Jump to content

Lakk eller Owatrol?


Astor

Recommended Posts

Jeg har snekret opp en langbenk på babord side for får å bedre utsyn i stedet for det gamle passasjersete som kunne svinges. I tillegg skal jeg montere et langbord med klaffer som kan slås ut på begge sider. Til slutt kommer det nye puter i hele båten.

 

Tilbake til hva jeg lurer på:

Skal jeg bruke Owatrol Teakolje eler benytte meg av det som både trelasthandleren (Billingstad Trelast) og butikken anbefaler: Epifarnes Teaklakk (oljebasert)?

Stedet er jo under konstant slitasje slik at lakken ligger mitt hjerte nærmest.

Når jeg er ferdig med dette skal jeg legge ny dørk. Også her tror jeg mest på lakken.

 

Bilde

 

Ubehandlet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å olje med Owatrol D1, for så å lakke med Ravilakk. Har prøvd med Epifanes også, men det blir en mer gyllen farge på med Ravilakk, og den er meget slitesterk. Owatrol D2 blir nok for myk for utsatte flater.

 

Dette bildet er tatt på tampen av sesongen, og dørkene er fortsatt blanke.

Bilde

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Bruker nå oljebestandig lakk fra Epifarnes. Teaken er så feit i seg selv at jeg har gått løs på strøk 1 ufortynnet. At den er mer gyllen spiller ingen rolle da det meste er i teak, bortsett fra de hvite stripene på dørken.

Tar ett strøk hver dag. Varmeovnen står inntilt på rundt 18 grader, slik at den får en jevn tørk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

De fleste metter vel først med Owatrol, så lakker man f.eks. Epifanes eller International Scooner (ganske dyre) eller Jotun Ravilakk.

 

Er det sånn og forstå at det går bra med mitt nye interiør laget i meranti som jeg har sauset inn med teakolje, og deretter var tanken og bruke ravilakk? Eller vil ikke lakken "henge" fast i teakoljen? Er det evt. bedre å bruke f.eks benarolje, og er det litt farge i den også sånn som det er i ravilakken?

Link to post
Share on other sites

De fleste metter vel først med Owatrol, så lakker man f.eks. Epifanes eller International Scooner (ganske dyre) eller Jotun Ravilakk.

 

Er det sånn og forstå at det går bra med mitt nye interiør laget i meranti som jeg har sauset inn med teakolje, og deretter var tanken og bruke ravilakk? Eller vil ikke lakken "henge" fast i teakoljen? Er det evt. bedre å bruke f.eks benarolje, og er det litt farge i den også sånn som det er i ravilakken?

Det vil nok gå bra. Vi har brukt meranti for så å impregnert med noe soppdrepende middel, deretter oljet og så brukt ravilakk.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

De fleste metter vel først med Owatrol, så lakker man f.eks. Epifanes eller International Scooner (ganske dyre) eller Jotun Ravilakk. quote]

 

En trenger ikke å mette benker og lignende utstyr inni båten med olje. Skroget derimot... Lakk vil feste godt på flater som er oljet, det er bare å ta den tiden som trengs til å la det tørke sikkelig. Etter hva jeg forstår brukes olje på benker, dører og skott for å få den fargevalør en ønsker og deretter lakkere for å få en hardere overflate.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Etter to strøk med Epifanes teaklakk ser den like bank ut som 6 lag med Owatrol. I tillegg har den en herlig gylden tone som gjør teaken ganske elegant. Passer veldig bra på en 23 år gammel Elwaro!

 

Jeg har ikke pusset mellom strøkene. Et tips som jeg leste på etiketten forteller at dette ikke er nødvendig. Og som sagt, etter bare to strøk er den glatt og fin. Bruker pensel først og stryker deretter over med en fordriver.

 

Har endel lister ombord som jeg har gitt  endel strøk med Owatrol. Disse får nå et par strøk med Epifanes.

Kommer tilbake med bilder.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er det sånn og forstå at det går bra med mitt nye interiør laget i meranti som jeg har sauset inn med teakolje, og deretter var tanken og bruke ravilakk? Eller vil ikke lakken "henge" fast i teakoljen? Er det evt. bedre å bruke f.eks benarolje, og er det litt farge i den også sånn som det er i ravilakken?

 

Benarolje inneholder lakk, så for å mette treverk så er Owatrol bedre. Så kan man heller toppe med ned noen strøk Benar. Hvis du vil være helt feinschmecker, så kan du kjøpe litt 600 og 1200 sandpapir og slipe ned mellom lakkstrøkene slik at du får "bil-lakk finnish".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...