Per Arve Svart 20.November.2002 Del på Facebook Svart 20.November.2002 En annen stor fordel med autopilot er hvis man er alene med fruen kan man leke mor og far i cockpit eller på fordekket....... Med ekstra god utkikk Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 20.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2002 Per Arve: En annen stor fordel med autopilot er hvis man er alene med fruen kan man leke mor og far i cockpit eller på fordekket....... Hm......av erfaring er jeg stygt redd for at denne "leken" for mitt vedkommende :nono: :nono:, hadde resultert i at jeg enten hadde måttet lese, eller lagt meg til å sove :puke: :sleep: Mens "mor" på sin side hadde løst kryssord. :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 18.Februar.2003 Del på Facebook Svart 18.Februar.2003 Hallo Vurderer å kjøpe autopilot til båten, en 30 fot halvplaner som er ganske vinglete når skipperen flytter på seg Marsfart er ca 18 kn. Har fått tilbud på en autopilot som heter ComNav 1101, i fra ProNav. Pris ca12-14000-. Det som er usikkert er om kompasset som leveres med er godt nok. Et bedre Fluxgate kompasss er 4-5000 dyrere. Er det noen som har erfaring med denne autopiloten eller noe tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 18.Februar.2003 Del på Facebook Svart 18.Februar.2003 Sjekk Coursmaster fra Seatronic. Denne piloten kombinert med gyro er dyrt, men langt billigere enn andre merker med gyro. Du får da en løsning som takler det meste.. Anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Jenny Svart 19.Februar.2003 Del på Facebook Svart 19.Februar.2003 Enig med Per. Har selv Coursemaster med gyro og etter en del prøv og feil er jeg etterhvert blitt ganske fornøyd med den. Jeg må imidlertid tilføye at jeg ikke tidligere ha hatt autopilot, så jeg har ingen forutsetning for å sammenligne med andre merker. Med en "matros" som nekter enhver befatning med styring, navigering eller andre oppgaver knyttet til selve båthånteringen er en autopilot av uvurderlig betydning. Den blir et helt mannskap åleine og for meg er den mye mer viktig enn både ekkolodd og radar. Da kan jeg greit leve med matrosens manglende iver etter å håntere skuta. Noen vil kanskje benytte anledningen til å kritisere at jeg ikke har lært opp matrosen. Før de gjør det så vil jeg bare understreke at dette har vi vært innom adskillige ganger, uten hell. Hun tar seg av fortøyningene når vi kommer til havn og "that`s it". Hun ber tynt om å få slippe. Men hun er forferdelig glad i å være på båttur så da kan jeg godt leve med resten, når jeg bare har en god autopilot. Det skal sies at leverandøren (Seatronic) mener at Fluxgate-kompass skal være tilstrekkelig, men hos meg var ikke det godt nok, til tross for mye eksperimentering med plasseringen og jueteringer av all verdens parametere. Jeg måtte bite i det sure eplet til slutt og supplere med en rategyro. Da falt det meste endelig på plass. Det siste jeg opplevte var at antennekabelen for VHF`en påvirket kompassignalet under sending. Hver gang jeg snakket i talatuten tok skuta en brå 30 gr. babord kursendring. Sikkert ganske fornøyelig for andre som observerte det hele og lurte på hva jeg hadde drukket. Da jeg la om kablene fikk jeg en slutt på det. Dette ble nok mye mer enn det du spurte om, men det tåles vel? Lykke til med valget. Du får helt sikkert mye glede av autopiloten, uansett merke. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Februar.2003 Del på Facebook Svart 19.Februar.2003 Keiko: HalloVurderer å kjøpe autopilot til båten, en 30 fot halvplaner som er ganske vinglete når skipperen flytter på seg Marsfart er ca 18 kn. Har fått tilbud på en autopilot som heter ComNav 1101, i fra ProNav. Pris ca12-14000-. Det som er usikkert er om kompasset som leveres med er godt nok. Et bedre Fluxgate kompasss er 4-5000 dyrere. Er det noen som har erfaring med denne autopiloten eller noe tilsvarende? Kan desverre ikke bidra med noe her, men tror du ikke det er mulig å få til en avtale med ProNav om at den piloten de tilbyr også skal virke tilfredsstillende i din båt? Det er jo dumt å bruke 4 - 5000 ekstra hvis det ikke er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 19.Februar.2003 Del på Facebook Svart 19.Februar.2003 Kombinasjonen autopilot og VHF kan være skummelt. jeg gikk en gang i et trangt farvann for autopilot da VHF en ringte. Med det samme jeg tok røret gjorde båten en krapp sving til babord. Hadde ikke min kone vært ute og gjort anskrik, ville jeg kjørt skuta på land. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 19.Februar.2003 Del på Facebook Svart 19.Februar.2003 Er ikke sikkert at dette er symptomatisk for Pro Nav, men de svarer ikke på mail. Sendte mail for et år siden om noen enkle spørsmål angående utstyr i båten, men jeg har aldri hørt noe fra dem. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 19.Februar.2003 Del på Facebook Svart 19.Februar.2003 Hei ! Jeg vurderer å satse på en modell fra Simrad/Robertson, for kabelstyring med fjernkontroll med kursvisning. Den ligger i samme i samme prisområde som du nevner, og kan også leveres for hydraulisk styring for ca. 1500 mere penger. Har en halvplaner -max 15 kn, og har ikke planer om å legge kompasskabelen i nærheten av radiosendere. Vet forøvrig at både Simrad og Robertson har lange tradisjoner innen autopiloter. Se evt. tilbud fra www.gemotech.no (han holder til i Horten) -koh Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 19.Februar.2003 Del på Facebook Svart 19.Februar.2003 Takk for fornuftige svar, Dette minner ikke mye om svadaen som man får på et konkurerende nettsted (gjett hvilke). Så autopilot... Holder til oppe i nord på over 69.grad, og her gjelder ikke de samme fysiske lovene som under ekvator hvor autopiloter lages. Har blitt fortalt at skal jeg styre på nordlig kurs, så må det være et Fluxgate kompass med "Ratesensor"...! Den vil stabilisere kursen, slik at ikke båten kjører sikksakk. Når jeg nå begynner å sammenligne priser på autopiloter med og uten Ratesensor så er det ikke så mye å hente på "billige" autopiloter. Jeg tror også at en Furuno eller Simrad vil vare noe lengere enn mye annet nytt på markedet. Men sikkert er det ikke, det vil tiden vise. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 4.Mars.2003 Del på Facebook Svart 4.Mars.2003 Baat-Guru: Er ikke sikkert at dette er symptomatisk for Pro Nav, men de svarer ikke på mail. Sendte mail for et år siden om noen enkle spørsmål angående utstyr i båten, men jeg har aldri hørt noe fra dem. Sendte et annet spørsmål til ProNav pr mail i dag og mottok et meget bra svar bare timer senere! Tenkte jeg skulle nevne dette ettersom jeg tidligere yttret meg kritisk. Meget bra service! Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Har jeg forstått det riktig at en Fluxe-gate med ratesensor fungerer som et gyrokompass? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Eneste jeg kan si om saken, er at det som vi i fritidsflåten nå om dagen omtaler som gyro, i virkeligheten ikke er ekte, men det skulle da ikke gjøre noe sålenge di gjør samme nytten. (Infoen kom fra en kjenning som jobber med nav utstyr på større båter) Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Følgende kan leses fra et engelsk båt forum: http://www.ybw.com/cgi-bin/forums/postlist...?Cat=&Board=mby Electronic compasses One of my clients let slip that NASA are developing a new electronic compass which should be accurate to 1 degree, have fast refresh / update times, measures about 80mm by 80mm, and should retail for about £80. (maybe plus vat) This may be useful to those who were discussing Radar, 'north up' displays, compasses, etc It may be worth hanging on for ...? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Begrepet "Gyrokompass" er noe malplassert i denne sammenheng. Det blir litt mindre galt når man bruker "Elektronisk gyro". Et ekte gyrokompass er nemlig uaktuelt for den vanlige lystbåtflåten. Etter som det bygger på et avansert og sårbart mekanisk anlegg, hvor det viktigste er en rotor som spinner rundt med 20.000 til 100.000 omdr/minutt. (Avhengig av hvilken leverandør). Aksen i en slik rotor vil pga jordrotasjonen alltid forsøke å stille seg i en nord/syd-retning. Det tar noen timer å kjøre opp en ekte gyro, dermed velger man vanligvis å la den gå døgnet rundt, året rundt. Prisen vil også være en begrensning for mange hobbyrederier etter som man må regne med adskillige titusener av de norske kronene..... - - - En "Elektronisk gyro" er på det nærmeste et elektronisk magnetkompass, med