Das_Boot Svart 24.September.2004 Link til dette innlegget Svart 24.September.2004 Fant ikke akkurat modellen din, men kanskje du kan bruke noen av manualene på denne siden? http://www.cetrek.co.uk/ManualsSet.html Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 24.September.2004 Link til dette innlegget Svart 24.September.2004 Jeg har en komplett pumpe, dette er en -99 modell, dele nr: 930 165. Grunnen til at jeg selger denne, er at jeg aldri fikk dritten til å fungere, autopiloten virret fra side til side. Men pumpen er ok. Pris 400 kr + porto. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 25.September.2004 Link til dette innlegget Svart 25.September.2004 Hadde en samme pumpe på min tidligere båt. Pumpen måtte ha et "kakk" for å fungere. Dette viste seg at det var børstene som var slitt. Disse var svært dyre, så jeg slipte til en annen type. Desse loddes direkte på statoren. Celina Sitér dette innlegget Link to post
tjuagutt Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 tja .. det er en del år siden denne tråden var aktiv. Jeg har en Seilbåt Sunwind20 mk1 på 1,7 tonn, hvor jeg også skal montere, dvs. kjøpe først en rorkult pilot. Jeg konstaterer at Simrad fremdeles er billigere (Simrad TP20.. (må ha mulighet for GPS)) enn Raymarine St1000 eller st 2000 Spørsmålet mitt er : Har noen erfaring å dele med meg angående disse to merkene? Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Hei ! Er på utkikk etter en autopilot til min Marex 77 Holliday! Denne er det teleflex styring på! Har kikket på Simrad Ap14R autopilot, og lurer på om det er noen der ute som har noen erfaringer med denne? Eller noen andre autopiloter som passer til teleflex som heller er å foretrekke! Takker for svar!! mvh.Xo Har brukt AP14 på en Westbas 29 noen år, denne fungerer greit på vanlige kurser, dårlig på sør/nord. Snakket med simrad om dette og AP 16 og oppover er helt andre autopiloter. No kommer sikkert prisen litt ann på hva du vil velge. AP14 kommer fram til målet men kan vingle 15grader ved nord/sør kurs. Anbefaler et sånn rate fluxgate kombinasjons kompass. AP14 er litt for dårlig. Hvis det er andre som har bedre erfaringer med AP 14 må dere gjerne komme med de. Sitér dette innlegget Link to post
turisten Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Turisten! Har en AUTOHELM ST 5000, de digitale tallene på kontrollenheten går berserk, så det går ikke å programere den, men den styrer ok over 3-4 knop. Den er fra tidlig på nittitallet, så det har ikke lykkes å få tak i ny kontrollenhet. Er det noen som veit hvor jeg kan få tak i en brukt, eller en ny kontrollenhet, eller innmat? Er spent på svar! Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Gents' Alternativene jeg har vurdert sålangt er Simrad AP25 eller Raymarine ST8001. Begge leveres med såkalt Rate Gyro, men her er det jeg begynner å falle av lasset. Utifra det man kan lese seg til er kompasset nokså sentralt for at det ferdige resultatet skal bli bra. Ønsker derfor primært å skffe meg et gyrokompass som er en langt bedre løsning enn et magnetkompass. Jeg vet hva en gyro er og hvordan den virker, og følgelig også hva et gyrokompass er, men ifm. autopilot ser det ut til å være en viss sammenblanding av begreper og uttrykk. Hva er det som gjør et kompass til et RATEkompass? ..og hva er en RATEgyro ...eller FLUXGATEkompass. Hva er det som gjør det til et FLUXGATEkompass? Er alt dette bare selgertriks, eller betyr disse begrepene noe? Autopilot er svindyre greier, og begge de to nevnte kommer på mellom 25-40 laken. Det er derfor viktig å kjøpe det riktige utstyret i første forsøk. M/Y Ellen Marie Nei det er ikke selgertriks men meget vikktig , til de fleste ap pilotene også ap 25 passer RC 36 Rate Compass meget bra for litt hurtigående båter som dette er