Jump to content

Sammenleggbare krabbeteiner.


Erik

Recommended Posts

Overalt der billig nips selges (Ihvertfall i Stavanger område) har de en type sammenleggbare krabbeteiner som jeg har forsøkt meg med noen ganger. Resultatet har med få untak vært rimelig dårlig :confused:.  Åtet (Altså fiskene jeg agner med) forsvinner, med hud og hår (ikke så mye hår kansje, men ryggrad/hode/hale forsvinner ofte i sin helhet), men det er ofte rimelig tomt for krabbe allikevel. Lurer da på om det har vært krabbe i teinene, men at de klarer å krype ut når maten er tømt, eller om det er andre vesner som har spist opp agnet mitt. Dersom det var andre vesner (eks småfisk/sjøstjerner ol) som hadde forsynt seg, skulle en jo tro at disse hadde latt bena ligge igjen?

 

Noen som har positive erfaringer med slike teiner, evt modifiseringer som bør gjøres, eller er det kun gode gammeldagse treteiner med 100 kg stein/bly som gjelder?

 

PS : Noen som vet om noen som selger slike skikkelige teiner til overkommelig pris?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

 

Jeg har benyttes slike teiner i en årrekke, og har fanget  masse krabber.  De skal være utstyrt med en innvendig pose som agnet legges i, men disse er i minste laget. Dermed spiser de første krabbene som havner i teinen opp agnet før flere kommer i. Dette kan løses ved å lage en litt større pose i et eller annet garn-materiale.   Lukkete treteiner med lodd fisker nok likevel bedre.

 

mvh

Jan E

Link to post
Share on other sites

Har nok mer tro på tradisjonelle teiner, men jeg har alltid 4-5 sammenleggbare teiner med meg på tur og synes de fisker rimelig bra. Kan ikke si at jeg har merket meg at åtet forsvinner, men jeg legger det jo alltid i nettingposen og da kan jeg ikke helt forstå at krabbe eller andre skapninger på den størrelsen kan få i seg særlig mye mat.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det finnes flere forskjellige typer sammenleggbare karbbeteiner. De du får på Rema 1000 til 29,90 kan du bare glemme - de går i stykker første gang du bruker dem. Det finnes andre mer solide og litt større teiner som er laget på samme måte (sammenleggbare). Jeg kjøpte disse i sommer til ca. 150.- pr stk om jeg ikke husker helt feil. De trenger imidlertid litt modifisering for å bli mer effektive: Større agnpose som nevnt over pluss litt ekstra tyngde for å komme helt ned på bunnen der det er mye tare. Jeg bruker armeringsjern som jeg trer inn i en vannslange (for at det ikke skal skrape opp båten) og bøyer til, legger det rundt kantene i bunnen av teina og fester med strips. Har hatt mange gode krabbemåltider i sommer etter fangst i disse teinene..

Link to post
Share on other sites

Jeg har også brukt noen krabbeteiner av den billige sorten, men med godt resultat... vanligvis 6-8 krabber av bra størrelse i hver, pluss noe ubrukelig smårusk. Den lille agnposen kan gjerne fjernes, og du kan bruke en ståltråd som stikkes tvers gjennom agnet og festes i toppen.

Hemmeligheten ved god krabbefangst er 1) å finne det rette stedet å fiske etter krabbe, og 2) at ikke noen fisker opp teinene for deg og fjerner innholdet før du kommer så lang selv.

Men begge deler er vel litt av en selvfølge.

Ja, og for ikke å glemme punkt 3) Teinene må ikke være gamle. Da blir de "slarket i kantene" og krabbene finner lettere veien ut igjen. De gamle teinene av tre med steinlodd er nok bedre i lengden. Prisen skal vel ligge på rundt 300-350 pr. stykk, hvis du finner noen som selger dem, da...

Link to post
Share on other sites

Selv sverger jeg til skikkelige treteiner. Disse trenger slettes ikke være så tunge, men klart det er mer stress enn med de små. Synes i alle fall de fisker utrolig mye bedre! Kjøpte en del i sommer for kr. 280 pr stk. Dette var store teiner med såkaldt "soverom", dvs et eget rom med egen inngang inni selve teinen. Når krabbene er forsynt og vil ut går de inn i dette rommet og er dermed helt låst. Ganske facinerende at nesten alle krabbene sitter inni her når teinen kommer på land.

 

Slike teiner snekkres ofte av eldre folk eller ungdommer. Prøv å høre litt rundt på bryggene så finner du nok noen som lager!

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Var ute å hentet teinene igjen i dag. På 3 teiner var det 1 krabbe. Hadde lagt i 2 fisk pr teine, og de var sporløst vekke. Det var litt vær, så jeg tok ikke bryderiet med å sette dem ut igjen, og heller ikke med å ta ut den enslige krabben. Da jeg kom til land, var den halvveis ute av teina, gjennom inngangen.  Det er derfor tydelig at de kan komme seg ut. Den lille posen som er nevnt, bruker jeg ikke, den forekommer meg for liten. Tror kansje det er der problemet ligger, at siden fisken ligger rimelig løst inni, så klarer de å spise opp/dra ut fisken, og dermed er det ikke mer å hente, og nye krabbber kryper ikke inn, gamle krabber kryper ut.  Patent med ny pose i stor nok størrelse skal jeg teste ut, virker ikke det har jeg i det minste en liten sammling ølkjølere, for uten krabbe trengs det jo enda mere kaldt øl for å holde humøret oppe.....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Prøv å stramme opp kalven (not-hullet krabbene går inn). på treteinene man kjøper er de litt slappe og noen av krabbene går ut igjen. Jeg strammet den slik at det var tungt å presse hånden min gjennom (flat, ikke knyttet neve), og etter det sliter de med å gå ut igjen og får jeg MYE mer krabbe i teinene. Jeg vil tro det samme bør kunne gjøres med "leketeinene".

Link to post
Share on other sites

Hadde lagt i 2 fisk pr teine, og de var sporløst vekke. .......... Tror kansje det er der problemet ligger, at siden fisken ligger rimelig løst inni, så klarer de å spise opp/dra ut fisken,

De drar ut fisken, har jeg blitt fortalt. Etter at jeg festet åtet med ståltråd, som nevnt over, så funker billigteina til guttungen helt fint. Tipset om armeringsjern kledd i plast skal gjennomføres, ikke mer leting etter stein i siste liten... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...