Jump to content

vp md11c med ms gir lekker olje


loix

Recommended Posts

hei, har et problem med girkassen på min vp md11c, den "slurer" litt med en gang jeg setter den i gir forover? tror kanskje det er for mye olje på kassa, kan det ha noe og si? den samme kassa lekker også ut olje på toppen av kassen, tror det er fra "lokket" der girvelgeren sitter, det er vel en pakning under det lokket? evnt skru opp og kline på flytende pakning? :confused: håper på svar :cheers:

Link to post
Share on other sites

det er kun forover, den slurer vel ikke men er litt treg, hvis jeg gir litt mer gass så slår den fortere inn. jeg tror det er ms b ? klarer ikke og se siste bokstaven på den plata der det står ms. :headbang:

men den ble plutselig sånn etter jeg fylte mer olje på giret. og jeg fylte vel litt mer en jeg skulle. kan ta bilde av kassa og legge inn hvis det hjelper. men får ikke gjort det før i morgen. men angående den lekkasjen så skal jeg merke av hvor på bildet jeg tror det lekker.

 

takk for svar :cheers:

Redigert av loix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok konen i giret ditt som begynner å bli slitt.Er desverre ikke å få tak i lenger annet enn brukt. En brukt girkasse som er ok kan du få tak i fra mellom 5000 til 9000 kroner.Dette vet jeg fordi jeg har vært igjennom samme øvelsen selv på min md 17 c som har samme gir som md 11. Mener giret ikke skulle ha mer enn 0,5 liter olje.Har du overdrevet oljefyllingen kan det jo være at giret har problemer med å evakuere olje når du girer.Tror imidlertid ikke det er det som er problemet her, da du sier det er kun på forover du har problemet. Giret mitt begynte å tulle på reversen.Forover virket den fint da jeg byttet giret. Det betyr at jeg har et "friskt" kon liggende om du er flink å skru.

Link to post
Share on other sites

Er nok konen i giret ditt som begynner å bli slitt.Er desverre ikke å få tak i lenger annet enn brukt. En brukt girkasse som er ok kan du få tak i fra mellom 5000 til 9000 kroner.Dette vet jeg fordi jeg har vært igjennom samme øvelsen selv på min md 17 c som har samme gir som md 11. Mener giret ikke skulle ha mer enn 0,5 liter olje.Har du overdrevet oljefyllingen kan det jo være at giret har problemer med å evakuere olje når du girer.Tror imidlertid ikke det er det som er problemet her, da du sier det er kun på forover du har problemet. Giret mitt begynte å tulle på reversen.Forover virket den fint da jeg byttet giret. Det betyr at jeg har et "friskt" kon liggende om du er flink å skru.

 

 

hvor mye skal du ha for den konen da? jeg må få ordnet kassa, kan ikke ha det sånn i lengden :headbang:

send meg gjerne en mail på fredrik_rs4@hotmail.com

 

tusen hjertelig takk for svar :) :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Er desverre ikke å få tak i lenger annet enn brukt.

 

Nå kan det være forskjeller på diverse girkasser, men så å si alle konene er fortsatt å få kjøpt fra Volvo.

De fleste har riktignok fått nye delenummer ettersom det er kommet nye modeller av kon osv. men så vidt jeg vet skal det være mulig å skaffe kon til alle MS girkassene enda!

 

Konene er dyre, så det lønner seg nok uansett å kjøpe brukt, dersom det brukte konet er i god stand!

 

 

Giret mitt begynte å tulle på reversen.Forover virket den fint da jeg byttet giret. Det betyr at jeg har et "friskt" kon liggende om du er flink å skru.

 

 

Ehm, dersom problemet med reversen var konet, er vel ikke det konet veldig "friskt" ???

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ekke no problem det vettu!!

 

Det orginale delenummeret på konet er #851626. Dette konet er ikke lenger i produksjon.

