OT-flyktning Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Var engang underveis alene utenfor Oslo havn og måtte på do..... Ha'kke autopilo Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 For MB Karen som startet denne tråden, så høres det ut som om ALLE, unntatt meg, ikke kunne klare seg uten autopilot. Når jeg har gått gjennom argumentene, så viser det seg at autopilot er uovertruffen dersom skipper'n må forlate roret underveis av en eller annen grunn, og ingen andre er der til å overta styringen. Og så er det behagelig å slippe å stå ved roret over lange strekk. Alt dette er forståelig. Men likevel tror jeg mange har det som meg selv: Er aldri på tur i timesvis i strekk, er sjelden/aldri alene i båten, dorger aldri etter makrell, osv. osv. Vil bare at det ikke skal høres ut som om ALLE lovpriser autopiloten. JEG kjøper det ikke dersom det ikke er montert i en evt. ny båt, og JEG ville ikke savne det. En komplett autopilot koster vel fra rundt kr 10.000 og oppover + motering. Det vil ikke jeg spandere bare for å kunne forlate roret og gå på dass........ :lol: .....og makrellen kunne jeg få billigere hos fiskehandleren.. Da tror jeg at jeg har fått sagt mitt om dette Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 En komplett autopilot koster vel fra rundt kr 10.000 og oppover + motering. Nei Igjen var det dette med hva slags båt man har da. Minste autopilot for rorkultsytring koster kr 3.450,- og monteringen bør de aller fleste klare å gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Minste autopilot for rorkultsytring koster kr 3.450,- og monteringen bør de aller fleste klare å gjøre selv. Hvor får jeg en pilot for såpass lite penger Lasse ? Ser på investeringsbudsjette, som er i ferd med å bli brukt opp.. En autopilot står imidlertid høyt på ønskelisten.. I Sailing Today er det masse annonser på maritim elektronikk. En Simrad TP10 koster ca £ 199,- Med fradrag for engelsk mva, tillegg for den norske og frakt blir det vel ca 2800,- det. Og det er vel ikke så gæærnt ? Noen som har erfaringer med Simrad TP 10 her ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
jada Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 .... rorkultsytring.....Rorkultstyring........ det har vel noe med disse seilbåtene å gjøre, eller...... Og når det gjelder prisen på disse rimeligste så har du selvfølgelig helt rett. Prisen i katalogen min var jo så liten (lav) at jeg ikke så den engang . Jeg så bare de STORE prisene på autopiloter til motorbåter. Fra 8920,- og oppover til både kr 15.000 og 20.000. Jeg kommer ikke til å forandre mening, men det gjør vel ikke dere andre heller (Er det forresten noe andre unødvendige elektroniske duppedingser vil kan diskutere nytten av ) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Hvor får jeg en pilot for såpass lite penger Maritim-katalogen, fra kr 3950. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Hvor får jeg en pilot for såpass lite penger Lasse ? Ser på investeringsbudsjette, som er i ferd med å bli brukt opp.. En autopilot står imidlertid høyt på ønskelisten.. I Sailing Today er det masse annonser på maritim elektronikk. En Simrad TP10 koster ca £ 199,- Med fradrag for engelsk mva, tillegg for den norske og frakt blir det vel ca 2800,- det. Og det er vel ikke så gæærnt ? Noen som har erfaringer med Simrad TP 10 her ? Suzuki Let under tilbud fra leverandører Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 "Jeg kommer ikke til å forandre mening, men det gjør vel ikke dere andre heller" Nei, det gjør vi ikke. Ikke du heller. Meningsutvekslinger slik som her hadde svingt dårlig hvis alle var enige, eller? "(Er det forresten noe andre unødvendige elektroniske duppedingser vil kan diskutere nytten av )" Kartplottere? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 ser det nå... Desverre tror jeg Autohelm 1000+ er for liten til min båt. Maks 3000 kg er litt snaut, tror min veier innpå 4500 kg... Og Autohelm 2000+ er LANGT dyrere, desverre.. Men Simrad TP 10 skal være mye sterkere enn minste Autohelmen.. Mangler dog NMEA enheten, så den kommuniserer dårlig med f.eks GPS. Ikke lett dette Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Mangler dog NMEA enheten, så den kommuniserer dårlig med f.eks GPS. Hei. Der er du inne på noe som jeg mener er svært gunstig å ha. Kjører du autopiloten alene kun på fluxgat kompasset får du avdrift ved sidevind og støm å hanskes med. Styrer du autopiloten i tillegg fra en GPS eller GPS via plotter, kan du sette autopiloten til å følge den rette linjen mellom punkt A og punkt B. Og det fungerer, har opplevt at baugen har pekt opp mot 30 grader fra kursen opp mot strøm og vind, men den rette linjen fra A til B holdes! Er helfrelst når det gjelder autopilot. Har nå hatt min Autohelm ST4000W i 10 år og er meget fornøyd. Det er en type for montering på rattet med lukket remsystem. Den ble også levert for rorkult. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jada Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Kartplottere?Jeg burde vel ikke slengt på spørsmålet om andre unødvendige ting å diskutere. Vi vil vel fort havne langt utpå viddene i forholdt til denne tråden. Generelt tror jeg at de fleste ikke trenger noe som helst utstyr i det hele tatt. Men det er kjekt å ha, vi har gjort oss avhengige av all mulig elektronikk. Bare for at vi skal ha det litt enklere og morsommere når vi er ombord. Men det kan jo være god nok grunn til å bruke penger på duppedingsene, for de som har pengene da....... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 ser det nå... Desverre tror jeg Autohelm 1000+ er for liten til min båt. Maks 3000 kg er litt snaut, tror min veier innpå 4500 kg... Og Autohelm 2000+ er LANGT dyrere, desverre.. Men Simrad TP 10 skal være mye sterkere enn minste Autohelmen.. Mangler dog NMEA enheten, så den kommuniserer dårlig med f.eks GPS. Ikke lett dette Suzuki Til Suzuki: Det beste er hvis du kan få tak på en brukt autohelm 2000 av den gamle typen (tilsvarer nesten dagens 4000) men har en mer gammeldags elektronikkboks og uten NMEA Den har jeg, og den er bare helt suveren! Det som er litt synd er at jeg har mistanke om at mange av disse har havnet på dynga, når de ikke har virket lenger, men dette er saker som det går an å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Til jada Lurer på hva du egentlig bruker båten til. Ikke flere timers gange, ingen dorging ikke ... osv. Hvis man ikke driver med noen ting, trenger man selvsagt ikke utstyr heller. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Til jada Hvis man ikke driver med noen ting, trenger man selvsagt ikke utstyr heller. Jeg har da ikke sagt at jeg ikke driver med noenting. Det hender faktisk at jeg tar båten ut av båsen i havna og kjører en tur, fra en halvtime en ettermiddag, til to-tre uker om sommeren Og dette har jeg klart i noen år uten å bruke autopilot, gps, plotter, radar, osv. Hvordan er det mulig Ekkolodd har jeg faktisk brukt, men kunne klart meg uten. Det sto også montert da jeg kjøpte båten. Er oftest i bruk for å måle sjøtempen . Tror fortsatt mange har det som meg, men de har i alle fall ikke gitt lyd fra seg her Denne diskusjonen fikk meg til å huske på at jeg har avtale om å sende ekkoloddet til sjekk for å se om det er noe å gjøre med det. Funker ikke helt som det skal. Dersom det må kasseres, så må jeg jo forberede innkjøp av en slik badevannstemperaturmåler til å henge i en snor over ripa Men NÅ har jeg vel salgt mitt om dette Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 ser det nå... Desverre tror jeg Autohelm 1000+ er for liten til min båt. Maks 3000 kg er litt snaut, tror min veier innpå 4500 kg... Og Autohelm 2000+ er LANGT dyrere, desverre.. Men Simrad TP 10 skal være mye sterkere enn minste Autohelmen.. Mangler dog NMEA