Jump to content

Sprekk i akterspeil på amerikansk båt, farlig? (bilde)


Kodvaag

Recommended Posts

Sprekk i akterspeil på amerikansk båt, farlig?

 

Er dette på vei av?

 

Påhengeren er en Suzuki DF90 hester som er festet med to gjennomgangsbolter.

 

Flyter en slik påhengs hvis den hopper av? :giggle:

 

IMAG1331.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Det har sprukket i skjøten mellom dekk/innerliner og skrog. Helt vanlig og betyr i seg selv ikke noe for styrken. Skal man unngå at det sprekker her må skjøten bestå av elastisk materiale. Alt. utformes på en måte som gjør at den ikke sprekker.

Bortsett fra det Magne nevner, er finerplaten råtten, noe som bare er spørsmål om tid, vil det selvsagt gå ut over styrken.... Sjekk hvordan akterspeilet oppfører seg med tungt lastet båt og full gass, om det er noe synlig svikt.

Link to post
Påhengeren er en Suzuki DF90 hester som er festet med to gjennomgangsbolter.

to gjennomgangsbolter, og to ikke-gjennomgangsbolter?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

to gjennomgangsbolter, og to ikke-gjennomgangsbolter?

 

 

Nei, to M12 (?) bolter med skive og mutter på innsiden, ikke noe mer...

 

Lite?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

med en motor på nærmere 200kg vile jeg nok spandert 2 til - er tross alt tillaget for 4 bolter i motorbraketten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Skal jo naturligvis være 4 bolter. Spesiellt på en så tung motor.

Ikke så rart akterspeilet er sprukket hvis det ikke er bolter nederst på motorbraketten.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Var ikke lett å løfte den opp og bikke rundt rulla!

 

 

Jeg tror jammen jeg bare hadde SENKET ned den rulla. Den er jo justerbar.....

 

 

Og en "feil" til.

 

 

Tau ? Tauet på bildet er vel mer som en vits å regne hvis det skal holde båten på hengeren under kjøring. Jeg bruker kun stropper, aldri tau.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post

Ikke bra dette her. Monter snarest to gjennomgangsbolter nederst,slik at motoren evt.kan justeres senere. Ha tettemasse( f.eks Tec-7)under skive på innsiden,samt rundt bolten i gjennomføring og på utsiden så det ikke trekker vann. Ikke bra den støtterulla,skroget bøyer jo innover... Det er kjølen som skal ta tyngden her..

Og skikkelig jekkstropp foran og bak. Tauet hjelper ikke mye i en kritisk situasjon :nonod:

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post

Og skal du montere motor "korrekt" setter du på slike plater i tillegg...

BMS_backing_plate.jpg

Blandt annet Ravns Garage selger slike. Etter hva jeg har hørt er det gått ut servicebulletin fra bl.a. Mercury om at motorer skal monteres med slike på innsiden. Da fordeler man trykket skikkelig. Er laget av ca 10mm sjøvannsbestandig aluminium, så det går jo enkelt ann å lage dette selv hvis du har tilgang til litt elementært metallbearbeidings-verktøy.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...