bliss X Svart 11.November.2003 Link til dette innlegget Svart 11.November.2003 SeaTalk er ikke det samme som NMEA, men jeg ville tro at en ST5000 har både SeaTalk og NMEA. Lest bruksanvisningen ? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 11.November.2003 Link til dette innlegget Svart 11.November.2003 Navico WP300CX Jeg har en slik liggende i skapet her hjemme, den har vært en tur under vann (ferskvann). Jeg har prøvd å tørke den for så å sette strøm på den og det er liv i den men jeg kan se at gyrodelen er ødelagt. Er det noen som har peiling på hva det kan koste å få den reparert. Jeg har ikke lyst å sende den til Bergen for å få høre at det koster mangfoldige tusen for å få den reparert. Jeg har pidestall og hydraulisk styring så jeg må ha en litt spesiell autopilot. Var inne på tanken med å sette på rorkult for så å frikoble hydraulikken, da kan jeg bruke en autopilot for rorkult som er mye billigere. Er det noen som har hatt sin autopilot til overhaling og hva kostet det? Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 11.November.2003 Link til dette innlegget Svart 11.November.2003 Det er slik jeg ser det to ting som er viktige ved valg av autopilot. Den må være stor nok. Hvis ikke vil du få problemer med å holde kursen når det er en del sjø og/eller du seiler skarpt og båten er logjerrig. Dessuten blir den fort utslitt hvis den arbeider på ytegrensa hele tiden. Den må kunne kobles til NMEA eller tilsvarende så den kan kommunisere med GPS og plotter. Dette vil kanskje ikke være ett behov umiddelbart, men den muligheten er stort sett et enten eller. Ved seiling over lengre strekk vil GPS/plotter ta hensyn til avdrift og strøm. noe autopiloten ikke gjør. Ved flere tilfeller der jeg bare har kjørt på autopilot nær kysten har jeg blitt kraftig skremt når jeg har logga posisjonen og oppdaget at jeg er kommet mye nærmere land enn det kursen fra avgangspunktet skulle tilsi. Slik det ser ut på bildene av båten din har du innvendig styring. Da er det dyrt å kjøpe nytt. Sjekk Raymarin 5000+ som antagelig er rimeligste alternativ. (tilbud på maritim.) Ellers kan du kanskje finne en brukt Robertson i www.fiskaren.no. Eldre Robertson er bunnsolide. men bare de siste modellene har hatt mulighet til NMEA tilkobling. Hvis du skal kjøpe nytt er Robertson i følge brukstestene fra ARC ikke bedre enn de andre og rimeligere merkene. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 11.November.2003 Link til dette innlegget Svart 11.November.2003 Hei Jeg har en gammel Cetrek autopilot ombord + en Raymarin RL80CRC m/radar. Jeg regner med at jeg kan benytte servopumpa fra Cetrek. Hva trenger jeg for å få disse til å "snakke" sammen ?? Trenger alle gode tips jeg kan få. Ser her klart fordelen med en "hjelpemann" xtra ombord. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
MB Karen Svart 11.November.2003 Link til dette innlegget Svart 11.November.2003 Takker og bukker for tilbakemeldinger:-) Tråden er i perioder litt ute av kurs, mulig at en autopilot kunnen rettet den opp Hva jeg trenger eller ikke trenger får jeg ta en avgjørelse på selv, i og med at jeg vurderer å instalere en autopilot så er vel behovet til stedet, kostnadene rundt dette blir jo mitt problem i tilfelle jeg velger å kjøpe en. Litt av poenget mitt var: at når jeg først kjøper en så vil jeg ha en autopilot som ikke er underdimensjonert, ei heller en som andre har dårlige erfaringer med, osv. Nei, båten har ikke rorkultstyring, (med untak av nødstyring som foregår med rorkult som kan monteres ved behov) ja, den har hydraulist styring. Igjen, hyggelig at så mange engasjerer seg, takker igjen for nyttig informasjon så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.November.2003 Link til dette innlegget Svart 11.November.2003 Jeg har en Marex Suncruiser 27 som jeg godt kunne tenke meg å innstallere en autopilot i vinter. Hvilken type bør jeg velge uten å havne helt bankrott? Motoren er en VP AQAD 40 B med drev. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
JRK Svart 12.November.2003 Link til dette innlegget Svart 12.November.2003 Hei, Jeg har Robertson AP-11 og er svært fornøyd. De fleste Robertson piloter som er produsert i Egersund er av rimelig høy kvalitet. Når det gjelder pilot tror jeg faktisk at pris og kvalitet henger noe mer sammen en på mange andre produkter. Merk spesielt at på Roberston AP11, AP-20 og AP-22 får du noe som heter Ratecompass, dette er meget, bra nesten like gode data som gyrogompassene som brukes profesjonelt i båt og flyindustrien. Lykke til med prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 12.November.2003 Link til dette innlegget Svart 12.November.2003 Heisann SeaTalk er Raymarine's eget kommunikasjonsspråk og er for kommunikasjon mellom ulike Raymarine produkter. NMEA er "standardspråket" som stort sett brukes av alle produsenter. ST-5000 har begge deler. Kompasset sender SeaTalk til kontrollenheten, mens kontrollenheten kan lese NMEA fra GPS, kartplotter ol. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
