Jonny Startet 17.November.2002 Del på Facebook Startet 17.November.2002 Hei igjen Til våren har jeg tenkt å anskaffe meg, og montere en autopilot i båten. Dette i en seilbåt med rorkult. Jeg lurer i den forbindelse på: 1. Den trenger vel strøm? Eller er der innebygde batterier? 2. Er dette vanskelig å montere? Hos meg ligger rorkulten mye høyere enn sidene på båten. Pga utvendig ror. 3. Hvilket merke er best? Og er der i det hele tatt mange merker hva angår dette? Ser på http://www.dromresan.com/utrustning/index.shtmlat at flere der ikke er fornøyd med Raython Autohelm 2000 pga. at den ikke var vanntett. Jaja, de fleste var fornøyde da, men...... Er sikkert mye mer og jeg lurer på, og mange av disse spørsmålene var kanskje dumme, men jeg har sikkert for liten kunnskap om dette enda til å stille de riktige spørsmålene Hiv Dere over tastaturet karer Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 17.November.2002 Del på Facebook Svart 17.November.2002 Jonny39: Hei igjen Til våren har jeg tenkt å anskaffe meg, og montere en autopilot i båten. Dette i en seilbåt med rorkult. Jeg lurer i den forbindelse på: 1. Den trenger vel strøm? Eller er der innebygde batterier? 2. Er dette vanskelig å montere? Hos meg ligger rorkulten mye høyere enn sidene på båten. Pga utvendig ror. 3. Hvilket merke er best? Og er der i det hele tatt mange merker hva angår dette? Ser på http://www.dromresan.com/utrustning/index.shtmlat at flere der ikke er fornøyd med Raython Autohelm 2000 pga. at den ikke var vanntett. Jaja, de fleste var fornøyde da, men...... Er sikkert mye mer og jeg lurer på, og mange av disse spørsmålene var kanskje dumme, men jeg har sikkert for liten kunnskap om dette enda til å stille de riktige spørsmålene Hiv Dere over tastaturet karer 1 Du trenger strøm. Det følger med kontakt til å feste i cocpit. Hvis du har noen "hanskerom " i cocpiten der autopiloten kan legges når den ikke er bruk som ikke er langt unna der der du skal montere den, er det lurt å sette strømkontakten her. Da kan du legge den helt vekk uten å koble fra når du f.eks legger til. Strømkontakten inneholder også koblinger for NMEA slik at du kan koble den i kontakt med GPS. 2. Den eneste vanskeligheten er trekking av ledninger pluss å lese bruksanvisningen. Du får kjøpt bøyler som du fester under rorkulten slik at feste kommer lavt nok. Eventuelt får du også forlengere til styrestaget slik at du kan montere den på cocpitkarm. Det skal mye til om ikke dette løses med standard tilleggsutstyr. 3. Har hatt Raytheon 2000 + selv. Den fungerte alltid perfekt og jeg hadde ingen problemer med fukt. Her ligger styrestanga over elektronikken og fukt holdes ute av en slags simmring. Simrads løsning har styrestanga liggende i eget rom under elektronikken så det ikke kommer inn fukt. Kanskje bedre, men Raytheon er jo suveren markedsleder slik at det alltid er noen som har noe negativt å fortelle. Når alt kommer til alt er det servicen som teller. Hvis serviceavdelingen er like arrogant som salgsavdelingen hos Simrad hadde jeg holdt meg unna. I forbindels med kjøp av ny båt hadde jeg lyst til å bruke Simrad elektronikk siden den er norsk. Sendte en mail til dem og forklarte dette og ba om ett forslag til utrusning. Etter ett par dager fikk fikk jeg svar at de hadde sent meg en brosjyre. Og det var det. Nå har jeg elektronikk fra Raymarine for over 70 000 ombord og Bellamarin svarer alltid på spørmål på tross av at alt er kjøpt sammen med båten i Sverige. mva knut Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.November.2002 Del på Facebook Svart 17.November.2002 1. Den trenger vel strøm? Eller er der innebygde batterier? Autopiloten trenger strøm. Du må legge opp strøm til den. 2. Er dette vanskelig å montere? Hos meg ligger rorkulten mye høyere enn sidene på båten. Pga utvendig ror. Det bør ikke være vanskelig forutsatt at du får tak i det du trenger av tilpasningsutstyr. 