Jump to content

kmv 2000dc, U-kroken i baugen røk under båtopptak

ynroenn

Recommended Posts

Da opplevde jeg det jeg alltid har vært redd for-nemlig at u-kroken i baugen ryker mens jeg vinsjer båten opp. Hadde igjen ca- 40cm å vinsje da det kom en stygg knake lyd i kroken før bolten rett og slett knakk. Hadde heldigvis ett tau festet i kryssholtet foran slik at ikke båten forsvant. Samtidig rygget kompisen min båten ned i sjøen igjen slik at bakdelen fløt opp. Prøvde deretter å vinsje på båten ved å strekke et stramt tau mellom de to kryssholtene i baugen og feste vinsjkroken i dette-med det resultat av at det ene kryssholtet røk i overgangen mellom gjengene og selve kryssholtet. Kan virke som om metallet ikke har den samme styrken som når båten var ny. Kroken hadde i tillegg en bøy på seg da jeg kjøpte båten, så den var antakelig svekket. Løsningen ble derfor å "drukne" hengeren (ferskvann) slik at båten kunne draes på for håndkraft. Er imidlertid kjelkete å få den riktig på hengeren da.

..... Prøvde deretter å vinsje på båten ved å strekke et stramt tau mellom de to kryssholtene i baugen og feste vinsjkroken i dette-med det resultat av at det ene kryssholtet røk i overgangen mellom gjengene og selve kryssholtet. .....

Den metoden er virkelig skummel :headbang::headbang::headbang:

Et stramt tau på denne måten, tvers over og mellom de to kryssholtene gir fort krefter på både 10 og 20 tonn når man begynner å trekke, selv om båten veier kun ett tonn!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...