspump!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

På min AQAD 31A (hekkagregat) så er det også sjøvannsfilter. Etter en sesongs bruk så er det eneste jeg kunne plukke ut derfra to små deler av et blåskjell. Vannet suges inn via "slissene" nederst på drevet, likedan som på en påhengsmotor, og det er jo ikke rom for at så store gjenstander skal komme inn der.

 

Hvis man kjører mye på grunt og urent farvann eller f.eks. kjører båten helt opp på stranda så kan det sikkert være kjekt med sjøvannsfilteret.

 

Ser at enkelte skriver at de kan skru av lokket på sjøvannsfilteret og fylle etter med frostveske mens motoren går. Dette går i allefall ikke på min motor. Jeg forsøkte å løsne litt på lokket mens motoren gikk og da sprutet vannet ut.

Link to post
Share on other sites

Hva skjer da hvis lokket sprekker?

 

GeirKS

Det samme som skjer hvis f.eks en slange, rør, slangeklemme, skroggjennomføring m.m. skulle ryke - vann kommer inn i motorrommet.

 

Denne motoren er en standard Volvo AQAD 31A. Vil anta at det er likedan løsning med sjøvannsfilteret på de øvrige av Volvo's motorer også.

Link to post
Share on other sites

Det skraverte feltet på tegningen skal vel forestille sjøvannsfilteret, eller.....

Som forfatter, og tegner av denne illustrasjonen så kan jeg bekrefte at det skraverte feltet illustrerer filterelementet.

 

Jeg har dette installert på babord maskin, og kan skrive opp at det fungerer helt OK ... da eksoslangen på styrbord maskin (18 cm intern diameter) sprang lekk i Middelhavet.

 

Jeg skal installere dette ombord for styrbord maskin også som en ekstra sikkerhet. ..... når jeg finner på det, eller ikke har noe mer pressende å gjøre ombord..... (ca 2010 regner jeg med...).

 

Mitt opplegg er ganske stort dimensjonert med filterhus i metall, gode siler inne i huset osv.... Fast røropplegg osv., festet individuelt i en sterk brakett som nesten ikke vibrerer .... selv med en armert slange fra filter til maskin....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båt i maimnd, Nidelv 24. Båten hadde ikke sjøvannsfilter, ble rådet til å montere dette. Har med jevne mellomrom sjekket filtret og må nok innrømme at det kan til tider trenges å renses. Dog ikke ofte, men alikevell. Tror nok at sjøvannfilter ikke er en ufornutig innvestering, og det trenger ikke å bli så forbaska dyrt heller.

 

Når det gjelder tegningen som referer til montering med 2 stengekraner. Kan man ikke montere inn en stengekant med 2 inntak - såkalt T-kran, på stengekran 1. Slik at man der velger inntak for kjølevann til motor. Da har man valget mellom kjølevann fra sjø eller kjølevann og lensing av båten samtidig?

Draco 2700 tricab.

Link to post
Share on other sites

Hva skjer da hvis lokket sprekker?

 

GeirKS

Hei,

 

På de båter jeg har hatt med sjøvannsfilter mener bestemt at filteret har vært plassert

så høyt at toppen/lokket var over utvendig vannnivå.

Er ikke dette vanlig?

Har ikke inntrykk av at slike filtre er beregnet for å stå montert slik at du får båten

full av vann om lokket sprekker.

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Sjøvannsfilteret i min båt er plassert slik at overkant filterhus er høyere enn vannlinja.  Kan skru av lokket uten problemer med at vannet spruter inn, heller ikke noe problem å kjøre ferskvann inn gjennom med filteret åpent.  

Har fjernet utvendig sil og vannet kjøler gearet før det går i kjølesløyfa.

Vil i vinter legge opp med slange ned i kjølsvinet, for å utnytte denne pumpemuligheten.

Har lest denne strengen med interesse og takker for mange gode tips.

Link to post
Share on other sites

:nono: Ser en liten svakhet ved dette ellers suverene opplegget. Om nødlensingen tas i bruk og pumpa tar unna mer vann enn det lekker inn, hva da? Det aner meg at impelleren kan ryke, motoren mister kjølingen og båten blir liggende å drive med motorstopp og lekkasje.

Det blir å male fanden på veggen dette, men i en stresset situasjon er det fort gjordt å glemme at motoren fortsatt må få nok kjøling.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Denne ventilen vil jo også lette eventuell gjennomkjøring med frostvæske og ferskvann en hel del. Bare å stikke slangen nedi bøtten.