3. Hvilket merke er best? Og er der i det hele tatt mange merker hva angår dette? Hvilket merke som er best vet jeg ikke. Jeg har en gammel autohelm 2000 som jeg er godt fornøyd med. Denne tilsvarer dagens raytheon ST4000, og består av separat enehet for ror og kontroll. Se http://www.raymarine.com/raymarine/Product...product_id=196# Dette gjør at kontrollenhet med elektronikk kan plasseres på et mindre utsatt sted. Ulempen er at den koster mye. På ST2000 er alt integrert i en enhet, og jeg har hørt en del som har vært misfornøyd med denne, nettopp på grunn av det du påpeker med vanntetthet. Det finnes vel et par andre merker også, men husker ikke hva de heter Navico? Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 18.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2002 rhea: 1 Du trenger strøm. Det følger med kontakt til å feste i cocpit. Hvis du har noen "hanskerom " i cocpiten der autopiloten kan legges når den ikke er bruk som ikke er langt unna der der du skal montere den, er det lurt å sette strømkontakten her. Da kan du legge den helt vekk uten å koble fra når du f.eks legger til. Strømkontakten inneholder også koblinger for NMEA slik at du kan koble den i kontakt med GPS. Hei igjen Jeg takker Dere begge for meget opplysende, gode og seriøse svar. Dette virker jo til å være overkommelig det Skal legge frem kabler snarest, så er det i hvert fall en begynnelse. Jeg holder jo på med å kable om resten av båten også nå så........ Og den hanskeromsideen var ganske så god. Jeg lurer imidlertid hvordan det virker når den er koblet sammen med GPS`en? Hvilke fordeler/muligheter gir det? Og hvordan er Deres erfaring med autopilot, blir den brukt mye f.eks? Det er vel enkelt å koble den inn og ut, og forandre kursen, eller? Jeg synest dette virker særdeles fristende, spesiellt på lengre turer....... Jeg ser forøvrig at autopilotene til Simrad, er faktisk en god del billigere enn Raychem Autohelm piloter.....I hvert fall hos Landor Larsen i Stavanger, som jo er et spesialfirma for båtelektronikk.....http://www.landorlarsen.no/ Kjøper man der, så skulle man jo tro servicen var OK, eller? Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.November.2002 Del på Facebook Svart 18.November.2002 Hei. Har selv autopilot, dog ikke for rorkult da jag har en Saga27 motorbåt. Men jeg er svært godt fornøyd med min Autohelm 4000W som jeg har hatt siden -93. Den ble forøvrig også levert for rorkult. Har aldri hatt noe som helst problem. Den jobber helt utmerket både som "stand alone" og koblet til plotter/GPS. Autohelm (nå Raython) anbefales. Jeg bruker den mye, spesielt mot plotter GPS. Start av ferietur fra Son ved Moss og til Strømstad, går nesten fullstendig på autopilot styrt etter GPS og plotter der hele ruten er lagt opp. Overtar kun kontrollen selv der jeg må vike for andre båter. Ellers sitter jeg med armene i kors og holder utkikk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jonny Svart 18.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2002 Lars H:Den jobber helt utmerket både som "stand alone" og koblet til plotter/GPS Hei igjen Lars Det var kjekt å høre at det fungerer. Det kan jo være kjekt å ha begge hendene litt fri av og til Men hva er forskjellen på "Stand alone", som Du sier, og når den er tilkoblet plotter/GPS? Jaja, jeg forstår jo selve "koblinga", men hvilke muligheter/fordeler åpner seg, når Du har autopiloten tilkoblet plotteren/GPS`en? Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.November.2002 Del på Facebook Svart 18.November.2002 Jonny39: Men hva er forskjellen på "Stand alone", som Du sier, og når den er tilkoblet plotter/GPS I "stand alone" følger den bare den kursen du har valgt til evig tid, med avdrift og det hele, alt styrt fra fluxgatekompasset til autopiloten som om det var du som sto og styrte etter spritkompasset. Koblet til GPS og plotter forteller systemet piloten at den skal følge en linje fra A til B. Har du da strøm/vind fra den ene siden, får den da beskjed fra plotter/GPS at "nå er du x meter for langt til styrbord, sving inn på linjen igjen" Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sebaldus Svart 18.November.2002 