Jump to content

kmv 2000dc, U-kroken i baugen røk under båtopptak

ynroenn

Recommended Posts

Da opplevde jeg det jeg alltid har vært redd for-nemlig at u-kroken i baugen ryker mens jeg vinsjer båten opp. Hadde igjen ca- 40cm å vinsje da det kom en stygg knake lyd i kroken før bolten rett og slett knakk. Hadde heldigvis ett tau festet i kryssholtet foran slik at ikke båten forsvant. Samtidig rygget kompisen min båten ned i sjøen igjen slik at bakdelen fløt opp. Prøvde deretter å vinsje på båten ved å strekke et stramt tau mellom de to kryssholtene i baugen og feste vinsjkroken i dette-med det resultat av at det ene kryssholtet røk i overgangen mellom gjengene og selve kryssholtet. Kan virke som om metallet ikke har den samme styrken som når båten var ny. Kroken hadde i tillegg en bøy på seg da jeg kjøpte båten, så den var antakelig svekket. Løsningen ble derfor å "drukne" hengeren (ferskvann) slik at båten kunne draes på for håndkraft. Er imidlertid kjelkete å få den riktig på hengeren da.

Hvis du hadde et stramt tau på tvers mellom kryssholtene og dro forover med endel kraft på midten av dette, så ble det trolig veldig stor kraft i det tversovertauet som prøvde å dra kryssholtene sammen. Det blir ganske mye større kraft enn du dro med pga. kraftvektorer osv.....

..... Prøvde deretter å vinsje på båten ved å strekke et stramt tau mellom de to kryssholtene i baugen og feste vinsjkroken i dette-med det resultat av at det ene kryssholtet røk i overgangen mellom gjengene og selve kryssholtet. .....

Den metoden er virkelig skummel :headbang::headbang::headbang:

Et stramt tau på denne måten, tvers over og mellom de to kryssholtene gir fort krefter på både 10 og 20 tonn når man begynner å trekke, selv om båten veier kun ett tonn!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...