innebygget automatisk kompensasjon for misvisning og deviasjon. Man monterer et slikt kompass, tar en eller flere runder med båten ihht leverandørens beskrivelse - og dermed har kompasset funnet utav hvilke avvik det må ta hensyn til, og lagt disse inn i sin utmerkede hukommelse. Jeg har selv et "Azimuth 1000" som brukes bl.a. i forbindelse med ARPA på radaren - og jeg er mektig imponert av både nøyaktighet og pålitelighet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BK Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Takker for virkelig nyttig og oppklarende info Poseidon Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 En "Elektronisk gyro" er på det nærmeste et elektronisk magnetkompass, med innebygget automatisk kompensasjon for misvisning og deviasjon. Man monterer et slikt kompass, tar en eller flere runder med båten ihht leverandørens beskrivelse - og dermed har kompasset funnet utav hvilke avvik det må ta hensyn til, og lagt disse inn i sin utmerkede hukommelse. Her beskriver du et fluxkompass. Ved tilkopling av gyro behøver man ikke å kjøre i sirkel. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Hm ser ut for at det ligger an til en liten konvers her Stemmer at jeg med mitt kompass, som er ca 11 år gammelt må ta x antall runder, jeg har Fluxgatekompass. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Nei her ligger det såvisst ikke an til noen kontrovers, såvidt jeg kan se er vi helt enige..... Når jeg bruker uttrykket "Elektronisk gyro" så burde det gå klart nok frem fra resten av teksten at jeg IKKE refererer til en ekte rotasjonsgyro - men til de kjekke små elektroniske variantene som i dagligtale feilaktig kalles "elektronisk gyro". Disse små elektroniske godklumpene - også kalt fluxgate - må ha seg en rundtur eller to på sjøen for å "finne seg sjæl" som Finn Kalvig ville ha sunget. Ekte roterende gyroer derimot, de trenger slett ingen rundtur for å virke, de trenger derimot tid for å kjøre seg opp i speed og få samkjørt seg med jordrotasjonen. Hvor lang tid avhenger av hvilket system; noen har hjul, noen har kuler, noen har ca 20.000 rpm og noen har såvidt jeg husker over 100.000 rpm. Så alt i alt er vi sikkert enige, det gjelder bare å ta seg tid til å lese det som jeg skrev. Ha en fortsatt fin dag. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BK Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Jeg forstår veldig godt hva du har skrevet Poseidon,og det hele gir mening for meg. Men jeg mener Per har en annen mening, samt at jeg har hørt flere som nekter på at di har ett eletronisk magnetkompass ("di har gyrokompass") ??? Sitér dette innlegget Link to post
Jenny Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 "Noen" blander begrepene her. Fluxgate er ikke gyro. Fluxgate er et elektronisk kompass basert på magnetisme som ethvert vanlig kompas. Men det avgir elektronisk signal til autopiloten. Bakdelen er også som for et vanlig kompass, det lar seg påvirke av stål. elektriske signaler, båtens bevegelser etc. Derfor skal dette kompasset plasseres så godt i båtens lengdeakse som mulig og også omtrent i plan med vannspeilet. I tillegg til det stedet i båten som minst er utsatt for store bølgepåvirkninger. Så her er mange ting som spiller inn. En gyro for bruk i autopilot kalles for Rategyro og som nevnt andre steder virker den på helt andre måter enn en tradisjonell roterende gyro. Så vidt jeg kjenner til er dette en krystall som settes i svingninger og dermed oppnår en effekt som kan sammenlignes med en gyro. Dette kalles for rate-gyro. Den brukes i tillegg til Fluxgate og korrigerer denne. Du kan altså ikke bruke rategyro istedet for Fluxgate, men som et supplement. Prismessig ligger en Rategyro på rundt kr. 4 - 5000. En Fluxgate ca kr. 1000 billigere. Kjenner ikke til at disse kan brukes som selvstendige instrumenter og vet heller ikke om de avgir standard NMEA signaler. Normalt inngår de som nevnt som en del av autopilot-utrustningen. Tror det jeg skriver her skal stemme sånn noenlunde. Tar det litt ut av "husken". Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Poseidon: Ekte roterende gyroer derimot, de trenger slett ingen rundtur for å virke, de trenger derimot tid for å kjøre seg opp i speed og få samkjørt seg med jordrotasjonen. Hvor lang tid avhenger av hvilket system; noen har hjul, noen har kuler, noen har ca 20.000 rpm og noen har såvidt jeg husker over 100.000 rpm. Det der har jeg lurt på helt siden jeg hørte om treghetsnavigasjon i fly. Hvordan finner egentlig gyroen riktig posisjon? Når man f.eks. holder en elektrisk høvel later den til å trives i hvilken som helst posisjon. Er fluxgate kompass påvirket av jern i omgivelsene på samme måte som et vanlig kompass? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Ja Ingard jeg har Fluxgate i stålbåt, jeg mener at det lar seg påvirke i samme grad som vanlig kompass, med noen untak. Det blir ikke like lett påvirket av bølger mm, det kan kalibreres med å ta noen piruetter på fjorden Da jeg optimistisk prøvde å flytte mitt kompass fra dashbordet til ett mindre sjenerende sted, ja da ble plutselig alle rettninger Nord Noen som har koblet et slikt Gyro..... til en Robertson AP 300X ??? Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Har du et forslag til plassering av flux-gaten? Jeg har mitt på dashbordet, under vindusviskerne, så båten går litt andre retninger når jeg bruke desse. Hvor tror du det er best å plassere dette? Kan det plasseres i forpiggen, ganske lavt? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Ingar, Det er skrevet mange store bøker om gyrokompass, og jeg vil slett ikke ta opp konkurransen med noen av disse.... Men veldig kort og skjematisk fortalt så bygger gyrokompasset på det enkle faktum at et hurtig roterende legeme vil motsette seg enhver endring av akslingens retning. Eksemplet med motorhøvelen din er forsåvidt OK, men jeg tror du ville merke mer av effekten hvis du brukte sirkelsagen siden den har større diameter i det roterende hjulet. Hvis du noensinne har forsøkt å holde et sykkelhjul som spinner fritt på en aksling har du merket effekten. Men i en ekte storskipsgyro er helt andre masser inne i bildet. Husker jeg ikke feil så veier rotoren i en gammel Sperry sånn ca 25 kg! Akslingen vil som sagt forsøke å holde samme retning - i verdensrommet. Men når det roterende hjulet befinner seg på jordoverflaten, da dreier den seg jo sammen med jordoverflaten hele tiden. For hver grad jorden dreier har man altså samtidig forsøkt å dreie gyroen tilsvarende. På grunn av noe som kalles "presesjonseffekten" (ikke presisjon) vil et forsøk på å bevege gyroakslingen føre til at den prøver å "unnvike", vinkelrett på den påførte kraften. I vårt tilfelle er det jordrotasjonen som gir den omtalte kraften, og gyroakslingen forsøker å "unnvike". Resultatet blir at gyroakslingen etter en stund har funnet frem til en stilling i verdensrommet som er helt parallell med jordaksen - for da kan ikke jordrotasjonen klare å påvirke den mer. En aksling som står parallelt med jordaksen peker nødvendigvis nord/sør - litt på samme måte som en magnetnål - med den forskjellen at gyroakslingen peker mot rettvisende nord istedenfor magnetisk nord. Via finmekanikk og elektronikk kan man nyttiggjøre seg denne akslingens evne og vilje til å stille seg nord/sør - og dermed har man et ekte gyrokompass. . . . . . - - - - Jeg vet ikke om jeg klarte å få det frem noenlunde forståelig, men finner du tak i en lærebok i navigasjonsinstrumenter så er gyroen grundig forklart der. - - - - - Til spørsmålet om fluxgate og magnetisk påvirkning så er svaret JA. Det elektroniske fluxgatekompasset - av og til feilaktig kalt: elektronisk gyro - lar seg definitivt påvirke av magnetiske krefter. Men fordelen ligger i at dette kompasset langt på vei klarer å kompensere seg selv. Men når jeg sier "langt på vei" så er det med hensikt. Der finnes grenser for hva det klarer. De mest typiske eksemplene oppstår hvis man har vindusviskermotoren i nærheten - den er jo en kratfig magnet. Hvis høyttalerne i salongen f.eks. er montert like under kompasset ved styreposisjonen - da viser kompasset noe helt annet enn nord, kanskje desibel og g-nøkler? Hvis man har for vane å legge mobiltelefonen ifra seg like ved siden av kompass - da bør man også snarest forandre vane..... Altså: kompasset er et presisjonsinstrument, men det kan allikevel ikke skille mellom "ekte" og "uekte" magnetisme. Lykke til med alle typer kompass, men bruk dem med omtanke! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.