Del på Facebook Svart 18.November.2002 Jonny39: Men hva er forskjellen på "Stand alone", som Du sier, og når den er tilkoblet plotter/GPS Andre fordeler er jo også at du kan få autopiloten til å styre etter en rute du har på GPSen. Man må jo holde utikk hele tiden uansett, men funksjonen er jo litt spennende likevel Den største fordelen er som Lars H sier at man kan styre etter kurs fra gps og ikke etter det innebygde kompasset. Har du GPS ombord må du sjekke at autopiloten har NMEA inngang. Da jeg hadde seilbåt hadde jeg planer om rorkultpilot og sjekket litt rundt. Fant da ut at de aller billigste ikke hadde mulighet for å koble til GPS og de synes jeg du bør styre unna. Ellers hadde Praktisk Båtliv en liten artikkel om hvordan man laget en brakett på pushpiten til å feste autopiloten i. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 18.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2002 Hei Tusen millioner takk Lasse og Båt Guru, Dere har fått meg til å se "lyset"...... :lol: Nå begynner det å demre skikkelig her. Dette var moro. Du Båt Guru? Du vet ikke tilfeldigvis hvilket nr. av "Praktisk Båtliv" Du så det i? Hadde vært kjekt å sett den løsningen. Må prøve å få tak i det bladet. Og det er jo bare å ta en telefon til de det. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 18.November.2002 Del på Facebook Svart 18.November.2002 Jonny39: Du Båt Guru? Du vet ikke tilfeldigvis hvilket nr. av "Praktisk Båtliv" Du så det i? Hadde vært kjekt å sett den løsningen. Må prøve å få tak i det bladet. Og det er jo bare å ta en telefon til de det. Skal se om jeg finner det igjen. Kan jo være du kan maile dem eller ringe. Men jeg tror egentlig du ganske greit kan finne på en tilsvarende løsning selv.....hvordan en slik patent skal lages blir jo veldig avhengig av hva slags båt du har. Her mener jeg det var en litt spesiell båt de mekket i. Tror egentlig du bare bør kjøpe piloten og se hva som passer best akkurat i din båt. Finnes jo mye orginalt tilbehør og! Autopilot i seilbåt er i alle fall supert. Jeg seilte mye alene og skulle gjerne hatt det til å holde båten på kurs mens jeg var på fordekket og styrte med seil. Hadde kulten i midtposisjon med en strikkpatent men den var ikke alltid helt 100% Kjøper jeg seilbåt igjen er autopilot det første som skal ombord (med hvisse forbehold da....) Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 18.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2002 Baat-Guru: Kjøper jeg seilbåt igjen er autopilot det første som skal ombord (med hvisse forbehold da... Klart Du må ha Deg seilbåt igjen Har Du vært og sett på den Columbien forresten? Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 18.November.2002 Del på Facebook Svart 18.November.2002 Klart Du må ha Deg seilbåt igjen Har Du vært og sett på den Columbien forresten? Mvh Jonny [/i] Klart jeg skal ha det! Columbien ser det litt dårlig ut med siden en annen kar mulignes har kommet meg i forkjøpet (har dårlig tid pga. eksamen ) Så hvis noen ser en seilbåt som ligger i havnen full av snø og bare ber om å bli tatt hånd om av en ny eier er det bare å sende meg en mail! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.November.2002 Del på Facebook Svart 18.November.2002 Er det virkelig noen som bruker GPS/plotter aktivt til rutekjøring? Jeg syntes det virket spennende da jeg fikk meg plotter og koblet sakene ihop, la opp rute og la i vei. Problemene meldte seg rimelig fort. Rutepunktene måtte justeres gjentatte ganger før ruten ble noenlunde brukende og annen trafikk gjorde at jeg sjelden fikk kjørt en hel legg uten å manuelt ta en eller annen unnamanøver. Når en tar en manuell unnamanøver vil jo plotteren prøve å ta deg rimelig kjapt inn på rutens legg men det er jo gjerne ugunstig da det vil ta deg i en kurs inn på ruten og en ny kurs mot neste veipunkt (som jo ofte er unødvendig langt i forhold til å sette kursen direkte til neste veipunkt). Fant egentlig ut at rutene var best egnet for grovnavigering og beregning av ankomsttid og denslags og manuelt sette kurs i autopiloten. Uansett må en jo bekrefte ny kurs i autopiloten dersom endringen er mer enn noen få grader. Disse erfaringene kan jo ha med de farvann jeg normalt ferdes i (Karmsundet) der leden har en bredde på 250-600 meter. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sebaldus Svart 18.November.2002 Del på Facebook Svart 18.November.2002 Enig med PanPan og SveinHa når det gjelder dette med å seile etter følelsen..... Grunnen til at jeg vil ha autopilot i seilbåt er først og fremst som et hjelpemiddel når man seiler alene eller med lite mannskap. Dette går litt på sikkerhet og.....Desuten kjører de fleste mange og lange timer for motor også med en seilbåt og da er det fint å ha hendene fri! Ellers tror jeg ikke seilere har så mye behov for å bruke ruter i kombinasjon med autopilot. Husk at motorbåtfolket kjeder seg ombord under gange og følgelig må ha litt å "knote" på for å få tiden til å gå! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.November.2002 Del på Facebook Svart 18.November.2002 Jeg bruker mye autopilot når jeg går lengre strekk for motor. Dessuten trenger jeg den når jeg seiler alene, og skal ordne med storseilet e.l Når jeg seiler er litt av morroa å styre, så da bruker jeg piloten i mindre grad. På piloten min har jeg også mulighet for å styre etter vind istedenfor kompass. Dette har jeg aldri prøvd, men kunne vært morro å teste en gang. Har ikke koblet GPS / kartplotter til piloten. Det synes jeg blir å overlate litt for mye av kontrollen til elektronikken Ser også en del farer ved bruk av autopilot. Det er fort gjort å bli for uoppmerksom, særlig hvis man er mange i båten og blir engasjert i en eller annen diskusjon. Det hender også at jeg legger opp ruter, man da bruker jeg som regel PC. Synes ruter egner seg best i relativt åpent farvann, der man har små og få kursendringer, og det er liten trafikk. Det med ruter blir ikke alltid like vellykket, og blir det for mye plunder med det kutter jeg det fort ut. Et typisk strekk der jeg gikk etter ruta 100% vellykket i høst var strekningen Lysekil - Smøgen. Har man først tatt i bruk autopilot er det vanskelig å forstå hvordan man klarte seg uten. Den bidrar i høy grad til å gjøre livet mer komfortabelt ombord. I gamle dager kunne jeg stå 13 - 14 timer til rors i min Saga 27. Det hadde jeg ikke orket i dag. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 18.November.2002 Del på Facebook Svart 18.November.2002 Helt enig der Jan, etter en "kort tur i kjøleskapet" kan bildet rundt deg være ett helt annet en da du sjekket sist Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.November.2002 Del på Facebook Svart 18.November.2002 Som et lite sidesprang til emnet her kan jeg jo fortelle at av alle mer eller mindre nyttige "dippedutter" som jeg har montert ombord er autopiloten den ene som i aller størst grad har gitt båtlivet størst nytte. Jeg er ganske mye alene ombord og da er autopiloten nesten som å ha en ekstra mann med. Bare det å kunne fyre opp optimusen og sette på kaffikjelen uten en hånd på rattet og et øye forover hele tiden....... .... og da fikk jeg vel en stripe til på skulderen Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Jonny Svart 19.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2002 Hei* Jeg takker Dere alle. Jeg var ganske så overbevist på forhånd om at jeg skulle ha meg autopilot. Min overbevisning er ikke blitt mindre, for å si det mildt. Og jeg takker Dere alle nok en gang, for denne helt overveldende responsen. I fra å være helt grønn hva angår autopilot, så om jeg ikke er blitt rene eksperten ut i fra dette, så har jeg i hvert fall de forskjellige mulighetene ganske så klart for meg nå. Dette var både nyttig, gledelig og moro. Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Per Arve Svart 19.November.2002 Del på Facebook Svart 19.November.2002 Hei. Båtliv med og uten autopilot er to forskjellige.... verdener. Og istemmer de tidligere innleggene til fulle. Jeg har nå en AutoH 4000 som er kurant til min båt. Men dens evne til å styre etter vinden imponerer meg desverre ikke. Jeg går fort lei og bruker kompasset mest mulig i stedet. Følge et track klarer den derimot svært godt. Og det er artig å holde på med litt forskjellig når man er på tur. Jeg hadde tidligere en AutoHelm for rorkult. Byttet båt og fikk en Plastimo med den. Og den likte jeg faktisk bedre fordi støynivået var betraktelig lavere. Litt klønete å snakke om støynivå kanskje, men etter noen timer blir man tross alt lei av "maset". Plastimoen ble stjålet etter noen år og jeg håper kjeltringen er like fornøyd som jeg var. Kjøpte Autohelm igjen og fikk "gnagingen" tilbake. Så etter erfaringen med de tre typene jeg har hatt, ville jeg også skjele til støynivået. Hvis vi snakker seilbåt. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.November.2002 Del på Facebook Svart 19.November.2002 En ting man skal være obs på som jeg har erfart med min pilot er at den lett blir forvirret hvis man har gjenstander av metall i nærheten av elektronikkboksen. Regner med at det er fluxgate kompasset som blir påvirket. Min pilot går helt amok når noen plasserer undulatburet i nærheten for at den stakkars fuglen skal få litt sjøluft. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.November.2002 Del på Facebook Svart 19.November.2002 Lasse: En ting man skal være obs på som jeg har erfart med min pilot er at den lett blir forvirret hvis man har gjenstander av metall i nærheten av elektronikkboksen Da må jeg bare fortelle om naben min som hadde montert autopilot og skulle demonstrere vidunderet for en meeeget skeptisk admiralinne. Han koblet til, la armene i kors og sa med stolt mine: "Så snorbent klarer ikke du å styre!" Men hva skjedde? Heroen giret over og gikk inn i en nydelig sirkelbane! Han hadde glemt et skrujern oppå fluxgatekompasset!! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
captain Svart 19.November.2002 Del på Facebook Svart 19.November.2002 Hei Etter mange år på sjøen sammen med min far å i senere år alene har jeg lært at Autopiloten er et kjempe hjelpemiddel. Jeg har som regel reist langt med båtene mine (Shetland- Orkney- Faeroe- Danmark- Ireland og Tyskland) . Så på lange strekk er Autopiloten et av de beste hjelpemiddler du kan få , men seiler du innaskjærs må du være veldig på vakt !!! Så lenge du husker på at Autopiloten er et hjelpemiddel , og ikke en erstattning for en navigatør vil du få mye glede av den. Ha en fin tur med NY Autopilot å nyt de fine turene du vil få . M.v.h. Captain. Sitér dette innlegget Link to post
Per Arve Svart 20.November.2002 Del på Facebook Svart 20.November.2002 Når det gjelder forstyrrelser har jeg en episode fra Læsø noen år tilbake i tid. Vi gikk fra Østerby på ettermiddagen og satt kurs sørover for Anholt. Seilene sto fint, autopiloten koste seg i sola mens vi gikk ned for å spise en kvikk middag. Plutselig blafret seilene. "Kapteinen" styrtet opp og fant verden helt annerledes enn bare for noen minutter siden. Kursen ble satt på ny og i kartet fant jeg den elektriske kabelen mellom Sverige og Læsø. På 4 meter dyp. Autopiloten hadde "funnet" denne og satt kursen rett mot land. Lærerikt for meg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.November.2002 Del på Facebook Svart 20.November.2002 Per Arve: Slike episoder kan jo være alt fra en snodig hendelse til katastrofal. Det bør i alle fall være lærerikt. I min forrige båt brukte jeg autopiloten (Simrad) i 99% av tiden og den hadde aldri slik oppførsel men i en tidligere båt kunne det hende at piloten (Navico) helt umotivert dreide 90 grader for så å ta seg inn igjen. Uansett autopilot eller ikke, utkikken er 100% nødvendig! I min nåværende båt har jeg ikke AP men den kommer nok rimelig snart......... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Per Svart 20.November.2002 Del på Facebook Svart 20.November.2002 Kan anbefale Coursemaster med gyro. Det er en løsning som er langt billigere enn AP's, og funger perfekt. Sjekk tilsv. emner her på plassen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.