 

Regner med jeg skal rigge noe slikt selv med det første primært for å suge inn frostvæske men selvsagt også som en ekstra pumpe.

 

Når det gjelder dette med å kjøre tørr tror jeg ikke det er et så stort problem. En mindre lekkasje vil vel den vanlige elektriske lensepumpen ta seg av. Skal man bruke denne nødløsningen snakker vi vel om en ordentlig lekkasje der alternativet kanskje er å gå ned?

 

Vil ikke anbefale noen denne løsningen som et alternativ til en vanlig, elektrisk lensepumpe. Selv har jeg to stykker av disse men ingen manuell. Det siste kommer vel etterhvert det og...

Link to post
Share on other sites

HUH?? Vannet skal ikke komme ut av sjøvannsfilteret Saga. Det går jo inn der ? Sikker på du åpnet riktig lokk? Tok du kjølevannet via drevet kanskje?

Jeg er selvfølgelig sikker på at jeg åpnet riktig lokk. Jeg er ingen mekaniker men har utført såpass med reparasjoner og vedlikehold på denne motoren til jeg kjenner den ganske godt.

 

På denne motoren med drevløsning kommer kjølevannet via drevet som jo er standard på Volvo's drev.

 

Slik jeg har fått brakt på det rene så varierer det om alt etter hvor i kjølesløyfen sjøvannsfilteret er plassert om det trykk eller undertrykk i filteret. Har faktisk lest på en diskusjonsside om noen som hadde opplevd at lokket på sjøvannsfilteret hadde sprukket pga. trykket.

 

På min motor så presser sjøvannspumpen/impelleren vannet gjennom filteret og dermed så er det trykk i filteret.

 

 

 

 

Hei,  

 

På de båter jeg har hatt med sjøvannsfilter mener bestemt at filteret har vært plassert  

så høyt at toppen/lokket var over utvendig vannnivå.  

Er ikke dette vanlig?  

Har ikke inntrykk av at slike filtre er beregnet for å stå montert slik at du får båten  

full av vann om lokket sprekker.  

 

mvh

 

Fred T.

 

 

 

 

Filteret er plassert godt over vannlinjen. Hele saken dreide seg om at motoren gikk og da kommer det inn vann pga. trykket i systemet.

Link to post
Share on other sites

På min motor så presser sjøvannspumpen7impelleren vannet gjennom filteret og dermed så er det trykk i filteret.

 

Filteret er plassert godt over vannlinjen. Hele saken dreide seg om at motoren gikk og da kommer det inn vann pga. trykket i systemet.

Ligger sjövannsfiltret efter impellerpumpen ???

 

oftast sugs ju vannet igenom sjövannfiltret !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke studert rørfremføringene til sjøvannspumpe og sjøvannsfilter så veldig nøye annet enn at jeg har konstatert at sjøvannsfilteret er plassert rett oppå sjøvannspumpen og at det er bra trykk i sjøvannsfilteret hvis man skrur opp lokket litt mens motoren går.

 

På den "andre siden" så så har dette vært diskutert tidligere og da ble fordeler/ulemper med å ha sjøvannsfilteret før/etter sjøvannspumpen diskutert. Om det var i den sammenheng eller senere husker jeg ikke, men jeg leste også om et par stykker med Volvomotor hvor lokket på sjøvannsfilteret hadde sprukket.

Link to post
Share on other sites

Har hørt om det systemet du har på din Saga,Saga. Jeg skjønner ikke helt vitsen med det men det er sikkert en luring hos Volvo som har tenkt fælt. Mistenker det er samme mannen som har tenkt ut den flotte ideen med at kjølevannet går rett i dynamoen når varmeveksleren demonteres på 30 motorene :diving

Kanskje du burde sette på et filter før vannpumpa. Da er det bare å stenge ventilen bak ved drevet så kan du kose deg uhemmet med gjennomkjøring av frostvæske på motoren uten

særlige problemer.Pluss at du slipper evntuelle fremmedlegemer finner veien til vannpumpa di? Ikke fordet,er vel ikke svære greiene du klarer å dra gjennom i kjølevannsinntaket på drevet allikevel.

Link to post
Share on other sites

:nono: Ser en liten svakhet ved dette ellers suverene opplegget. Om nødlensingen tas i bruk og pumpa tar unna mer vann enn det lekker inn, hva da? ...........men i en stresset situasjon er det fort gjordt å glemme at motoren fortsatt må få nok kjøling.

Først og fremst så vil jeg si at hvis du nå har en stor lekasje og eller er i en stresset situasjon, så er det naturlig at du kontinuerlig sjekker tilstanden (i dette tilfellet vannstanden) og observerer vannivået kontinuerlig....

 

Hvis du trekker ut mer enn det som kommer inn, så vil det være naturlig å bytte på inntakskranene etter en viss tid..... samt at en med to kraner kan kjøre med begge delvis åpne. (vet ikke hvordan dette ville virke hvis det er trykkforskjell på inntakene, som det naturlig vil være).

 

Årsaken til to enkle kraner og ikke en treveis er jo for å unngå et enkelt feilpunkt, samt at muligheten for å stille feil etter stenging av inntak, minskes.

 

Uansett, så kan jeg skrive under på at det funker veldig bra, og er faktisk litt skremmende å se hvor mye vann motorene pumper ved høyere turtall...... kunne tenke meg to sjøvannsinntak for hver av maskinene  mine som en forsiikkring av kjølevannstilgang...... men så var det jo det med å lage enda fler hull i båten under vannlinjen da.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Mistenker det er samme mannen som har tenkt ut den flotte ideen med at kjølevannet går rett i dynamoen når varmeveksleren demonteres på 30 motorene :diving

Kanskje du burde sette på et filter før vannpumpa. Da er det bare å stenge ventilen bak ved drevet så kan du kose deg uhemmet med gjennomkjøring av frostvæske på motoren uten

særlige problemer.Pluss at du slipper evntuelle fremmedlegemer finner veien til vannpumpa di? Ikke fordet,er vel ikke svære greiene du klarer å dra gjennom i kjølevannsinntaket på drevet allikevel.

 

Mistenker at også samme person jobbet hos Volvo når de lanserte 31 motoren. Også her går kjølevannet rett i dynamoen når varmeveksleren demonteres. Selv om man tapper ned motoren og varmeveksleren på forhånd så er det alltids litt igjen. I tillegg så er det slik at hvis du er så uheldig å få en lekkasje i ladeluftkjøleren så ligger drenshullet til denne like over startmotoren - også en veldig "kjekk" løsning. En annen ting er at det er så trang bak ved luftfilteretet at for å skifte dette så må veivhusfilteret taes av.

 

Nå ligger båten min på sjøen stort sett hele året så jeg bruker ikke å kjøre frostveske gjennom sjøvannssystemet da det ikke er særlig sjanse for at sjøvannet i motoren skal fryse. Bruker i tillegg båten litt om vinteren når været er bra. Et år stod båten på land om vinteren med drevet avmontert. Satte da en dunk med frostveske bak båten med en slange koblet til S-slangen (kjølevannsslangen) på drevplata. Frostveska kom ut gjennom eksosbelgen og ned i dunken igjen. Slik kunne motoren stå og gå i lang stund.

Link to post
Share on other sites

Det der med luftfilter og veivhus ventilasjon stemmer ikke på 2003 modellen. Der går veivhusventilasjonen inn på luftfilteret. En annen ting er at den slangen er omtrent av samme tykkelse som en lampett ledning :fishing:

La merke til at det var samme idiot systemet som på 30 motoren ved demontering av varmeveksleren men på intercooleren la jeg ikke merke til noe. Intercooleren er jo nesten

større enn motorblokka men drenering la jeg ikke merke til. Noe å finne ut i helga.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst så vil jeg si at hvis du nå har en stor lekasje og eller er i en stresset situasjon, så er det naturlig at du kontinuerlig sjekker tilstanden (i dette tilfellet vannstanden) og observerer vannivået kontinuerlig....

 

Hvis du trekker ut mer enn det som kommer inn, så vil det være naturlig å bytte på inntakskranene etter en viss tid..... samt at en med to kraner kan kjøre med begge delvis åpne. (vet ikke hvordan dette ville virke hvis det er trykkforskjell på inntakene, som det naturlig vil være).

 

Årsaken til to enkle kraner og ikke en treveis er jo for å unngå et enkelt feilpunkt, samt at muligheten for å stille feil etter stenging av inntak, minskes.

 

Uansett, så kan jeg skrive under på at det funker veldig bra, og er faktisk litt skremmende å se hvor mye vann motorene pumper ved høyere turtall...... kunne tenke meg to sjøvannsinntak for hver av maskinene  mine som en forsiikkring av kjølevannstilgang...... men så var det jo det med å lage enda fler hull i båten under vannlinjen da.....

Ville bare mane til litt ettertanke, ikke fraråde "patenten"! Som de fleste andre smarte løsninger kan feil bruk gjøre vondt verre!  :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...