Kodvaag Startet 5.November.2010 Link til dette innlegget Startet 5.November.2010 Sprekk i akterspeil på amerikansk båt, farlig? Er dette på vei av? Påhengeren er en Suzuki DF90 hester som er festet med to gjennomgangsbolter. Flyter en slik påhengs hvis den hopper av? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 5.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Ps: Finn en feil på dette bildet: Var ikke lett å løfte den opp og bikke rundt rulla! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Magne A. Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Festet for motor er vel en side av saken, i tillegg er det vel en fare for at dette akterspeilet er mettet med fukt slik at dette aldrig blir bra igjen og akterenden på båten er tilsvarende tung... ?? Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Jeg hadde ei lita sprekke i båten min. Og klikker du på den blå skriften nederst på svare mitt ser du åssen det gikk.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Ingar Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Det har sprukket i skjøten mellom dekk/innerliner og skrog. Helt vanlig og betyr i seg selv ikke noe for styrken. Skal man unngå at det sprekker her må skjøten bestå av elastisk materiale. Alt. utformes på en måte som gjør at den ikke sprekker. Bortsett fra det Magne nevner, er finerplaten råtten, noe som bare er spørsmål om tid, vil det selvsagt gå ut over styrken.... Sjekk hvordan akterspeilet oppfører seg med tungt lastet båt og full gass, om det er noe synlig svikt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Påhengeren er en Suzuki DF90 hester som er festet med to gjennomgangsbolter. to gjennomgangsbolter, og to ikke-gjennomgangsbolter? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
880 Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Ps: Finn en feil på dette bildet: Ser ut som om skroget synker på støttepunktene...... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Kodvaag Svart 5.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 to gjennomgangsbolter, og to ikke-gjennomgangsbolter? Nei, to M12 (?) bolter med skive og mutter på innsiden, ikke noe mer... Lite? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
ivar Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 med en motor på nærmere 200kg vile jeg nok spandert 2 til - er tross alt tillaget for 4 bolter i motorbraketten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 (redigert) Skal jo naturligvis være 4 bolter. Spesiellt på en så tung motor. Ikke så rart akterspeilet er sprukket hvis det ikke er bolter nederst på motorbraketten. Redigert 5.November.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Brodern Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 (redigert) Var ikke lett å løfte den opp og bikke rundt rulla! Jeg tror jammen jeg bare hadde SENKET ned den rulla. Den er jo justerbar..... Og en "feil" til. Tau ? Tauet på bildet er vel mer som en vits å regne hvis det skal holde båten på hengeren under kjøring. Jeg bruker kun stropper, aldri tau. Redigert 6.November.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Mouche Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Nei, to M12 (?) bolter med skive og mutter på innsiden, ikke noe mer... Lite? Jeg har fire på min 90hk Suzuki og er glad for det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tkb Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 (redigert) Ikke bra dette her. Monter snarest to gjennomgangsbolter nederst,slik at motoren evt.kan justeres senere. Ha tettemasse( f.eks Tec-7)under skive på innsiden,samt rundt bolten i gjennomføring og på utsiden så det ikke trekker vann. Ikke bra den støtterulla,skroget bøyer jo innover... Det er kjølen som skal ta tyngden her.. Og skikkelig jekkstropp foran og bak. Tauet hjelper ikke mye i en kritisk situasjon Redigert 6.November.2010 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Og skal du montere motor "korrekt" setter du på slike plater i tillegg... Blandt annet Ravns Garage selger slike. Etter hva jeg har hørt er det gått ut servicebulletin fra bl.a. Mercury om at motorer skal monteres med slike på innsiden. Da fordeler man trykket skikkelig. Er laget av ca 10mm sjøvannsbestandig aluminium, så det går jo enkelt ann å lage dette selv hvis du har tilgang til litt elementært metallbearbeidings-verktøy. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
GeirT Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Sprekk i akterspeil på amerikansk båt, farlig? Vi har da alle sprekk i akterspeilet ! Kan umulig være farlig Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.