Jump to content

vp md11c med ms gir lekker olje


loix

Recommended Posts

under det gearvelger lokket sitter det en gaffel som dytter konen att og frem. Denne er var det som datt av for meg og datt i bunn av kassa når jeg løsnet skruene.. kan jo ikke snu båten opp ned heller så jeg hadde nok dratt tilbake akselen og løsnet dem 4 skruene kassa henger i og tatt den med ut.

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"adeneo" surrer, MD17C har MS-gear ikke MS2. MS2 er kun på MD17D. MS-gearet er en helt annen konstruksjon enn det mer moderne MS2-gearet. Dog skal det uten at jeg har kunnskaper om det være mulig å skifte belegg på konen i MS-gearet. Mulig her at jeg blander sammen med det eldre RB-gearet. Kanskje noen som har spisskompetanse her.

Link to post
Share on other sites

en liten oppdatering,jeg peilet girkassa og det var olje ca 1 cm over max merket :blush: tappet ut litt olje, så nå er det rett under max merket, og vips sluringa er borte vekk :tongue: så da holder vel kassa ut neste sesong får jeg håpe :giggle: men jeg må fortsatt få skiftet den o ringen på girvelgeren, kan ikke ha olje søl i kjølen :headbang: men det skal jeg vel klare uten så mye om og men :) noen som vet hvor jeg får kjøpt o ring til denne kassa? eller er det bare en såkalt "universal" o ring ?

Link to post
Share on other sites

"adeneo" surrer, MD17C har MS-gear ikke MS2. MS2 er kun på MD17D. MS-gearet er en helt annen konstruksjon enn det mer moderne MS2-gearet. Dog skal det uten at jeg har kunnskaper om det være mulig å skifte belegg på konen i MS-gearet.

 

Det er riktig at jeg surrer. Men til mitt forsvar var noe av det første jeg spurte om "er det en MS2 kasse", og den som tier samtykker :lipseal:

Nå er ikke dette en MD17, men MD11, men det er uansett riktig av det var først D modellen som fikk MS2 kasse, så da får vi anta at det ikke er det på MD11C.

 

MD17C hadde vel MSB, mens MD11C hadde MS, men mulig jeg tar feil??

 

Nå er det sikkert 15 år siden jeg åpnet en slik kasse sist, men er det ikke slik at MS og MSB har forskjellige kon, den ene har ett messingkon, mens den andre har stål kon.

 

Mener å huske at en vanlig grunn til at disse ikke går i gir er for mye eller feil olje, slik at det burde fylles på ny olje til riktig nivå før man begynner med noe annet.

 

Det første som bør sjekkes er om det er slitasje i skiftegaffelen eller i sporet i konet.

 

Før i tiden gikk det an å legge nytt belegg på de motsatte konene, noe lignende bremse/clutch belegg, og/eller hone konet, alt ettersom type kon, MS kunne vel ikke hones, mens MSB kunne hones??? Dette er så lenge siden at jeg er usikker???

 

Ettersom trådstarter bor i Telemark, er eneste jeg kan tenke meg som kan legge på nytt belegg Gulli Bil, ettersom de før i tiden spesialerte seg på akkurat slike ting, samt radiatorer og IC'er.

Det kan være verdt å høre om de fortsatt gjør slikt, men hele kassen må selvfølgelig demonteres først.

 

 

 

Det ser vel kanskje sånn ut da (MS kasse)??

 

2487.jpg

Link to post
Share on other sites

Du kan vel kjøpe den hos en Volvo Penta forhandler alternativt fa.Otto Olsen, men da må du vite dim.

 

Inlegg 30 viser RB-kasse (Revers Backslag) Denne har en lang spak på siden som man "gearer" med.

Inlegg 21 viser MS-kasse (MonoShift), denne betjenes via wiretrekk og krever små krefter ved sjalting.

 

Adeneo som har kunnskaper om forskjellig kan kanskje trylle frem en shopmanual på MonoShift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...