loix Svart 7.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 takker for alle svar, jeg må nok bare ta av girvelger lokket og ta det der ifra :) så når jeg har funnet ut hva som er galt, så kommer det nok noen bilder og forespørsel om deler Link to post
Gurba Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 (redigert) under det gearvelger lokket sitter det en gaffel som dytter konen att og frem. Denne er var det som datt av for meg og datt i bunn av kassa når jeg løsnet skruene.. kan jo ikke snu båten opp ned heller så jeg hadde nok dratt tilbake akselen og løsnet dem 4 skruene kassa henger i og tatt den med ut. Redigert 7.November.2010 av Anders Haaby (see edit history) Link to post
TMe Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 "adeneo" surrer, MD17C har MS-gear ikke MS2. MS2 er kun på MD17D. MS-gearet er en helt annen konstruksjon enn det mer moderne MS2-gearet. Dog skal det uten at jeg har kunnskaper om det være mulig å skifte belegg på konen i MS-gearet. Mulig her at jeg blander sammen med det eldre RB-gearet. Kanskje noen som har spisskompetanse her. Link to post
loix Svart 8.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 en liten oppdatering,jeg peilet girkassa og det var olje ca 1 cm over max merket tappet ut litt olje, så nå er det rett under max merket, og vips sluringa er borte vekk så da holder vel kassa ut neste sesong får jeg håpe men jeg må fortsatt få skiftet den o ringen på girvelgeren, kan ikke ha olje søl i kjølen men det skal jeg vel klare uten så mye om og men :) noen som vet hvor jeg får kjøpt o ring til denne kassa? eller er det bare en såkalt "universal" o ring ? Link to post
adeneo Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 "adeneo" surrer, MD17C har MS-gear ikke MS2. MS2 er kun på MD17D. MS-gearet er en helt annen konstruksjon enn det mer moderne MS2-gearet. Dog skal det uten at jeg har kunnskaper om det være mulig å skifte belegg på konen i MS-gearet. Det er riktig at jeg surrer. Men til mitt forsvar var noe av det første jeg spurte om "er det en MS2 kasse", og den som tier samtykker Nå er ikke dette en MD17, men MD11, men det er uansett riktig av det var først D modellen som fikk MS2 kasse, så da får vi anta at det ikke er det på MD11C. MD17C hadde vel MSB, mens MD11C hadde MS, men mulig jeg tar feil?? Nå er det sikkert 15 år siden jeg åpnet en slik kasse sist, men er det ikke slik at MS og MSB har forskjellige kon, den ene har ett messingkon, mens den andre har stål kon. Mener å huske at en vanlig grunn til at disse ikke går i gir er for mye eller feil olje, slik at det burde fylles på ny olje til riktig nivå før man begynner med noe annet. Det første som bør sjekkes er om det er slitasje i skiftegaffelen eller i sporet i konet. Før i tiden gikk det an å legge nytt belegg på de motsatte konene, noe lignende bremse/clutch belegg, og/eller hone konet, alt ettersom type kon, MS kunne vel ikke hones, mens MSB kunne hones??? Dette er så lenge siden at jeg er usikker??? Ettersom trådstarter bor i Telemark, er eneste jeg kan tenke meg som kan legge på nytt belegg Gulli Bil, ettersom de før i tiden spesialerte seg på akkurat slike ting, samt radiatorer og IC'er. Det kan være verdt å høre om de fortsatt gjør slikt, men hele kassen må selvfølgelig demonteres først. Det ser vel kanskje sånn ut da (MS kasse)?? Link to post
loix Svart 8.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 den lignet litt mere jeg vet det er en ms kasse, men trodde det skulle være minst 1 eller 2 tall/bokstaver til?? det står bare ms på plaketten som er på kassa, så derfor ble jeg usikker Link to post
loix Svart 10.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 men jeg trenger fortsatt en o ring til kassa, noen som vet hvor jeg får kjøpt det? Link to post
TMe Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Du kan vel kjøpe den hos en Volvo Penta forhandler alternativt fa.Otto Olsen, men da må du vite dim. Inlegg 30 viser RB-kasse (Revers Backslag) Denne har en lang spak på siden som man "gearer" med. Inlegg 21 viser MS-kasse (MonoShift), denne betjenes via wiretrekk og krever små krefter ved sjalting. Adeneo som har kunnskaper om forskjellig kan kanskje trylle frem en shopmanual på MonoShift. Link to post
adeneo Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Servicemanual til MS & MSB girkasser! Link to post
TMe Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Veldig bra "adeneo". Link to post
tom-ass Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Tilfeldigvis så har jeg ei slik MS-girkasse stående, uten at jeg vet tillstanden på den, Send en IM om du er interresert! Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn