ynroenn Startet 2.November.2010 Link til dette innlegget Startet 2.November.2010 Da opplevde jeg det jeg alltid har vært redd for-nemlig at u-kroken i baugen ryker mens jeg vinsjer båten opp. Hadde igjen ca- 40cm å vinsje da det kom en stygg knake lyd i kroken før bolten rett og slett knakk. Hadde heldigvis ett tau festet i kryssholtet foran slik at ikke båten forsvant. Samtidig rygget kompisen min båten ned i sjøen igjen slik at bakdelen fløt opp. Prøvde deretter å vinsje på båten ved å strekke et stramt tau mellom de to kryssholtene i baugen og feste vinsjkroken i dette-med det resultat av at det ene kryssholtet røk i overgangen mellom gjengene og selve kryssholtet. Kan virke som om metallet ikke har den samme styrken som når båten var ny. Kroken hadde i tillegg en bøy på seg da jeg kjøpte båten, så den var antakelig svekket. Løsningen ble derfor å "drukne" hengeren (ferskvann) slik at båten kunne draes på for håndkraft. Er imidlertid kjelkete å få den riktig på hengeren da. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Her høres det som om du har gjort noe kreativt... Legg gjerne ut bilde av båt å henger, så kanskje det går å se hva som har skjedd, ta gjerne bilde av bruddflatene også. Stålet i den U-ringen burde tåle noen tonn selv om den er litt bøyd. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Hvis du hadde et stramt tau på tvers mellom kryssholtene og dro forover med endel kraft på midten av dette, så ble det trolig veldig stor kraft i det tversovertauet som prøvde å dra kryssholtene sammen. Det blir ganske mye større kraft enn du dro med pga. kraftvektorer osv..... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 ..... Prøvde deretter å vinsje på båten ved å strekke et stramt tau mellom de to kryssholtene i baugen og feste vinsjkroken i dette-med det resultat av at det ene kryssholtet røk i overgangen mellom gjengene og selve kryssholtet. ..... Den metoden er virkelig skummel Et stramt tau på denne måten, tvers over og mellom de to kryssholtene gir fort krefter på både 10 og 20 tonn når man begynner å trekke, selv om båten veier kun ett tonn! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
KenBjork Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Hadde derimot lagd en "hanefot" så hadde alt straks vært my bedre Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ivar Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Eventuelt en stropp rundt hele båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.