Jump to content

landstrøm og krav til anlegg o.l.

vestover

Recommended Posts

Hei,

Jeg er litt nyskjerrig på kraven til el.anlegg ombord på båter som bruker landstrøm.

selv flytter jeg til herbern marina i vinter, og skal få montert et landstrømanlegg innen dette. sett litt i havnereglementet, ser ingen spesifikke krav utenom inmontert galvanisk isolator og jorda kabler mellom strømuttak på brygge og båt. Husker ikke helt hvor mange watt som er tilgjengelig i uttakene på herbern, men ønsker nå i allefall et anlegg som kan utnytte landstrømmen maksimalt. om noen har innspill ang. hvordan gjøre det (har foreldre som er ingienører, de har vissnok aut. til å utføre el.arbeid hos seg selv, og da også min båt) men hva slags anlegg? de ferdige pakkene? til kostnadsforslag? på forhånd takk.

Her på Herbern har alle tilgang på sitt eget 16A strømuttak, så det er lurt å dimensjonere el-anlegget ombord slik at du kan utnytte dette.

Galvansik isolator er et must når du kommer til å ligge med landstrøm på hele tiden. Et alternativ hvis du har en dyr båt/ønsker å koste på båten, er en skilletrafo som gir deg et elanlegg som er helt separert fra resten av havna.

Et tips kan jo være å se på de ferdige pakkene som leveres av Ladac/Calix så får dere en pekepinn på hva slags utstyr materialer som trengs. Hvis foreldrene dine har kunnskap og lov til å legge opp anlegget selv er det mye å spare på det.

Det som skiller miljøet i en båt fra en landinstallasjon er først og fremst vibrasjoner og et aggresivt miljø ombord. Kabler skal derfor være mangetrådete og ha en beskyttelseskappe som er laget for tåle "båtmiljø".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...