enheten, så den kommuniserer dårlig med f.eks GPS. Ikke lett dette Suzuki Akkurat. Autohelm 1000 er alt for liten til din båt. Men til kvartonneren jeg hadde (2400 kg)passet den utmerket. Elektronikken i den imponerer meg. Den lot båten loffe til i byer og tok den pent tilbake på kurs. Men den var for treg på platt lens dersom det var litt vind. Båten begynte å pendle og kom ut av takt med autopiloten og så endte det opp på tvers. På skarp kryss brukes den av gode grunner ikke. Autotackfunksjonen funket fint. Ypperlig dersom man er alene i båten. Jeg hadde også vindfløy og fjernkontroll til denne autopiloten. Autohelm 2000 er iallefall altfor treg for Comfortina. Den styrer dårlig for motor, og er ubrukbar ved seiling. Jeg går og teller på knappene om jeg skal gå til innkjøp av en Simrad TP 30. Er riktignok dyr, men relativt rask. Hvorvidt autopiloten har NMEA eller ikke er slik jeg ser det relativt uinteressant. Jeg er mer interessert i at båten holder en fast kurs, eller ved bruk av vindfløy, en fast vinkel mot vinden. Kommer jeg inn i et strømbelte, er jeg jo ikke tjent ved at båten eventuellt legger seg opp i vinden fordi strømmen setter meg til le for aimpointet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Lars-Inge Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Til MB Karen: Først og fremst...hvilken type styring er det på båten din? Dette er egentlig det eneste som avgjør hvilken type pilot du evt. skal kjøpe. Er det f.eks. "god gammeldags" kabelstyring (Teleflex, Ultraflex eller lignende) kan du nok bruke en Raymarine SportPilot eller tilsvarende. Har du hydraulisk styring er det størrelsen på selve styresylideren som bestemmer hvilken pilot du skal kikke nærmere på. Rorkultpilot er utelukket på din båt. mvh Lars-Inge PS! Flotte sider du hadde laget...enkle, greie og svært oversiktlige Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Suzuki Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Autohelm 2000 er iallefall altfor treg for Comfortina. Den styrer dårlig for motor, og er ubrukbar ved seiling. Jeg går og teller på knappene om jeg skal gå til innkjøp av en Simrad TP 30. Er riktignok dyr, men relativt rask. Hmm - merkelig egentlig. Sikker på at den ikke er kalibrert i strømspare modus ? Da blir den skikkelig treg, nesten ubrukelig. Dette er for å spare strøm, og kan endres i oppsettet .. 2000+ skal jo være vesentlig kjappere enn 1000+... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Hei. En Raymarine ST5000 autopilot er nettopp lart inn under "Selges", for de interesserte. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Hei, Blir litt provosert når jeg hører at man ikke trenger ditt eller datt. Når vi snakker om ekstrautstyr til båt, eller en oppvaskmaskin eller en ny støvsuger, så vil det jo alltid være sånn at man kunne klart seg uten, men verden går heldigvis fremover på dette området, og det gir oss litt større muligheter til å velge selv. Så tilbake til autopiloten. Noen synest kanskje det er hyggelig å holde ei hand på roret hele tida, og være helt uavhengig av ekstrautstyr. Det er klart det gir en følelse av at man har full kontroll. Man er sin egen herre, ikke avhengig av noen andre. Jeg innrømmer gjerne at jeg har utstyrdilla. Synes det er flott at jeg slipper å styre båten hele tiden. Da kan jeg studere kartet mere og ta meg en kopp kaffe osv. Har i tillegg kartplotter og radar, det betyr at jeg kan gå hvor jeg vil uten å ta i rattet i det hele tatt og radaren gir meg beskjed om jeg er på kryssende kurs med andre båter, alt presentert ryddig på kartskjermen. Ingen kan vel hevde at båtgleden er større eller mindre med duppedittene, det eneste jeg ser er at mulighetene er større med mer utstyr. Mao det skal mer til for at jeg ikke kan komme meg hjem om det skulle bli tåke eller uforutsett mye vind. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 En Raymarine ST5000 autopilot er nettopp lart inn under "Selges", for de interesserte. Men se først i Maritims høsttilbud 12500ca Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Autohelm 2000 er iallefall altfor treg for Comfortina. Den styrer dårlig for motor, og er ubrukbar ved seiling.Jeg hadde problemer med Autohelm / Raymarine 4000+ rattpiloten på min båt. Veier 5.5 tonn omtrent. Autopiloten var helt håpløs. Kunne gå greit en stund, så lenge den ikke måtte korrigere nevneverdig, men når den først begynte å svinge på rattet gikk den helt i ball. Svingningene divergerte fra kursen istedenfor å konvergere. Det viste seg at alt som skulle til var en kraftigere strømkabel. Den orginale kabelen til instrumenter etc. kan ikke ha vært mer enn 0.25 mm2 eller så. Hypotesen er at når styremotoren i autopiloten dro til så sank spenningen for styrecomputeren så mye at den resatte seg, og så måtte den begynne helt forfra når spenningen steg igjen. Med ny kabel (brukte 6 mm2 når jeg først var igang...) virker den helt utmerket. Selv på kryss i mye vind når båten er på kanten til å broache. I medvind og stor sjø tør jeg ikke la autopiloten styre. Min båt er bred bak også, så den 'slædder' ganske mye i de forholdene. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Guest Styrbord Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 En Raymarine ST5000 autopilot er nettopp lart inn under "Selges", for de interesserte. Men se først i Maritims høsttilbud 12500ca Det er ikke den samme pilotet som jeg har annonsert. Den de selger på Maritim er for hydraulisk styring. Den jeg selger er for montasje på rorakselsen og koster således ca 25.500 hos importøren - Belamarin. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Hypotesen er at når styremotoren i autopiloten dro til så sank spenningen for styrecomputeren så mye at den resatte seg, og så måtte den begynne helt forfra når spenningen steg igjen.Har for tiden et lignende problem med min ST4000W. Kjøpte nylig ny pentrypumpe. Den har felles plussledning med autopiloten fra sikringene og ned til batteriet. Og den nye pumpen røsker ordentlig til med strømtrekk idet den starter, slik at spenningen til autopiloten synker et kort øyeblikk. Dermed resetter den seg. (Håper i hvert fall at det er slik det henger sammen og ikke at det er en støypuls som går rett inn på elektroniken.) Fikk litt av en overraskelse da jeg måtte op do. Tok en rask utkikk og rasket på ned under dekk. Og så måtte jeg jo vaske hendene etter den jobben. Da jeg kom opp igjen, gikk båten i sirkel. Heldigvis midt på Breiangen uten andre båter. Dermed forbudt å bruke pumpen under autopilotgange. Det står imidlertid på min lange liste for vinteren at det skal kables om! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Du Surprise, jeg tror faktisk jeg skal ta meg en tur bort i båten. Kan være at du er inne på noe der. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Marwin Svart 11.November.2003 Del på Facebook Svart 11.November.2003 Istedet for å starte nytt emne, henger jeg meg på her: Gravde nettopp frem en splitter ny Autohelm ST 5000 autopilot fra "roteskapet". Den har ligget der i 3 år (orginal embalasje), mens jeg ventet på å installere hydraulisk styring i båten. Byttet forresten båten for et par år siden og har siden brukt en gammel Autohelm for seilbåt (reimdrift). Rattpumpe er også plukket frem (fra samme skapet) og jeg mangler nå bare styresylinderen til påhengeren. Men: På den nye står det "SeaTalk"; Betyr DET at jeg ikke kan bruke NMEA? Og til utstyrsdiskusjonen: GPS, kart og kompass HAR jeg ombord; Dernest er EchoPilot-en nesten uunværlig for mitt båtbruk. Så er radaren (selv om det er en liten gammel 16-mils) viktig når skodda siger på. Autopiloten vil være kjekk å ha, fordi jeg er mye alene ombord, og rattet krever litt aktivt pass. (Dypvannsdorging er en lidenskap:-)) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.