KAT Svart 12.November.2003 Link til dette innlegget Svart 12.November.2003 Hei. Har en Raytheon ST 5000 + montert i båten i 2001 som jeg er meget fornøyd med. Ser i Maritimes høstkatalog at den nå heter Raymarine ST 5000+ og koster kr. 12.490,- Den kan anbefales for båter opp til 9.000 kg. Min båt er en 29" Scand Baltic. Båten går meget bra med denne under de fleste forhold. Den "snakker" både med GPS og Kartplotter via NMEA. Kursen får den fra et Fluxgate kompass som er plassert lavt og foran midten i båten. Har aldri hatt problemer med denne og kan anbefale den på det sterkeste. Det eneste "problemet" jeg opplever er hvis jeg flytter på større metalliske ting i nærheten av Fluxgate kompasset, eller folk beveger seg rett over den. Da kan den gi kursutslag hvis jeg går på autopilot. Går jeg på tracking på kartplotteren merkes ingenting, da autopiloten kompenserer for å klare å holde streken. Mulig jeg bør vurdere å flytte kompasset. Kan best forklare nytten med autopilot da vi gikk fire båter fra Jomfruland til Koster. Jeg rørte ikke rattet på 4 timer , mens de som ikke hadde dette, måtte ratte kontinuerlig , noe som kan være slitsomt. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.November.2003 Link til dette innlegget Svart 12.November.2003 Til Lasse: REF: SeaTalk er ikke det samme som NMEA, men jeg ville tro at en ST5000 har både SeaTalk og NMEA. Lest bruksanvisningen ? Må bekjenne at DEN er heller ikke tatt ut av esken enda (uvane etter mange år med Mac: Prøv først, spørr en eller annen, når alt annet ikke funker, Ta frem bruksanvisningen...) Takk for svar. Skal ta den frem i morgen. Men: Mange her refererer til ST5000, men forskjellige fabrikat; betyr DET at det er forskjellige piloter, eller er alle sammen laget av samme fabrikk med forskjellig "Stempel"?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
bliss X Svart 12.November.2003 Link til dette innlegget Svart 12.November.2003 Tror Autohelm ble kjøpt opp av Raytheon så det er vel stort sett samme produktene i litt forsjelling innpakning Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.November.2003 Link til dette innlegget Svart 13.November.2003 Tror Autohelm ble kjøpt opp av Raytheon så det er vel stort sett samme produktene i litt forsjelling innpakningOg så ble det navneproblem i forhold til det gamle Raytheon navnet. Så dermed ble det rent navnebytte til Raymarine. Fremdeles samme produktet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
giver Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Hei Jeg har en Raytheon RL 80 CRC og en gammel Cetrec autopilot. Er det noen som kan fortelle meg hva som trengs for å få autopiloten oppe å gå. Regner med at jeg kan bruke den gamle servopumpa. (Model 101) mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Kan jeg bruke en autopilot som er beregnet på Teleflex eller annen fast styring på et hydraulisk anlegg? Det gjelder Autohelm 3000. Det er ikke inngang for rorindikator på denne. En jeg snakket med sa at autopiloten ikke viste hvor roret var da det ikke var fast forbindelse. Hvor ofte slår den helt i borde? Trodde at jeg da kunne stille inn piloten på nytt. Vil den fungere greit hvis ikke forhodet ratt / ror forandrer seg. Er det noen som har erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Jeg har brukt en tilsvarende pilot, på en tideligere båt jeg hadde med hyd. styring.Problemet var at det over tid ble det lekkasje i rattpumpa, dvs at rattpossisjonen forandret seg selv om jeg styrete samme kurs. Dette takler ikke piloten uten feedback fra roret. Men det virket såpass at jeg kunne gå opp i vinden, og gå på dekk for seilskift og reving. Dersom du kun ønsker at piloten skal være "styrehjelp", så er det jo bare å justere piloten på nytt. Piloten er en typisk seilbåt pilot, og takler normat fart opp til 5 - 6 knop. Dersom du har en annen type båt, som normalt går fortere enn skroghastigheten, så er ikke dette en pilot som du skal montere. Etter det jeg kan forstå så har heller ikke denne piloten NMEA inngang, men det betyr jo lite. Jeg vurderer faktisk å anskaffe en tilsvarende pilot til min seilbåt, for å få styrehjelp når jeg går på dekk. Men problemet er at min seilbåt er av Ferro-betong, og det betyr at fluxgate kompasset må monteres separat borte fra skroget ? tror jeg. Jeg har ikke prøvd enda. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Hva da med min båt som er av stål, vil dette virke inn på denne pilotens kompass. Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Sansynligvis, På de nyere autopilotene med display, får en normalt sett hvor stor deviasjon det er på fluxgate kompasset, så kan en eventuellt flytte kompasset. Men på denne piloten er vel fluxgate kompasset integrert i kontroll uniten? da kan det være et problem. Piloten er beregnet for seilbåt, med montasje på ratt søyla ( umagnetisk materiale), ofte er også rattet på en plast seilbåt også av u magnetisk materiale ( " Rustfritt") , kontroll uniten ble normalt montert på et plastskott i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Hva skjer med autopiloten / fluxgate kompasset når den blir utsatt for uønsklet magnetisme? Båten svinger ut av kurs dersom kompasset blir påvirket med piloten innkoblet. dersom magnetismen er stabil, som i en stålbåt, vil vi oppleve at autopiloten styrer bra på enkelte kurser, men ikke er brukbar på andre kurser. På seilbåter monterer vi gjerne fluxgate kompasset 1,5 - 2 meter over dekk f.eks på mesanmast, eller hovedmast. ( masta er gjerne av Alu eller tilsvarende u magnetisk materiale) Dersom en leser installasjons veiledningen til autopilotene vil en se at det anbefales at kompasset plasseres midtskips, i nærheten av båtens tyngdepunkt for å få et så stabilt monterings sted som mulig. 1,5 - 2 meter over dekk er et rimlig stabilt sted på en seilbåt, men ikke på en motor båt. Ta et orienteringskompass ombord og plasser det der du ønsker å plassere kontroll uniten / fluxgate kompasset. Observer deviasjons forskjellen mellom håndkompasset og båtens hovedkompass. Dette vil gi en indikasjon om hvordan båtens magnetisme innvirker på forskjellige styrte kurser. Det forutsettes at hovedkompasset er justert, og at deviasjonen er akseptabel. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Gents' Sitter i disse dager og planlegger kjøp av autopilot (hvis regjeringa vil?) og plukker derfor frem igjen denne tråden. Alternativene jeg har vurdert sålangt er Simrad AP25 eller Raymarine ST8001. Begge leveres med såkalt Rate Gyro, men her er det jeg begynner å falle av lasset. Utifra det man kan lese seg til er kompasset nokså sentralt for at det ferdige resultatet skal bli bra. Ønsker derfor primært å skffe meg et gyrokompass som er en langt bedre løsning enn et magnetkompass. Jeg vet hva en gyro er og hvordan den virker, og følgelig også hva et gyrokompass er, men ifm. autopilot ser det ut til å være en viss sammenblanding av begreper og uttrykk. Hva er det som gjør et kompass til et RATEkompass? ..og hva er en RATEgyro ...eller FLUXGATEkompass. Hva er det som gjør det til et FLUXGATEkompass? Er alt dette bare selgertriks, eller betyr disse begrepene noe? Autopilot er svindyre greier, og begge de to nevnte kommer på mellom 25-40 laken. Det er derfor viktig å kjøpe det riktige utstyret i første forsøk. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Krapyl Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 En rategyro er et gyrokompass som ikke er godt nok til å være nordsøkende. Brukes til å støtte magnetkompasset. Fluxgatekompass er et system av spoler som kjenner magnetfeltet. Danner et elektronisk kompass. Alternativet er et optisk kompass. Gyro er ute. Helt ute. Skal du ha noe i denne ligaen, skal du begynne med å kikke etter ett GPS-kompass. Lages av Simrad, Furuno, JVC og andre. De faller i pris omtrent daglig. Har brukt Furuno GPS-kompass. Fenomenalt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 Skal du ha noe i denne ligaen, skal du begynne med å kikke etter ett GPS-kompass. Lages av Simrad, Furuno, JVC og andre. De faller i pris omtrent daglig. Har brukt Furuno GPS-kompass. Fenomenalt. Takker for svar, Krapyl Har du noen linker eller info om GPS-kompass? Hvordan virker det? Må ikke GPS'en være i bevegelse for å kunne beregne himmelretningene? mvh M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Krapyl Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 Den første av disse var faktisk norsk, Seapath. Disse kompassene baserer seg på 2-4 antenner. Så beregnes den innbyrdes posisjonen på disse og derved kursen. Søk på Simrad, JRC og Furuno, så får du opp en del. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Xo Svart 30.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2004 Hei ! Er på utkikk etter en autopilot til min Marex 77 Holliday! Denne er det teleflex styring på! Har kikket på Simrad Ap14R autopilot, og lurer på om det er noen der ute som har noen erfaringer med denne? Eller noen andre autopiloter som passer til teleflex som heller er å foretrekke! Takker for svar!! mvh.Xo Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 1.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2004 Kan du ikke bytte til hydraulisk styring? Det er jo så mye bedre og enklere å koble autopilot til. Sitér dette innlegget Link to post
BNBAR Svart 24.September.2004 Link til dette innlegget Svart 24.September.2004 Hei Har en autopilot av merket cetrek 721 hvor DC motoren på hydraulikk pumpen er gått i stykker. Er det noen som har en bruker manual og tekniske spesifikasjoner på denne autopiloten,eller hvet hvor jeg kan få tak i ny motor eller komplett pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.