 

I følge en gammel "parts bulletin" fra Volvo, er de gamle konene erstattet av konet til MS2A-D.

 

Det nye konet har dermed delenummer #873098, og koster 2852,- spenn hos den lokale gullsmeden.

 

Det er viktig at en tar med serienummer på motor/gear til VP forhandleren for å være sikker på at det er riktig kon, og ta også med det nye delenummeret, ettersom noen gullsmeder ikke følger med på nye delenummer og parts bulletiner de får tilsendt fra VP.

Link to post
Share on other sites

Du har rett Adeneo.Om konet er problemet i kassa jeg har liggende er nok dette ikke brukendes.Om det deriomot er belegget der konet entrer som er løsnet/skadet burde konet være ok.Jeg åpnet aldri giret da jeg var heldig å få fatt på en komplett brukt kasse.Om man løser de fire boltene som holder girsjalteren/holderen og løfter opp dette burde man kunne se rett ned i konet.Skal få avklart dette i løpet av uka.

Link to post
Share on other sites

Lekkasje på olje på gearvelgerlokket :

 

Hadde samme på kassa mi, skrudde løs lokket for å titte og under der satt det en arm som løsner garantert og detter ned i kassa , så ikke gjør det. Pakningsguffe har jeg ikke tru på da akslingen går att og frem når du gearer.. sett i ny oring.

 

Konene for frem og tilbake på kassa er ikke lik. Jeg var også i kontakt med drevia og en annen ang kjøp av koner , men det var ikke i produksjon lengre fikk jeg til svar... leser at det er skiftet nummer så det er flott om det går ennå å få tak i ...

 

Om kassa di slurer er konen slitt, det er riller i clutch belegget som skal drenere vekk olja i fra konen, er disse slitt og du har hatt på en slurk med olje kan det være løsningen.

 

Kassa er veldig enkel å plukke i fra hverande. Når du drar ut kassa av motoren så pass på å ha tømt den for olje først ( motoren ) kjenner noen som ikke gjorde det og fikk masse olje i bunn av båten.

Link to post
Share on other sites

Nå er disse delenummerene bare det jeg klarer å lese ut av informasjonen som foreligger fra Volvo, og det er ingen garanti for at jeg har rett.

Drevia har som regel peiling på det de driver med, slik at det ville være forbausende dersom de tok feil og jeg hadde rett :flag_sw:

 

Anders: er det delte kon i kassa, ett for bakover og ett for fremover, jeg har knotet litt med noen slike kasser, med det er en stund siden, men utifra tegningen over inbilte jeg meg det var ett helt kon, men jeg vet at noen av disse har todelte kon.

I såfall stiller det seg annerledes, da kan man selvfølgelig bare bytte konet for fwd.

 

Jeg var temmelig sikker på at det var helt kon på MS2, helt til du påsto noe annet, og gidder ikke finne manualen for å sjekke det akkurat nå, da jeg holder på med noe annet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

greide ikke dy meg,for ut i bua,løsnet de fire boltene, dro av sjalterlokket,og kikket nedi.For meg ser det ut som konet er en enhet,men kan jo selvfølgelig ta feil.Anyway,sjekket cluchbelegget på både forover og bakover.belegget på revers var halveis vekk, mens belegget på forover var intakt,altså er det clutchbelegget på kassa jeg har liggende som er feilen, ikke kon.

Link to post
Share on other sites

Lekkasje på olje på gearvelgerlokket :

 

Hadde samme på kassa mi, skrudde løs lokket for å titte og under der satt det en arm som løsner garantert og detter ned i kassa , så ikke gjør det. Pakningsguffe har jeg ikke tru på da akslingen går att og frem når du gearer.. sett i ny oring.

 

men hvordan får jeg opp akslingen uten og skru av lokket. er det mutteren på toppen som jeg må ta av da? den er vel bare til og ta av girvelgeren? må vel uansett av med lokket hvis enten kon eller clutchbelegg er slitt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...