Jenny Svart 5.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2003 Til Celina! Fluxgaten skal plasseres lavt i båten, omtrent på høyde med vannflaten eller like over. Videre skal det helst plasseres på båtens langsgående akse, over kjølen må vel det da bli. Monter det lengst mulig unna alt som er magnetisk, elektromotorer (viskere, kjøleskap, vannpumper) høytalere, antennekabler eller kraftige elektriske kabler. Om mulig så plasser det også på det stedet som er minst påvirket av stamping. Likevel kan du måtte gjøre flere forsøk med å flytte det, før du blir helt fornøyd. Som nevnt av andre skal Fluxgate-kompass kalibreres manuelt rundt hele kompassirkelen. Begyn gjerne med hver 30grad, sammenligne visningen fra kompasset med GPS-kurs og gå inn i programmet i autopiloten og legg til eller trekk fra feilvisningen fra kompassset. For min del gjør jeg slike korrigeringer kontinuerlig når jeg kjører en bestemt kurs i mer enn 10 min. Da får jeg stadig mer riktig visning på autopiloten. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2003 Poseidon: Resultatet blir at gyroakslingen etter en stund har funnet frem til en stilling i verdensrommet som er helt parallell med jordaksen - for da kan ikke jordrotasjonen klare å påvirke den mer. En aksling som står parallelt med jordaksen peker nødvendigvis nord/sør - litt på samme måte som en magnetnål - med den forskjellen at gyroakslingen peker mot rettvisende nord istedenfor magnetisk nord. Takk Poseidon! Det var denne biten jeg ikke hadde fått med meg. Nå jeg nevnte høvel var det fordi man tydelig merker gyro-effekten med en slik. Antar at det også skyldes at turtallet er svært høyt, ca 20,000 o/min. En vinkelsliper gir også bra gyro-effekt. Men det føles som om den bare motsetter seg rotasjon, man kan ikke føle at den selv søker etter en spes. posisjon. Men det skyldes vel at disse kreftene er små i forhold og at den ville finne en fast posisjon hvis den var fritt opphengt på riktig måte. Kunne vært intr å la den henge i en tråd å se om den finner frem til samme posisjon. (Har alltid vært plaget av for langt fremskreden nysgjerrighet.... ) Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 6.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2003 Vell hadde helikopterene hatt vertikale hovedrotorer, så hadde det ikke blitt annet en Nord / Syd flyvninger :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2003 Hadde helikoptrene hatt vertikale rotorer så hadde de vel neppe fløyet noe som helst sted.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
coronet_38 Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Har en gammel autopilot , Robertson AP100 fra 1984 som fungerer utmerket . Er det noen som vet om denne type autopiloter kan på en eller annen måte kobles til en GPS. Det er jo så mange flotte "seatalk" systemer i dag. arne Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Det går bra det, men den forstår ikke "true cours" det må stå "m" for magnetic course ATB heter den forstår (Telshart). Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Ap 100 kan i utgangspunktet ikke tilkobles GPS. Da trenger du en tilleggsboks som heter J100(tror jeg) Denne er vanskelig å finne, men du kan jo ha flaks.. Autopilot kan kobles direkte på det du har. Det er ikke releutganger, kun et par effekt transistorer. Pass så du ikke kortslutter eller overbelaster, da lukter det kjapt svidd. Hos ELFA kan du kjøpe tilsv, de koster kun noen få kroner.. Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Kjekt å se at det fremdeles lever en AP 100 i beste velgående, og ikke minst; at du er fornøyd med den! Det var nemlig ikke jeg med den jeg hadde for lenge siden, en av de første modellene, som ikke på noen måte ville være medgjørlig i hastigheter over 12 knop. Men all ære til tidl. Robertson, de sto på og lot ingenting være uprøvd, selv om problemene aldri ble helt løst. Nok om det, jeg har fremdeles liggende en "helt ny" kompassgiver for montering i bunnen på et vanlig magnetkompass, (dette var noe som den gangen ble prøvd), så dersom du er interessert i den, kan du få den for kr. 0,- Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Hmm mulig jeg har tatt feil av modell betegnelse her Er vel gjerne 300 min heter Er styre enheten din av metall med 3.stk ratt på ?? Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Først av alt beklager jeg om jeg provoserer deg;;;;;; Men::: - Har selv hatt seilbåt i 27 år, også med autopilot - Utrolig deilig, og egentlig uunværlig ved 10 timers krysning. - Forstår det slik at du har en Coronet 38 - 25 kn cruising- speed?? - Selv har jeg nå en Princess 36 Riviera m/2x306 BHP med toppfart 32 kn. Tanken på å kople en autopilot til dette er utrolig fjern. (Etter 27 år med seilbåt forteller jeg deg gjerne noen historier om passering med motorbåt i Drøbaksundet........) - Bruk tiden; Hold utkikk; Glem Autopilot på hurtig-gående båt; du skal allikevel kun mellom Sverige/Norge/Danmark. - PS: Samme gjelder radar; utrolig hvor mange hurtiggåedne båter som har radar - Hvor mange av de kan i det hele tatt bruke det og ha nytte av det??? m v h Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Hmm mulig jeg har tatt feil av modell betegnelse her Er vel gjerne 300 min heter Er styre enheten din av metall med 3.stk ratt på ?? Dersom den er fra -84, er det høyst sannsynlig en AP 100, den ser ut slik du beskriver, og har et lite display på midten. Jeg tror etterhvert Robertson fikk bukt med problemene, delvis med hjelp av modifiseringer med grunnlag i erfaringene som ble gjort med min installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
coronet_38 Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Jeg er i utgangspunket enig med deg, men hver ting har sitt bruksområde. For oss som bor på vestlandet og skal rundt Jærens rev. når vi skal på sommerferie.Er det til stor hjelp og for min del et "must" med radar ,GPS og autopilot. Jeg tenker da spesielt på strekningen Stavanger / Kr.sand. I fjor brukte jeg 7- 8 timer på dette strekket i kuling aktenfra og en bølgehøyde på 3 til 4 m. Med tanke på at jeg da er alene i båten , er det godt å ha autopiloten som en hjelpende hand på rattet for avlasting. På hjemturen kom jeg ut for tåkebanker som gjorde at jeg senket farten og nattemørket innhentet meg.Jeg ville ikke vært for uten radar og GPS i en slik situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Dersom den er fra -84, er det høyst sannsynlig en AP 100, den ser ut slik du beskriver, og har et lite display på midten. Jeg tror etterhvert Robertson fikk bukt med problemene, delvis med hjelp av modifiseringer med grunnlag i erfaringene som ble gjort med min installasjon. Mener det var en AP 100 vi hadde på jobben ja, men tror min heter AP 300 X og denne er fra litt utpå 90 tallet. (med ett ratt og flere trykk knapper) Sitér dette innlegget Link to post
coronet_38 Svart 18.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2003 Det stemmer, 3stk små ratt og et display som viser kurs. Sitér dette innlegget Link to post
MB Karen Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Sysler med tanken på å gå til innkjøp av autopilot til min 33" trebåt. I den forbindelse hadde det vært hyggelig med noen råd og tips, har aldri hatt autopilot tidligere så her er jeg helt uten erfaring. Båten kan dere se her: http://home.no/mb-karen/ Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Kan nok ikke bidra med noe særlig fornuftig. Autopilot eller ikke, det kommer vel alt an på hva du bruker båten til. Da jeg kjøpte min 28 fots snekke, var det montert en Autohelm Sportpilot (tror det var riktig navn). Den er fortsatt montert, men den har nesten aldri vært i bruk. Bruker båten til ferie og hyggeturer, og ville ikke savnet Autopiloten om den ikke hadde vært der. Det er i alle fall langt fra det første jeg ville ha brukt penger på dersom det ikke hadde vært montert. Men her vil det sikkert også være andre meninger. Og dersom du likevel har pengene som skal til, og ikke noe annet å bruke dem på, så hvorfor ikke Det var som en kar ropte til noen bekjente i land da han aktiverte baugtrusteren: "Det er som med svigermødre; kjekt å ha, men har ikke bruk for det." Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Autopiloten ar det siste jeg ville kvitta meg med Kan anbefale Robetson (AP22) Snakk men Sandvik hos http://www.navtronic.no (sandnes) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Det var som en kar ropte til noen bekjente i land da han aktiverte baugtrusteren: "Det er som med svigermødre; kjekt å ha, men har ikke bruk for det."Med "bleikingpropellen" kan jeg tildels være enig men av alle duppeditter jeg har kjøpt til båt er autopiloten så absolutt den som jeg har hatt mest nytte av. Det er som å ha 3/4 ekstra mann ombord. Hvis båten din er svært stabil slik at du kan gå fra rattet i f.eks. 1 minutt i slengen er vel nytteverdien av autopilot litt begrenset. Kjøp i alle fall et kurant merke. Simrad/Robertson er blandt de beste. Hvis du ser listepriser på disse blir de ganske dyre men ofte kan en få ganske så store avslag hvis en godsnakker litt med forhandlerer...... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Gunga Din Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Hej ! Anväder autopiloten på alla överhavsseglingar, nesten på alla turer överhuvudtaget, när man släpper ratten, skall upp på dekk o fixa noe! Fantastiskt hjälpmedel när man ensam har 'vakten' ! Saknade autopilot i snekken jag hade, hade varit suveränt när man dörjar makrill....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Hej ! Anväder autopiloten på alla överhavsseglingar, nesten på alla turer överhuvudtaget, när man släpper ratten, skall upp på dekk o fixa noe! Fantastiskt hjälpmedel när man ensam har 'vakten' ! Saknade autopilot i snekken jag hade, hade varit suveränt när man dörjar makrill....... Samme her. Autoplioten er et viktig hjelpemiddel ombord. Er også avhengig av den når jeg skal seile alene. Savnet også autopilot i snekka jeg hadde tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Autohelm 5000 for hydraulisk styring i vår Sandvik 945 fungerer veldig bra sammen med fargekartplotter Garmin 182 C (selv om det er feil kart for enkelte). Ved fisking/dorging er den helt topp, og for ikke snakke om i ferien. Må jo holde utkikk men slipper å sitte pal ved rattet/roret hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Seilinor Svart 11.November.2003 Link til dette innlegget Svart 11.November.2003 I en seilbåt er det veldig kjekt med autopilot på lange strekk for motor, spesielt hvis en er alene og regnet høljer ned. I solskinn med flere ombord, er behovet minimalt. Dette er min erfaring etter mange år både med og uten autopilot. Jeg har bare erfaring med Autohelm, både rorkult og ratt. Kjøp ikke for liten pilot. Har nå en Raython 4000 på en 34 foter på knapt 5 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 11.November.2003 Link til dette innlegget Svart 11.November.2003 Jeg vil være så frimodig å hevde at autopiloten er den eneste elektroniske duppeditten man har bruk for. Bare sørg for at den er ikke er underdimensjonert. På kvarttonneren hadde jeg en Autohelm 1000 og den styrte båten på alt unntatt skarp kryss og platt lens. Yndlingsposisjon ved seiling av lengre strekk var ved genoavinsjen med fjernkontrollen. Ved kjøring for motor var den så godt som alltid i bruk. Jeg slapp å stå og styre, og kunne pusle med andre ting. På det nåværende flytetøyet har jeg en Autohelm ST 2000 og den funker ikke i det hele tatt. Altfor treig. Andre med erfaringer med andre rorkultpiloter? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
jada Svart 11.November.2003 Link til dette innlegget Svart 11.November.2003 Jeg vil være så frimodig å hevde at autopiloten er den eneste elektroniske duppeditten man har bruk for. Ja, gjerne for meg. Jeg forsøkte i mitt første svar å si at det er den enkeltes bruk av båten som avgjør om autopilot er nødvendig/ønskelig, og det står jeg på. At det er mange som har stor glede av denne "dingsen" er helt sikkert riktig, men det blir for galt å påstå at det er det eneste "man" har bruk for. Kanskje det er det eneste "du" og mange andre har bruk for, men de aller fleste snekkeeiere (eller eiere av andre mindre båter) bruker vel normalt ikke så mye penger på en autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.November.2003 Link til dette innlegget Svart 11.November.2003 Det sikkert mange faktorer som spiller inn, men jeg savnet veldig en autopilot i saga'en jeg hadde tidligere. Det var umulig å forlate roret, og en gang sto jeg 13 timer til rors sammhengene. Så skal man gå lange strekk mener jeg at denne dingsen bør ha stor nytteverdi for de aller fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.