beregnet for. Gyrokompasser er historie. Ap har og en pilot : AP 35 for mere saktegående båter , spessialberegnet får fiskebåder der RC 36 Rate kompasset ikke paser , jeg har derfor ett feilbestilt ubrukt liggende til salgs på bp. Disse kompassene h blir ofte kalt minigyro men er fluxgatekompasser(magnet) med innebygget treghet, en slags gyro så benevnelsene er forvirende . RC 36 Rathe er egenlig er ett fluxgatekompass med en slags "gyro" bremsing med rate sensor og magnetisk fluxgate sensor. Der en har nok strømm (ikke seilbåter)og på større båter er det best å bruke hydrolikkpumper eller hyrolikk fra motoren som går hele tiden , jeg har ei Tennfjorpumpe som har hvert brukt av meg i over 20 år , først en gml AP og nå en ny AP 35 Det er viktig att magnetventilene som åpner for oljen til styresylinderen er avpasset til båtstørrelsen og at det blir valgt rikktig hjerne etter hvor mye strøm magnetventilene trenger , tror det er AC12 eller AC 48 som brukes Om Autopiloten skal starte og drive pumpa er det like viktig med rikktig Ac 12 eller AC 48 hjerne Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 (redigert) ...Har en AUTOHELM ST 5000, de digitale tallene på kontrollenheten går berserk, så det går ikke å programere den, men den styrer ok over 3-4 knop. Den er fra tidlig på nittitallet, så det har ikke lykkes å få tak i ny kontrollenhet. Er det noen som veit hvor jeg kan få tak i en brukt, eller en ny kontrollenhet, eller innmat?Er spent på svar! Velkommen hit til Båtplassen På et søk på "Autohelm ST5000" her, dukket disse linkene opp: DENNE, DENNE og DENNE Har sjøl samme autopilot og som du vil se av henvisningene, har jeg hatt litt problemer med å finne god nok montasje-sted for kompasset. Ikke har den autolearn-funskjon heller, noe som jeg savner fordi jeg har svært variert fartsområde. Likeledes ville jeg montere et bedre kompass. På forespørsel til forhandler i fjor, fikk jeg beskjed om at jeg kanskje burde kjøpe ny autopilot. Dessverre Redigert 4.Mai.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Roger jo Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 HeiHar en autopilot av merket cetrek 721 hvor DC motoren på hydraulikk pumpen er gått i stykker. Er det noen som har en bruker manual og tekniske spesifikasjoner på denne autopiloten,eller hvet hvor jeg kan få tak i ny motor eller komplett pumpe. ---------------------------------------------------------------------------------------- Skal ha manualen til 701 serien, skal ned i båten og finne den, mener at 721 også var omtalt der. Da motoren brant, skiftet jeg COURSEMASTER fra Seatrinic KJEMPRFORNØYD hadde samme problemet i syd som vi har i <nord (med sinus kjøring) var vist de første som fikser det problemet. Ps.Skal ha alle komponentene med brent el motor. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
turisten Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Velkommen hit til Båtplassen På et søk på "Autohelm ST5000" her, dukket disse linkene opp: DENNE, DENNE og DENNE Har sjøl samme autopilot og som du vil se av henvisningene, har jeg hatt litt problemer med å finne god nok montasje-sted for kompasset. Ikke har den autolearn-funskjon heller, noe som jeg savner fordi jeg har svært variert fartsområde. Likeledes ville jeg montere et bedre kompass. På forespørsel til forhandler i fjor, fikk jeg beskjed om at jeg kanskje burde kjøpe ny autopilot. Dessverre Hei Marwin! Snakket med forhandleren, å han ville bare prakke på meg ny pilot, men den funker jo på auto. Leste på ei engelsk side om en som hadde samme problem som jeg, å han fikk råd om å sjekke ledninger til kontrollenheten, at det ikke var irr, å skarpe bøyer på dem, så det skal jeg no sjekke når eg kommer heim,er på havet på jobb no. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.